Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "buatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "buatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Syaf utama lif buatan Otis terletak di pusat setiap menara.
  2. Peluru berpandu Shihab-3 buatan Iran pernah dipamerkan di Teheran.
  3. Satu daripada bahasa buatan dipanggil Esperanto telah dicipta oleh L.
  4. Semua unsur buatan manusia adalah radioaktif dengan separuh hayat pendek.
  5. Roket Hizbullah iaitu Raket Zeizal-2 buatan Iran boleh sampai ke Beer Sheva, Israel.
  6. untuk mengedarkan aspartame, sebuah pemanis buatan setelah berulangkali ditolak oleh FDA.
  7. Tasik kedua terbesar dalam Lembangan Karpatos ialah Tasik Tisza (Tisza-tx) buatan manusia.
  8. Kampus ini dibina di tapak berkeluasan 4,000 ekar, dengan sebuah tasik buatan manusia yang besar.
  9. Barang-barang buatan tradisional Gojoseon dapat dijumpai di merata Korea dan di selatan Manchuria.
  10. Satu ciri penting yang ada pada bangunan kota ini ialah menara air buatan kayu yang terpasang pada bumbung.
  11. Oleh kerana Kebenaran Abadi atau Veda berasal daripada Tuhan, ia bersifat apauruseya - bukan buatan manusia.
  12. Dalam tahun-tahun 1990-an, TUDM menerima penghantaran pesawat jenis BAE Hawk Mk108 dan Hawk Mk208 buatan Britain.
  13. 25 unsur yang lain adalah buatan manusia; unsur yang pertama dihasilkan manusia ialah Technetium pada tahun 1937.
  14. Zaman Paleolitik Jepun menghasilkan alat-alatan buatan batu-batan tergilap yang pertama di dunia, sekitar tahun 30000 SM.
  15. Menurut OECD, pada tahun 2004 Perancis adalah pengeksport kelima terbesar dan pengimport keempat terbesar barang buatan kilang.
  16. Wira Alexandria yang pertama mencabar kepercayaan ini pada abad pertama AD, tetapi cubaannya bagi mencipta hampagas buatan gagal.
  17. Dengan jarak sejauh 120 unit astronomi (1.8x1010 km) setakat Februari 2012, ia merupakan object buatan manusia terjauh dari Bumi.
  18. Beberapa tasik buatan dibuat dengan membendung Sungai lempa, yang paling besar adalah Embalse Cerrxn Grande (350 km x / 135 sq mi).
  19. Satu pandangan alternatif menganggap Terusan Panama buatan sebagai garisan konkrit yang membahagikan kedua-dua benua di Segenting Panama.
  20. Tesla mendakwa beliau telah ditawarkan USD50,000 jika berjaya memperbaiki reka bentuk motor dan penjana buatan Edison supaya menjadi lebih cekap.
  21. Kehidupan presiden yang miskin itu, dengan hanya sebuah kereta Paykan buatan Iran yang buruk dan sebuah rumah buruk, ternyata menarik perhatian ramai.
  22. Kebanyakan satelit buatan beroperasi dalam kawasan ini yang dikenali sebagai orbit bumi rendah dan perlu menghidupkan enjin sekali sekala bagi mengekalkan orbit.
  23. Telur tiruan merupakan telur buatan manusia yang dibuat seakan-akan sama dengan telur asli ayam yang dikeluarkan secara ternakan konvensional atau alternative tradisional.
  24. Bagaimanapun, banyak sumber yang mengusulkan takrifan-takrifan yang mengecualikan virus serta bentuk hidupan bukan organik buatan manusia yang difikirkan boleh dari seg teori.
  25. Angkasa luar dan medium interstelar merupakan hampagas berkualiti tinggi secara semulajadi, kualiti hampagas lebih baik boleh dicipta secara buatan dengan teknologi masa kini.
  26. Pada tahun 1666, Kebakaran Besar London tercetus di Pudding Lane di tengah kota London dan dengan cepatnya meranapkan bangunan-bangunan buatan kayu yang memenuhi kota ketika itu.
  27. Pada 12 September 2013, NASA mengumumkan bahawa Voyager 1 telah memasuki ruang antara bintang pada 25 Ogos 2012, lalu menjadi objek buatan manusia pertama yang melakukan semikian.
  28. Beliau menyatakan ia merupakan struktur buatan oleh penduduk planet Marikh dan perubahan kegelapan/kecerahan yang telah menyebabkan beliau percaya ada pertumbuhan vegetatif di Marikh.
  29. Negara ini mempunyai industri persenjataan yang besar dan buatan tempatan sepenuhnya, iaitu mengeluarkan majoriti besar kelengkapan tentera sementara hanya mengimport sedikit senjata.
