Wednesday 9 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "nasionalisme"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "nasionalisme" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebangkitan nasionalisme memaksa Empayar Uthmaniyyah untuk bertindak.
  2. Sewaktu ini, hubungan antara etnik makin tegang dan semangat nasionalisme makin mekar.
  3. Kedatangan Amerika selama Perang Dunia II, membangkitkan nasionalisme di pulau Vanuatu.
  4. Dalam semua idea Empayar Uthmaniyyah dapati daripada kuasa Barat seperti nasionalisme etnik.
  5. Banyak peristiwa pemberontakan atas nama nasionalisme muncul dan mengugat Empayar Uthmaniyyah.
  6. Akibat gerakan nasionalisme yang hebat, British mengiytiharkan kemerdekaan Mesir pada 22 Februari 1922.
  7. Kebangkitan nasionalisme etnik mengancam kestabilan Uthmaniyyah kerana rakyatnya yang berbilang bangsa.
  8. Era 1860an telah menyaksikan kebangkitan semangat nasionalisme rakyat Finland dan kelahiran pergerakan Fennomans.
  9. Ketegangan di rantau itu melonjak semasa peningkatan nasionalisme antara rakyat Georgia dengan Ossetia pada 1989.
  10. Disebabkan beliau amat aktif dalam gerakan nasionalisme Melayu, kongres itu melantik beliau sebagai presiden pertama.
  11. Terdapat juga dakwaan bahawa Sukarno digulingkan oleh Amerika Syarikat disebabkan nasionalisme dan dasar berkecualinya.
  12. Denmark juga bangkit selepas kekalahan mereka dalam Perang Scleswig Kedua yang memunculkan semangat nasionalisme Denmark.
  13. Dari sudut sosial, kebangkitan semangat nasionalisme dan perubahan untuk demokrasi menjadikan rakyat semakin tidak tenteram.
  14. Berleluasanya pergerakan budaya saingan yang didorong oleh penentangan terhadap perang Vietnam, nasionalisme kulit hitam, dan revolusi seks.
  15. Pada tempoh itu, semangat nasionalisme bertambah hebat di kalangan kaum Melayu di tengah-tengah pengisytiharan penubuhan Malayan Union oleh Britain.
  16. Pergerakan terkini untuk menyatukan dan menyusun masyarakat-masyarakat Cina Malaysia, Singapura dan Indonesia memperkenalkan Bahasa Mandarin Baku sebagai bahasa nasionalisme etnik diaspora.
  17. Para elit liberal Sepanyol seperti Cxnovas del Castillo dan Emilio Castelar cuba untuk membuat mentakrifkan semula "empayar" dengan lebih rapi dengan kemnculan konsep nasionalisme Sepanyol.
  18. Gesaan IBHY terhadap masyarakat Melayu supaya menubuhkan Persatuan Kebangsaan Melayu bagi menyatukan orang-orang Melayu untuk menyelamatkan hak kebangsaaan telah memperlihatkan dirinya sebagai pengerak nasionalisme Melayu di Tanah Melayu.
  19. Walaupun demikian, banyak pertempuran antara China dan Jepun masih berlarutan dengan kebangkitan nasionalisme China yang mempunyai salah satu maklumat Tiga Prinsip Rakyat yang bertujuan untuk menghapuskan imperialisme asing sama sekali dari China.
  20. Sebagai aksi tandingan tempoh Rusifikasi yang diasaskan Empayar Rusia pada dekad 1890-an, nasionalisme Estonia lebih bernada politik, yang pada ketika itu kaum terpelajar menyeru autonomi yang diperluaskan, dan kemudian, kemerdekaan penuh dari Empayar Russia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...