Thursday 24 March 2016

Contoh Ayat Perkataan "istana"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "istana" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada penyerangan ini istana kerajaan diserbu dan Palembang luluh lantak.
  2. Beliau bebas bermain di luar istana dan pernah membentuk pasukan bola sepak kampung.
  3. Francis Xavier dilahirkan di istana keluarganya di kota Xavier berdekatan dengan kota Pamplona, Navarre.
  4. Baginda telah bersemayam di sebuah istana yang digelar "Kota Bharu" sempena kota yang baharu dibuka oleh baginda.
  5. Universiti Oxford menyokong raja semasa Perang Saudara Inggeris, dan merupakan tapak istana dan parlimen baginda.
  6. Nama samurai datangnya dari pengawal istana maharaja dan pengawal persendirian yang digaji oleh puak-puak tersebut.
  7. Beliau telah berkawan dengan orang-orang Melayu disitu dan mereka telah membawa ke istana batu Sultan Muhammad Jiwa.
  8. Selepas beberapa waktu menjadi hakim, beliau dilantik sebagai doktor istana pada tahun 1182 berikutan persaraan Ibn Tufail.
  9. Peristiwa ini menjadi bukti yang istana Srivijaya telah menjalin hubungan diplomatik dan perdagangan dengan dunia Islam-Arab.
  10. Mereka menyambung kembali tradisi pembinaan istana kota dan perdagangan laut yang ditubuhkan oleh empayar Somalia sebelum ini.
  11. Dengan senibina yang melambangkan Islam dan Melayu, tatarias lampu, pemalapan dan pencahayaan luar dan dalam istana adalah berbeza.
  12. Sultan-sultan Gerad dan Bari telah membina istana, istana kota dan kubu dan mempunyai hubungan rapat dengan banyak empayar di Timur Dekat.
  13. Sewaktu separuh abad terakhir Dinasti Qing pada lewat abad ke-19, Mandarin Beijing akhirnya menggantikan Mandarin Nanjing dalam istana diraja.
  14. Institusi sebegini hanya bermandiri atas nama di dalam istana diraja zaman pertengahan dan tidak pernah berkembang sepertimana Nalanda berkembang.
  15. Terdapat banyak gelaran majmuk dan terbitan yang digunakan oleh para pemerintah, keluarga diraja, dan/atau pembantu istana yang mengandungi perkataan "Raja":
  16. Campurtangan Residen Inggeris telah menimbulkan rasa tidak senang di kalangan orang-orang Melayu, khasnya golongan istana yang merasa kuasa mereka telah hilang.
  17. Pada zaman Carolingian, Charlemagne mencipta sejenis akademi yang digelar sekolah istana , di Aachen, sebuah kota yang terletak di Jerman seperti zaman sekarang.
  18. Ini adalah kali pertama kerajaan Malaysia membina sendiri istana Yang di-Pertuan Agong memandangkan istana yang terdahulu adalah dibeli dari seorang jutawan China.
  19. Laporan K'ang T'ai mengenai kebudayaan Funan tidak memberangsangkan, meskipun rekod istana Cina menunjukkan bahawa sekumpulan pemuzik Funan melawat Cina pada tahun 263 C.E.
  20. Beribu-ribu pembantah menujui ke istana presiden pada 1 Mei 2001 dan mendesak bahawa Estrada yang telah ditangkap atas tuduhan rampasan dibebaskan dan jawatannya dikembalikan.
  21. Augustin begitu tertarik hati dengan keadaan persekitaran istana yang dikelilingi dengan pokok-pokok “Stak” dan beliau lebih terpesona dengan keindahan kota mahligai Sultan.
  22. Dewan Perwakilan Rakyat menegeluarkan arahan kepada Raja Gyanendra untuk mengosongkan Istana Diraja Narayanhiti dalam masa 15 hari, selepas itu istana berkenaan dijadikan muzium.
  23. sebagai kontraktor utama yang dilantik dengan kontrak bernilai RM650 juta, manakala pembinaan lebuh raya bertingkat menuju ke gerbang masuk istana pula dilakukan oleh Ahmad Zaki Sdn.
  24. Pada tahun 1422, semasa pengepungan istana Bohemia di Karlstein, Hussite penyerang menggunakan catapults untuk melontar mayat dan najis sebanyak 2000 isi pedati melepasi dinding kota.
  25. Semasa Zaman Pertengahan, mangsa wabak bubonik digunakan sebagai serangan biologi, sering kali dengan melontar mayat dan najis mereka melintasi dinding istana kota menggunakan majenik.
  26. Kadang kala kesilapan berlaku, dan terdapat satu kisah mashyur mengenai dua orang pakar astronomi istana malang, Hsi dan Ho, yang dihukum bunuh kerana gagal menjangka gerhana matahari.