  30. Kasut manek ialah alas kaki buatan tangan yang memerlukan kemahiran dan kesabaran tinggi untuk menghasilkannya dari jalinan manik kaca bersegi-segi halus yang dijahit pada kain terpal.
  31. Pada 15 Jun 2012, ahli sains NASA melaporkan yang Voyager 1 mungkin berada sangat dekat untuk memasuki ruang antara bintang dan menjadi objek buatan manusia pertama meninggalkan Sistem Suria.
  32. Selalunya pokok malar hijau menjadi pilihan, khususnya pokok fir yang tidak gugur daunnya atau pudar wanginya, dibeli dari dusun atau ditebang dari hutan, namun adakalanya pokok buatan menjadi pilihan.
  33. Daerah-daerah perumahan yang besar di New York sering kelihatan rumah teres, rumah bandar dan rumah pangsa klasik buatan batu coklat yang dibina pada zaman pembangunan pesat mulai tahun 1870 hingga 1930.
  34. Menara setinggi 88 tingkat ini banyak dibuat daripada konkrit bertetulang dengan muka bangunan buatan keluli dan kaca yang direka untuk menyerupai motif kesenian Islam untuk mencerminkan agama Islam di Malaysia.
  35. Lubang-lubang cakera dijarakkan bersudut sama agar cakera tersebut dalam satu putaran dapat membolehkan cahaya melalui setiap lubang hingga mencapai pengesan buatan selenium peka cahaya yang menghasilkan denyut elektrik.
  36. Kemudian Nouvelle Armxe Franxaise ditubuhkan dengan bantuan bahan dan kelengkapan buatan Amerika Syarikat secara besar-besaran, lalu menyertai perjuangan bersama pihak Berikat dalam pelbagai pertempuran termasuk kempen Itali.
  37. Walaupun demikian, sesetengah penulis mengehadkan istilah "bahasa pengaturcaraan" kepada bahasa-bahasa yang boleh menyatakan semua algoritma yang mungkin, manakala yang lain kekadang menggunakan istilah "bahasa komputer" untuk bahasa-bahasa buatan yang lebih terbatas.
  38. Marsha Milan Londoh ialah seorang penyanyi dan pelakon Malaysia yang terkenal kerana meraih tempat keempat dalam pusingan akhir musim ketiga Akademi Fantasia, dan pernah membintangi drama televisyen Internet buatan Malaysia yang pertama, Kerana Karina, di laman web gua.com.my.
  39. Kemajuan robotik semakin menyerapkan elemen-elemen sains komputer seperti kepintaran buatan untuk menjadikan sesebuah robot lebih bijak.Bidang ini mendapat penawaran meluas di dalam universiti dalam dan luar negara memandangkan ia merupakan bidang yang menarik perhatian serta tempat yang meluas dalam industri.
  40. Central Market Tawau atau lebih dikenali sebagai Pasar Gantung adalah pilihan untuk mendapatkan barang-barangan perhiasan dan kraftangan sama ada perhiasan dari mutiara atau kraftangan dari siput-siput laut dari daerah Semporna atau juga pelbagai lagi barangan daripada rotan, kayu jati, buluh yang cantik-cantik dan unik buatan tangan dari Filipina dan Indonesia.
  41. Pupusa adalah tortilla jagung buatan tangan yang keras yang diisi dengan satu atau lebih ini: keju (queso) (biasanya keju El Salvador yang lunak bernama Quesillo con loroco), kulit daging babi bakar (chicharrxn), daging ayam (pollo), buncis yang digoreng kembali (frijoles refritos), dan / atau queso con loroco (loroco adalah tunas bunga anggur dari Amerika Tengah).
  42. Bidang mikrobiologi bermula pada tahun 1676.Seorang individu bernama Anton van Leeuwenhoek telah menemui akan kewujudan bakteria dan mikroorganisma lain dengan menggunakan mikroskopbuatan sendiri yang terdiri daripada kanta tunggal.Lelaki ini merupakan ahli mikrobiologi yang pertama di dunia berjaya melihat mikroorganisma dengan menggunakan mikroskop ciptaan sendiri.Robert Hooke telah mencipta sejarah apabila berjaya menemui kulat pada buah pada tahun 1665.Pada abad ke-19,Ferdinand Cohn merupakan seorang ahli botani telah membuat kajian mengenai alga dan bakteria fotosintetik dan dapat mengenal pasti jenis bakteria seperti Bacillus.Individu ini turut berjaya membuat pengkelasan mengenai jenis bakteria dan spora.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...