Wednesday 9 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "merdeka"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "merdeka" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Wilayah ini merdeka pada tarikh 17 Ogos 1960.
  2. Tunku mahu Malaya merdeka dalam Komanwel British.
  3. Sarawak telah merdeka sebulan lebih awal pada 22 Julai 1963.
  4. Sebuah kerajaan lepas merdeka telah ditubuhkan pada Ogos 1980.
  5. Selepas merdeka terdapat ratusan aliran Perguruan Silat di Malaysia.
  6. Sedangkan Ibrahim mahu Malaya merdeka dalam kerangka 'Indonesia Raya'
  7. Suriname selanjutnya menjadi negara merdeka sejak tarikh 25 November 1975.
  8. Pada tahun 1957, Persekutuan Tanah Melayu merdeka dari pemerintahan British.
  9. Kemboja menjadi naungan Perancis pada tahun 1863, kemudian merdeka pada 1953.
  10. Pada tahun 1960, Togo menjadi sebuah negara merdeka di bawah Sylvanus Olympio.
  11. Kemboja merdeka pada tahun 1953 sebagai negara beraja pimpinan Norodom Sihanouk.
  12. Iceland memutuskan hubungan dengan Denmark lalu menjadi negara merdeka pada 1944.
  13. Myanmar merdeka dari United Kingdom pada 4 Januari 1948 sebagai "Kesatuan Burma" .
  14. Belize menjadi sebuah negara merdeka di kalangan Negara-negara Komanwel pada tahun 1981.
  15. Pada asalnya satu koloni negara Perancis, Republik Afrika Tengah merdeka pada tahun 1960.
  16. Peru merdeka pada 1821 dan menempuh pelbagai kesukaran dari segi politik dan kegawatan ekonomi.
  17. Walau bagaimanapun, kedaulatan Johor dan Sultannya masih bebas dan merdeka tanpa diganggu oleh British.
  18. Kekuasaan yang tadinya dipegang satu parti sejak merdeka berpindah ke koalisi-sekutu baru parti politik.
  19. Republik Ossetia Selatan adalah sebuah republik yang secara de facto merdeka yang terletak di wilayah Georgia.
  20. Walaupun demikian, ekonomi negara yang baru merdeka ini tetap sangat bergantung pada bantuan pembangunan Belanda.
  21. Tunku yang menerima pendidikan Inggeris di London berasa selesa jika Tanah Melayu merdeka dalam Komanwel British.
  22. Pada tahun 1960, Cameroun Perancis menjadi merdeka di bawah nama Republik Cameroun dan pimpinan Presiden Ahmadou Ahidjo.
  23. Monaco ialah negara yang mempunyai kepadatan penduduk yang tertinggi1 serta negeri merdeka yang ketiga terkecil di dunia.
  24. Akibat penaklukan Jepun pada Perang Dunia II dan kebangkitan komunis, kesedaran untuk merdeka semakin menyerlah dan kuat.
  25. Selain itu, Perdana Menteri di Kanada telah beroperasi pada 1 Julai 1867 selepas Kanada merdeka dari Britain dan pada Hari Kanada.
  26. Setelah India merdeka pada tahun 1947, wilayah Kepresidenan Bombay yang dikawal oleh India distrukturkan semula menjadi Negeri Bombay.
  27. Pada 20 Februari 1956, Tunku memberi kepercayaan kepada Ghafar menganjur sambutan besar-besaran rombongan merdeka yang kembali dari London.
  28. Selama beberapa kurun lamanya Montenegro adalah prinsipiliti de facto merdeka yang diperintah oleh dinasti-dinasi dan pemerintahnya sendiri.
  29. Manakala jam merdeka Kulim telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Kedah pada 15 September 1957 yang masih kekal menjadi mercu tanda bagi bandar Kulim.
  30. Mereka juga telah lama hidup bersama sejak zaman pemerintahan British dan zaman pendudukan tentera Jepun sehinggalah Sabah merdeka bersama Malaysia.
