Wednesday 9 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "menduduki"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menduduki" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Semenjak itu Turki menduduki wilayah utara.
  2. Calon STPM menduduki maksimum 5 mata pelajaran.
  3. Sesetengah pelajar juga akan menduduki peperiksaan PMR.
  4. Hungary menduduki bandar ini di antara tahun 1485–1490.
  5. masing-masing mula menduduki kawasan utara dan selatan Korea.
  6. yang masing-masing menduduki separuh utara dan selatan Korea.
  7. Pada akhir Senior 3, mereka akan menduduki peperiksaan UEC-SML.
  8. Kemudian, pihak British menduduki Salsette pada 28 Disember 1774.
  9. Pada akhir Senior 2, sesetengah pelajar menduduki peperiksaan SPM.
  10. Pada akhir Junior 3, para pelajar perlu menduduki peperiksaan UEC-JML.
  11. Kelemahan mereka semakin ketara apabila Jepun mula menduduki Tanah Melayu.
  12. Upaya Jepun untuk menduduki Korea menyebabkan pecahnya Perang China-Jepun.
  13. Pada kala itu, England menduduki Normandie, sebuah daerah di utara Perancis.
  14. Pedagang-pedagang Hindu mula menduduki dan membuka penempatan mereka sendiri.
  15. Pada musim 2002–03, Everton menduduki tempat ketujuh, tertinggi sejak tahun 1996.
  16. Di bawah Francis, Palace menduduki pertengahan liga untuk dua musim berturut-turut.
  17. Tentera Jepun masuk dan menduduki Kuala Lumpur tanpa ditentang pada 11 Januari 1942.
  18. Manusia pertama sekali yang menduduki Semenanjung Melayu mungkin ialah kaum Negrito.
  19. Empat kuasa besar menduduki Vienna dan pendudukan itu sama sahaja seperti di Berlin.
  20. Kuasa Rusia bergerak ke barat Georgia dan menduduki Zugdidi, Senaki dan Pelabuhan Poti.
  21. Jepun terus menjalankan politik ekspansionis dengan menduduki Manchuria pada tahun 1931.
  22. Pelajar yang telah menduduki UPSR, dibenarkan melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah.
  23. Antara kumpulan minoriti yang menduduki bandar ini ialah Azeri, Armenia, Kurdish dan Yahudi.
  24. Berikut merupakan senarai enam pasuan yang menduduki kedudukan dua teratas bagi Piala Thomas.
  25. Australia Barat adalah sebuah negeri menduduki kebaratan ketiga keseluruhan bagi benua Australia.
  26. Baginda menduduki takhta kerajaan Terengganu dengan gelaran Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah.
  27. Kalifah-kalifah Sunah Waljamaah Mesir menduduki kebanyakan Yaman Utara pada sepanjang abad ke-11.
  28. Baginda Omar pernah menduduki takhta kerajaan Terengganu pada tahun 1831 menggantikan Sultan Daud.
  29. Sesetengah pelajar di sekolah-sekolah ini turut menduduki peperiksaan SPM sebagai calon persendirian.
  30. Setelah beberapa peningkatan, Itali kini menduduki tangga ke-84 di dunia dari segi kemapanan ekonomi.
  31. Pada abad ke-9, datangnya kaum Magyar yang diketuai xrpxd ke tanah Pannonia untuk menduduki Pannonia.
  32. Kenny Dalglish menduduki tempat teratas dalam senarai itu, dengan Steven Gerrard kedua dan Ian Rush 3.
  33. Dia digantikan oleh Roberto Martxnez, yang membawa Everton menduduki tempat ke-5 dalam musim pertamanya.
  34. Kaum Hattia ialah sebuah bangsa kuno yang menduduki bahagian tenggara Anatolia seawal-awal tahun 2300 SM.
  35. Belanda menduduki tempat ketiga dalam senarai pengeksport makanan, selepas Amerika Syarikat dan Perancis.
