Thursday 3 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "hospital"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hospital" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jarak ke klinik dan hospital terlalu jauh, mahal dan asing kepada mereka.
  2. Bukti seperti laporan polis dan laporan hospital boleh membantu dalam hal ini
  3. Tetapi Bennett melarikan diri daripada hospital untuk kembali ke barisan hadapan.
  4. Lebih 90 hospital dan klinik rosak teruk.100 buah masjid dan 20 sekolah habis musnah.
  5. Tetapi kadang-kala, pihak hospital atau klinik mendapati tidak terdapat sebarang masalah dijumpai.
  6. Kawasan bangunan ini juga menempatkan pejabat dan ruang penyelidikan serta hospital untuk pembedahan khas.
  7. Pada masa kini, kebanyakan orang sudahpun berfikiran moden dan akan mendapatkan rawatan di hospital atau klinik.
  8. Pemandu van tersebut sempat membawanya ke hospital namun beliau telah disahkan meninggal dunia setibanya di situ.
  9. Seremban mempunyai beberapa buah hospital dan pusat perubatan, termasuk hospital kerajaan dan hospital milik swasta.
  10. Pada tahun 1957, DBP berpindah ke Kuala Lumpur, ketika ibu pejabatnya merupakan bekas wad sebuah hospital di Jalan Young.
  11. Dalam perbandaran ini terdapat banyak sekolah, kolej, hospital Pusat Perubatan Subang Jaya, tempat ibadat dan pusat komersial.
  12. Penjajah Portugis turut menjadikan ini satu penempatan Kristian dengan 5 gereja, tempat beribadat, biara, hospital dan sebagainya.
  13. Pembinaan hospital kerajaan ini dijangka siap pada tahun 2010 dan mampu menyediakan perkhidmatan kesihatan untuk 300 katil pada satu-satu masa.
  14. Beliau menjaringkan gol keduanya ketika seri 2-2 menentang Sunderland pada 18 Januari 2014 tetapi beliau dihantar ke hospital untuk menjalani rawatan.
  15. Sebagai contoh, pesakit hospital Perlis hendak membuat rawatan di Alor Setar adalah tidak dicadang sama seperti negeri Kedah dan negeri Pulau Pinang kecuali pesakit serius.
  16. Di Muar juga terdapat sebuah hospital pakar iaitu Hospital Pakar Sultanah Fatimah di mana infrsruktur serta kemudahan yang disediakan di hospital amat memuaskan dan berkualiti tinggi.
  17. Selepas Mwanawasa mengalami strok dan telah dimasukkan ke hospital di Perancis, Sata mempersoalkan kesihatan Mwanawasa pada 15 Julai 2008.Mwanawasa meninggal dunia dalam jawatan pada Ogos 2008.
  18. , Yersinia pestis (plague), Vibrio cholerae (kolera), Pseudomonas aeruginosa (jangkitan paru-paru dikalangan pesakit hospital atau pengidap cystic fibrosis ), dan Escherichia coli (keracunan makanan).
  19. Di samping itu, pembangunan komersil terbaru yang bakal menempatkan hospital swasta dan pusat membeli-belah sedang dilaksanakan di tebing utara Sungai Muar di atas tapak yang ditebusguna daripada hutan paya bakau.
  20. Struktur pentadbiran Provinsi Jawa Tengah terdiri daripada Sekretariat Daerah (yang menggaji tiga orang kakitangan untuk mengawasi 9 biro), 19 perkhidmatan daerah, 6 lembaga teknik daerah, 15 badan, serta 7 badan hospital daerah.
  21. Hospital Les Quinze-Vingt yang juga merupakan hopital pertama di Paris didirikan oleh Raja Louis IX berdasarkan model hospital Sultan Nuruddin di Damsyik yang kaedah perubatannya merupakan hasil daripada idea dan pemikiran Ibnu Rushd.
  22. Tambahan pula, kebanyakan universiti utama di dunia mempunyai kemudahan sendiri seperti berikut: perpustakaan, pusat sukan, restoran, persatuan penuntut, kebun botani, observatori astronomi, hospital dan klinik, makmal komputer, makmal kajian, inkubator niaga dan sebagainya.
  23. Di Kedah mahupun Kulim, pesakit hospital juga hendaklah pergi berdaftar nama di tempat yang berdekatan di Pulau Pinang seperti Butterworth daluhu jika mahu pergi ke negeri lain, kemudian baru boleh pergi ke Hospital Pulau Pinang untuk mendapat rawatan, bukannya di Klinik kesihatan negeri Kedah.
  24. Pada 11 Januari 2006, Allahyarhamah Hajah Hamidah Yakub, iaitu ibu kepada Taib Mahmud, telah meninggal dunia di Pusat pakar perubatan Normah semasa Taib dimasukkan ke dalam hospital di Singapura dan menjalankan pembedahan untuk menyingkirkan ketumbuhan yang disyaki merbahaya dalam saluran ususnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...