Monday 18 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "berguna"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berguna" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hampagas berguna bagi beberapa proses dan peranti.
  2. Astronomi adalah sains sedangkan astrologi tidak berguna bagi sesiapapun.
  3. Pinyin juga menjadi alat yang berguna untuk menginput teks Cina ke dalam komputer.
  4. Rencana mengenai Linguistik adalah rencana pengenalan yang berguna tentang bahasa.
  5. Bau berguna untuk tujuan pertahanan terutama bagi haiwan yang diburu oleh pemangsa.
  6. Kod ini merupakan kependekan rasmi antarabangsa yang berguna untuk merujuk kepada bahasa.
  7. Penyingkiran geseran udara berguna bagi penyimpanan tenaga flywheel dan emparan lampau ("ultracentrifuge").
  8. Ton warna merupakan jenis warna yang berguna untuk mencipta ruang dan bentuk tiga dimensi dalam seni tampak.
  9. Walaupun genetik molekul lebih berguna dari segi aplikasinya dalam perubatan dan forensik, genetik klasik masih digunapakai.
  10. Pepatung adalah pemangsa berguna yang memakan nyamuk, dan pelbagai serangga kecil lain seperti lalat, lebah, semut dan kupu-kupu.
  11. Secara praktis, sistem sesatu lazimnya hanya berguna untuk nombor kecil, namun memainkan peranan penting dalam sains komputer teori.
  12. Bagaimanapun, kumpulan-kumpulan ini masih amat berguna sebagai kumpulan tidak formal untuk memerihalkan morfologi dan ekologi protis.
  13. Lebah madu dan kumbang bumbel berkumpul debunga jagung secara aktif, meskipun debunga ini tidak berguna kepada serangga-serangga itu.
  14. Oleh itu, ia boleh dijadikan simpanan gas yang berguna dan boleh dikeluarkan apabila permintaaan barangan tersebut melebihi kadar biasa.
  15. Perantaraan Burkholderia cepacia mungkin pilihan perantaraan lain berguna bagi kawasan bukan-endemik, di mana perantaraan Ashdown tiada.
  16. Walaupun tiada peraturan yang khusus atau tetap, perbezaan ini adalah berguna bagi menggambarkan perubahan yang belaku menurut perubahan masa.
  17. Bagaimanapun di kalangan penganalisa ketenteraan adalah, kecuali dari konteks jenayah bio, senjata biologi tidak berguna bagi kegunaan tentera.
  18. Oleh kerana teori kumpulan ini juga berguna untuk mempelajari simetri dan sistem abstrak, ia juga mempunyai banyak aplikasi dalam fizik dan kimia.
  19. Tetapi seringkali matematik juga berguna dalam bidang selain dari yang ia diilhamkan, dan menggabungkan stok umum konsep-konsep matematik yang lain.
  20. Inersia kimia yang terhasil oleh hampagas juga berguna bagi pengimpalan sinar elektron, pengimpalan dingin, pembungkusan hampagas dan pengoreng hampagas.
  21. Lebih-lebih lagi, orang Mongol terbukti sebagai sekutu perang berguna yang meminjamkan kepakaran tradisional sebagai pemanah berkuda kepada orang Jurchen.
  22. Tempoh waktu manusia wujud di Bumi dibahagi kepada tradisi budaya yang berkaitan berdasarkan bahan, seperti Zaman Paleolitik dan Neolitik, amat berguna dalam arkeologi.
  23. Hampagas menjadi perkakasan pengilangan berguna pada abad ke-20 dengan pengenalan mentol lampu pijar dan tiub hampagas, dan barisan teknologi hampagas luas sejak ia ada.
  24. Tanpa sebarang kehadiran tentera laut, pihak British tidak mampu mencabar operasi tentera laut Jepun di persisiran pantai Tanah Melayu yang terbukti berguna bagi tentera penjajah.
  25. Amalan poligami semakin mahal dalam persekitaran bandar, tetapi lebih berguna di kawasan-kawasan luar bandar kerana kanak-kanak merupakan sumber buruh pertanian untuk masa hadapan.
