Monday 28 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "kawalan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kawalan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Otak merupakan organ bagi pusat kawalan utama bagi badan.
  2. Pengunjung boleh menikmati aksi-aksi menarik bot kawalan jauh di sini.
  3. Sukan air seperti sukan bot kawalan jauh juga semakin diminati di Sibu.
  4. Juga di bawah kawalan Bennett adalah Briged ke-44 Infantri Tentera India.
  5. Justeru, posisi ini memerlukan skil hantaran dan kawalan bola yang bagus.
  6. Sistem EMS bergantung kepada kawalan aktif menggunakan penstabil elektronik.
  7. Ini dijalankan di sisi kawalan institusi yang khas dan pilihan raya institusi.
  8. Dari situ beliau mula mendominasi kawalan wilayah tengah dan timur Afghanistan.
  9. Selain itu, hukuman mati juga merupakan satu cara untuk mengadakan kawalan sosial.
  10. Bahasa Inggeris juga dijadikan lingua franca dalam komunikasi kawalan trafik udara.
  11. Ia dikelaskan oleh Pusat kawalan penyakit Amerika Syarikat sebagai agen Kategori B.
  12. Walau apapun, Parti Komunis mengekalan kawalan berkesan terhadap pelantikan kerajaan.
  13. Sistem ini akan dipusatkan dan dikawal oleh 10 butang kawalan di lokasi yang berbeza.
  14. Dengan ini, perkara mengenai kawalan terhadap tanah buat pertama kalinya menjadi isu.
  15. Sebaliknya Divisyen ke-8 Australia ditugaskan dengan kawalan keselamatan negeri Johor.
  16. Punca Perang adalah perbalahan mengenai kawalan ke atas saliran sungai ke lombong bijih.
  17. Dengan itu, semua DRM yang didakwakan rosak sebagai kaedah melindungi kawalan hak cipta sah.
  18. Kepulauan Falkland masih berada dibawah kawalan Angkatan Laut British selepas perang berkenaan.
  19. Masaalah pentakbiran dan kawalan menyebabkan retak lanjut dalam baris pertahanan pihak Berikat.
  20. Jerman Moden, sehingga Sungai Rhine dan Sungai Danube, terus kekal di luar kawalan Empayar Rom.
  21. Menjelang tahun 1856, kebanyakan India tetakluk di bawah kawalan Syarikat Hindia Timur Inggeris.
  22. Pengebom dipercayai meletupkan bom di dalam tandas dan di motosikal dengan kawalan telefon bimbit.
  23. Dengan itu, pihak Berikat kehilangan kawalan pantai bersebelahan dengan sebelah barat Tambak Johor.
  24. Dalam haiwan, otak, merupakan pusat kawalan bagi sistem saraf tunjang, bertanggungjawab bagi kelakuan.
  25. Tugas utama RSD ialah menyedia dan menyelenggarakan komunikasi untuk perintah dan kawalan Tentera Darat.
  26. Kawalan terhadap ini juga bermaksud kawalan keatas orang yang hidupnya bergantung kepada tanah berkenaan.
  27. Pertempuran ini adalah penting kerana ia mengekalkan kebebasan negara bandar Yunani daripada kawalan Parsi.
  28. Ketagihan psikologi ditakrifkan sebagai pengambilan dadah tanpa kawalan dan tanpa menghiraukan keburukannya.
  29. Akibatnya, India tertakluk di bawah kawalan langusng Mahkota British sebagai sebuah jajahan Empayar British.
  30. Model universiti Perancis pula melibatkan disiplin ketat dan kawalan meliputi setiap aspek dalam universiti.
  31. Lebih awal lagi pada Jun 2003, menara kawalan digelar Kubu Santiago dijumpai semasa pembinaan Dataran Pahlawan.
  32. Jerman kemudiannya mencapai kawalan secara langsung mahupun tidak langsung ke atas sebahagian besar benua Eropah.
  33. Romania tetap berada di bawah pendudukan militer dan kawalan ekonomi Kesatuan Soviet sehingga akhir tahun 1950-an.
  34. Perakuan Hak England 1689 memindahkan kuasa kawalan ke atas pasukan tentera kepada Parlimen, hinggalah ke hari ini.
  35. IE3 juga disediakan sokongan untuk kawalan ActiveX, aplet Java, multimedia, dan sistem PICS untuk metadata kandungan.
  36. Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa tambahan sebagai sebahagian terma-terma penyertaan Malaysia, seperti kawalan imigrasi.
