Tuesday 1 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "hangat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hangat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Cerah dan hangat dari Disember hingga Mac.
  2. Berita mengenai kejatuhan Eretria menimbulkan perdebatan hangat di Athen.
  3. Meskipun Perang Dingin telah tamat, status politik Taiwan terus menjadi suatu isu hangat pada kedua-dua belah selat Taiwan.
  4. Iklim hangat yang terjadi sepanjang zaman ini juga memegang peranan penting bagi evolusi dan memperbagaikan spesis haiwan baru.
  5. Kawasan pantai pula mengalami musim sejuk yang ringan dan musim panas yang hangat dan kering pada amnya, namun di lembah pamah juga agak panas pada musim panas.
  6. Mignolet kembali menjadi penjaga gol utama selepas Gordon mengalami kecederaan pada bulan Februari, dan memperoleh rentetan sambutan hangat untuk persembahan beliau.
  7. Pelbagai filem hantu Melayu diadaptasikan seperti Pontianak, Dendam Pontianak, dan Pontianak Gua Musang mendapat sambutan hangat daripada para penonton pada masa itu.
  8. Singapura dikeluarkan dari Persekutuan dua tahun selepas terjadinya konflik ideologi yang hangat antara kerajaan negeri pimpinan PAP dan kerajaan persekutuan di Kuala Lumpur.
  9. Kadang kala, sama ada sesuatu gejala dikira sebagai penyakit atau sindrom dan variasinya telah menjadi topik politik yang hangat lantaran kesannya kepada ekonomi dan masyarakat.
  10. Kawasan pergunungan di selatan menghalang aliran jisim udara yang hangat dari Lautan Hindi, sementara dataran di barat dan utara mendedahkan negara kepada pengaruh Artik dan Antartik.
  11. Pada tahun 2002, Mahkamah Keadilan Antarabangsa telah memutuskan bahawa Pulau Sipadan dan Ligitan yang telah lama menjadi isu hangat di antara Indonesia dan Malaysia adalah sebahagian dari Sabah dan juga Malaysia.
  12. Negara-negara yang hangat menyambut Krismas meskipun bilangan penduduk Kristian yang kecil seperti Jepun, telah menerima kebanyakan aspek-aspek sekular dalam sambutan Krismas seperti bertukar hadiah, hiasan lampu dan pokok Krismas.
  13. Penggabungan dari Golden Fleece menjadi mitos itu mungkin berasal daripada amalan tempatan menggunakan baju hangat untuk menapis debu emas dari sungai dikenali pribumi sebagai Egrisi atau Lazica, Colchis juga medan perang Perang Lazic berjuang antara Byzantine.
  14. Seorang pakar mikologi bernama Paul Stamets berasa bimbang kerana kemungkinan cendawan ini mengandungi kuantiti kecil kimia agaritin yang berbahaya iaitu kaseinogen yang biasa didapati pada kulat tetapi tidak dikenalpasti berapa banyak paras kimia tersebut untuk menyebabkan keracunan kepada pengguna dan menjadi isu hangat pada masa ini.
  15. Mahathir memulakan bidasan-bidasan hangat terhadap badan kehakiman, dan memberitahu majalah Time, "Badan kehakiman berkata, ' Walaupun kamu meluluskan undang-undang dengan menimbangkan sesuatu, kami berfikir bahawa fikiran kamu adalah salah, dam kami hendak memberikan tafsiran sendiri.' Kalau kita tidak bersetuju, Mahkamah-mahkamah akan berkata, 'Kami akan mentafsirkan pertentangan pendapat kamu.' Kalau kami [kerajaan dan Parlimen] mengikut, kami akan hilang kuasa perundangan." Mahathir juga mengecam "kambing hitam [hakim]... yang hendak... kebebasan yang keterlaluan," dan menuduh mereka kerana bermuka-muka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...