Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "perdana"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perdana" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. 4 bukan nombor perdana kerana 4 boleh dibahagi 2.
  2. Enam bekas perdana menteri Kanada yang masih hidup.
  3. Ini membuktikan bahawa Paletin mempunyai 2 perdana menteri.
  4. Nombor perdana terkecil dan satu-satunya nombor perdana genap ialah 2.
  5. Masing-masing parti juga berhak memilih wakil perdana menteri sendiri.
  6. Nombor perdana terbesar yang diketahui setakat ini ialah 243,112,609 âˆ' 1.
  7. Dalam sejarah Peru, 13 orang perdana menteri telah dibunuh oleh isteri mereka.
  8. Kuasa eksekutif dilaksanakn oleh perdana menteri dan para lantikan kementerian.
  9. Walaupun perdana menteri biasanya merupakan ahli politik, ini tidak semestinya.
  10. Sepuluh nombor perdana yang pertama ialah 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23 dan 29.
  11. Seorang mantan wakil perdana menteri dikabarkan adalah anak tidak sahnya beliau.
  12. Klik ini termasuk Jiang Zemin, presiden PRC, dan Zhu Rongji, perdana menteri PRC.
  13. Beliau ialah perdana menteri wanita yang pertama dan satu-satunya dalam sejarah India.
  14. Bilangan ini mempunyai 12,978,189 digit dan merupakan nombor perdana Mersenne yang ke-45.
  15. Pada tahun 2004, Lee Hsien Loong, anak sulung Lee Kuan Yew, menjadi perdana menteri ketiga.
  16. Tiga ialah nombor perdana ganjil yang pertama, dan nombor perdana kedua terkecil selepas dua.
  17. Ukuran masa telah menghuni saintis dan ahli teknologi, dan adalah motivasi perdana dalam astronomi.
  18. Ia dirasmikan oleh perdana menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Bin Ahmad Badawi pada 16 Februari 2007.
  19. Mantan perdana menteri mengatakan hal ini dalam hubungannya dengan penurunan pengetahuan Islam pada abad ke-20.
  20. Beliau adalah anak lelaki sulung kepada bekas perdana menteri Malaysia yang kedua, Tun Abdul Razak Dato' Hussein.
  21. Setelah Bartholomew Ulufa'alu dipilih sebagai perdana menteri pada 1997, keadaan politik dalam Solomon mula merosot.
  22. Untuk seketika, beberapa teorem seperti teorem nombor perdana dianggap hanya boleh dibuktikan dengan matematik "tinggi".
  23. Yusof bin Ishak mengangkat sumpah selaku Presiden, manakala Lee Kuan Yew menjadi perdana menteri pertama Republik Singapura.
  24. Titik peralihan dalam evolusi jawatan perdana menteri datang dengan kemangkatan Ratu Anne pada tahun 1714, dan naik takhta George I.
  25. Parti Kongres Nepal memenangi pilihan raya demokrasi yang pertama di negara, dan Girija Prasad Koirala menjadi perdana menteri Nepal.
  26. Keseluruhan projek itu siap 15 bulan lebih awal daripada perancangan awal dan ia dirasmikan oleh bekas perdana menteri Malaysia, Tun Dr.
  27. Dalam matematik, nombor perdana adalah nombor asli yang lebih besar daripada 1, yang faktor pembahaginya hanya 1 dan bilangan itu sendiri.
  28. Tekaan yang popular menunjukkan bahawa pembunuhan-pembunuhan ini tertimbul daripada para perdana menteri itu mempunyai hubungan luar nikah.
  29. Dengan itu, beliau telah ke Fort Henry sebagai perdana menteri, beliau bertanya kepada askar disana dan memberitahu tentang perlukan kesesateriaan.
  30. Khomeini kemudiannya mengambil alih kuasa dan membentuk kerajaan sementara, pada 11 Februari yang dikepalai Mehdi Bazargan sebagai perdana menteri.
  31. Secara sejarah, perdana menteri sering dirujuk sebagai Primus inter pares, sepatah istilah bahasa Latin yang bermaksud Pertama Di Kalangan Tolok Bandingnya.
  32. Para perdana menteri juga boleh memegang jawatan menteri yang lain â€" umpamanya, semasa Perang Dunia II, Winston Churchill juga merupakan Menteri Pertahanan .
  33. Pilihanraya pada Disember 2001 telah melihat perlantikan sebuah perdana menteri baru, Sir Allan Kemakeza yang telah mendapat sokongan dari pelbagai parti politik.
