Friday 25 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "menerusi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menerusi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bukti visual untuk teorem Pythagoras menerusi susunan semula
  2. Suatu keputusan mengejut telah dikeluarkan menerusi portal rasmi akhbar tersebut.
  3. Beliau pernah menyertai dan menang menerusi Peraduan Menulis Cerpen Berita Harian.
  4. Peringkat suku akhir, separuh akhir akan berlangsung menerusi perlawanan timbal balas.
  5. Kemudian, dengan menggunakan tekaan itu, lelarkannya menerusi pengiraan rekursif tersebut:
  6. Secara amnya, Internet ialah rangkaian komputer yang berhubung menerusi beberapa rangkaian.
  7. Pada Musim 2010-2011 Swansea City berjaya promosi ke Liga Perdana Inggeris menerusi play off.
  8. Dalam erti kata lain, aliran menerusi x mesti ditentukan pada setiap masa untuk setiap elemen.
  9. Dia juga menjaringkan gol ketika menentang Argentina dimana England menang 4–2 menerusi penalti.
  10. Berbanding dengan itu, maklumat genetik mitokondria zigot hanya datang dari si ibu menerusi ovumnya.
  11. Sebagai contoh,bukti pertama untuk teorem empat warna ialah bukti menerusi habisan dengan 1,936 kes.
  12. Selepas 444 hari didalam tawanan, akhirnya tebusan-tebusan itu dibebaskan menerusi Deklarasi Algiers.
  13. Walau bagaimanapun, mereka tewas dalam perlawanan separuh akhir menerusi agregat 3–2 kepada Watford.
  14. Namun begitu, polisi ini bakal dimansuhkan menerusi permansuhan PPSMI yang dijadualkan pada tahun 2021.
  15. pH sesuatu larutan akues diperoleh dengan menggunakan elektrod kaca dan meter pH atau menerusi penunjuk pH.
  16. Terdapat satu cubaan membunuh Raja James I di Westminster, menerusi Komplot Serbuk Api pada 5 November 1605.
  17. Pemenang pertama di bawah nama Liga Juara-Juara AFC adalah Al Ain mengalahkan BEC Tero menerusi agregat 2-1.
  18. Obor Olimpik dilarikan merentasi dunia dari Athens menerusi sebuah kapal di Marina Bay diiringi oleh bot-bot naga.
  19. Parlimen Malaysia mengikuti sistem pelbagai parti dan ahli-ahlinya dipilih menerusi sistem pemenang undi terbanyak.
  20. Dalam pada itu, ciri-ciri keturunan yang diturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya menerusi maklumat gennya.
  21. Malah Astro juga mendahului stesen televisyen lain apabila memperkenalkan saluran khusus Angkasa1 menerusi saluran 588.
  22. Walau bagaimanapun, mereka tewas menerusi penentuan penalti kepada Cardiff City dalam perlawanan separuh akhir play-off.
  23. Seperti juga bukti menerusi pembinaan, bukti berkebarangkalian ialah salah satu cara untuk menunjukkan teorem kewujudan.
  24. Kadang-kadang, ia sama bentuk dengan bukti menerusi percanggahan di mana ketidakwujudan sesuatu objek dibuktikan mustahil.
  25. Generasi" ialah perkataan yang digunakan untuk menghuraikan bagaimana ciri-ciri diwarisi atau diturunkan menerusi sekeluarga.
  26. Leicester juga layak ke perlawanan akhir Piala Liga pada tahun berikutnya tetapi tewas 3–2 menerusi agregat kepada Chelsea.
  27. Kementerian Dalam Negeri Malaysia menerusi polis dan pegawai agama di Jabatan Agama Islam tidak mahu insiden ini berpanjangan.
  28. Kejohanan ini dipertandingkan di kalangan 32 kelab daripada 10 liga Asia teratas, dua daripadanya mesti layak menerusi playoffs.
  29. Fizik adalah salah satu daripada bidang akademik yang tertua, mungkin yang tertua menerusi kemasukannya di dalam bidang astronomi.
  30. Seterusnya, televisyen pula ialah penyiaran gambar bergerak beserta bunyi menerusi kabelatau udara atau skrin pada kaca televisyen.
  31. Pada 13 Mei 2005, ahli perniagaan Malcolm Glazer telah mendapat semua kepentingan di dalam kelab menerusi pelaburan Red Football Ltd.
  32. Bukti menerusi transposisi memberi kesimpulan "jika p maka q" dengan membuktikan pernyataan kontrapositif "jika bukan q maka bukan p".
