Saturday 5 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "konflik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "konflik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Status Abkhazia adalah isu pusat konflik Georgia-Abkhazia.
  2. Hal ini membawa kepada konflik antara Ossetia dengan Ingush.
  3. Mesyuarat ketika itu lebih banyak membincangkan konflik Arab-Israel dan Perang India-Pakistan.
  4. Ia merupakan pentadbiran sementara bagi penyelesaian konflik dan berunding dengan kerajaan Georgia.
  5. Perang ini sering dipandang sebagai salah satu konflik terpenting dalam peperangan zaman pertengahan.
  6. Walaupun ada yang merujuk kepada konflik sebagai perang saudara, faktor-faktor penting lain yang terlibat.
  7. Dalam konflik yang berlanjutan, Filipina telah menuntut mengenai pendudukan Malaysia ke atas negeri Sabah.
  8. Bekas duta AS Richard Holbrooke menyatakan konflik ini akan menggalakkan pergerakan pemisah di bekas Rusia
  9. Sejarah Iran seterusnya diikuti dengan konflik selama enam ratus tahun dengan Empayar Rom dan Empayar Islam.
  10. Amerika Syarikat mempunyai kepentingan ekonomi yang penting yang sedang dianiaya oleh konflik yang berpanjangan.
  11. Pada kali ini, British telah mara dari timur dan konflik utama yang besar semasa "Permainan Besar" telah dimulakan.
  12. Perang Amerika-Sepanyol adalah satu konflik yang berlaku pada tahun 1898 di antara Amerika Syarikat dengan Sepanyol.
  13. Perang Korea juga konfrontasi bersenjata pertama Perang Dingin dan menetapkan standard untuk banyak konflik kemudian.
  14. Pertempuran merebut deposit cassiterite adalah punca utama konflik bergolak di bahagian barat Republik Congo Demokratik.
  15. Demi mengelakkan pertempuran berpanjangan dan konflik berulang, kedua-dua pihak mencapai persetujuan bersama untuk berdamai.
  16. Semakin ramai orang Eropah bermigrasi ke New Zealand selepas Perjanjian Waitangi menyebabkan banyak konflik dalaman berlaku.
  17. Walaupun sekali-sekala berlakunya konflik dengan negara luar dalam sejarah terkininya, khususnya dengan Amerika Syarikat (cth.
  18. Pembunuhan beramai-ramai Wounded Knee pada tahun 1890 merupakan konflik bersenjata besar terakhir dalam rantaian Perang Indian.
  19. syarikat Pengiriman yang sangat bergantung pada perdagangan dengan Cuba mengalami kerugian besar sebagai konflik terus diselesaikan.
  20. Kegunaan nama "Macedonia" telah mencetuskan konflik dengan Greece yang mempunyai hubungan warisan dengan orang Yunani Macedonia purba.
  21. Dalam konflik tersebut, sejenis kapal baru yang ternyata amat berkesan – bot torpedo yang lincah dan kecil, dicipta oleh John Ericsson.
  22. Ini membawa kepada konflik sempadan yang semakin meningkat selari ke-38 dan percubaan untuk merundingkan pilihan raya bagi seluruh Korea.
  23. Pada Oktober, Mahkamah Agung Thailand mendapati beliau bersalah dalam kes konflik kepentingan dan menghukumnya 2 tahun penjara in absentia.
  24. Oleh kerana konflik dalaman negara, keinginan Indonesia untuk meneruskan konfrontasi dengan Malaysia berkurangan dan peperangan telah reda.
  25. Orang Iban mempunyai banyak adat-adat asal yang diikuti dalam kehidupan harian dan untuk menyelesaikan isu atau konflik dalam kehidupan mereka.
  26. Perdamaian Westphalia (1648) mengakhiri konflik keagamaan ini tetapi empayar secara nyata (de facto) dibahagikan kepada beberapa wilayah bebas.
  27. Presiden McKinley, sangat menyedari kompleksitas konflik politik sekitarnya, itu cenderung untuk menamatkan pemberontakan tersebut secara damai.
  28. Perang Seratus Tahun adalah sebuah konflik bersenjata sepanjang 116 tahun di antara England dan Perancis yang bermula pada tahun 1337 dan berakhir pada tahun 1453.
  29. Dan kerana mudah didapati di sebilangan kawasan di dunia yang paling padat kependudukan manusianya, menyebabkan sering terjadinya konflik antara harimau dan manusia.
  30. Disebabkan oleh konflik bersenjata yang berlaku di Israel, UEFA telah membuat keputusan bahawa tiada perlawanan Eropah berlaku di negara berkenaan sehingga notis lain..
  31. Puak pemberontak telah menewaskan tentera persekutuan, tetapi mereka terpaksa menghadapi pergolakan dalaman dan negara berada dalam keadaan konflik selama dua dekad lagi.
  32. Sebahagian besar pihak yang terlibat konflik bersenjata dengan Indonesia adalah askar Britain dan Australia, terutama sekali pasukan khas mereka iaitu Special Air Service.
  33. Singapura dikeluarkan dari Persekutuan dua tahun selepas terjadinya konflik ideologi yang hangat antara kerajaan negeri pimpinan PAP dan kerajaan persekutuan di Kuala Lumpur.