  37. Thaksin Shinawatra telah mengambil kawalan kelab ini tahun sebelumnya, tetapi krisis politiknya menyaksikan asetnya dibekukan.
  38. Kebanyakan Sumatera jatuh di bawah kawalan kerajaan Hindia Timur Belanda, dan menjadi pengeluar utama lada, getah, dan minyak.
  39. Sekitar 260 M, mereka memecahkan Limes dan kubu sempadan di Sungai Danube untuk mencereboh ke dalam kawasan di bawah kawalan Rom.
  40. Untuk mengelakkan kehilangan karbon dioksida kepada paras rendah merbahaya, badan membangunkan mekanisma kawalan pertahanan khas.
  41. Penubuhan perbadanan minyak negara merupakan titik tolak kepada kawalan dan penglibatan negara yang lebih dalam industri petroleum.
  42. Selepas Revolusi Rusia, Tallinn berada di bawah kawalan Soviet sampai tarikh 24 Februari 1918, ketika kemerdekaan Estonia diumumkan.
  43. Selain itu, 7 batalion ATM dari Semenanjung dan 1 batalion PGA dari Sarawak juga telah dihantar bagi meningkatkan kawalan keselamatan.
  44. Perbezaan sudut lencongan sebanyak x15-darjah pada muncung tidak simetri dan enjin membolehkan kawalan tujahan vektor (TVC) dilakukan.
  45. Piagam syarikat dibatalkan pada tahun 1624 dan kawalan langsung diambil alih oleh kerajaan dan dengan itu tertubuhlah Koloni Virginia.
  46. Puncanya pemandunya hilang kawalan selepas diserang pembantah, lalu terbabas melanggar orang ramai dan mencederakan dua peserta Bersih.
  47. Keanggotaan pasukan tentera Malaysia hanya sedikit yang dikerah dan diletakkan dibahagian pos kawalan sempadan dan kawalan unit komando.
  48. Pada tahun-tahun berikutnya, beliau menguatkuasakan kawalan kerajaan terhadap penerbitan buku dan media dan menekan penduduk etnik Cina.
  49. Tambahan lagi, sesetengah tingkah-laku seperti tindak reflex dan pergerakan asas, boleh dilakukan di bawah kawalan saraf tunjang semata-mata.
  50. Sehingga kini, Korea Selatan mempunyai undang-undang kawalan senjata api yang ketat dengan bilangan senjata api yang sedikit mengikut kapita.
  51. Selaras dengan kepercayaan Islam dalam takdir, atau ketentuan tuhan, Allah mempunyai pengetahuan dan kawalan penuh ke atas semua yang berlaku.
  52. Lapisan ini bertindak sebagai pelindung untuk mengelakkan kesan gastrik dan fungsi lain juga sebagai kawalan terhadap kadar serapan ubat di perut.
  53. Elektronik merupakan kajian dan penggunaan peranti elektrik yang beroperasi dengan kawalan aliran elektron atau sebarang partikel bercaj elektrik.
  54. Memang ekonomi merupakan salah satu misteri terbesar di dunia ini, kerana banyaknya kejadian-kejadian ekonomi yang luput dari kawalan para saintis.
  55. Pentadbiran dan kawalan kemudiannya diserahkan kepada entiti berkenaan yang bertanggungjawab dalam menentukan polisi serta operasi domain berkenaan.
  56. Ini meninggalkan ruang udara Singapura pada kawalan tentera Jepun sepenuhnya, dan tiada lagi kapal terbang pihak Berikat yang mampu mencabar mereka.
  57. Siam namun telah menawan Kedah pada tahun 1811, dan ia kekal di bawah kawalan Siam sehingga dipindahkan kepada British oleh Perjanjian Anglo-Siam 1909.
  58. Tugas umum jurutera dalam perindustrian adalah bagi mereka bentuk sistem industri yang melibatkan sistem aktiviti manusia dan sistem kawalan pengurusan.
  59. Pada tahun 1999 hingga 2000, kerja-kerja pengukuran yang meliputi pelbagai kerja-kerja ukuran kawalan di sepanjang Sungai Golok telah dilaksanakan bersama.
  60. Keunikan prasekolah yang dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah aktiviti kumpulan yang berupaya meningkatkan kualiti kawalan emosi dan intelektual.
  61. Sistem avionik pesawat juga ditukar, alat panduan dan komunikasi khas dipasang untuk kawalan formasi penerbangan pada pesawat pemintas satu tempat duduk, Su-27.