  33. Masyarakat Minangkabau merupakan masyarakat matrilineal yang terbesar di dunia, di mana harta pusaka diwaris menerusi nasab sebelah ibu.
  34. Penyakit itu merebak dari satu haiwan ke haiwan yang lain menerusi sentuhan tinja yang terjangkit atau pengingesan tisu yang terjangkit.
  35. Monokultur yang biasanya digunakan dalam pertanian intensif mengakibatkan pertambahan bilangan perosak yang dikawal menerusi racun perosak.
  36. Ketegangan antara Johor dan Jambi telah dapat diredakan menerusi perkahwinan antara Raja Muda Johor dengan Puteri Sultan Jambi pada tahun 1659.
  37. Bersih berhasrat untuk menyediakan tempat penginapan sesuai seperti perkhemahan dan menjadualkan beberapa aktiviti sampingan menerusi bantahan.
  38. Lehernya memanjang ke bawah menerusi badan dan hujungnya menjadi pancang di bahagian bawah di mana alat itu diletakkan berdiri bila ia dimainkan.
  39. Mata diperolehi dengan melontar bola menerusi keranjang dari atas; dan pasukan yang markahnya lebih banyak apabila tamat permainan dikira pemenang.
  40. Pada November 2012, Sony mengumumkan bahawa mereka akan menghentikan servis ini kepada pengguna PlayStation 3 menerusi kemaskini sistem versi 4.30.
  41. Sejarah sepintas lalu, merekodkan Bendera Persekutuan Tanah Melayu diilhamkan menerusi satu pertandingan mereka cipta bendera peringkat kebangsaan.
  42. Satu Dunia, Satu Impian)Logo "Beijing Menari", dipaparkan menerusi capmohor Cina yang menggunakan karakter "JÄ«ng" yang mengadaptasikan bentuk menari.
  43. Dasar Ekonomi Baru juga dibentuk menerusi Majlis Perundingan Negara sebagai jentera penggerak untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.
  44. Kebanyakan daripada Elements menyatakan keputusan-keputusan dalam apa yang kini disebut sebagai teori nombor, yang boleh dibuktikan menerusi kaedah geometri.
  45. Beliau menuntut di Universiti Princeton menerusi biasiswa dan telah berkhidmat di dalam Angkatan Laut Amerika Syarikat (1954-57) sebagai seorang Naval aviator.
  46. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut..
  47. Dalam bukti menerusi habisan, kesimpulan didapati dengan membahagikannya kepada satu bilangan kes yang terhingga dan membuktikan setiap satunya secara berasingan.
  48. Dalam pembuktian menerusi aruhan matematik, mulanya "kes dasar" akan dibuktikan, dan kemudian "petua aruhan" akan digunakan untuk membuktikan siri untu kes yang lain.
  49. Dalam bukti menerusi percanggahan , ia menunjukkan yang jika beberapa pernyataan adalah sebegitu,satu percanggahan logikal berlaku, maka pernyataan itu mesti tidak begitu.
  50. Selain itu, banyak syarikat rakaman serta syarikat penerbitan filem melahirkan kebimbangan mereka mengenai gejala cetak rompak yang semakin menjadi-jadi menerusi internet.
  51. Keadaan ini menyukarkan Suruhanjaya sempadan untuk mencari aliran sungai yang sebenar dan tambahan pula sungai di situ mengalir di bawah muka bumi menerusi timbunan batu kapur.
  52. Bukti menerusi pembinaan atau bukti dengan contoh, ialah satu pembinaan contoh yang konkrit dengan satu sifat untuk menunjukkan yang, sesuatu yang mempunyai sifat tersebut wujud.
  53. Pada 14 April 2007, tiket orang awam dijual menerusi Jawatankuasa Penganjuran Beijing menggunakan tiket domestik dan setiap negara NOC berhubung menerusi jualan tiket luar negara.
  54. Sebelum 1974, operasi petroleum di Malaysia dijalankan oleh syarikat minyak multinasional menerusi sistem konsesi untuk mencarigali petroleum di perairan Sarawak, Sabah dan Terengganu.
  55. Khususnya, kaedah Haber-Bosch untuk mensintesis ammonium nitrat mengurangkan keperluan amalan tradisional yang membabitkan kitar semula nutrien menerusi penggiliran tanaman dan baja haiwan.
  56. Selepas Jepun menyerah kalah, Parti Komunis Malaya telah mengambil kesempatan untuk berkuasa menerusi gerila-gerila MPAJA dan melalui beberapa pertubuhan seperti Min Yuen, MRL dan sebagainya.