  36. Kemajuan dibawah Joe Royle berterusan pada musim 1995–96 selepas mereka menduduki tempat keenam dalam liga.
  37. Di Transylvania, bangsa Hungary menduduki kelas atasan, sehingga bangsa Romania bermula untuk menentang Hungary.
  38. Di sekolah jenis ini, para pelajar menduduki peperiksaan piawai yang dikenali sebagai Sijil Peperiksaan Bersama .
  39. Pada musim 1990–91, mereka menduduki tempat ketiga liga dan kembali ke Wembley untuk memenangi Full Members Cup.
  40. Tunku tidak dapat menduduki peperiksaan akhir Ijazah Sarjana Muda Sastera kerana terlupa jadual waktu peperiksaan.
  41. Mulai tahun 1614, orang Belanda menduduki sekitar hilir Sungai Hudson, termasuklah New Amsterdam di Pulau Manhattan.
  42. Selepas kejayaan Jerman, Jerman menduduki Denmark sehingga Jerman menyerah kalah kepada Pihak Berikat pada Mei 1945.
  43. Pada tahun 1839, Baginda Omar berjaya mengalahkan Sultan Muhammad dan seterusnya menduduki takhta kerajaan Terengganu.
  44. Selepas Napoleon mengenakan Konvensyen Artlenburg pada 5 Julai 1803 sekitar 30,000 tentera Perancis menduduki Hanover.
  45. Kemudian, bahasa Inggeris kuat dipengaruhi oleh bahasa Norse, yang ditutur oleh orang Viking yang menduduki timur laut.
  46. Mungkin selewat-lewatnya awal Zaman Masihi (2000 tahun dahulu), masyarakat nelayan Koli mula menduduki pulau-pulau ini.
  47. Nenek moyang berketurunan Bangsa Slavik untuk Bangsa Slovenia pada hari ini telah menduduki negara ini sejak kurun ke-6.
  48. Palace menduduki tempat kesepuluh membenarkan mereka untuk menjadi ahli pengasas Liga Perdana Inggeris pada musim 1992–93.
  49. Pada tahun 1939, pihak British menduduki pelabuhan Aden dan menjadikannya sebagai sebuah tanah jajahan pada bulan September.
  50. Jika mereka melanjutkan pelajaran dalam Tingkatan Enam, mereka akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia .
  51. Pada 1776, orang-orang Sepanyol menduduki hujung semenanjung San Francisco, dan mendirikan sebuah kubu dan misi di Golden Gate.
  52. British yang menaungi Johor telah dikalahkan oleh tentera Jepun yang kemudian menduduki Johor dari tahun 1941 hingga tahun 1945.
  53. Pada tahun 1456, tentera Siam yang dipimpin oleh Laksamana Awi Di Chu telah menduduki Batu Pahat dahulu sebelum menyerang Melaka.
  54. Sejak tahun 2006, para pelajar turut menduduki kertas GCE Tahap 'O' bagi bahasa Inggeris selain kertas SPM Bahasa Inggeris biasa.
  55. Austria melakukan perluasan kekuasaan lainnya ke wilayah Wallachia dan Moldavia, dan Empayar Rusia menduduki Bessarabia tahun 1812.
  56. Ia terkandung dalam kepala melalui saraf kranial, dan berhubung dengan saraf tunjang, yang menduduki badan melalui saraf belakang .
  57. Pada Perang Dunia Kedua, tentera Jepun menyerang lalu menduduki Tanah Melayu, Sabah, Sarawak, dan Singapura selama tiga tahun lebih.
  58. Uthmaniyyah juga meluaskan kuasanya dengan menuju ke bahagian tenggara, menduduki Iraq dan bahagian-bahagian wilayah Arab yang lain.
  59. Manusia pertama yang menduduki Kepulauan Comoros difikirkan adalah penempatan Afrika dan Austronesia, membuat perjalanan dengan bot.
  60. Sementara itu, pasukan-pasukan Rusia menduduki sebagian besar wilayah Manchuria dan Rusia maupun Jepun berusaha mengambil alih Korea.
