Saturday 5 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "jurang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jurang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pekali Gini dan indeks mengurangkan jurang piawai untuk bentuk umum.
  2. Mengurangkan jurang perbezaan pendapatan antara semua kaum dan antara kawasan.
  3. Kesannya, Liverpool menjadi lebih konsisten, dan berjaya mengurangkan jurang mata dengan Chelsea.
  4. Plato membantu menetapkan jurang antara "aritmetik" dengan "logistik" (sekarang dipanggil aritmetik).
  5. Dalam kes ini, kepingan lautan mendap, atau tenggelam di bawah kepingan benua membentuk jurang dalam lautan dipinggir pantai.
  6. Penduduknya tinggal di dua buah pulau utama yang dipisahkan melalui jurang bangsa iaitu masyarakat Eropah di Pulau Panjang (ang.
  7. Selain itu, sememangnya setiap orang menjalani kehidupan yang berbeza daripada, dan inilah yang membesarkan jurang perbezaan antara manusia.
  8. Melalui dasar ini British telah melairkan perasaan prasangka dan memperkukuh keperibadian setiap kumpulan etnik yang terus menjarakkan jurang perpaduan antara kaum.
  9. Antara hal-hal politik yang diuruskan dalam RRC termasuk perapatan jurang pendapatan antara kaya dan miskin serta membasmi rasuah dalam barisan kepimpinan kerajaan.
  10. Kejadian-kejadian ini membantu Damon Hill merapatkan jurang mata, dan Schumacher mendahului kejuaraan dengan satu mata ketika memasuki perlumbaan terakhir di Australia.
  11. Di Brazil pula di mana undang-undang import diperketatkan, pasaran konsol Master System mengalahkan konsol NES dengan jurang yang besar dan kekal digemari dalam tahun 90-an.
  12. Dalam musim ketiga pengurusannya, Bill Shankly memenangi kejuaraan Divisyen Kedua Liga Inggeris dengan jurang 8 mata dan dinaikkan bertanding dalam Divisyen Satu Liga Inggeris.
  13. Walaupun mempunyai agama yang sama, jurang etnik dan linguistik antara kedua-dua sayap diburukkan lagi oleh sebuah kerajaan yang ditempatkan di Pakistan Barat yang bersikap tidak peduli.
  14. Namun, dari segi bidang kaji bahasa, bahasa Kantonis boleh dikira suatu bahasa tulen kerana bahasa Kantonis dan bahasa Mandarin mempunyai jurang yang besar sehingga tidak saling boleh difahami.
  15. Setengah-setengah cabaran masih dihadapai oleh Shanghai pada permulaan abad ke-21, dengan bandar raya ini menghadapi penghijrahan pekerja yang semakin meningkat serta jurang kekayaan yang besar.
  16. Panjang waktu siangnya hampir sama setiap hari, meskipun jurang perbezaan suhu purata antara siang dan malam jauh lebih ketara berbanding perbezaan suhu purata antara "musim panas" dan "musim sejuk".
  17. Namun demikian, RRC kini berdepan dengan sebilangan masalah lain termasuk kependudukan yang semakin berusia kesan dasar anak tunggal, jurang pendapatan yang makin besar antara penduduk bandar dan luar bandar, dan pencemaran alam sekitar.
  18. Sementara negara-negara Eropah maju dan Kanada lebih mirip kepada mempunyai indeks Gini antara 24 dan 36, Amerika Syarikat dan Mexico indeks Gini keduanya di atas 40, menunjukkan bahawa Amerika Syarikat dan Mexico mempunyai jurang yang lebih besar.
  19. Matlamat utama OIC adalah "untuk menggalakkan keeratan antara ahli negara-negara Islam; bagi menyelaras kerjasama antara negara ahli dalam bidang ekonomi, sosial, budaya, saintifik, dan bidang-bidang lain; bagi berusaha untuk menghapuskan perbezaan rasial dan diskriminasi dan menentang kolonial dalam semua bentuk; dan, untuk menyokong semua Muslim dalam usaha mereka mempertahankan maruah, kebebasan dan hak negara, membina jambatan antara jurang perbezaan budaya dunia dll".
  20. Selepas berlakunya Grande Coupure, diperhatikan bahawa genus-genus Palaeotherium dan Anoplotherium yang kaya dengan spesies lesap sepenuhnya bersama famili-famili Xiphodontidae and Amphimerycidae, lalu diganti oleh badak sumbu sejati (famili Rhinocerotidae), tiga famili ungulat (Entelodontidae, Anthracotheriidae dan Gelocidae) yang masing-masing bersaudara dengan babi, badak air dan ruminan, famili-famili rodensia Eomyidae, Cricetidae (hamster) dan Castoridae (beaver), dan famili Erinaceidae (landak kecil) Hanya famili marsupial Herpetotheriidae, famili ungulat Cainotheriidae, dan famili rodensia Theridomyidae dan Gliridae (dormouse) berjaya mengharungi jurang fauna ini."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...