  34. Akhirnya, Singapura menjadi sebuah negeri berkerajaan sendiri dalam Komanwel pada 3 Jun 1959, dengan Lee Kuan Yew mengangkat sumpah sebagai perdana menteri pertamanya.
  35. Singapura diberi kerajaan sendiri sepenuhnya dengan perdana menteri dan jemaah menteri sendiri yang mentadbir segala hal-ehwal kerajaan kecuali pertahanan dan hubungan luar.
  36. Cara termudah untuk menentukan nombor perdana yang lebih kecil daripada bilangan tertentu adalah dengan menggunakan saringan Eratosthenes manakala saringan Atkin agak pantas.
  37. Contohnya, pembuktian Euclid terhadap bilangan tidak terhingga nombor perdana dan kaedah berangka yang anggun yang mepercepatkan pengiraan, seperti transformasi Fourier cepat.
  38. Kerajaan berhaluan kanan-tengah pimpinan bekas perdana menteri Josx Marxa Aznar menjayakan usaha memasuki kumpulan negara-negara yang melancarkan matawang euro pada tahun 1999.
  39. Dari kedudukan unik tersebut, saluran berkenaan berazam untuk mengimbangi arus media perdana semasa dengan laporan dari dunia membangun ke barat dan dari benua selatan ke utara.
  40. Jemputan dihantar kepada 25 negara itu yang dianjur oleh Raja Hassan II Maghribi, dan Malaysia diwakili oleh perdana menteri masa itu, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.
  41. Pada Jun 2002, sebuah pemberontakan mendaki oleh militan daripada pulau Malaita mengakibatkan penahanan ringkas perdana menteri Ulufa'alu dan perletakan jawatannya secara mendesak.
  42. Pergerakan Buruh perdana meraikan Hari Mei mereka pada hari Isnin pertama di dalam bulan Mei, yang mana ia adalah hari cuti kebangsaan dan mungkin atau mungkin tidak wujud pada 1 Mei.
  43. Walaupun pengurusan Parlimen merupakan salah satu kemahiran yang wajib dalam pemegangan jawatan yang tinggi, para perdana menteri tidak bergantung kepada majoriti parlimen untuk kuasa mereka.
  44. Idea penubuhan saluran berita bahasa Inggeris oleh Al Jazeera timbul pada sekitar tahun 2003 dengan matlamat menjadi sebuah saluran berita alternatif bagi mengimbangi arus media perdana semasa.
  45. Pegawai-pegawai tinggi Jepun, termasuk Setiausaha Ketua Kabinet Shinzo Abe dan ketua Agensi Pertahanan Fukushiro Nukaga berjumpa di rumah rasmi perdana menteri untuk membincangkan respons Jepun.
  46. Selepas melepaskan jawatan perdana menteri dan presiden UMNO, beliau berehat sebentar di luar negara dan pada 1 September 2009, beliau dilantik menjadi pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia.
  47. Selain daripada merupakan Ketua Kerajaan, perdana menteri mungkin mempunyai peranan atau gelaran yang lain â€" umpamanya, Perdana Menteri United Kingdom juga merupakan Lord Perbendaharaan Pertama.
  48. Perdana Menteri Vietnam Nguyen Tan Dung ialah ketua kerajaan mengetuai sebuah majlis menteri-menteri yang terdiri daripada 3 timbalan perdana menteri dan ketua-ketua 26 kementerian dan suruhanjaya.
  49. Meskipun begitu, untuk kebanyakan masa sepanjang sejarahnya, kuasa pemerintah sebenarnya berada di tangan anggota istana, shogun, pihak tentera, dan memasuki zaman moden, di tangan perdanamenteri.
  50. Menjelang akhir 2004, negara ini mengalami perubahan semula perlembagaan yang besar yang menukar imbangan kuasa dikalangan parlimen, perdana menteri, kabinet, juga hubungan mereka dengan President Ukraine.
  51. Laporan dan analisis warta berita saluran berkenaan lebih jelas melibatkan pandangan semua pihak dari setiap penjuru, satu perbezaan paling ketara berbanding dengan kebanyakkan media arus perdanayang lain.
  52. Pada April 2006, terdapat beberapa tuduhan yang mengatakan bahawa perdana menteri yang baru, Snyder Rini, telah menggunakan wang rasuah daripada usahawan-usahawan Cina untuk membeli undi dari ahli Parlimen.