  61. Pada abad-abad terawal Masihi, kerajaan Buyeo, Okjeo, Dongye dan gabungan Samhan menduduki kawasan semenanjung dan selatan Manchuria.
  62. Pelajar yang menduduki PMR semestinya telah mengikuti 6 tahun sekolah rendah di bawah sistem KBSR dan 3 tahun pengajian di bawah KBSM.
  63. Secara geografi, Ghana lama terletak kira-kira 500 batu dari utara Ghana kini, dan menduduki kawasan antara Sungai Senegal dan Nigeria.
  64. Setelah Raja Kecil berjaya menduduki tahta Johor orang-orang Bugis telah datang menuntut janji untuk dilantik sebagai Yang Pertuan Muda.
  65. Korea Utara menduduki bahagian utara Semenanjung Korea, terletak di antara garis lintang 37 x dan 43 x N, dan longitud 124 x dan 131 x E.
  66. Sebelum itu, Overback juga berminat untuk menduduki bahagian timur laut Borneo Utara, yang mana ketika itu diperintah oleh Kesultanan Sulu.
  67. Susulan promosi, Leicester meletakkan diri mereka dalam Liga Perdana dengan empat musim berturut-turut menduduki sepuluh teratas dalam liga.
  68. British telah menduduki Hong Kong semasa Perang Chandu 1841, tetapi dikembalikan kepada China pada tahun berikutnya dibawah Persetiaan Nanking.
  69. Bandar ini terletak di koordinat 1 x 17'S 36 x 49'E dan menduduki 696 kilometer persegi .Nairobi terletak di antara bandar Kampala dan Mombasa .
  70. Tentera British kemudian menghantar satu pasukan ekspedisi ke Perancis dan Belgium untuk memastikan Jerman tidak menduduki negara-negara tersebut.
  71. Harimau yang pernah menduduki kawasan-kawasan seluas Mesopotamia dan Caucasus hingga Asia Selatan dan Timur, kini semakin berkurangan bilangannya.
  72. Walau bagaimanapun, dari Punjab, orang Aryan bersebar ke seluruh India Utara, sehingga kawasan yang mereka menduduki dikenali sebagai Āryāvarta.
  73. Aberdeen mempertahankan gelaran liga pada 1984-85, namun sekadar menduduki posisi keempat pada 1985-86 meskipun memenangi kedua-dua trofi domestik.
  74. Kelab ini juga menyertai Midland League pada tahun 1891 dan dipilih ke Divisyen Dua Football League pada tahun 1894 selepas menduduki tempat kedua.
  75. Negeri Perak telah wujud sejak zaman pra sejarah lagi, iaitu manusia telah menduduki negeri Perak semenjak 40,000 hingga 8,000 tahun Sebelum Masihi.
  76. Artikel 31 daripada statut berkenaan satu prosidur dimana hakim-hakim ad hoc menduduki kes-kes yang biasa menimbulkan perbalaman di hadapan Mahkamah.
  77. Negara Itali moden merupakan sebuah republik demokrasi yang menduduki tangga ke-23 negara termaju di dunia dan juga tangga ke-10 Indeks Kualiti Hidup.
  78. Semasa perubahan ini, persoalan berkekalan mengenai sifat dan penghasilan pengetahuan mula menduduki tempat utama dalam anthropologi budaya dan sosial.
  79. Orang Ateker (Karimojong dan Teso) menduduki bahagian timur laut dan timur negara, dan ada yang bergabung dengan orang Luo di kawasan utara Tasik Kyoga.
  80. Pendudukan Jerman sehingga Jerman kalah pada tahun 1945, kemudian tentera Bersekutu menduduki Austria dan perlembagaan demokratik yang dahulu dihapuskan.
  81. Musim 1998–99 membuktikan kemuncak tempoh beliau bersama kelab itu dengan kelab itu membuat cabaran serius untuk play-off tetapi menduduki tempat ke-7.