  62. Dalam abad ke-7 dan 8, Kedah di bawah kawalan longgar Srivijaya, kemudian di bawah Siam, sehingga ia telah ditawan oleh kesultanan Melayu Melaka dalam abad ke-15.
  63. Agensi Penjelajahan Aeroangkasa Jepun memaklumkan bahawa ia terputus hubungan dengan pusat kawalan darat di Bumi.Kegagalan itu berpunca dari tarikan graviti matahari.
  64. Benetton memperkenalkan sistem ampaian aktif dan kawalan cengkaman mereka sendiri pada awal musim ini, dan merupakan pasukan hadapan yang terakhir untuk berbuat demikian..
  65. Namun begitu, alat pengawal ini mempunyai ciri-ciri tambahan seperti penggunaan teknologi Bluetooth untuk kawalan tanpa wayar serta mempunyai teknologi pengesanan gerakan.
  66. TUDM juga mempunyai perancangan untuk mendapatkan 4 buah pesawat sistem amaran dan kawalan udara (AWACS) tetapi tiada keputusan yang dibuat berkenaan dengan pembelian ini.
  67. Apungan elektromagnet ialah sistem yang menggunakan daya elektromagnet dengan kawalan suap balik untuk mengekalkan jarak (kira-kira 15mm) di antara kereta api dan landasan.
  68. Pada awal 1990-an, pasukan-pasukan mula memperkenalkan bantuan pemandu elektronik seperti ssupensi aktif, kotak gear semi-automatik dan kawalan penarikan (traction control).
  69. Kebanyakan kawasan Jepun moden hanya di bawah kawalan keluarga Maharaja,dan kumpulan etnik saingan (kemungkinannya termasuk, leluhur Ainu) terus menentang pencerobohan Jepun.
  70. Namun, sejak tahun 1991, India membuka pasarannya secara beransur-ansur melalui pembaharuan ekonomi dan mengurangan kawalan kerajaan terhadap perdagangan dan pelaburan asing.
  71. Prestasi kereta bergantung kepada sistem elektronik, aerodinamik, ampaian dan tayar, manakala sistem kawalan cengkaman dan alat bantuan lain telah diharamkan sejak tahun 2008.
  72. Kerajaan Hong Kong secara tradisi kebanyakannya bermain peranan pasif dalam ekonomi, dengan kecil dengan cara dasar perindustrian dan hampir tiada kawalan eksport atau import.
  73. Oleh sebab itu, pembangunan dimulakan pada 1986 pada Su-27PU, iaitu variasi tingkat upaya untuk Su-27 yang bertindak sebagai pesawat pemintas jarak jauh atau pusat kawalan udara.
  74. Tujuan DRM ialah memberikan teknikal bermakna untuk menyakinkan bahawa pemegang hak cipta boleh mengekalkan kawalan kandungan mereka dengan menyekatkan penggunaan salinan digital.
  75. Teori permainan memodelkan bagaimana agen-agen bersaling tindak apabila hasil tindakan sesuatu agen itu bergantung kepada tindakan agen yang lain (yang diluar kawalan agen pertama).
  76. Diarea ataupun cirit-birit merupakan keadaan di mana seseorang itu hilang kawalan keupayaan membuang najis secara normal menyebabkan ia sentiasa perlu membuang najis pada setiap masa.
  77. Berbeza dengan negara lain, Presiden Iran tidak mempunyai kawalan penuh terhadap dasar luar, pasukan bersenjata, atau dasar nuklear Iran kerana ia di bawag kawalan Pemimpin Tertinggi.
  78. Sistem televisyen juga digunakan untuk pantauan keselamatan, kawalan proses industri, dan panduan senjata, di tempat-tempat yang sukar atau terlalu bahaya untuk diperhati dengan dekat.
  79. Walau bagaimanapun, pada bulan Julai 2015, Kerajaan Malaysia mula mengadakan beberapa langkah kawalan seperti menyekat portal berita Sarawak Report dari terus boleh diakses di Malaysia.
  80. Pada tahun 1888, Brunei menjadi sebuah negeri di bawah perlindungan kerajaan British dengan mengekalkan kedaulatan dalam negerinya tetapi hal ehwal luar negara di bawah kawalan British.
  81. Pada 1990an, dasar perestroika Gorbachev telah gagal membawa pemulihan ekonomi kepada rakyat, manakala glasnost' dan demokratizatsiia hanya melonggarkan kawalan regim terhadap rakyatnya.