  31. Kebanyakannya terus menyertai Negara-negara Komanwel, sebuah pertubuhan bebas yang terdiri daripada negara-negara yang merdeka yang pernah dijajah British.
  32. Pada Oktober 1991, Akayev bertanding untuk presiden Republik merdeka yang baru dan menang tanpa tentangan dengan 95% undi melalui pembuangan undi langsung.
  33. Negara ini merupakan negara merdeka yang kedua terkecil di Amerika Selatan, iaitu selepas Suriname; juga lebih besar daripada Guiana Perancis yang tidak merdeka.
  34. Kuwait kini di bawah pemerintahan Amir Sabah Al-Ahmad Al-Jabir Al-Sabah sebagai sebuah negara merdeka dan mempunyai kepentingan yang strategik untuk Amerika Syarikat.
  35. Dahulunya dikenali sebagai naungan British Bechuanaland, Botswana menggunakan nama barunya setelah merdeka dan menyertai Negara-negara Komanwel pada 30 September 1966.
  36. Sebelum merdeka pada tahun 1965, Singapura sudah menjadi pelabuhan yang bersemangat dengan KDNK per kapita sebanyak $511, iaitu ketiga tertinggi di Asia Timur ketika itu.
  37. Tunku kemudiannya menegaskan kepada rakyat bahawa Parti Komunis Malaya bertindak menentang kerajaan sah yang telah dipilih rakyat dan merdeka daripada penjajahan British.
  38. Akhirnya, Croatia menjadi sebuah kemaharajaan yang merdeka pada tahun 925 Masihi, apabila Raja Tomislav dimahkotai sebagai raja Croatia yang pertama melalui sebuah dekri Paus.
  39. Pada 1948, Negeri Israel diisytiharkan merdeka dan menduduki tanah di bekas Mandat British yang dibahagikan kepada "negara Yahudi" di bawah Rancangan Pemecahan Bahagian PBB 1947 .
  40. Walaupun masih di tengah zaman Darurat, Tanah Melayu tetap diisytiharkan sebagai negara merdeka pada 31 Ogos 1957, diikuti penyerahan kalah oleh gerila Komunis tiga tahun berikutnya.
  41. Republik Turki Cyprus Utara (Turki: Kuzey Kıbrıs Txrk Cumhuriyeti, Inggeris: Turkish Republic of Northern Cyprus) merupakan sebuah negara merdeka de facto di dalam Republik Cyprus.
  42. Kebanyakan organisasi seperti tentera merah dan Red Army and Militia forces menyambungkan tugas mereka tetapi akhirnya dibubarkan atau diserap kedalam negara-negara merdeka yang baru.
  43. Negara Serbia pertama dibentuk pada tahun 1217, dan Serbia moden muncul semula pada abad ke-19 ketika ia menjadi sebuah kerajaan kecil yang merdeka dan kemudiannya sebuah kerajaan penuh.
  44. Sejarah awal El Salvador sebagai negara merdeka - seperti yang lain di Amerika Tengah - ditandai oleh beberapa revolusi; tidak sampai tempoh 1900-30 keadaan yang relatif stabil tercapai.
  45. Walaubagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa Sabah telah menjadi sebuah negara mahupun merdeka secara hakiki, berikutan ketiadaan pengiktirafan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  46. Selepas Perang Anglo-Afghan Ketiga dan pemeteraian Perjanjian Rawalpindi pada tahun 1919, Raja Amanullah Khan mengisytiharkan Afghanistan yang berdaulat dan negara yang merdeka sepenuhnya.
  47. Republik Nauru ialah negara kepulauan terkecil di dunia dengan keluasan 21 kmx, negara republik merdeka yang terkecil di dunia, dan stu-satunya negeri republik di dunia tanpa ibu kota rasmi.
  48. Dalam satu pertikaian yang terus berlangsung, Kuomintang yang kini kehilangan mandat memerintah di Taiwan diganti pemimpin baru yang mahu mewujudkan Republik Taiwan yang merdeka bagi pulau itu.