  82. Tidak banyak yang diketahui tentang kerajaan ini, tetapi ia dipercayai berkait dengan Pan tan i , yang menduduki kawasan yang sama beberapa abad berikutnya.
  83. Pada masa yang sama, China menduduki Tibet pada tahun 1950 dan menyebabkan India minat akan kestabilan Nepal bagi mengelakkan kempen ketenteraan yang mahal.
  84. Kemudian, pada kira-kira tahun 1500 SM, datangnya golongan kedua pula yang menduduki daerah pantai dan tanah lembah di Asia Tenggara yang dipanggil Melayu Deutro.
  85. Walau bagaimanapun, kejayaan ini tidak berterusan; pasukan ini menduduki tempat keempat belas, kelima belas, ketujuh belas dan ketujuh pada musim-musim berikutnya.
  86. Musim 2009–2010 menyaksian kebangkitan Leicester dibawah Pearson berterusan dengan kelab itu menduduki tempat ke-5 dalam liga dan layak ke play-off Championship.
  87. Walau bagaimanapun, dia gagal membantu Belgium layak ke Euro 2012, selepas kekalahan 3–1 kepada Jerman menyaksikan mereka menduduki tempat ketiga dalam kumpulan.
  88. Kesahihan perjanjian ini amat diragui dan ditolak oleh Korea sejak itu, dan kemudiannya oleh kuasa-kuasa Berikat yang menduduki Jepun pada penghujung Perang Dunia II.
  89. Pada tahun 1950, beliau dilantik sebagai ahli Majlis Mesyuarat Persekutuan di samping menduduki Majlis Mesyuarat Perundangan Negeri Johor dan Majlis Kerja Negeri Johor.
  90. Bekas pengurus Rangers, Walter Smith mengambil alih dari Kendall pada musim panas tahun 1998 tetapi hanya berjaya menduduki pertengahan bawah liga tiga kali berturut-turut.
  91. Sebelum Perang Dunia Kedua, Palace melakukan usaha yang baik untuk mendapat promosi, tidak pernah menduduki diluar bahagian teratas liga dan menduduki tempat kedua tiga kali.
  92. Di bawah kepimpinan Perdana Menteri Liberal, Wilfrid Laurier, pendatang dari tanah besar Eropah menduduki prairi, dan Alberta dan Saskatchewan menjadi provinsi pada tahun 1905.
  93. Menurut kisah lain, selepas Portugis menduduki Melaka, dipercayai bahawa batu-batu granit yang digunakan untuk membina Kota A Famosa diperoleh daripada muara Sungai Batu Pahat.
  94. Tentera Jepun mendarat di Labuan pada 1 Januari dan menduduki Borneo Utara sehingga ia dibebaskan oleh askar dari ‘9th Division Australian Imperial Forces ’ pada tahun 1945.
  95. Pada 1948, Negeri Israel diisytiharkan merdeka dan menduduki tanah di bekas Mandat British yang dibahagikan kepada "negara Yahudi" di bawah Rancangan Pemecahan Bahagian PBB 1947 .
  96. Beliau berjaya membawa Swansea untuk ke Liga Perdana Inggeris, kelab Wales yang pertama melakukannya, sebelum berjaya membawa skuad itu menduduki tangga ke 11 pada musim berikutnya.
  97. Pertempuran-pertempuran ini memberikan perlindungan bagi sebuah pasukan Jepun untuk mendarat dekat Incheon di Korea, dan dari sana mereka menduduki Seoul dan seterusnya seluruh Korea.
  98. Pada 19 April 2015, Liverpool ditewaskan Aston Villa diperingkat separuh akhir, Liverpool menamatkan musim dengan kekalahan 6-1 menentang Stoke, menduduki kedudukan keenam di Liga Perdana.
  99. Leicester bermula dengan baik dibawah pengurusan Taylor, menduduki tempat teratas dalam Liga Perdana untuk dua minggu sebelum penurunana prestasi menyaksikan mereka menduduki tempat ke-13.
