Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "tunjuk"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tunjuk" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tahun 1960, beliau memimpin pelajar dalam tunjuk perasaan di sekolahnya.
  2. Empat tunjuk perasaan pada tahun 2007 berakhir dengan tangkapan oleh pihak polis.
  3. Selepas diberi tunjuk caranya, MITS bersetuju untuk mengedar keluaran Altair BASIC.
  4. Edison mengadakan tunjuk cara pertama bagi ciptaan mentol pijar di Menlo Park pada 31 Disember 1879.
  5. 10 orang pelajar dibunuh untuk mematahkan sebuah tunjuk perasaan dan mengakhiri pemberontakan kecil itu.
  6. Cara untuk menuntut kemerdekaan berbeza-beza dari tunjuk perasaan yang aman ke perang saudara yang ganas.
  7. Beliau telah melancarkan beberapa siri tunjuk perasaan untuk mendesak diadakan reformasi pada sistem politik Malaysia.
  8. Bermula 1880, beliau berpindah ke Budapest untuk bekerja dengan sebuah syarikat telegraf, dibawah tunjuk ajar dari Tivadar Puskxs.
  9. Selepas lebih kurang dua minggu, mogok-mogok itu mengakibatkan sesetengah tunjuk perasaan yang terbesar dalam tempoh pemerintahan Conte.
  10. Sejerus selepas itu, rakyat mengadakan tunjuk perasaan di depan rumah Gabenor akan tetapi pada 3 Disember kerajaan mengarahkan mereka ditangkap.
  11. Satu tunjuk perasaan pada tahun 2009 yang menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri juga disuraikan oleh gas pemedih mata dan tembakan meriam air.
  12. Perhimpunan Bersih 2012 atau Bersih 3.0 ialah suatu perhimpunan tunjuk perasaan yang dianjurkan pada 28 April 2012 di pusat bandar Kuala Lumpur, Malaysia.
  13. Berikutan peristiwa tunjuk perasaan anjuran gerakan yang menyebabkan 105 orang terkorban, Negeri Bombay disusun semula mengikut sempadan bahasa pada 1 Mei 1960.
  14. Apabila kekayaan negara berpaling semasa Zaman Meleset, apabila tunjuk perasaan Kesatuan Teamsters mengganas pada tahun 1934 mengakibatkan perubahan undang-undang yang mengakui hak-hak pekerja.
  15. Lebih 40 juta petani telah dipindahkan dari tanah masing-masing, atas nama pembangunan ekonomi antara lainnya, sehingga mengundang 87,000 kes tunjuk perasaan dan rusuhan di seluruh China pada tahun 2005.
  16. Ketika rampasan kuasa tentera Thailand 1991 dan tunjuk perasaan anti kerajaan , Surayud dilihat mengheret penunjuk perasaan di lobi berdarah Hotel Royal.Pada 1994 beliau dilantik sebagai Pemerintah Regimen Tentera Kedua.
  17. Latihan ini juga merupakan implikasi untuk kejadian dunia yang lainnya juga, termasuk bertindak sebagai satu tunjuk kuasa untuk menghalang Ketenteraan Korea Utara daripada memulakan ujian lancaran peluru berpandu Taepodong-2nya.
  18. Generasi ini pernah menimba pengalaman dalam tunjuk perasaan golongan siswa menentang pemerintahan autoritarian, serta mendukung pendirian nasionalis yang tegas terhadap Amerika Syarikat dan Jepun, serta pendekatan berdamai dengan Korea Utara.
  19. Pada hari itu juga, Chun menyandang jawatan presiden, kemudian tercetusnya tunjuk perasaan seluruh negara yang menuntut demokrasi, khususnya bandar Gwangju, di mana Chun menghantar angkatan khas untuk bertindak keras terhadap Gerakan Pendemokrasian Gwangju.
  20. Namun, Suharto menambah kekayaan diri serta keluarganya melalui amalan rasuah yang meluas dan beliau akhirnya dipaksa melepaskan jawatannya setelah tercetusnya tunjuk perasaan secara besar-besaran dan keadaan ekonomi negara yang semakin memburuk pada tahun 1998.
  21. Pada November 2007, Malaysia digemparkan lagi oleh dua acara tunjuk perasaan anti-kerajaan yang mendakwa anasir rasuah dan perselisihan dalam sistem ekonomi Malaysia yang memihak kepada parti pemerintah, Barisan Nasional yang menguasai Malaysia sejak merdeka pada tahun 1957.
  22. Kerajaan Chun memerintah Korea secara kuku besi hingga tahun 1987, apabila kejadian seorang mahasiswa Universiti Kebangsaan Seoul diseksa hingga matididedahkan oleh Persatuan Keadilan Paderi Katolik pada 10 Jun, sehingga mencetuskan tunjuk perasaan besar-besaran di seluruh negara.
  23. Pada tahun 1989, kematian seorang pegawai penyokong reformasi, Hu Yaobang, sedikit sebanyak mengapi-apikan tunjuk perasaan besar-besaran di Dataran Tiananmen, di mana para mahasiswa dan lain-lain menghabiskan berbulan-bulan untuk berkempen demi peningkatan hak demokrasi dan kebebasan bersuara.
  24. Selain telur sebagai bahan makanan, kadangkala telur juga dibuat bahan balingan kearah rumah,kereta, dan orang ramai.Adegan ini pada kebiasaannya berlaku tatkala untuk meraikan sambutan Hari Halloween atau Hari Lahir Seseorang.Perkara ini biasanya dikenali sebagai Egging dalam kebanyakan Negara-negara pertuturan Bahasa Inggeris (English-speaking countries), perbuatan seperti ini dianggap sebagai Minor Vandalism kerana kesan negetif yang mungkin diterima dari putih telur mampu merosakkan dinding rumah selain melunturkan warna kerena,juga mampu menyebabkan masalah mata yang serius jika terkena pada mata.Selain dari itu, telur juga turut menjadi bahan balingan untuk menandakan protes dan tunjuk perasaan bagi sesuatu perkara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...