Saturday 5 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "langit"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "langit" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kemungkinannya pengkaji langit pertama yang sebenar adalah orang-orang Cina.
  2. Bangunan Condx Nast (2000) pula ialah satu contoh pencakar langit yang berekabentuk "hijau" di AS.
  3. diceritakan bahawa menjelang hari kiamat / akhir zaman, Nabi Isa akan di turunkan oleh Allah SWT dari langit ke bumi.
  4. Antaranya, Bangunan Woolworth , sebuah pencakar langit Gothic revival yang dibina dengan perincian gothik yang besar-besaran.
  5. Nabi Isa a.s. diselamatkan oleh Allah SWT dengan cara diangkat ke langit dan ditempatkan disuatu tempat yang hanya Allah SWT yang tahu.
  6. Hal pertama yang dilakukan Nabi Isa setelah turun dari langit adalah menunaikan solat sebagaimana yang dijelaskan oleh hadis-hadis di atas.
  7. Latar langit Manhattan cukup terkenal kerana diisi berbilang pencakar langit, termasuklah antara bangunan-bangunan yang tertinggi di dunia.
  8. Dalam keadaan malam langit terang, proses sebaliknya berlaku di mana bayu darat yang lebih lemah kelajuannya boleh terjadi di kawasan pantai.
  9. Malaysia yang terletak berhampiran khatulistiwa amat jarang sekali mempunyai keadaan langit tidak berawan langsung, meskipun pada musim kemarau teruk.
  10. Pada Ogos 2008, Bandaraya New York mempunyai 5,538 buah bangunan bertingkat tinggi, termasuk 50 pencakar langit siap dibina yang melampaui paras 656 kaki .
  11. Gaya-gaya pangsasuri, bangunan pejabat, dan kemudahan rekreasi yang baru dan berani menyebabkan pusat bandar lebih sesuai didiami, dengan latar langit yang baru.
  12. Tamadun manusia awal mempercayai bahawa Bumi adalah rata dan berkedudukan kaku, dengan keseluruhan langit berputar mengelilinginya sekurang-kurangnya sekali sehari.
  13. Media luaran lain termasuk papan tanda terbang , kapal udara, dan penulisan di langit seperti Ucapan umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa.
  14. Bagaimanapun dengan mengetepikan cabaran-cabaran tersebut, pencakar-pencakar langit dan gaya hidup moden Shanghai menandakan mercu pembangunan ekonomi China yang baru-baru ini.
  15. Setiap mereka enggan membayar zakat harta mereka, mereka akan terhalang beroleh hujan dari langit dan jika tidaklah kerana haiwan ternak, tidaklah mereka akan pernah diberi hujan.
  16. Ia ialah pengesaan Allah dengan penciptaan, kerajaan dan pentadbiran; firman Allah: "Adakah lagi pencipta selain daripada Allah? Dia memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi.
  17. Harlem Renaissance turut berkembang sebagai sebahagian daripada waktu ekonomi melambung ketika zaman Prohibition yang melihatkan pembinaan pencakar langit yang bersaing dengan sengit di angkasa.
  18. Senarai empat puluh lapan buruj itu merupakan nenek moyang kepada sistem buruj moden, tetapi berbeza dengan sistem moden, mereka tidak meliputi kesemua langit (hanya langit yang dapat dilihat oleh Ptolemy).
  19. Ketika Piramid sedang dibina, kutub di langit terletak pada kedudukan berbeza dan Bintang Kutub adalah objek yang tidak begitu terang — sebaliknya yang paling terang adalah Bintang Thuban dalam buruj Dragon.
  20. Namun kuasa Allah Yang Maha Tinggi dan Terpuji serta kasih kepada Rasul dan hambanya, Allah telah menyelamatkan Nabi Isa ke langit dan serta merta menukarkan paras rupa Judas supaya seiras dengan raut wajah Nabi Isa.
  21. Memberikan bukti kepada pertumbuhan yang pesat dan kejayaannya ialah Rumah Putih atau Witte Huis, pencakar langit dalam gaya Chateau Perancis, yang dibina pada tahun 1898 mengikut semangat dan gaya bangunan pejabat Amerika Syarikat.
  22. Persamaan pembezaan biasa muncul dalam pergerakan objek langit ; pengoptimuman berlaku dalam pengurusan portfolio; algebra linear berangka adalah penting untuk analisis data; persamaan pembezaan stokastik dan rantai Markov adalah keperluan utama dalam merangsang sel untuk perubatan dan biologi.
  23. Industri pembinaan juga sedang berkembang pesat di Doha, kesan daripada pekembangan aktiviti koperat dan komersial di Doha; ini dapat dilihat dengan jelas melalui perubahan latar langit bandar itu, dengan lebih 40 menara sedang dibina di Doha, dan yang terbesar diantara menara tersebut merupakan Menara Dubai.
  24. Sejak beribu-ribu tahun dahulu pastinya penghuni gua telah pun mendongak kearah langit dengan penuh kekaguman dengan apa yang mereka lihat disitu, oleh itu dari satu segi, mereka merupakan seorang pemerhati bintang; mereka menyedari perkara luar biasa yang berlaku, seperti gerhana, dan tidak hairanlah rekod bertulis mengenai teori dan pengamatan manusia telah wujud sejak tulisan dicipta.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...