  34. Ia merupakan di antara konflik yang paling lama dalam sejarah Eropah yang berlarutan selama 241 tahun; lebih lama daripada Perang Seratus Tahun di antara England dan Perancis.
  35. Perang Filipina-Amerika merupakan sesuatu konflik ketenteraan antara Republik Filipina Pertama dan Amerika Syarikat yang erlaku antara tahun 1899 sehingga paling tidak tahun 1902.
  36. Empayar Turki Uthmaniyyah juga merupakan kuasa yang bertanggungjawab dalam membantu perjuangan pihak Protestan Belanda bagi menghadapai konflik mereka dengan golongan Katolik Sepanyol.
  37. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  38. Murad Ibrahim selaku pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro yang juga merupakan kumpulan pemisah terbesar di Filipina telah menyatakan bahawa MILF tidak terlibat langsung dengan konflik ini.
  39. Masalahnya merupakan bahawa sekatan ini telah diluluskan oleh Majlis Keselamatan dan berpotensi mewujudkan konflik antara Bahagian VII fungsi Majlis Keselamatan dan fungsi pengadilan Mahkamah.
  40. Di samping itu, negara ini telah memainkan peranan penting dalam menamatkan konflik serta krisis politik yang melanda rantau ini, termasuklah di Burundi, Republik Congo, Comoros, dan Zimbabwe.
  41. Resolusi Majlis Keselamatan PBB 1701 adalah satu resolusi yang bertujuan untuk menyelesaikan konflik Israel-Lubnan 2006 .Ia sebulat suara dipersetujui oleh Majlis Keselamatan PBB pada 11 Ogos 2006.
  42. Filipina dan Indonesia secara rasminya bersetuju untuk menerima pembentukan Malaysia apabila majoriti di daerah yang menghadapi konflik membuat pilihan dalam satu pungutan suara yang dikelolakan oleh PBB.
  43. Selepas Revolusi Mei 1810 dan kemerdekaan daripada Sepanyol pada 1816, suatu konflik telah tercetus antara puak centralist dan federalist dan ia berlarutan hinggalah diisytiharkan perlembagaan baru pada 1853.
  44. Konflik demi konflik terus meyelubungi penggalnya selaku presiden, yang disifatkan oleh pergolakan buruh tanpa henti, perbalahan peribadi dengan media, dan ketegangan diplomatik dengan Amerika Syarikat dan Jepun.
  45. Pemulihan Meiji mengubah Empayar Jepun menjadi negara industri moden dan sekaligus memperkuat tentera secukup-cukupnya sehingga menimbulkan konflik ketenteraan ketika berusaha memperluas liputan wilayahnya di Asia.
  46. Sistem ini mewujudkan beberapa institusi-institusi feudal yang meregulasi konflik dalam dan memberikan Eropah Barat keupayaan untuk menahan tekanan luaran meskipun tiada keadaan kesatuan sebagaimana negara yang moden.
  47. Perang ini sebahagian besarnya berlangsung di Perancis, dan meskipun ia mirip satu perang saudara Perancis mahupun konflik antarabangsa, sejarahwan Philippe de Vries menganggap bahawa perang ini telah "terjadi pada sekitar tingkat provinsi".
  48. President Mandela telah menumpukan sepenuh perhatiannya terhadap pendamaian di tahap nasional, dan telah cuba untuk membentuk satu identiti untuk Afrika Selatan dalam masyarakat majmuk yang terpisah akibat konflik perkauman sejak beberapa dekad.
  49. Sekembalinya ke jawatan perdana menteri pada tahun 1980, belaiu semakin banyak terlibat dalam satu konflik menjadi-jadi menentang golongan pemisah di Punjab yang akhirnya menagkibatkan beliau dibunuh oleh penjaga keselamatan sendiri pada tahun 1984.
  50. Kerajaan Hungary mengalami konflik bersenjata dengan orang Mongol pimpinan Batu Khan pada abad ke-13, lalu kehilangan banyak nyawa rakyatnya sehingga terpaksa menjemput kaum dari rantau lain untuk mengisi semula kawasan yang dikosongkan oleh perang.
  51. Sesetengah ahli sejarawan mengatakan konflik di Asia boleh dijejak kembali sehingga 7 Julai 1937 dan permulaan Perang China-Jepun Kedua antara Empayar Jepun dengan Republik China, atau mungkin pada 19 September 1931 ketika bermulanya penjajahan Jepun di Manchuria.
  52. Resolusi berkenaan juga menyatakan bahawa angkatan tentera Isreal akan berundur pada masa yang sama angkatan ketenteraan Lubnan dan UNIFIL bersama memasuki kawasan konflik dan tiada angkatan paratentera termasuk Hezbollah, akan berada lebih selatan daripada Sungai Litani (OP8).
  53. Dalam pernyataan yang dikeluarkan pada 18 Oktober 2005, setiausaha agung OIC, Ihsanoglu telah menyuarakan keprihatinan atas konflik yang berterusan di selatan Thailand yang "meragut nyawa orang tidak bersalah dan memaksa penghijrahan penduduk tempatan keluar dari tempat mereka".
