Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "tatabahasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tatabahasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Petrovich, penerbit tatabahasa Serbia di London.
  2. Unicode">Pāṇini merumuskan peraturan tatabahasa untuk Bahasa Sanskrit.
  3. Kalimah ‘Allah’ adalah bebas dari segi struktur tatabahasa dan maknanya.
  4. Bahasa Jerman yang digunakan oleh Austria juga berbeza dari segi tatabahasa dengan bahasa Jerman di Jerman.
  5. Antara subjek-subjek yang sering ditawarkan untuk pengajian ialah matematik, tatabahasa dan linguistik , astronomi dan falsafah.
  6. Contohnya, Inggeris Moden, tidak seperti Jerman atau Belanda dan Romance Moden, kekurangan tatabahasa jantina dan persetujuan adjektif.
  7. 12/1 Kertas Satu melibatkan soalan objektif untuk menguji pelajar dari segi tatabahasa , sastera (Literature) dan pemahaman (Comprehension).
  8. Menurut tatabahasa Arab, perkataan "Allah" ini tidak boleh diumum, dikecil, dilelaki, diperempuan atau diterbitkan nama-nama lain daripadanya.
  9. Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang serupa dengan bahasa Melayu tetapi berbeza dari segi sebutan dan juga tatabahasa hingga menjadikannya unik.
  10. Pada tahun 671 masihi, I-Tsing melawat bandar Bogha (Palembang) dan menetap di sana selama 6 bulan untuk mempelajari tatabahasa Sanskrit dan Bahasa Melayu.
  11. Dengan cara yang sama, Pāṇini menggunakan pengoperasi nol (sifar, iaitu penerbitan lambda) dalam tatabahasa algebranya, Ashtadhyayi, untuk bahasa Sanskrit (lihat juga Pingala)
  12. DTD yang dirujuk oleh doctype itu mengandungi tatabahasa bacaan terbaca mesin yang menentukan kandungan yang dibenarkan dan dilarang untuk sesuatu dokumen yang mematuhi DTD sebegitu.
  13. Sebagai anak pegawai bandar yang terkenal, Shakespeare berhak menuntut di Sekolah Menengah King Edward VI di Stratford tengah yang memberikan pendidikan intensif untuk tatabahasa dan kesusasteraan Latin.
  14. Hukum-hukum sebutan yang diberi dalam Tolkāppiyam, kitab mengenai tatabahasa Tamil klasik, mencadangkan bahawa āytam ini mungkin menyertakan hentian glotis dengan bunyi-bunyi yang digabungkan dengannya.
  15. Jika "Al" di dalam perkataan Allah adalah awalan tambahan, sebutan biasa "Ya Allah" adalah salah dari segi tatabahasa Arab kerana bentuk "Ya Al-Rahman" atau "Ya Al-Ilah" tidak dibenarkan dalam Bahasa Arab.
  16. Karya Panini juga digunakan pada perintis teori moden bagi tatabahasa formal (penting dalam pengiraan), manakala bentuk Panini-Backus menggunakan oleh kebanyakan bahasa pengaturcaraan moden yang juga membawa maksud serupa dengan petua tatabahasa Panini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...