Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "tawar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tawar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Air tawar dan air masin tidak bercampur sama sekali.
  2. Panjang Sungai Chao Phraya ialah 372 kilometer mengalirkan air tawar .
  3. Tasik Baikal sahaja mengandungi lebih satu perlima air permukaan tawar sedunia.
  4. Terdapat satu garisan halus memisahkan air tawar dengan air masin di muara sungai ini.
  5. Ini menyebabkan sumber air tawar hanya boleh didapati daripada tadahan air hujan dan air bawah tanah.
  6. Rezab Norway banyak dalam bentuk petroleum , gas asli , mineral , [[kayu] , makanan laut , air tawar , dan kuasa hidro .
  7. Ikan keli air tawar dari sungai tersebut berhijrah dan mengawan untuk menukar bahan genetik mereka lebih kurang 10,000 tahun lalu.
  8. Sungai Bronx yang mengalir melalui Bronx dan Kaunti Westchester, adalah satu-satunya sungai berair tawar sepenuhnya di bandar raya ini.
  9. Rusia mempunyai ribuan sungai dan jasad air tawar pedalaman yang membekalkannya salah sebuah sumber air permukaan yang terbesar di dunia.
  10. Selain daripada tinggal di air tawar dan di tempat kering, katak dewasa beberapa spesies disesuaikan untuk hidup di bawah tanah atau di pokok.
  11. Yu banteng, Carcharhinus leucas, adalah yang paling terkenal dari beberapa spesies yang berenang di air laut mahupun air tawar dan di delta-delta.
  12. Jasad air tawar yang terbesar dan terpenting di Rusia ialah Tasik Baikal, iaitu tasik air tawar yang terdalam, terjernih, tertua dan terluas di dunia.
  13. Paramesium ialah protozoa air tawar dalam genus Paramecium badannya bujur, diliputi membran plasma yang berbulu , berbentuk tetap seperti selipar yang leper dan mempunyai alur berxbentuk corong untuk makan.
  14. Hal ini sama ada merujuk kepada fakta yang pulau ini mempunyai dua sumber air berbeza, air tawar dan air masin atau kepada air disebelah utara dan selatan teluk ini, memisahkannya daripada Semenanjung Arab dan Iran.
  15. Disebabkan keluasannya, Kanada lebih banyak tasiknya daripada mana-mana negara lain, serta mengandungi sebahagian besar air tawar sedunia.Juga terdapat glasier air tawar di Banjaran Rocky Kanada dan Pergunungan Coast.
  16. Menurut tradisi, mereka disuruh membuat perjalanan ke selatan sehingga menemui dua buah gunung berapi yang timbul daripada sebuah tasik, dan berhenti apabila mereka tiba di Ometepe, pulau gunung berapi air tawar yang terbesar di dunia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...