Friday 29 April 2016

Contoh Ayat Perkataan "memenuhi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memenuhi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kereta api direka untuk memenuhi tujuan tertentu.
  2. Raja-raja pada mulanya cuba memenuhi tuntutan pergerakan ini.
  3. Susulan dari itu, sebagai memenuhi tradisi BN, Tun Dr. Abdullah
  4. Pelbagai jenis pesawat boleh memenuhi peranan sokongan udara dekat.
  5. Sistem ini dianggap tidak memenuhi prinsip-prinsip dasar demokrasi..
  6. Kerajaan Arab Saudi memenuhi sekitar 80 peratus dari Semenanjung Arab.
  7. Sesuatu barang dianggap sebagai wang jika ia memenuhi syarat-syarat berikut:
  8. Justeru, pasukan Infantri Para telah ditubuhkan bagi memenuhi keperluan ini.
  9. Setelah talian, loji Bushehr akan memenuhi 2% daripada penggunaan elektrik Iran.
  10. Acak biasanya digunakan semasa memenuhi perjanjian dengan saka, bagi memberi jamuan.
  11. Beberapa buah negara mempunyai bank darah untuk memenuhi permintaan untuk pemindahan darah.
  12. Kejuruteraan ialah salah satu aplikasi sains untuk memenuhi keperluan dan kehendak manusia.
  13. Setiap pasukan memenuhi yang lain dalam kumpulan dalam format perlawanan kumpulan timbal balas.
  14. Untuk memenuhi keperluan penduduk yang bertambah, penyediaan kemudahan asas terus dipertingkatkan.
  15. Secara umumnya, untuk mencapai haji yang diterima disisi Allah hendaklah memenuhi kriteria berikut;
  16. Virus menawan sel perumah untuk memenuhi pusingan hidupnya iaitu menghasilkan lebih banyak zarah virus.
  17. Biasanya, ia digambarkan sebagai radang parenchyma/alveolar paru-paru dan cecair memenuhi alveolar luar biasa.
  18. Satu titik pada satah adalah dimiliki oleh satu keluk algebra jika koordinatnya memenuhi persamaan polinomial yang diberi.
  19. Program itu memenuhi hasrat dan pendekatan Islam Hadhari yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
  20. Namun,disebabkan manusia sentiasa mendahagkan sesuatu yang abadi, kama, artha dan Dharma tidak dapat memenuhi keinginan ini.
  21. Untuk memenuhi kehendak 150,000 orang penduduk di Bandar Kulim, terdapat banyak kemudahan yang terdapat di sekitar bandar ini.
  22. Pemilik toyol juga perlu memenuhi apa sahaja permintaan toyol peliharaannya, sekiranya gagal, toyol tersebut akan bertindak ganas.
  23. Negara ini memenuhi 40% perbelanjaan ketenteraan sedunia di samping menjadi sebuah kuasa ekonomi, politik dan kebudayaan di dunia.
  24. Pada 1880 Inggeris mula memenuhi kehendak rakyat Tanah Melayu dengan akhirnya bersetuju menggubal Ordinan Perkahwinan Mohammedan No.
  25. Pangkalan Udara Butterworth diserahkan kepada Tentera Udara Diraja Malaysia pada 31 Mac 1970 sebagai memenuhi Persetujuan Dudley 1955.
  26. Pembaziran ini dikatakan oleh Micheal Backman lagi, sebagai satu nafsu kehendak yang tidak berasas dan hanya untuk memenuhi nafsu tersebut.
  27. Demi memenuhi tuntutan pemerintahan sendiri sepenuhnya untuk Singapura, Marshall mengetuai perwakilan ke London, tetapi ditolak oleh British.
  28. Setiap integer yang didarab dengan infinitesimal tetaplah infinitesimal, dengan kata lain kecil tidak terhingga tidak memenuhi hotel Archimedes.
  29. Lebih dari 500 buah kilang berbagai jenis yang mengeluarkan produk untuk kegunaan tempatan dan eksport memenuhi 9 buah kawasan perindustrian utama.
