Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "sejarawan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sejarawan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pendapat beliau ini didukung oleh sejarawan lain seperti Prof.
  2. Sejarah pendirian kota Pontianak yang dituliskan oleh seorang sejarawan Belanda, VJ.
  3. Baru-baru ini, sejarawan merumuskan ahli pelayaran China yang telah menemui benua Amerika.
  4. Para sejarawan Sepanyol juga mencatat tentang peranan penting Quipu sebagai alat mnemonik untuk berkomunikasi dan merekod maklumat berangka.
  5. Dokumentasi masyarakat pertama yang menghuni kawasan yang kini dikenali sebagai Estonia ialah suku Aesti, menurut sejarawan Rom, Tacitus, dalam bukunya Germania .
  6. Meskipun terdapat banyak kisah atau andaian tentang asal-usul nama negeri Perlis, kebanyakan sejarawan percaya bahawa negeri Perlis dinamakan bersempena dengan nama pokok perlis.
  7. Namun begitu, penemuan terbaru oleh sejarawan terhadap DNA bangsa melayu meletakkan melayu sebagai bangsa tertua didunia selepas letusan Gunung Toba dengan usia DNA sekitar 60, 000 tahun.
  8. Satu satunya rujukan untuk para sejarawan tentang Euclid sebagai penulis asal Elemen ialah dari Proclus, yang secara ringkas dalam Commentary on the Elements menyatakan yang Euclid adalah penulisnya.
  9. Berdasarkan maklumat yang diperolehi dari pakar-pakar sejarawan seperti Ibnu Kathir, Imam Qurtubi, serta kitab-kitab Qisasul Anbiya' telah dijelaskan bahawa Nabi Isa Al-Masih mempunyai 12 orang sahabat.
  10. Banyak sejarawan berpendapat bahawa perjanjian itu membahagikan lingkaran pengaruh antara Belanda dan Inggeris; Kesultanan Johor ke Johor moden dan kelahiran negeri baru Riau-Lingga selepas pemecatan Sultan terakhir dari Johor.
  11. Sesetengah ahli sejarawan mengatakan konflik di Asia boleh dijejak kembali sehingga 7 Julai 1937 dan permulaan Perang China-Jepun Kedua antara Empayar Jepun dengan Republik China, atau mungkin pada 19 September 1931 ketika bermulanya penjajahan Jepun di Manchuria.
  12. Apabila memeluk Islam Raja Iskandar Shah merupakan nama Islam Parameswara meskipun sekarang ini ada sejarawan yang mempertikaikan kesahihan pernyataan ini.[nota 1] Baginda memeluk agama Islam apabila berkahwin dengan Puteri Ratna anak Sultan Makhdum Alaiddin Malik Muhammad Amin Syah II, Raja Perlak dan memeluk Islam dalam tahun 1414.
  13. Oleh sebab bahasa alkimia hermetic telah banyak di ketahui, para sejarawan menjadi lebih cenderung untuk mengkaji hubungan di antara displin dan segi sejarah budaya Barat seperti sosiologi dan psikologi komuniti cendekiawan, kabbalalisma, spiritualisma, Rosikrusianisma, dan pelbagai gerakan mistik yang lain umpamanya kriptografi, ilmu sihir, dan evolusi Sains dan falsafah.
  14. Sebuah menyatakan mitos umum yang Hearst respons pendapat nya ilustrator Frederic Remington bahawa keadaan di Cuba tidak cukup buruk untuk memastikan permusuhan dengan: "anda memberikan gambar dan saya akan memberikan perang." ini yang disebut " jurnalisme kuning "Namun, luar biasa di New York City, dan sejarawan tidak lagi menganggapnya sebagai kekuatan utama membentuk suasana kebangsaan.
  15. Warga dan sejarawan dari negara Comoros menyatakan bahawa tarikh awal penempatan Arab bahkan sebelum kedatangan mereka yang diketahui kepulauan, dan sejarawan Swahili sering menjejaki salasilah leluhur kembali semula ke masyarakat Arab yang telah berkelana dari Yaman dan kerajaan purba Saba 'di Eden (berfikir untuk Eden menjadi Alkitab) meskipun orang-orang yang tidak yakin jika hal ini benar.
  16. Sebelum kelahiran Nabi Muhammad lagi, puak-puak dari seluruh Semenanjung Arab akan melakukan haji di Makkah pada setiap tahun meskipun ketika itu, kepercayaan anutan puak-puak tersebut adalah berbeza antara satu sama lain.Para sejarawan Islam merujuk zaman sebelum kerasulan Muhammad sebagai zaman jahiliah di mana pada zaman itu, binaan Kaabah dikelilingi oleh beratus-ratus jenis patung berhala.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...