  57. Menurut salah satu penjelasan yang lebih umum, istilah Italia, dari Templat:Lang-lat, dipinjam menerusi bahasa Yunani dari istilah Vxtelix yang bermaksud "tanah anak lembu" dalam bahasa Osca.
  58. Pengelasan biologi atau pengelasan saintifik merupakan kaedah taksonomi saintifik yang digunakan dalam pengumpulan dan pengelasan organisma menerusi kategori organisma seperti genus atau spesis.
  59. Perhimpunan Nasional mempunyai 90 kerusi, di mana sebahagiannya diisi secara langsung menerusi proses pilihanraya, dan sebahagian lagi oleh kerusi-kerusi yang dikhaskan untuk golongan-golongan tertentu
  60. Pada 19 April 1950, Majlis Perundangan Persekutuan menerusi perkenan Majlis Raja-raja Melayu meluluskan usul yang dibentangkan Pemangku Ketua Setiausaha Negara mengenai Bendera Persekutuan Tanah Melayu.
  61. Jiran Bahrain, Arab Saudi terletak disebelah barat dan disambungkan ke Bahrain menerusi Tambak Raja Fahd (dibuka secara rasmi pada 25 November 1986), dan Qatar di sebelah selatan menyeberangi Teluk Parsi.
  62. Atmosfera melindungi hidupan di Bumi dengan menyerap pancaran solar ultraungu, memanaskan permukaan menerusi penahanan haba , dan mengurangkan suhu lampau di antara siang dan malam (kepelbagaian suhu harian).
  63. Namun akhirnya, Kerajaan negeri menerusi Majlis Bandaraya Kuching Selatan membenarkan perhimpunan BERSIH 4.0 diadakan di padang Song Kheng Hai dengan syarat penganjur mesti memastikan ia berlangsung secara aman.
  64. Gunung berapi adalah suatu proses geologi yang melibatkan pembentukan daratan yang dijana daripada letusan menerusi permukaan planet dipanggil magma, batuan cair yang meleleh keluar daripada bahagian dalam planet.
  65. Empayar ini menguasai kepulauan Melayu menerusi perdagangan dan penaklukan dari abad ke-7 hingga ke-9, serta membantu menyebarkan kebudayaan Melayu ke seluruh Sumatera, Semenanjung Melayu, dan bahagian barat Borneo.
  66. Biarpun virus tiada metabolisme yang tersendiri, oleh itu sukar dianggap sebagai organisma, namun ia mempunyai gen-gen tersendiri dan mampu berevolsui menerusi mekanisme-mekanisme yang serupa dengan evolusi organisma.
  67. Negara Norway terbahagi kepada daerah dan majlis perbandaran ( kommuner) .Walaupun menolak menjadi ahli Kesatuan Eropah menerusi dua referrandum tetapi Norway mengekalkan hubungan rapat dengan EU dan dan Amerika Syarikat .
  68. Amerika Syarikat yang kekal berkecuali pada awal Perang Dunia Kedua apabila Jerman Nazi menyerang Poland pada September 1939, mula membekalkan bahan mentah kepada Pihak Berikat mulai Mac 1941 menerusi rancangan Lend-Lease.
  69. Pihak British mampu mempertahankan Salsette dari genggaman pihak Maratha tanpa keganasan menerusi Perjanjian Purandar (1776), diikuti Perjanjian Salbai (1782) yang ditandatangani untuk meleraikan to Perang Inggeris-Maratha Pertama.
  70. Beliau menyertai program ini di bawah perjanjian bersama Russia menerusi program Angkasawan, dan telah kembali ke Bumi bersama ahli-ahli Ekspedisi 15, Fyodor Yurchikhin dan Oleg Kotov selepas sembilan hari berada di stesen berkenaan.
  71. Majoriti MP ini dipilih menerusi Pilihan Raya Umum berasaskan sistem pemenang undi terbanyak, dan mewakili Kawasan Ahli Tunggal (Single Member Constituencies, SMC) atau Perwakilan Berkumpulan (Group Representation Constituencies, GRC).
  72. Semasa pentadbirannya pada temboh darurat, usaha membenteras pengganas komunis di hutan dan bandar telah diperhebatkan malah golongan yang bersimpati dengan aliran komunis dipulihkan menerusigerakan-gerakan pengitipan yang dikatakan berjaya.
  73. Pulau Batu Puteh terletak berhampiran dengan pulau-pulau sekitarnya seperti Batuan Tengah dan Tubir Selatan, yang menjadi subjek utama mengenai pertindihan antara Singapura dan Malaysia yang dibicarakan menerusi Mahkamah Keadilan Antarabangsa.