  54. Perang gerila merupakan sebahagian daripada konflik yang berlaku di antara PKM dan parti haluan kiri yang lain dengan kerajaan British bermula dari penyerahan Jepun pada tahun 1945 sehingga perjanjian damai di antara pihak PKM dan kerajaan Malaysia ditandatangani pada Disember 1989.
  55. Sebagai wakil presiden di bawah Jeneral Ahmed Bakr yang lemah dan tua, Saddam mengawal ketat konflik antara kerajaan pemerintah dan angkatan bersenjata di ketika banyak organisasi mampu menggulingkan pemerintah dengan menggencet badan keamanan, dan ekonomi Iraq maju pesat pada tahun 1970an.
  56. Perang Lubnan 2006 juga dikenali sebagai Perang Israel-Hezbollah 2006 dan di Lubnan sebagai Perang Julai dan di Israel sebagai Perang Lubnan Kedua (Bahasa Ibrani: מלחמת לבנון השנייה, Milhemet Levanon HaShniya), adalah satu konflik bersenjata selama 34 hari di Lubnan dan utara Israel.
  57. Walaupun konflik ini diumumkan berakhir pada tahun 1902, pasukan penjajahan Amerika tetap meneruskan permusuhan terhadap baki-baki Angkatan Bersenjata Filipina dan kumpulan penentang yang lain sehingga tahun 1913, dan beberapa ahli sejarah menganggap perpanjangan ini sebagai sebahagian daripada perang.
  58. Namun Ferguson kemudiannya menulis dalam autobiografinya yang menyatakan bahawa Rangers mengetahui tentang mazhab yang dianuti isterinya semasa beliau menyertai kelab tersebut, dan Ferguson meninggalkan kelab itu dengan rasa berat hati berikutan konflik yang terjadi semasa final Piala Scotland tersebut.
  59. Meskipun perjanjian gencatan senjata 1994 dan bertahun-tahun rundingan, status pertikaian tidak diselesaikan, dan meskipun kehadiran jangka panjang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kuasa pemantauan dan Rusia didominasi Negara-negara Komanwel Merdeka oleh pengaman operasi, konflik telah dimarak beberapa kali.
  60. Kedudukan London dan Amsterdam yang rapat dan persaingan sengit antara England dan Belanda mewujudkan konflik antara kedua-dua syarikat, dengan Belanda berjaya menguasai Maluku selepas Inggeris berundur pada tahun 1622 dan Inggeris pula mencapai kejayaan di India, terutamanya di Surat selepas pembinaan sebuah kilang pada tahun 1613.
  61. Meskipun perang ini berlangsung sepanjang masa pemerintahan lima orang raja England dan lima raja orang Perancis , tempoh ini bukan bermakna perang yang terjadi terus-menerus, melainkan satu rangkaian kempen yang dipisahkan kekadang oleh masa gencatan senjata yang panjang atau konflik bertekanan tinggi, baik di luar negara maupun di dalam negara.
  62. Perdamaian antara Inggeris dan Belanda pada tahun 1688 bermakna kedua-dua negara terlibat dalam Perang Sembilan Tahun sebagai sekutu, tetapi konflik – yang tercetus di Eropah dan dunia antara Perancis, Sepanyol dan persekutuan Inggeris-Belanda – menjadikan Inggeris penjajah yang lebih kuat berbanding Belanda, yang terpaksa memperuntukkan bajet besar untuk ketenteraan dan perang di Eropah.
  63. Puncak dari konflik bersenjata tersebut berlaku pada tahun 1986, iaitu ketika Pihak Tentera terpaksa berhadapan dengan pemberontak Bushnegro yang telah bersatu dan menamakan dirinya Jungle Commando.dan satu platun Tentera yang gagl menangkap Ronnie Brunswijk kemudian melakukan pembunuhan terhadap 35 orang Bushnegro di Desa Moiwana Sementara itu, dalam tahun yang sama kumpulan Amerindian juga meningkatkan aksi pemberontakannya.
  64. Pada 18-19 April 2009, pemimpin Patani yang dibuang negeri, Abu Yasir Fikri telah dijemput oleh OIC untuk berbicara tentang konflik dan telah memepersembahkan sebuah penyelesaian untuk menamatkan keganasan antara kerajaan Thailand dan etnik Melayu Muslim yang tinggal di selatan secara sosioeknomi diabaikan, yang telah berjuang melawan dasar asimilasi Thailand dan bagi pentadbiran sendiri semenjak ditawan oleh Thailand pada 1902.
  65. Menteri Luar Negeri Thailand Kantathi Suphamongkhon telah berkata: "Kami telah membuat penjelasan kepada OIC beberapa kali bahawa keganasan di selatan tidak disebabkan oleh konflik agama dan kerajaan memberikan perlindungan kepada semua warga negara kita tanpa mengira agama." Kementerian Luar Negeri mengeluarkan kenyataan menolak kritikan OIC dan menuduhnya menyebarkan kesalahan pandangan dan salah maklumat mengenai keadaan di wilayah-wilayah selatan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...