Saturday 5 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "istimewa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "istimewa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kereta api istimewa digunakan untuk penyelenggaraan landasan.
  2. Ketupat adalah juadah istimewa yang masih dihidangkan pada hari ini.
  3. Bandar Sungai Petani juga merupakan bandar yang istimewa bagi Malaysia.
  4. Luwuk mendapat kedudukan istimewa kerana ia dianggap sebagai ketua Bugis.
  5. İttihat ve Terakki Cemiyeti mempunyai hubungan yang istimewa dalam kumpulan ini.
  6. Hal ini menjadikan Empayar Uthmaniyyah istimewa dalam sejarah ketamadunan manusia.
  7. Anda tidak perlukan sebarang perisian istimewa atau yang mahal untuk menulis jawi.
  8. Makanan istimewa daerah Palembang adalah pempek Palembang, Kemplang, Model, Tekwan.
  9. Tapak ini sungguh istimewa kerana merupakan satu-satunya tapak arkeologi Hutan Paya Laut yang wujud di Asia Tenggara.
  10. Cendawan tiram sering digunakan dalam masakan China dan Jepun sebagai makanan istimewa dan sedap dimakan bersama kicap.
  11. Di Kelantan terdapat hidangan murtabak istimewa yang tebal dan mempunyai banyak inti yang dikenali sebagai Murtabak Raja.
  12. Saintis purba diberikan perhatian istimewa dalam membinakan objek geometrik yang telah dihuraikan dalam sesetengah cara lain.
  13. Daerah ini di Belanda istimewa kerana satu-satunya wilayah yang mempunyai bahasa rasmi selain bahasa Belanda, iaitu bahasa Frisia.
  14. Nasi pulut inin adalah dianggap hidangan istimewa kerana kelekitannya melambangkan perpaduan di kalangan komuniti itu yang menjamahnya.
  15. Nasi pulut "pansoh" akan dimasak dalam ruas buluh supaya ada aroma istimewa daripada buluh tersebut yang tidak diperolehi jika dimasak dalam periuk.
  16. Persekutuan Tanah Melayu 1948 mengekalkan kedudukan Raja-raja Melayu dan memperketatkan syarat-syarat kerakyatan, serta memberi hak istimewa Melayu.
  17. Makanan istimewa tempatan adalah pekasam, iaitu ikan yang diperap bersama garam dan beras bakar, dan biasanya diperam dalam tempayan selama dua minggu.
  18. Walaupun Estrada dan pengikut-pengikutnya tidak pernah mengakui Arroyo sebagai presiden yang sah, Arroyo masih dapat menggunakan kuasa serta hak-hak istimewa kepresidenan.
  19. Kereta api istimewa diperlukan untuk landasan tertentu, misalnya monorel, kereta api laju, maglev, kereta api bawah tanah bertayar getah, kereta api kabel dan kereta api gunung.
  20. Persekutuan Tanah Melayu melalui perlembagaannya menjamin hak-hak dan kedudukan istimewa orang-orang Melayu serta hak, kuasa dan kedaulatan Raja-Raja Melayu di negeri masing-masing.
  21. Rancangan istimewa ini memberi alasan yang anak lelaki Irwin tidak mungkin akan berada dalam bahaya ditikam buaya dan Irwin tidak boleh membahayakan nyawa bintang terancam di Antartika.
  22. Pada tahun 1993 satu kamar yang istimewa ditubuhkan dibawah Artikel 26(1) daripada statut ICJ untuk mendengar kes berkenaan perkara-perkara alam sekitar (tetapi setakat ini kamar ini tidak pernah digunakan).
  23. Tanah Israel memegang tempat yang istimewa dalam kewajipan-kewajipan agama Yahudi dan merangkumi tapak-tapak agama Yahudi yang paling penting — termasuk puing-puing Kuil Pertama dan Kuil Sulaiman Kedua, Raja Yahudi.
  24. Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT.
  25. Pelantar istimewa dan tilam kapas empuk akan dibuat terutamanya di ruai Ketua Rumah atau Gawai sebagai tempat singgah-sana para tetamu khas yang dijemput hadir semasa upacara duduk berbaris mengikut kedudukan sosial masing-masing nanti.
  26. Darurat ini diikuti dengan penarikan hak-hak sivil , pemberian kuasa istimewa kepada pihak polis, dan langkah-langkah lain yang bertujuan untuk mengongkong kegiatan politik berhaluan kiri, terutamanya yang membabitkan Parti Komunis Malaya (PKM).