  100. Pada 20 September 1543, Francis Xavier memulakan kerja misinya dikalangan kaum Parava, sebuah masyarakat yang menduduki persisiran pantai timur India selatan sebelah utara Tanjung Comorin.
  101. Kuasa pemproses dari kesemua konsol PlayStation 3 banyak menyumbang kepada projek ini dan PlayStation 3 menduduki tangga ketiga di belakang pemproses NVIDIA dan AMD dari segi sumbangan FLOPS.
  102. Beribu-ribu pendatang dari Perancis, Itali, Sepanyol, dan Malta berpindah menyeberangi Laut Mediterranean untuk membuka kebun di tanah lapang Algeria dan menduduki kebanyakan kota-kota Algeria.
  103. 13 tentera Rusia terbunuh pada 8 Ogos.Tentera Rusia bergerak masuk ke Ossetia Selatan sebagai sebahagian daripada "penguatkuasaan keamanan".Tentera ini menduduki Gori, Kareli, Kaspi dan Igoeti .
  104. Keputusan peperangan itu menunjukkan ketua Katolik di bawah Albrecht von Wallenstein mudah untuk menyerang dan menduduki Jutland sehingga Denmark terpaksa untuk menyerah kalah daripada peperangan.
  105. Puak Bakongo, dari etnik Bantu yang turut menduduki kawasan yang kini Angola, Gabon dan Republik Demokratik Congo, membentuk asas bagi kaitan etnik dan persaingan dikalangan negara-negara tersebut.
  106. Orang-orang Portugis kemudiannya cuba menduduki bandar ini, tetapi tidak berjaya.Hawiye Somalia, bagaimanapun, berjaya mengalahkan Negeri Ajuuraan dan membawa kepada kejatuhan pemerintahan Muzaffar.
  107. Empayar British menjejak kaki di Semenanjung Melayu pada tahun 1786, dengan memajakkan Pulau Pinang kepada Syarikat Hindia Timur British dari negeri Kedah, kemudian menduduki Singapura tidak lama kemudian.
  108. Pada tahun 1357 mereka menyeberangi Dardanelles menuju ke semenanjung Gallipoli dan sebelum akhir abad ke-14 mereka telah menduduki beberapa kawasan dibawah kerajaan Byzantine, termasuk Greece dan Bulgaria.
  109. Kajian saintifik terbaru oleh HUGO mengenai genetik bangsa-bangsa Asia menyatakan hipotesis penghijrahan tunggal Asia dari Asia Tenggara mengembara ke arah utara dan secara perlahan-lahan menduduki Asia Timur.
  110. Orang Iban biasanya menduduki di lembah Sungai Lupar, Sungai Saribas, Sungai Kalaka, Sungai Rajang, Sungai Sadong, Sungai Sarawak, Sungai Balingian, Sungai Kemena, Sungai Baram, Sungai Limbang dan Sungai Lawas.
  111. Dia digantikan oleh Tony Pulis, yang membina skuad yang lebih murah dan hanya mampu menduduki tempat ke-17 dua kali berturut-turut sebelum Pulis berjalan keluar dari kelab tersebut, menyalahkan tekanan kewangan.
  112. Nama bahasa Latinnya "Confœderatio Helvetica" (Gabungan Helvetik) dan kod negaranya "ch" bagi Internet dan pelekat kereta berkaitan dengan Helvetii, segolongan kaum Celt kuno yang pernah menduduki banjaran Alp.
  113. Kelab ini telah dua kali diturunkan divisyen dalam tempoh 1980-an , tetapi kembali ke divisyen utama sekali lagi pada tahun 1989 dan menduduki tempat kelima pada tahun 1991 dan 1992 di bawah pengurusan Peter Reid.
  114. Ketika menduduki takhta kerajaan Terengganu, Sultan Mansur 1 telah menghabiskan empat belas tahun (1746 - 1760) daripada masa pemerintahannya di Riau, terlibat dalam persaingan di antara orang Melayu dengan orang Bugis.