  27. Walau bagaimanapun, tidak lama kemudian, istana Kota Bharu tersebut telah ditukar nama kepada Istana Balai Besar ekoran kekeliruan yang timbul di antara nama tempat dan juga nama sebuah istana.
  28. Ibnu Rushd mempelajari ilmu fiqh dan perubatan daripada rakannya yang juga merupakan tokoh perubatan yang terkenal di Sepanyol, Ibnu Zuhr yang pernah bertugas di sebagai doktor istana di Andalusia.
  29. Pada awal abad ke 18, Karim Khan Zand memerintahkan agar dibina sebuah istana dan juga beberapa pejabat kerajaan di Teheran, berkemungkinan ingin menjadikan Teheran sebagai pusat pemerintahan Parsi.
  30. Keluaran-keluarannya yang utama termasuk tebu, koko, pewarna axil biru, pewarna merah daripada serangga kokineal, serta kayu-kayu berharga yang digunakan untuk kerja seni gereja dan istana di Sepanyol.
  31. Sebagai tindak balas kepada tindakan Sukothai, seorang duta China tiba di istana Ram Khamhaeng pada tahun 1295 untuk menyampaikan perintah maharaja: "Peganglah janji anda dan jangan menyakiti Ma-li-yu-er".
  32. George tidak tahu bertutur dalam bahasa Inggeris, dan menghabiskan banyak masanya di dalam istana di Hannover, serta tidak mempunyai pengetahuan, mahupun minat, dalam perincian-perincian kerajaan Inggeris.
  33. Musuh ketat Manchu, Dinasti Ming pula sibuk melawan pemberontakan golongan petani sehingga tidak dapat mengambil kesempatan terhadap kemelut pewarisan istana Qing yang menyaksikan seorang kanak-kanak menjadi Maharaja.
  34. Pemindahan istana dari Jianzhou ke Liaodong memberi Nurhaci tapak kuasa yang lebih besar dari segi sumber manusia dan bahan-bahan; secara georgafi ini juga mendekatkan beliau lagi dengan kawasan Mongol di dataran Mongolia.
  35. Abang-abang Francis Xavier mengambil bahagian di dalam usaha bersama kerajaan Perancis-Navarre untuk menawan kembali wilayah yang ditakluk tetapi gagal dan akibatnya tanah-tanah keluarga Francis Xavier disita dan benteng istana keluarganya diroboh.
  36. Gunung Merapi berkesinambungan mempunyai kepentingan tertentu kepada orang-orang Jawa: ia menjadi salah satu daripada empat tempat di mana para pegawai daripada istana beraja Yogyakarta dan Solo membuat acara tahunan bagi menjamu roh-roh orang Jawa purbakala.
  37. Pada tahun 1540, Xavier diutuskan ke istana Portugal oleh Ignatius bagi memenuhi hasrat John III, Raja Portugal, yang inginkan mubaligh-mubaligh Jesuit dihantar ke Hindia Timur Portugis kerana baginda mempercayai bahawa nilai-nilai Kristiani di kalangan peneroka-peneroka Portugis semakin terhakis di wilayah-wilayah tersebut, terutamanya di Goa.
  38. Hubungan istana dengan Menteri Besar Johor, Othman Saat menjadi keruh apabila beliau mempersoalkan kewajaran Tunku Iskandar mewarisi takhta, sehingga mencetuskan Sultan baru itu untuk menitah perintah agar Menteri Besar meletak jawatan dalam masa 24 jam, sebaik sahaja mangkatnya Sultan Ismail, dengan tujuan mengambil alih jawatan tersebut untuk kegunaan dirinya.
  39. Para pelakon di atas pentas ini adalah tiga pihak iaitu kuasa Penjajah Inggeris dan Belanda, para bangsawan yang membuat perjanjian dengan Belanda iaitu Raja Jaafar, Yam Tuan Muda dari Riau dan Temenggung Abdul Rahman, dari Johor dan Singapura, pihak istana Johor yang terdiri dari Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah dan Bendahara tidak menyedari perjanjian ini kerana perjanjian ini tidak ditandatangani tanpa pengetahuan mereka.
  40. Kumpulan gundik terdiri daripada yÅ«jo , kamuro (pelatih baru), shinzō (pelatih lama), hashi-jōro (gundik pangkat rendah), kōshi-jōro (gundik pangkat tinggi di bawah tayÅ«), tayÅ« (gundik pangkat tinggi), oiran ("penumbang istana kota", dinamakan sebegitu bagi bagaimana pantas mereka dapat memisahkan seorang daimyo daripada wangnya), yarite (chaperone yang lebih tua bagi seorang oiran) dan yobidashi yang menggantikan tayÅ« apabila mereka pergi menjual harga di pasar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...