  30. Manakala jasad yang hanya memenuhi syarat (a) dan (b) sahaja, dan bukan merupakan satelit semula jadi, dipanggil planet kerdil: Ceres, Pluto dan Eris.
  31. ini berkesan memberikan bobot yang lebih tinggi kepada orang miskin dalam pengagihan pendapatan, yang membolehkan Gini untuk memenuhi Prinsip Transfer.
  32. Bahagian Logistik Pertahanan ini telah ditubuhkan untuk memenuhi keperluan Logistik Tiga Khidmat di dalam aspek-aspek Operasi, Latihan dan Pentadbiran.
  33. Dari 1600 ke 1707,, corak bendara syarikat terdiri daripada palang St George dikantonnya dengan belang merah dan putih memenuhi kawasan di luar kanton.
  34. Jirim ialah sebarang benda yang mempunyai jisim dan memenuhi ruang.Semua bahan sama ada pepejal, cecair ataupun gas yang terdapat di bumi ini merupakan jirim.
  35. Ribuan pelancong dari Malaysia dan Singapura memenuhi restoran, kawasan beli-belah dan pusat hiburan yang terletak kira-kira 10 km dari sempadan Malaysia-Thailand.
  36. Badan bukan satelit yang memenuhi dua syarat pertama digelar "planet kerdil", manakala badan bukan satelit lain dipanggil "badan sistem suria kecil" (dulu planet minor).
  37. Dalam usaha memenuhi tuntutan ini pada tahun 1982, kepulauan ini ditakluki Argentina yang mencetuskan Perang Falkland selama dua bulan di antara Argentina dan United Kingdom.
  38. Dengan berbekalkan semangat keperwiraan, latihan yang intensif serta perancangan yang menyeluruh, skuad ini telah berkembang dengan pesat bagi memenuhi keperluan semasa negara.
  39. Malah istilah ini boleh digunakan dalam erti lebih meluas bagi menggambarkan keseluruhan kaedah, yang silam atau moden, bagi memanipulasi organik bagi memenuhi kehendak manusia.
  40. Pada tahun 1666, Kebakaran Besar London tercetus di Pudding Lane di tengah kota London dan dengan cepatnya meranapkan bangunan-bangunan buatan kayu yang memenuhi kota ketika itu.
  41. Dalam erti kata lain, kedua-dua operasi mesti memenuhi senarai aksiom yang dipilih untuk menyamai sifat penambahan dan pendaraban skalar vektor Euclid dalam koordinat ruang-n Rn.
  42. Sepasang objek boleh dikira sebagai planet berkembar jika mereka secara tersendirinya memenuhi kriteria takrifan planet, dan pusat graviti sistem terletak di luar kedua-dua badan.
  43. Begitu juga, kaedah-kaedah pengiraan adalah cukup tepat untuk memenuhi keperluan ahli astronomi, ahli astrologi dan ahli pelayaran pada masa itu sehingga zaman penjelajahan yang pesat.
  44. Satu lagi pengaruh seni Islam dalam bangunan ini ialah keratan rentas kedua-dua menara yang berbentuk Rub el Hizb, ditambah dengan bahagian bundar untuk memenuhi keperluan ruang pejabat.
  45. Sungguhpun ia memenuhi takrifan angkasa lepas, kepadatan atmosfera dalam beberapa ratus kilometer pertama melepasi garis Kxrmxn masih mencukupi untuk menghasilkan seretan besar pada satelit.
  46. Pusat beli-belah yang banyak di Johor Bahru memenuhi keperluan pelancong Singapura yang melawat bandar raya ini untuk membeli-belah atau berhibur, mengambil kesempatan terhadap mata wang Singapura yang lebih kukuh.
  47. Pada tahun 2013, Konfederasi Bola Sepak Asia membuat cadangan untuk mengembalikan semula perlawanan akhir timbal balas dan membenarkan terbaik dua puluh tiga ahli persatuan yang memenuhiKriteria ACL untuk bersaing.