  53. Dalam sistem-sistem parlimen seperti sistem Westminster United Kingdom, perdana menteri ialah ketua kerajaan, manakala ketua negara yang mungkin secara rasmi merupakan ketua eksekutif memainkan peranan istiadat.
  54. Ia menerangkan hubungan antara nombor sempurna dan nombor perdana Mersenne, ketakterhinggaan nombor perdana, lema Euclid ke atas pemfaktoran dan algoritma Euclid untuk mencari pembahagi sepunya terbesar bagi dua nombor.
  55. Sejak menjadi perdana menteri, Abdullah telah berjanji mengetatkan kawalan rasuah dengan memberikan lebih kuasa kepada agensi-agensi pencegah rasuah serta memudahkan rakyat untuk mendedahkan amalan rasuah kepada pihak berkuasa.
  56. Pilihan raya umum mesti diumumkan oleh gabenor jeneral atas nasihat perdana menteri, dalam masa empat tahun pilihan raya sebelumnya, ataupun boleh dicetuskan oleh pemerintah yang kalah dalam undian kepercayaan dalam Dewan Rakyat.
  57. Sistem berparlimen biasanya jelas membezakan ketua kerajaan dan ketua negara, iaitu ketua kerajaan sebagai perdana menteri, dan ketua negara pula sebagai boneka, tidak kira presiden ataupun raja turun-temurun (raja berperlembagaan).
  58. Dalam sebilangan pemerintahan beraja, perdana menteri juga mempunyai kuasa eksekutif (dikenali sebagai Prerogatif Diraja) yang terletak pada takhta kerajaan oleh perlembagaan dan boleh dipergunakan oleh perdana menteri tanpa kebenaran parlimen.
  59. Suatu majoriti dua pertiga seperti yang saya nikmati ketika saya merupakan perdana menteri adalah cukup tetapi suatu majoriti sebanyak 90% adalah terlalu kuat... Kami memerlukan parti pembangkang untuk mengingatkan kami jika kami membuat kesilapan.
  60. Sekembalinya ke jawatan perdana menteri pada tahun 1980, belaiu semakin banyak terlibat dalam satu konflik menjadi-jadi menentang golongan pemisah di Punjab yang akhirnya menagkibatkan beliau dibunuh oleh penjaga keselamatan sendiri pada tahun 1984.
  61. Ketua kerajaan biasa digelar perdana menteri atau premier, akan secara bergagasan mendapatkan sokongan suatu majoriti dalam dewan bertanggung jawab, dan seharusnya dalam mana-mana khusus dapat memastikan kewujudan bukan majoriti keseluruhan terhadap kerajaan.
  62. Maksud harfiahnya membayangkan konsep asal bahawa perdana menteri ialah menteri pertama atau menteri yang paling kanan kepada raja dan bukannya menteri pengerusi atau menteri yang paling berkuasa, satu peranan yang diambil alih oleh perdana menteri di banyak negara.
  63. Sedangkan jawatan moden untuk Perdana Menteri dikembangkan di United Kingdom, penggunaan pertama istilah Perdana Menteri atau Premiere Minstre adalah oleh Kardinal Richelieu pada tahun 1624 ketika beliau dilantik untuk mengetuai majlis diraja sebagai perdana menteri Perancis.
  64. Dalam kebanyakan sistem, perdana menteri merupakan pengerusi kabinet, tetapi dalam sebilangan sistem yang kecil, khususnya dalam sistem kerajaan separa presiden, perdana menteri ialah pegawai yang dilantik untuk menguruskan perkhidmatan awam dan melaksanakan arahan-arahan Presiden
  65. Menurut tesis kedoktoran yang ditulis oleh David Walter Brown, retak antara kelompok Taib dan kelompok bapa saudaranya, Rahman Ya'kub bertambah besar secara beransur-ansur apabila Rahman Ya'kub melepaskan jawatan ketua menteri setelah dipaksa oleh Tun Hussein Onn, perdana menteri Malaysia pada masa itu.
  66. Cxnovas del Castillo, arkitek perlembagaan Pemulihan Sepanyol dan perdana menteri pada waktu itu, mengumumkan bahawa "bangsa Sepanyol dibuang untuk mempersembahkan korban kepada peseta terakhir dari harta benda dan sampai tetes terakhir dari darah Sepanyol terakhir sebelum bersetuju bahawa setiap orang merebut dari bahkan satu bagian dari wilayah yang kudus.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...