Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "pengangka"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pengangka" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jadi nombor perpuluhan 0.75 mempunyai pengangka 75 dan penyebut 10 kuasa 2 .
  2. Membahagikan pengangka dan penyebut dengan nombor yang sama juga menghasilkan pecahan setara.
  3. Pecahan kasar akan menjadi pecahan tidak wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah lebih besar atau sama dengan nilai mutlak penyebut.
  4. Dengan mendarab pengangka dan penyebut sesuatu pecahan dengan nombor yang sama , hasil pecahan yang baru adalah setara dengan pecahan asal.
  5. Contohnya, untuk pecahan : apabila kedua-dua pengangka dan penyebut didarab dengan 2, hasilnya adalah , yang mempunyai nilai yang sama (0.5) dengan .
  6. Satu pecahan yang pengangka dan penyebutnya tidak mempunyai faktor yang sama (selain 1) adalah dianggap tidak boleh dimudahkan dan berada dalam bentuk termudah atau sebutan terendah.
  7. Satu pecahan kasar akan menjadi pecahan wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah kurang dari nilai mutlak penyebut; yang menjadikan nilai mutlak keseluruhan pecahan kurang daripada 1.
  8. Pecahan ini terdiri daripada satu pengangka dan satu penyebut, pengangka mewakili beberapa bahagian sama dan penyebut menunjukkan berapa banyak bahagian-bahagian tersebut yang membentuk keseluruhan.
  9. Adalah juga lebih tepat mendarab 15 dengan 1⁄3, berbanding mendarabnya dengan nombor perpuluhan untuk satu pertiga (0.333...). Untuk mengubah satu pecahan menjadi nombor perpuluhan, bahagikanpengangka dengan penyebut, dan bundarkan kepada ketepatan yang diingini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...