Wednesday 9 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "majmuk"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "majmuk" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Argentina merupakan negara bermasyarakat majmuk dengan pelbagai budaya.
  2. Giovanni Faber mencipta nama mikroskop untuk mikroskop majmuk Galileo Galilei pada tahun 1625.
  3. Semua kaum ini membentuk pelbagai budaya dan meningkatkan corak masyarakat majmuk di negara tersebut.
  4. Ia adalah suatu kata majmuk dari dua istilah yang umumnya digunakan untuk seni pertahan diri di Indonesia.
  5. Secara amnya, gelaran majmuk merupakan gelaran sekunder yang digunakan dalam puisi atau mempunyai maksud, umpamanya:
  6. Majlis ini mendapati satu masalah yang paling ketara yang dikenal pasti ialah struktur masyarakat majmuk di Malaysia.
  7. Kebanyakan pokok palma dibezakan dengan daun-daun besar, malar hijau, dan majmuk yang diatur di atas batang yang tidak bercabang.
  8. Terdapat banyak gelaran majmuk dan terbitan yang digunakan oleh para pemerintah, keluarga diraja, dan/atau pembantu istana yang mengandungi perkataan "Raja":
  9. Sebatang pistil majmuk mungkin mempunyai hanya dua karpel, ataupun langsung tidak mempunyai kaitan dengan generalisasi monokot dan dikot yang dihuraikan di atas.
  10. Daunnya merupakan daun majmuk yang anak-anak daunnya tersusun lurus pada kedua-dua belah tulang daun utama seolah-olah bulu dan mencapai 3 hingga 5 meter panjangnya.
  11. Bukti menunjukkan mikroskop majmuk pertama muncul di Belanda dalam tahun 1590-an, kemungkinan ciptaan pembuat kanta di sana, Hans Lippershey dan Zacharias Janssen (juga mendakwa sebagai pencipta teleskop).
  12. Objek dari Sistem Suria dalaman ialah terdiri dari kebanyakannya batuan, nama kolektif untuk majmuk dengan poin kecairan tinggi, seperti silikat, besi atau nikel, iaitu yang kekal pejal di bawah hampir semua keadaan dalam nebula protoplanet.
  13. Perkataan majmuk Daojiao merujuk kepada Taoisme sebagai sebuah agama (iaitu orang yang bersembahyang di tempat pemujaan), manakala Daojia merujuk kepada kegiatan-kegiatan cendekiawan dalam bidang kajian mereka yang berdasarkan "Tao" atau "dao".
  14. President Mandela telah menumpukan sepenuh perhatiannya terhadap pendamaian di tahap nasional, dan telah cuba untuk membentuk satu identiti untuk Afrika Selatan dalam masyarakat majmuk yang terpisah akibat konflik perkauman sejak beberapa dekad.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...