Saturday 5 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "lebar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lebar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bentuk badannya lebar di bahagian atas dan tirus ke bawah.
  2. Rumpai daun lebar pula mudah dicam dengan sifat daunnya yang lebar dan besar.
  3. Lorong boling tersebut berukuran 41.5 inci lebar dan 60 kaki (18.2 m) panjang.
  4. Sebagai ganti, lobus parietal inferiornya lebih lebar sebanyak 15% daripada yang biasa.
  5. Pulau ini keluasannya ialah 13 km lebar dan 24 km panjang, jumlah keluasannya ialah 572kmx.
  6. Kawasan pantai selatan Jawa Tengah juga mempunyai dataran rendah yang sempit, dengan lebar 10-25 km.
  7. Mendakan lapisan ini membentuk gunung berapi lebar dangan sisi landai yang dikenali sebagai gunung berapi perisai.
  8. Pada kebiasaannya rumpai dikelaskan kepada tiga kategori utama iaitu rumpai daun tirus, rumpai daun lebar dan rusiga.
  9. Sebuah bekas seperti gelas atau botol yang bermulut lebar diperlukan untuk mengisi air bersih dan untuk mencuci berus.
  10. Internet jalur lebar dari Australia disediakan untuk pelanggan di kawasan bandar mulai dari pertengahan tahun 2005 melalui CIIA (dahulunya dotCX), pembekal perkhidmatan internet.
  11. Batangnya yang berbentuk silinder mampu mencapai ketinggian lebih 6 sm (2⅓ in) dengan 1-2 sm lebar dan mempunyai cecincin yang tebal dan nipis di mana mungkin berjalur di sebelah atas.
  12. Bahagian pileus spesies liar yang asli berwarna kelabu keperang-perangan dengan sisik yang lebar serta mendatar di atas latar belakang yang lebih pucat dan beransur pudar menghala ke birai.
  13. Pembinaan dan penyelenggaraan Lebuhraya Utara-Selatan adalah mengikut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia seperti lebar lebuh Raya, kemudahan pengguna dan ciri-ciri keselamatan.
  14. Dalam pengelasan biome Tabng Kehidupan Liar Sedunia, hutan hujan tropika sering dianggap sebagai jenis hutan basah tropika (atau hutan daun lebar lembap tropika) dan mungkin juga dirujuk sebagai hutan hujan malar hijau khatulistiwa tanah rendah.
  15. Ada juga beberapa jenis telefon yang boleh menggunakan iaitu teknologi yang membolehkan video, audio dan data dihantar lebih cepat menerusi satu rangkaian jalur lebar tanpa wayar dari telefon bimbit ke computer peribadi, termasuklah computer raba.
  16. Bukti lain kewujudan sebuah kerajaan purba di Terengganu, ialah seketul batu granit berbentuk empat segi yang berukir tulisan dengan ukuran 84 cm tinggi, 53 cm lebar bahagian atas dan 27cm lebar di bahagian bawah dan berat batu tersebut 215 kg yang dikenali sebagai Batu Bersurat.
  17. beliau menegaskan bahawa sekiranya kriteria sempadan geografi digunakan, Sungai Sat sepatutnya diambil kira sebagai punca utama kerana ia mengalir laju dengan kadar laju yang tinggi serta mempunyai kawasan yang lebar sekira dibandingkan dengan Sungai lanah yang lebih sempit dan mengalir dengan kadar perlahan.
  18. Inilah sebabnya wisel polis, sejenis seruling, mempunyai pic yang lebar dan mengapa organ lebih kuat bunyinya daripada flut konsert: paip organ boleh mengandungi beberapa meter persegi udara, dan lubang tonnya mungkin beberpa sentimeter lebar, sementara aliran udara flut konsert hanya lebar beberapa milimeter.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...