  49. Selepas pendudukan Jepun orang-orang Melayu telah sedar bahawa pihak British tidaklah sekuat yang di sangka, ditambah pula oleh semangat untuk merdeka yang bertiup kencang dari tanah seberang .
  50. Pada hari seterusnya, keputusan rasmi yang diterima menampakkan pemilihan rakyat Montenegro untuk sekali lagi merdeka dan menanggotai komuniti dunia dengan 55.4% daripada undi memilih pilihan itu.
  51. Bahawasanya kerana telah tibalah masanya bagi umat Persekutuan Tanah Melayu ini mencapai taraf suatu bangsa yang merdeka lagi berdaulat sama setimpal kedudukannya dengan segala bangsa seluruh dunia.
  52. Penduduk-penduduk Togoland British mengundi untuk menyertai Pantai Emas sebagai sebahagian negara merdeka Ghana yang baru, manakala Togoland Perancis menjadi sebuah republik autonomi di dalam Kesatuan Perancis.
  53. Setelah 69 tahun menjadi bagian dari Uni Soviet dan 67 tahun menjadi bagian dari republik kesatuan dalam Uni Soviet, pada tanggal 27 Oktober 1991,rakyat Turkmenistan memutuskan untuk merdeka dan berpisah dari Uni Soviet.
  54. Selepas kekalahan Nazi, pihak Bersekutu mengambil Austria sehingga Perang Dunia II tamat pada 1955, di mana Austria dibebaskan dan menjadi sebuah negara republik yang merdeka dengan syarat Austria mesti bersifat neutral.
  55. Sebelum ini, Kerajaan Scotland merupakan sebuah negeri yang merdeka sehingga 1 Mei 1707 apabila Kerajaan Scotland disatukan dengan Kerajaan England secara politik membentuk Kerajaan Great Britain melalui Akta Kesatuan 1707 .
  56. DBP ditubuhkan sebagai sebuah jabatan kecil di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia di Johor Bahru, Johor semata-mata untuk mengembangkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara yang akan merdeka ketika itu.
  57. Bagaimanapun, para pendirinya menganggap bahawa kaum terhormat kerajaan menganggap bahawa negara yang baru merdeka tidak akan mampu berbincang dengan murni melalui sistem kerajaan pribumi - sehingga sistem monarki Inggeris dipertahankan.
  58. Pada tahun 1809, Portugis menyerang Guiana Perancis ; kemudian pada tahun 1816, mereka menawan Jalur Timur dan menukar namanya menjadi Cisplatina (tetapi Brazil kehilangannya pada tahun 1828 apabila ia menjadi negara merdeka bergelar Uruguay).
  59. Walaupun Rom merujuk kepada empayar baru yang bertumbuh di kota Carthage sebagai Punik atau Phoenicia, empayar tersebut merupakan sebuah entiti politik merdeka yang berbeza daripada petempatan-petempatan Phoenicia yang lain di Mediterranean Barat.
  60. United Kingdom tidak mempunyai sistem undang-undang tunggal kerana negara ini terbentuk oleh kesatuan negara-negara merdeka dahulu, apalagi Perkara 19 Perjanjian Kesatuan menjamin kesinambungan kewujudan sistem perundangan Scotland yang berasingan.
  61. Pada November 2007, Malaysia digemparkan lagi oleh dua acara tunjuk perasaan anti-kerajaan yang mendakwa anasir rasuah dan perselisihan dalam sistem ekonomi Malaysia yang memihak kepada parti pemerintah, Barisan Nasional yang menguasai Malaysia sejak merdeka pada tahun 1957.
  62. Sabah ditadbir sebagai jajahan makhota Borneo Utara Inggeris, manakala Sarawak diserahkan oleh Kesultanan Brunei kepada James Brooke yang memerintah sebagai Raja Putih dalam sebuah Kesultanan yang merdeka sehingga diserahkan kepada pemerintahan langsung British pada tahun 1946.