  48. Sungai Petani adalah salah satu bandar terbesar di Kedah kerana bandar ini mempunyai ramai penduduk disebabkan berdekatan bandar perindustrian terbesar di utara iaitu Seberang Perai yang tidak dapatmemenuhi penduduk di sana.
  49. Akhirnya, pada 15 Ogos 1947, India mencapai kemerdekaan dari cengkaman British, namun kemudiannya dipecahkan untuk memenuhi hasrat Liga Muslim, sepanjang sempadan keagamaan untuk menghasilkan negara-bangsa Islam iaitu Pakistan.
  50. Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT.
  51. Baru-baru ini, negara ini turut ingin mengukuhkan hubungan khususnya dengan Republik Rakyat China dengan menandatangani Perjanjian Persahabatan serta membina Talian paip minyak Trans-Siberia yang bertujuan memenuhi keperluan tenaga China.
  52. Ekonomi (daripada bahasa Greek οίκος [oikos], 'rumah', and νέμω [nemo], 'peraturan,' iaitu "pengurusan rumah tangga") merupakan satu cabang sains sosial yang mengkaji pembahagian sumber yang terhad untuk memenuhi kehendak manusia.
  53. Teori kategori ialah satu bidang matematik yang mengkaji sifat konsep-konsep matematik dengan cara yang abstrak, dengan memformalkannya sebagai koleksi-koleksi objek dan anak panah, di mana koleksi-koleksi ini memenuhi beberapa syarat asas.
  54. Kontengensi udara Kor Marin Amerika Syarikat juga mengkhusus dalam sokongan udara dekat, kebanyakannya menggunakan pesawat pejuang V/STOL AV-8B Harrier, F/A-18 Hornet C dan D, serta helikopter penyerang AH-1 Cobra dalam memenuhi peranan ini.
  55. Kini, sokongan udara dekat biasanya dilakukan oleh pesawat pejuang-pengebom atau pesawat penyerang darat khusus, tetapi pengebom altitud tinggi yang besar turut mampu memenuhi peranan sokongan udara dekat dengan bantuan amunisi berpanduan tepat.
  56. Sejak kurun ke-18 dan seterusnya, ia diiktiraf sebagai salah satu kategori dalam aktiviti matematik, kadang-kadang digambarkan sebagai matematik spekulatif, dan berbeza dengan trend memenuhikeperluan aplikasi dalam navigasi, astronomi, fizik, kejuruteraan dan sebagainya.
  57. Berikutan pembaharuan pada tahun 2009, finalis-finalis Piala AFC yang memenuhi kriteria AFC dan lain-lain pasukan tertentu yang layak dibenarkan untuk bersaing dalam pusingan kelayakan Liga Juara-Juara AFC dengan pasukan-pasukan tewas dalam pusingan tersebut diturunkan untuk bermain dalam Piala AFC.
  58. Bagaimanapun, perlu diingat yang objek bagi kategori tidak semestinya set dan anak panah tidak semestinya fungsi; sebaliknya sebarang cara memformalkan konsep matematik yang memenuhi syarat-syarat asas bagi sifat objek dan anak panah adalah kategori yang sah, dan sebarang keputusan teori kategori dapat diguna pakai padanya.
  59. Pada tahun 1540, Xavier diutuskan ke istana Portugal oleh Ignatius bagi memenuhi hasrat John III, Raja Portugal, yang inginkan mubaligh-mubaligh Jesuit dihantar ke Hindia Timur Portugis kerana baginda mempercayai bahawa nilai-nilai Kristiani di kalangan peneroka-peneroka Portugis semakin terhakis di wilayah-wilayah tersebut, terutamanya di Goa.
  60. Selain itu, acak juga disediakan dalam upacara semah biasanya sebagai balasan apabila pesakit yang diubati menurut kaedah tradisional sembuh, sebagai memenuhi perjanjian yang telah dipersetujui oleh orang yang melakukan rawatan dan jin-jin yang dikatakan membantu manusia yang dilakukan dalam keadaan menurun, ataupun melalui persembahan teater tradisional, yang juga melibatkan menurun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...