Friday 18 December 2015

Contoh Ayat Perkataan "sidang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sidang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Serangan ini menganggu sidang media dan menakutkan Ban dan yang lain.
  2. ECOSOC bertemu setiap tahun pada bulan Julai untuk sidang selama empat minggu.
  3. Malah, bandar ini sering diberi jolokan "yang pertama" di sidang penulisan bercetak mahupun elektronik .
  4. Setakat ini Sayyed Hassan Nasrallah terselamat dari serangan itu dan 6 hari kemudian memberikan sidang media.
  5. Seattle menjadi tuan rumah kepada sidang Pertubuhan Perdagangan Sedunia pada tahun 1999 yang menyaksikan demonstrasi anti-globalisasi.
  6. Ini berdasarkan fakta/peraturan bahawa Speaker tidak mempunyai kuasa memanggil sidang DUN melainkan mendapat perkenan daripada Sultan Perak.
  7. EAS yang disertai oleh negara-negara ASEAN tambah 3, India, Australia dan New Zealand, mengadakan sidang kemuncak sulungnya pada tahun 2005.
  8. Estrada menghadiri sidang APEC di Kuala Lumpur pada 1998 dan simpati dengan pemecatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datu seri Anwar Ibrahim.
  9. Seterusnya, terdapat seorang pengarah eksekutif yang dilantik untuk memudahkan perhubungan dan bertindak sebagai penyelia di setiap sidang kemuncak atau perhimpunan lain.
  10. Walphole mempengerusikan semua sidang Kabinet, melantik semua menteri yang lain, dan mengetepikan naungan raja serta mengisikan Dewan Rakyat dengan penyokong-penyokongnya.
  11. Kerajaan membatalkan pasport Thaksin kerana peranannya dalam mengapi-apikan bantahan hingga menyebabkan pembatalan sidang kemuncak ASEAN di Pattaya dan rusuhan yang terjadi.
  12. Beliau pernah berselisih dengan Perdana Menteri Australia Paul Keating, yang menyifatkan beliau sebagai “keras kepala” kerana enggan menyertai sidang kemuncak APEC di Seattle.
  13. Semasa sidang akhbar NASA dengan ahli-ahli Ekspedisi 16 pada 23 Julai 2007, Shukor menyatakan bahawa beliau berharap untuk membawa pelbagai kultur sel hidupan untuk dipelajari semasa penerbangannya.
  14. Jawatankuasa Penganjuran Sukan Olimpik London ditubuhkan untuk menyelia penganjuran temasya Sukan Olimpik setelah berjaya dalam pembidaan, lalu mengadakan sidang lembaga yang sulung pada 3 Oktober 2005.
  15. Pada Oktober 4, 2007, pemimpin-pemimpin Korea Utara dan Korea Selatan berjanji untuk mengadakan sidang kemuncak secara rasmi mengisytiharkan perang ke atas dan mengesahkan prinsip bersama bukan agresif.
  16. Mesyuarat persediaan di Rabat pada 8 dan 9 September dihadiri tujuh negara termasuk Malaysia bersetuju mencadangkan kepada Ketua negara dan kerajaan Islam supaya mengadakan sidang kemuncak Islam di Rabat.
  17. Mahkamah Tinggi Ipoh bagaimanapun telah mengeluarkan perintah melarang Speaker Dewan Undang Negeri Perak V.Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak mengikut undang-undang pada 3 Mac 2009 (Bernama).
  18. Pada Jun 2000, sebagai cubaan memulihkan hubungan antara kedua-dua Korea dalam "Dasar Sinaran Matahari" oleh Presiden Kim Dae-Jung, sebuah sidang kemuncak Utaraâ€"Selatan berlangsung di Pyongyang, ibu negara Korea Utara.
  19. Pada hari Khamis, 22 Mac 2007, sewaktu mengambil bahagian dalam sidang media di kawasan zon hijau Baghdad, satu serangan mortar mengenai tempat yang dekat dengan kedudukan setiausaha agung yang ketika itu sedang berdiri.
  20. Pada 3 Mac 2009 27 Ahli Dewan Undangan Negeri dari pakatan rakyat serta speaker Dewan Undangan Negeri Perak V Sivakumar tidak dibenarkan masuk ke Dewan Undangan Negeri Perak.Selepas tidak dapat memasuki Dewan Undangan Negeri Perak,kesemua 27 ADUN pakatan rakyat dan speaker DUN Perak,V Sivakumar mengadakan sidang DUN di bawah pokok.
  21. Ekoran berakhirnya permusuhan itu, Persekutuan Majlis Rusia memanggil sidang khas pada 25 Ogos 2008 bagi membincang pengiktirafan Abkhazia dan Ossetia Selatan .Pada 25 Ogos Federation Council sebulat suara mengundi untuk menanyakan Presiden Rusia soal mengiktiraf kemerdekaan Ossetia Selatan dan Abkhazia.[Parlimen Rusia]] mengundi menyokong usul ini pada hari berikutnya.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...