  115. Apabila pulang ke Terengganu pada 1760, baginda terlibat pula dalam politik Kelantan membantu Long Yunus (Yang DiPertuan Kelantan), putera Long Sulaiman ibni Long Bahar menduduki takhta kerajaan Kelantan pada tahun 1776.
  116. Kelab ini mencabar untuk kejuaraan liga dengan menduduki tempat keempat pada musim 1974–75 dibawah pengurus Billy Bingham, dan dibawah pengurus Gordon Lee, ketiga pada musim 1977–78 dan keempat pada musim berikutnya.
  117. Menurut beberapa teori, penutur-penutur bahasa Melayu berasal daripada golongan Austronesia yang datang sejak 2500 SM dari daerah Yunan dalam beberapa bentuk gelombang pergerakan manusia dan menduduki wilayah Asia Tenggara.
  118. Para pelajar yang akan menduduki peperiksaan SPM boleh memilih untuk mengambil subjek-subjek elektif seperti di bawah, namun begitu ianya perlu bersesuaian dengan kerjaya yang ingin diceburi selepas tamat pendidikan menengah.
  119. Persembahan City tiada peningkatan yang besar dari musim sebelumnya meskipun perbelanjaan wang yang banyak, dengan pasukan hanya menduduki tempat kesepuluh, meskipun mereka melakukannya dengan baik untuk mara ke suku akhir Piala UEFA.
  120. Walaupun Itali menduduki seluruh semenanjung Itali dan sebahagian besar lembangan Alps selatan, namun terdapat sebilangan wilayah Itali yang menjangkau lembangan Alps di samping beberapa pulau yang terletak di luar pentas benua Eurasia.
  121. Selepas kekalahan demi kekalahan di tangan tentera Jerman, Tentera Merah the Red Army akhirnya berjaya membendung kemaraan Jerman pada 1943, dan pada 1945, menduduki sebahagian besar Eropah Timur termasuk sebahagian Jerman (iaitu Jerman Timur).
  122. Afrika Selatan menduduki tanah jajahan ini semasa Perang Dunia I dan mentadbirkannya sebagai sebuah wilayah mandat Liga Bangsa-bangsa sehingga selepas Perang Dunia II, apabila Afrika Selatan merampas wilayah itu tanpa pengiktirafan antarabangsa.
  123. Pada 3 November 2006, Tuanku Mizan telah dipilih untuk menduduki takhta Yang di-Pertuan Agong oleh Majlis Raja-Raja Melayu sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-13 selama 5 tahun, bermula 13 Disember 2006 dan berakhir pada 13 Disember 2011.
  124. Namun atas dasar kerjasama dan permuafakatan Majlis Raja-Raja Melayu, Tuanku Mizan bersetuju untuk kembali menduduki kerusi Timbalan Yang di-Pertuan Agong pada 13 Disember 2001 selepas Persidangan Majlis Raja-Raja sebulat suara melantik Tuanku Syed Sirajuddin Ibni Al-Marhum Tuanku Syed Putra Jamalullail, Raja Perlis sebagai YDPA yang ke-12.
  125. Selepas terselamat dalam musim pertama Divisyen Kedua, Bournemouth membuat cabaran yang serius untuk kenaikan pangkat ke liga utam pada musim 1988–89; mereka gagal selepas aksi teruk pada lewat musim tetapi berjaya menduduki tempat ke-12 dan kekal sebagai tempat tertinggi yang pernah dicatat mereka dalam Football League sehingga musim 2013-14.
  126. Merujuk kepada Perundangan Asas, "Perlembagaan Mini" Hong Kong, tempoh ketiga bagi Majlis Perundangan yang mempunyai 30 orang ahli yang dipilih secara langsung yang dibuat dari Perlembagaan Geografikal, dan 30 ahli yang dipilih adalah bebas, terbuka dan "Widely Contested", berbeza berbanding kebanyakan ahli politiknya merupakan ahli politik prodemokrasi yang menduduki fungsi pilihan raya perlembagaan dan Jawatankuasa Pilihanraya.
  127. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling , menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...