Wednesday 9 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "mutlak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mutlak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada tahun 2006, KDNK mutlak bernilai $1.084 trilion menurut CIA Factbook, ).
  2. Sebagai contoh, nilai mutlak dari 3 adalah 3, dan nilai mutlak dari –3 juga 3.
  3. Pada zaman lampau, Sultan mempunyai kuasa mutlak dan dinasihati seorang bendahara.
  4. Bandar ini ditadbir oleh Parti Demokratik Sosial dengan majoriti mutlak di parlimen.
  5. Di mana |x| merupakan nilai mutlak untuk x dan H(x) merupakan Heaviside step function.
  6. Untuk semua nombor nyata a nilai mutlak dinyatakan dengan | a | dan didefinisikan sebagai:
  7. Dari maksud di atas, nilai mutlak a akan selalu positif atau nol, tetapi tidak pernah negatif
  8. Apabila seorang Raja mempunyai kuasa pemerintahan yang penuh ia dipanggil monarki mutlak atau absolute monarchy.
  9. Daripada eksperimen, didapati bahawa jasad hitam memancarkan sinaran yang bergantung kepada suhu mutlak jasad itu.
  10. Kerajaannya, diperintah oleh Maharaja, adalah salah satu negara terakhir yang mempunyai kuasa raja mutlak di Eropah.
  11. Kelajuan CPU mutlak tidak biasanya sebagai kritikal ke pelayan kerana ia adalah untuk mesin desktop [perlu petikan].
  12. Tetapi para pemerintah Timur Tengah Silam mempunyai tradisi lama memegang kuasa mutlak dan menuntuk status tuhan-negara .
  13. Semenjak pembaharuan politik dari negara raja mutlak pada tahun 1932, Thailand telah mengalami 17 perlembagaan dan piagam.
  14. Dalam matematik, Nilai mutlak atau nilai absolut atau modulus merupakan nilai bagi suatu nombor nyata tanpa tanda tambah atau tolak.
  15. Pecahan kasar akan menjadi pecahan tidak wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah lebih besar atau sama dengan nilai mutlak penyebut.
  16. rampasan kuasa pada tahun 1997 meletakkan kuasa mutlak kepada Perdana Menteri Hun Sen dan Parti Rakyat Kemboja yang masih berkuasa setakat tahun 2015.
  17. Semasa perang, penduduk-penduduk Serbia Croatia mengisytiharkan negara sendiri di kawasan-kawasan yang mereka merupakan etnik majoriti, baik secara mutlak atau relatif.
  18. Satu pecahan kasar akan menjadi pecahan wajar apabila nilai mutlak pengangka adalah kurang dari nilai mutlak penyebut; yang menjadikan nilai mutlak keseluruhan pecahan kurang daripada 1.
  19. Sebelum kematian beliau pada 1953 Abdul Aziz, sedar dari kesukaran yang dihadapi oleh pemerintah mutlak serantau yang bergantung pada rangkaian keluarga lanjutan, mencuba untuk mengawal pewarisan.
  20. Negara-negara ini secara lazimnya mengamalkan pemerintahan kuku besi dan tidak stabil, dengan para pemerintahnya berkuasa mutlak terhadap rakyat mereka sehingga pemerintah lain menggantikan mereka.
  21. Autokratik: Amiriah | Empayar | Faham kemutlakan berihsan | Kediktatoran | Kedespotan Keimaman | Kekhanan | Kesultanan | Kezaliman | Pemerintahan beraja mutlak | Pemerintahan kuku besi | Gelaran raja yang lain
  22. Walaupun perbezaan antara sistem kerajaan Kerajaan Lama dengan sebelumnya tidak diketahui dengan jelas, ianya pasti bahawa pemerintahan Zoser memulakan tempoh pemerintahan raja mutlak dan kuasa negara yang lebih kukuh.
  23. Parlimen UK merupakan lembaga perundangan mutlak di United Kingdom kerana parlimen terdevolusi di Scotland serta dewan-dewan undangan di Ireland Utara dan Wales bukannya badan berdaulat dan boleh dimansuhkan oleh parlimen UK.
  24. Perbezaan rata-rata adalah rata-rata mutlak perbezaan antara dua item yang dipilih secara rawak dari suatu populasi, dan perbezaan rata-rata relatif adalah perbezaan bererti dibahagikan dengan rata-rata, untuk menormalkan untuk skala.
  25. Perdana menteri sekarang ialah bekas datuk bandar İstanbul, Recep Tayyip Erdoğan, dari parti AKP yang memenangi majoriti mutlak kerusi parlimen di pilihan raya umum 2002 yang diadakan ekoran krisis ekonomi tahun 2001, dengan 34% undian.
  26. Pariti kuasa beli selalu dipanggil pariti kuasa beli mutlak untuk membezakannya dari teori pariti kuasa beli relatif yang berkaitan, yang meramal hubungan antara kadar inflasi relatif dua negara dan perubahan dalam kadar pertukaran mata wangnya.
  27. Garis sempadan mutlak antara dua benua ini telah digariskan oleh ahli geografi terkenal iaitu Ptolemy (85–165 selepas masehi), menunjukkan Alexandria di sepanjang Prime Meridian serta menentukan bahawa Isthmus of Suez dan Laut Merah menjadi sempadan antara Asia dan Afrika.
  28. Buat masa ini, tiada teknik pengesanan makmal untuk mengkategorikan mana-mana bakteria secara mutlak kedalam filum Firmicutes kerana filum ini terdiri dari pelbagai sifat fenotaip dan juga kerana banyak berlaku pertukaran plasmid diantara spesis dan genera didalam filum ini.
  29. Pemerintahan sendiri dikaitkan dalam konteks di mana terdapat pengakhiran pemerintahan penjajahan, kerajaan monarki mutlak atau Raja, serta juga permintaan bagi entiti autonomi menurut agama, etnik atau kawasan geografi yang melihat diri mereka sebagai tidak diwakili atau kurang diwakili dalam kerajaan negara.
  30. Brunei merupakan sebuah negara yang menjalankan sistem pemerintahan monarki mutlak dan mengamalkan sistem undang-undang Inggeris meskipun undang-undang syariah Islam menggantikan undang-undang itu dalam beberapa perkara dan kes.[perlu rujukan] Sistem politik di Brunei ditetapkan oleh perlembagaan dan berdasarkan konsep Melayu Islam Beraja .

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...