Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "isyarat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "isyarat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tiada sebarang tanda-tanda kerosakan atau sebarang isyarat kecemasan.
  2. Gentian saraf menghantar isyarat dari otak dikenali sebagai gentian efferent.
  3. Serangan jantung adalah disebabkan oleh ketulan darah dan isyarat sakit melampau ke otak.
  4. Gentian yang menghantar isyarat kepada otak dikenali sebagai gentian afferent (atau deria).
  5. Ini merupakan isyarat yang amat jelas kepada kedua-dua laksamana bahawa perang akan meletus.
  6. Konsol permainan video adalah peralatan elektronik interaktif yang memanipulasikan isyarat video bagi memaparkan permainan video.
  7. Beluncas berhubung dengan semut dengan menggunakan getaran yang dipancarkan melalui substrat di samping merembeskan isyarat kimia.
  8. Kira-kira jam 02:00 pagi pada 8 Disember, lapangan terbang Kuantan menerima isyarat bahawa tentera Jepun cuba mendarat di Kota Bharu.
  9. Ia merupakan upacara khas sebagai isyarat menjemput pengantin lelaki naik ke rumah untuk melakukan istiadat ijab qabul yakni pernikahan.
  10. Enzim turut membolehkan pengawalan laluan metabolik mengikut tindak balas sel terhadap perubahan persekitaran atau isyarat daripada sel lain.
  11. Sebuah peti televisyen biasa terdiri daripada bermacam-macam litar elektronik di dalamnya, termasuk litar penerima dan penyahkod isyarat penyiaran.
  12. Oleh itu, pengurangan ketulan darah dan isyarat sakit ini disebabkan pengambilan aspirin pada kadar yang sedikit dianggap baik daripada segi perubatan.
  13. Penyiaran ialah pengedaran isyarat audio dan/atau video yang memancarkan rancangan kepada audiens, baik orang ramai mahupun golongan-golongan tertentu.
  14. Sewaktu fetus berkembang ke tahap yang mencukupi, isyarat kimia memulakan proses kelahiran yang bermula dengan pengecutan uterus dan pengembangan serviks.
  15. Mereka memulakan dengan gerakan berbentuk nombor 8 di dalam sarang dan bergerak atau menggoyangkan badan seakan-akan menari sebagai isyarat jarak sumber makanan tersebut.
  16. Siaran TV mula-mulanya dirakam dan dipancarkan dalam bentuk isyarat analog, tetapi kebelakangan ini penyiar awam mahupun swasta kian beralih ke teknologi televisyen digital.
  17. Dengan mengekodkan isyarat dan mempunyai kelengkapan penyahkodan di rumah, kelengkapan penyahkodan juga membolehkan penerimaan perkhidmatan saluran berlanggan dan pay-per-view.
  18. Pada pagi hari itu, kira-kira 8:25, satu letupan yang sangat besar memberi isyarat permulaan, mengapa kelihatan acara utama ini keletusan episod? 8 km kolum lava timbul daripada kawah.
  19. Prostaglandins ialah hormon yang dihasilkan di dalam badan dan mempunyai kesan pelbagai di dalam badan termasuk penghantaran isyarat sakit ke otak dan pemodulatan termostat hipotalamus.
  20. Tanda solidus boleh diabaikan dari gaya mencondong, yang mengurangkan ruang tetapi masih memberi makna dalam konteksnya, ia banyak digunakan dalam isyarat lalu lintas di beberapa negara.
  21. Saiznya membenarkannya memanah pelbagai panah seperti panah berapi dan panag isyarat dengan tepat pada jarak melebihi 100 meter, melebihi 200 meter jikalau ketepatan tidak terlalu penting..
  22. Sifat bukan linear komponen-komponen ini serta kemampuannya mengawal aliran elektron membolehkan penguatan isyarat lemah dapat dilakukan dan sering diaplikasikan dalam telekomunikasi dan pemprosesan isyarat.
  23. Pada hari ini masih wujudnya sebilangan kecil rakaman 'Phonovision' ciptaan Baird itu yang berjaya ditafsirkan dan dipaparkan dalam bentuk imej yang boleh ditonton dengan menggunakan teknolgi pemprosesan isyarat digital pada tahun 1990-an.
  24. Perbezaan antara elektrikal dan elektronik ini bermula pada tahun 1906 apabila Lee De Forest telah berjaya merekacipta triod yang pertama, ini membawa kepada kemampuan untuk menguatkan isyaratradio dan isyarat audio tanpa menggunakan peranti bukan mekanikal.
  25. Pesilat aliran ini akan sengaja memberi ruang dan isyarat kepada musuh untuk menyerang atau cuba melepaskan diri, di mana semakin musuh itu menyerang setelah termasuk perangkap kuncian, maka semakin ketat mereka akan 'terbelit' dalam kuncian pesilat aliran ini.
  26. Teori maklumat ialah satu cabang dalam matematik gunaan dan kejuruteraan elektrik yang secara aksiomatik mentakrifkan konsep maklumat,sifat-sifatnya dan menetapkan had hubungan bagi operasi pemerosesan isyarat seperti pemampatan data dan pada operasi menyimpan dan menghubungkan data.
  27. Penting sekali pada tahun 1927, Baird turut mencipta sistem rakaman video pertama di dunia, iaitu "Phonovision" yang mana isyarat output kamera TV-nya dimodulatkan kepada julat audio di mana beliau dapat merakamkan isyarat tersebut pada cakera audio 10 inci dengan menggunakan teknologi rakaman audio biasa.
  28. Pemanasan berbezaan ini berlaku kerana haba dalam lautan bercampur secara menegak melalui "lapisan bercampur" yang mungkin sedalam 50 meter, melalui tindakan gelora janaan angin dan keapungan, sedangkan permukaan darat perlahan pengaliran habanya, dengan penembusan isyarat bermusim yang lebih kurang sedalam semeter sahaja.
  29. Walaupun terdapat kegunaan televisyen yang lain seperti televisyen litar tertutup, namun kegunaan yang paling utama ialah penyiaran televisyen yang berasaskan sistem penyiaran radio sedia ada yang dibangunkan pada 1920-an, menggunakan pemancar frekuensi radio berkuasa tinggi untuk menyiarkan isyarat televisyen ke penerima TV.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...