Saturday 5 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "lalat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lalat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Seekor lalat ini boleh terus menjangkit selama 14 hari, dan sengkenit pula lebih 2 tahun.
  2. Tularemia juga boleh dijangkitkan melalui lalat yang menggigit, khususnya spesies Chrysops discalis.
  3. Vektor utamanya ialah sengkenit dan lalat Chrysops, tetapi penyakit ini juga boleh direbakkan oleh jenis-jenis artropod yang lain.
  4. Sesetengah percaya bahawa bau busuk ini menarik perhatian lalat dan serangga lain dan ini membantu dalam menyebarkan benih rafflesia ini.
  5. Sebilangan tumbuhan, seperti Rafflesia, titan arum, dan pawpaw Amerika Utara didebungakan oleh lalat dan oleh itu, menghasilkan bau daging basi.
  6. Dalam bahasa Inggeris, nyamuk dikenali sebagai "Mosquito", iaitu dari perkataan dalam bahasa Sepanyol atau bahasa Portugis yang bererti lalat kecil.
  7. Kemudian, pepatung dewasa akan merangkak keluar dari kulit larva yang lama lalu mengembangkan sayapnya dan terbang mencari lalat atau serangga kecil sebagai makanan.
  8. Asal nama Selangor tidak jelas, meskipun beberapa sumber mendakwa bahawa namanya telah diambil daripada perkataan "selangau", iaitu sejenis lalat besar, disebabkan oleh bilangan lalat yang ada berhampiran dengan Sungai Selangor, di bahagian barat laut negeri ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...