  74. Kaedah perhimpunan rakyat menerusi BERSIH 2012 ini pada mulanya dicadangkan oleh penganjur untuk diadakan secara aman yakni para peserta diminta 'duduk bantah' di lokasi perhimpunan iaitu di Dataran Merdeka bermula jam 2 petang hingga 4 petang.
  75. Ada juga beberapa jenis telefon yang boleh menggunakan iaitu teknologi yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian jalur lebar tanpa wayar dari telefon bimbit ke computer peribadi, termasuklah computer raba.
  76. Fizik/فيزيک : semula jadi, daripada φύσις (fysis): alam semula jadi) adalah sains semula jadi; ia adalah kajian mengenai jirim dan pergerakannya menerusi ruang dan masa serta semua yang datang daripada mereka ini, sebagai contoh tenaga dan daya.
  77. Perisian yang berkaitan dengan kajian ini merupakan sebahagian daripada kemaskini perisian sistem operasi PlayStation versi 1.6 dan pengguna boleh memilih sama ada ingin dijalankan secara manual atau automatik apabila PS3 tidak digunakan menerusi antara muka XrossMediaBar.
  78. Penganut Kristian juga percaya bahawa Yesus wujud bersama Yahweh sebelum terciptanya dunia, dilahirkan di dunia menerusi Bunda Maria (yang merupakan seorang perawan), dibangkitkan dari kubur setelah wafat selama tiga hari dan kini berada di "tangan kanan" Yahwe Tuhan di syurga.
  79. Terdapat peruntukan RM1 juta pada tahun (2006) menerusi tabung bantuan pendidikan Pembangunan Insan Kemahiran Teknikal, bagi tujuan melatih belia-belia India yang gagal dalam pelajaran untuk mengikuti kursus jangka pendek di Kolej Industri dan Pendidikan Negeri Selangor (INPENS).
  80. Pada 20 Jun, satu undian umum telah dilaksanakan oleh akhbar berbahasa Inggeris Malaysia The Star menerusi perkhidmatan dalam taliannya iaitu The Star Online, mengenai pandangan umum tentang pelaksanaan Perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka dibuat secara besar-besaran pada 9 Julai.
  81. Pada kebiasaannya saka ini diwarisi dikalangan keluarga pemilik asal, tetapi terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa saka ini boleh diwariskan kepada kepada sesiapa saja dan cara mewariskan saka pula terdiri sama ada menerusi perbuatan seperti bersalaman atau menerusi lafaz seperti: “engkaulah sahabat aku dunia dan akhirat.”
  82. Mohammad Ali Hosseini, jurucakap bagi Kementerian Luar Iran, telah berkata bahawa resolusi "tidak memberi kesan atau menghadkan aktiviti nuklear Iran, tetapi akan mencemarkan keputusan Majlis Keselamatan, yang mana kuasanya semakin merosot." Oleh kerana resolusi itu di bawah Perkara 41 daripada Bab 7 dari Piagam Bangsa-Bangsa Bersatu, ia tidak boleh dipaksa menerusi penggunaan ketenteraan.
  83. Menerusi pedagang-pedagang Somali dan Arab, kulit kayu manis Indian/Cina juga dieksport ke Afrika Utara dengan harga yang lebih tinggi, Timur Jauh dan Eropah, yang mana menjadikan perdagangan kulit kayu manis suatu penjana keuntungan yang sangat besar, terutamanya bagi pedagang-pedagang Somalia menerusi pengendalian kuantiti yang sangat besar dihantar menerusi laluan jalan darat dan laut purba.
  84. Seri Paduka Baginda, Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Mizan Zainal Abidin, telah mengeluarkan penyataan rasmi menerusi Titah Khas Istana Negara Dibawah Duli Tuanku pada 3 Julai 2011 bagi meminta semua pihak agar berfikir kembali tentang implikasi penganjuran perhimpunan dan demontrasi jalanan, dengan kaedah menumpukan akan kesan yang akan timbul dari pelaksanaan perhimpunan, selanjutnya memikirkan masa hadapan kearah kemakmuran dan pembangunan negara.
  85. Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim yang baru siap dibina pada 2006 yang hanya berkhidmat untuk penerbangan domestik tetapi turut menyediakan penerbangan antarabangsa hanya untuk jemaah haji, melalui Lebuhraya Utara-Selatan iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar Utara, plaza tol Alor Setar Selatan dan plaza tol Alor Setar Hutan Kampong, stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar, stesen bas Shahab Perdana serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke pulau Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...