  82. Fipple memberi alat timbre yang berlainan daripada seruling yang tidak mempunyai fipple dan memudahkan permainan alat tersebut; walau bagaimanapun, pemain kehilangan sedikit kawalan alat.
  83. Selain itu, pesawat Su-30MK boleh melaksanakan ECCM dan tugas amaran awal, seperti bertindak sebagai arahan dan kawalan ke atas sekumpulan aset tempur udara yang melaksanakan misi bersama.
  84. Di dalam bidang pertanian ia biasanya dikaitkan sebagai "tumbuhan perosak" dan selalunya di hapuskan dengan beberapa kaedah kawalan rumpai samada kaedah mekanikal, kimia, kultur dan biologi.
  85. Perkhidmatan gereja disajikan menggunakan bahasa daerah, tidak lagi bahasa Latin, yang sebelumnya digunakan.Dalam Perang Livonia pada tahun 1561, Estonia Utara berada di bawah kawalan Sweden.
  86. Selepas Perang Vietnam pada pertengahan 1970-an, USAF memutuskan untuk melatih tentera berkhidmat bagi mengendalikan kebanyakan tugasan yang membebani ALO, termasuk kawalan serangan terminal.
  87. Satu lagi produk pelayan, Systems Management Server, ialah satu koleksi alatan yang menawarkan kebolehan kawalan jauh, pengurusan tampung, pengedaran perisian dan inventori perkakasan/erisian.
  88. Perkataan ini kekadang juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tidak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat.
  89. Penjajahan Arab di daerah meningkat ketika berhampiran Zanzibar jatuh ke pentadbiran Arab Oman, dan kebudayaan Comorian, terutama senibina dan agama, juga semakin berada di bawah kawalanempayar Arab.
  90. Untuk alasan ini, para penguasa Bendahara Johor-Riau menjalin hubungan erat dengan para bangsawan Bugis, memberikan mereka gelaran dan kawalan ke atas banyak daerah di dalam kerajaan, termasuk Selangor.
  91. Italy juga menghadapi tentangan yang serupa daripada Sultans Somali dan tentera tidak menghendaki kawalan penuh terhadap bahagian-bahagian daripada Somalia moden sehingga era Fasis pada akhir tahun 1927.
  92. Pengurusan hak digital ialah istilah penaung yang merujukkan kepada teknologi kawalan kemudahan digunakan oleh penerbit-penerbit dan pemegang hak cipta untuk mengehadkan kegunaan media dan bahan digital.
  93. Dalam kekacauan antara pelbagai pihak dan cubaan Belanda untuk mengekalkan kawalan kolonial, tentera Belanda menawan Sukarno pada Disember 1948, tetapi terpaksa membebaskan beliau selepas gencatan senjata.
  94. Perang Plassey menyaksikan Inggeris yang dikepelai oleh Robert Clive mengalahkan Perancis dan sekutu Indianya, dan memberikan syarikat kawalan ke atas Bengal dan menjadi kuasa tentera dan politik di India.
  95. Sepanjang kebanyakan sejarah selepas merdeka, India berpegang teguh pada pendekatan sosialisme separa dengan kawalan ketat terhadap penyertaan sektor swasta, perdagangan asing, dan pelaburan langsung asing.
  96. Di antara abad ke-7 dan ke-13, sebahagian besar dari negeri-negeri maritim yang makmur ini berada di bawah kawalan longgar empayar Srivijaya, sebuah kerajaan Melayu agung yang berpusat di Palembang, Sumatera.
  97. Kebanyakan kawalan nyamuk moden tidak lagi bergantung kepada racun serangga merbahaya tetapi menjurus kepada organisma khusus yang memakan nyamuk, atau menjangkiti mereka dengan penyakit yang membunuh mereka.
  98. Kaedah tersebut boleh digunakan meskipun di Kawasan Perlindungan, seperti "Forsyth refuge" dan Seaview Marriott Golf Resort, di mana kawalan nyamuk utama dilaksanakan dan dipantau menggunakan "killifish" dan belut muda.
  99. Otak mampu melaksanakan beberapa fungsi secara automatik, tanpa memerlukan kesedaran, seperti menyelaras sistem deria, berjalan, dan fungsi badan homeostasis seperti tekanan darah, kawalanseimbangan cecair, dan suhu badan.
  100. Sejak menjadi perdana menteri, Abdullah telah berjanji mengetatkan kawalan rasuah dengan memberikan lebih kuasa kepada agensi-agensi pencegah rasuah serta memudahkan rakyat untuk mendedahkan amalan rasuah kepada pihak berkuasa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...