  27. Contohnya, sebagai orang Islam, mereka tidak memakan babi yang merupakan daging yang biasa dimakan dalam budaya Cina, dan mereka tidak juga memakan anjing, kuda, kebanyakan burung serta haiwan-haiwan lain yang dianggap istimewa dalam masakan Cina.
  28. Hari-hari persekolahan dan pentadbiran kerajaan Kangar, Perlis ialah mengikut negeri Pulau Pinang dan Perak iaitu setiap hari Isnin hingga Jumaat bukan mengikut Kedah dan Johor yang beroperasi lain dan istimewa iaitu pada setiap Ahad hingga Khamis.
  29. Saluran televisyen Animal Planet kemudian melancarkan episod Crocodile Hunter istimewa yang dipanggil "Crocodiles & Controversy", dalam bahasa melayu "Buaya Dan Kontroversi", yang dikatakan mahu cuba menjelaskan tentang "Insiden Bayi Bob" dan peristiwa di Antartika.
  30. Penyingkiran Singapura dari Malaysia pada tahun 1965 akibat konsep "Malaysia untuk orang Malaysia" yang yang secara tidak langsung turut mempertikai kedudukan dan hak istimewa orang Melayu telah diapi-apikan oleh Lee Kuan Yew menyemarakkan perasaan anti-Cina dan anti-Melayu.
  31. Persatuan Bola Sepak Inggeris tidak terlibat secara langsung dalam operasi hari ke hari untuk liga ini, tetapi mempunyai kuasa veto power sebagai pemegang saham yang istimewa semasa pengundian Pengerusi dan Ketua Pengawai Eksekutif dan semasa peraturan ditambah oleh liga ini.
  32. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik dari kalangan parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal Bangsa Malaysia berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan , kedudukan istimewa orang Melayu sebagai bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu.
  33. Pada 1 - 4 Mac 1946, 41 buah persatuan Melayu telah berhimpun di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur untuk menghadiri Kongres Melayu pertama yang diadakan untuk menentang Malayan Union yang diperlihatkan sebagai ancaman terhadap hak istimewa orang Melayu dan kedudukan sultan-sultan Melayu.
  34. Satu kekecualian untuk pola ini ialah di Mesir kuno di mana perkahwinan antara adik-beradik dalam keluarga diraja dibenarkan — seperti di Hawaii dan antara orang Inka; hak istimewa ini tidak diberikan kepada orang biasa dan mungkin bertindak untuk menumpukan kekayaan dan kuasa dalam sebuah keluarga .
  35. Orang Bajau Samah Pantai Barat terkenal dengan penunggang kuda, pembuatan parang dan menjadi pesawah serta penternak.Pada masa yang sama juga,masyarakat Bajau Pantai Timur Sabah khasnya dari daerah Semporna juga mendapat gelaran istimewa dan unik seperti “sea gypsies,Panglima Dilaut,Pelaut dan Pelayar Terunggul.”
  36. Malam itu digunakan dengan pembacaan al-Quran dan solat istimewa dan juga menziarahi yang sudah meninggal.Ia juga merupakan satu peristiwa bersejarah dalam Islam di mana perpindahan kiblat umat Islam dengan izin Allah swt dari Masjid Al Aqsa di Baitul Muqaddis di Palestin ke Masjid Al Haram di Makkah Al Mukarramah di Arab Saudi.
  37. Salleh , Alor Setar merupakan satu Bandar yang istimewa dalam erti kata bahawa ia cepat mengalami pembangunan yang pesat meskipun ia merupakan Bandar kecil, disamping masih dapat mengekalkan ciri-ciri warisan budaya asing dalam pembangunannya khususnya bangunan-bangunan yang moden binaannya tetapi mempunyai ukiran yang cukup berseni dan bercorak asli.
  38. Walaupun status Yang di-Pertuan Besar diakui sebagai Raja, namun kuasa budi bicaranya terhad dan hendaklah mendapat persetujuan daripada Undang Yang Empat dan Tengku Besar Tampin dalam beberapa aspek termasuk pelantikan Menteri Besar Negeri Sembilan, penangguhan pembubaran Dewan Undangan Negeri, penetapan dasar kedudukan istimewa Melayu dan Bumiputera di Negeri Sembilan dan hal ehwal agama Islam.

2 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...