  63. 55.54% daripada pengundi memilih untuk merdeka daripada Montenegro mengatasi keperluan mendapat 55% daripada jumlah pengundian yang ditetapkan untuk mengesahkan referendum dibawah peraturan yang ditetapkan Kesatuan Eropah, sebagai dilaporkan oleh 99.80% daripada 1,100 tempat pengundian.
  64. Pada era globalisasi, Albania menyempunyai banyak titik sejarah dengan Negeri Kerajaan Rom iaitu Dalmatia , Macedonia (sebahagian Epirus Nova) dan Moesia Superior.Zaman Moden Republik Albania ini merdeka setelah kejatuhan Kerajaan Ottoman di Eropah dengan Perang Balkan.Albania merdeka pada tahun 1912.
  65. Raja yang baharu yang hendak dilantik tersebut haruslah seorang lelaki beragama Islam, berbangsa Melayu, rakyat negeri Johor, cukup umur, individu yang merdeka dan bukan dari kalangan hamba, mempunyai tingkah laku dan budi pekerti yang baik, serta mempunyai ilmu pengetahuan yang luas yang pandai menulis dan membaca.
  66. Pelbagai bukti seperti peta dan dokumen berdasarkan latarbelakang sejarah dan prinsip undang-undang antarabangsa seperti penemuan, pemisahan, pertambahan, serahan, serta peraturan "uti possidetis" iaitu sempadan negara-negara baru merdeka berdasarkan sempadan wilayah jajahan lama, kesinambungan dan kesamaan sempadan.
  67. Ia pernah menjadi sebuah Kerajaan merdeka dan berdaulat yang diperintah oleh Sultan Ali Iskandar Shah dalam masa yang singkat , apabila penguasaan negeri Johor (kecuali Muar dan Kesang) telah diserahkan kepada Raja Temenggung Tun Daeng Ibrahim di bawah perjanjian di antara British di Singapura dan Sultan Ali Iskandar Shah.
  68. Sejak merdeka lagi, parti ZANU telah memenangi setiap pilihan raya dan parti ini terkenal dengan taktik kotornya.Pada pilihan raya 1990, parti ini menerima kutukan dari dalam dan luar negara apabila dituduh melakukan pembelian undi, dengan parti pembangkang bawah pimpinan Edgar Tekere Zimbabwe Unity Movement, memenangi hanya 16% undi.
  69. Selain itu, sekiranya Parti Komunis Malaya memberi tekanan kepada pihak British, sudah pasti pihak British tidak akan melepaskan Tanah Melayu untuk merdeka kerana sekiranya Tanah Melayu jatuh ketangan komunis, ini akan menjejaskan bekalan bahan mentah yang amat diperlukan British bagi membangunkan semula industri mereka selepas Perang Dunia II.
  70. Sidang Kemuncak Liga Arab 1974 menunjuk PLO sebagai "wakil sah tunggal rakyat Palestin dan menegaskan kembali hak mereka untuk mendirikan negara merdeka yang mendesak." PLO telah mempunyai status pemerhati di Pertubuhan Bangsa-Bangsa sebagai "entiti non-negara" sejak 22 November 1974, yang memberikan hak untuk bercakap di Perhimpunan umum PBB tetapi tidak mempunyai hak suara.
  71. Mereka telah membuat pengisytiharan berasingan: "Kami menolak setiap upaya untuk menghubungkan keganasan dengan perjuangan bangsa Palestin dalam pelaksanaan hak-hak mereka untuk menubuhkan negara merdeka dengan Al-Quds Al-Shrif sebagai ibu negaranya." Bahkan, pada awal pertemuan, negara-negara OIC menandatangani pernyataan memuji Palestin dan "diberkati Intifadhah." Kata keganasan dihadkan untuk menggambarkan Israel, yang mereka dikutuk kerana "keganasan negara" dalam perang dengan rakyat Palestin.
  72. Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbul–Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...