  26. Proses penyertaan-pemantauan amat berguna terutama bagi membantu memahami budaya dari sudut pandangan emik; yang jika tidak tidak mungkin dapat dicapai dengan semata-mata membaca buku.
  27. Dalam penerimaan satu permintaan, Mahkamah menentukan Negara dan organisasi mana yang memberi maklumat berguna dan memberikan mereka peluang untuk mengemukakan kenyataan bertulis atau percakapan.
  28. Manusia purba terpaksa bermula dari awal dan kesilapan pastinya tidak dapat dielakkan, tetapi sekurang-kurangnya pencerapan bintang yang berguna dapat dilakukan, dan rekod awal terbukti amat berguna.
  29. Walaupun demikian, ciptaan tersebut hanya berguna untuk memancarkan gambar "hafton" pegun yang terdiri daripada bintik-bintik pelbagai saiz yang terjarak sama rata, melalui talian telegraf atau telefon.
  30. Bakteria hanya boleh diambil dari pesakit hanya dalam tempoh sakit tiga minggu pertama, menjadikan kultur dan DFA tidak berguna selepas tempoh ini, sungguhpun PCR mungkin mempunyai kegunaan terhad bagi tiga minggu tambahan.
  31. Untuk menjadi sebagai satu penyimpan nilai, satu komoditi, dalam bentuk wang, atau modal kewangan mestilah boleh disimpan dengan selamat dan boleh didapat kembali - dan boleh dijangkakan sebagaiberguna apabila ia didapatkan kembali.
  32. Daripada pengintipan udara, peninjau, penyeludup dan tanah tinggi di seberang selat, seperti Istana Sultan Johor, komander Jepun, Jeneral Tomoyuki Yamashita dan kakitangannya mendapat pengetahuanberguna mengenai kedudukan tentera Pihak Berikat.
  33. Namun demikian, kitab-kitab Apokrifa masih dimasukkan didalam Alkitab terbitan kelompok Protestan didalam bahagian khas yang berasingan daripada Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru sehingga tahun 1820'an kerana ia dianggap sebagai berguna bagi tujuan keagamaan.
  34. Konsep dan tanggapan dari matematik diskret adalah berguna dalam mengkaji dan menerangkan objek dan masalah dalam cabang-cabang dalam sains komputer, seperti algoritma komputer, bahasa pengaturcaraan, kriptografi, pembuktian teorem automatik dan pembangunan perisian.
  35. Kadar pengosongan yang tercetus oleh ancaman bom palsu pada 12 September 2001 menunjukkan bahawa jejantas tersebut tidak berguna sekira kedua-dua bangunan perlu dikosongkan serentak, kerana muatan tangga kecemasan adalah tidak cukup untuk menghadapi kejadian sebegini.
  36. Acara ringkas membuang roh hantu pembaziran yang dipanggil "Antu Rua" oleh kaum Iban akan dilakukan dengan mengheret sebuah penampi oleh dua orang budak atau lelaki supaya setiap keluarga boleh membuang sesuatu barang yang tidak berguna lagi untuk roh itu supaya ia tidak mengganggu perjalanan perayaan pesta gawai seterusnya selepas barang-barang itu dipersembahkan untuknya.
  37. Namun demikian, tarikh bermulanya empat musim ini ada kaitannya dengan tropika, biarpun tarikh-tarikh tersebut hanya dipakai di kawasan-kawasan beriklim sederhana dan kawasan kutub, yang mana tarikh permulaan solstis musim sejuk sahaja yang berguna di kawasan tropika kerana solstis musim panas berlaku apabila Matahari berada di zenit, yang berlaku pada tarikh berlainan di latitud berbeza.
  38. Logik tentang sesuatu perkara dari segi akal manusia semata-mata juga disebut logik metametik manakala logik berdasarkan realiti alam sebenarnya juga disebut logik natural atau logik alam.Logik sangatberguna dalam pembetangan hujahan iaitu apabila seseorang hendak mencari kesimpulan atau deduktif dan untuk mempertahankan hujah tentang sesuatu idea,cadangan dan pandangan;malah ia juga digunakan apabila hendak mencari sebab dan akibat tentang sesuatu perkara dengan perkara lain dan satu peristiwa dengan peristiwa yang lain.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...