Tuesday 1 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "hayat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "hayat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jangka hayat lebah pekerja ialah 3 bulan atau lebih sedikit.
  2. Semua unsur buatan manusia adalah radioaktif dengan separuh hayat pendek.
  3. Ramai yang percaya bahawa kupu-kupu mempunyai jangka hayat yang amat singkat.
  4. Pokok juga mempunyai tempoh hayat yang lebih lama berbanding tanaman yang lain.
  5. Tumbuhan jatuh dalam salah satu antara lima kumpulan berdasarkan jangka hayat ia.
  6. Walaupun kelihatan sihat, hayat harimau putih selalunya tidak sepanjang harimau jingga.
  7. Perubatan merupakan salah satu cabang sains hayat berkenaan menjaga dan mengekalkan kesihatan dan rasa sihat .
  8. Bagi kebanyakan mamalia, kedua-dua jantan dan betina akan bertukar-tukar pasangan mereka sepanjang hayat dewasanya.
  9. Sebagai negara maju, penduduk Jepun menikmati taraf hidup yang tinggi dan usia jangka hayat tertinggi di dunia menurut perangkaan PBB.
  10. Bentuk parasit seringkali mempunyai kitaran hayat yang rumit, berpindah melalui beberapa perumah berlainan atau lokasi dalam badan perumah.
  11. Ia merupakan bahagian penting dalam 3-ganda peningkatan dalam kematian keseluruhan dan mengurangkan jangka hayat dikaitkan dengan sindrom Turner.
  12. Akibat daripada perkembangan ini, jangka hayat hidup manusia telah meningkat, kematian bayi telah menurun, dan infrastruktur telah banyak dimajukan.
  13. Kepantasan dan keterukan sindrom tarikan itu bergantung kepada separuh hayat opioid tersebut contohnya tarikan heroin adalah lebih cepat berbanding metadon.
  14. Hari ini negara ini dikenali sebagai negara yang mempunyai taraf kehidupan yang paling tinggi di Amerika Tengah serta kadar celik huruf dan jangka hayat tertinggi.
  15. Daripada segi peribadi, rakyat taklukan yang pernah menghadap Sultan Iskandar pada akhir hayat baginda menyifatkan baginda sebagai insan yang ramah mesra dan pemurah.
  16. Darwin mengambil bahagian dalam penyelidikan Grant mengenai kitaran hayat haiwan laut di pesisir "Firth of Forth" yang berjaya mendapati bukti-bukti tentang homologi.
  17. Ia bersatu dengan mempunyai notochord, utas saraf dorsal berongga, liang pharyngeal, endostyle, dan ekor melepasi dubur , pada satu peringkat dalam kitaran hayat mereka.
  18. Aplikasi analisis berangka secara tradisinya adalah dalam bidang kejuruteraan dan sains fizik, namun pada kurun ke-21, ilmu sains hayat dan bahkan bidang seni juga telah menyerap elemen pengiraan saintifik.
  19. Sesetengah mentol terawal ini menampakkan kepincangan ketara seperti hayat yang amat singkat, kos pengeluaran mahal, dan penggunaan arus elektrik terlalu tinggi, oleh itu sukar untuk dipasarkan secara besar-besaran.
  20. Kos perolehan paten daripada pihak luar dibuatkan tangguhan dan dilunaskan (amortised) dan sekiranya perolehan itu dibuat sebagai usaha untuk menafikan persaingan, kos tersebut dilunaskan untuk tempoh baki hayat paten syarikat yang hendak dilindungi.
  21. Seorang aktivis hak asasi sepanjang hayat awam dan kesatuan penyokong, Datuk Bandar Hubert Humphrey membantu bandar menetapkan amalan-amalan pekerjaan yang adil dan menjadi orang tengah majlis perhubungan manusia bagi pihak minoriti dalam tahun 1946.
  22. Kebanyakan radioisotop-radioisotop ini mempunyai separuh hayat pada tertib minit atau kurang daripada itu; dan yang mempunyai hayat terpanjang, 64Cu, mempunyai separah hayat selama 12.7 jam, dengan dua mod reputan, menjurus kepada dua hasil yang berbeza.
  23. Sesetengah pakar perubatan mempercayai bahawa ini disebabkan oleh fakta bahawa lelaki lebih cendurung menamatkan hayat melalui cara-cara yang ganas , manakala perempuan biasanya menggunakan cara dos berlebihan atau kaedah-kaedah lain yang kurang berkesan.
  24. Paling menarik sekali, wujudnya sejenis tumbuhan gimnosperma Welwitschia yang berasal dari Afrika, yang hanya ada dua helai daun yang bertumbuh tanpa henti sepanjang hayat tumbuhannya, selepas itu gugur pada kemuncaknya setelah tisu daun bertahan selama 20–40 tahun.
  25. Bagaimanapun, suatu ketika ada pihak yang mendapati Sultan Iskandar bersifat panas baran, dengan merujuk kepada catatan peristiwa pahit sepanjang hayat baginda, termasuk dilucutkan pangkat Tunku Mahkota oleh ayahandanya pada tahun 1961, di samping beberapa tindakan jenayah yang dikatakan berlaku dari 1970-an hingga dan 1990-an yang tersiar dalam akhbar sehingga memarahkan orang awam.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...