Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "keseimbangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keseimbangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Serebelum mengawal keseimbangan dan pergerakan.
  2. Vakuol berfungsi untuk mengawal keseimbangan osmosis dan tekanan segah sel kering
  3. Inilah "perlumbaan senjata evolusi" yang sentiasa memastikan keseimbangan bilangan kedua-dua spesies.
  4. Menurut teori Earnshaw, gabungan magnet-magnet pegun tidak dapat menghasilkan keseimbangan yang stabil.
  5. Ia menggalakkan kesihatan yang baik, menghasilkan keseimbangan dan membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik.
  6. Teori pariti kuasa beli menggunakan kadar pertukaran keseimbangan dua mata wang jangka masa panjang untuk menyamakan kuasa belinya.
  7. Ia mendapat keutamaan dalam keselematan dan keseimbangan Asia tenggara, dan telah cuba untutk meperkukuh hubungan dengan negara-negara Islam.
  8. Tindak balas penguraian lemak akan berlaku dari kiri ke kanan atau dari kanan ke kiri sehingga keseimbangan tercapai antara kedua-dua substrat.
  9. Kemenangan ini secara dramatik mengubah keseimbangan kuasa di Asia Timur, menyebabkan penilaian semula kemasukkan terbaru Jepun ke pentas dunia.
  10. Haba mengalir antara kawasan yang tidak berada dalam keadaan keseimbangan haba; haba mengalir dari kawasan yang bersuhu tinggi ke kawasan yang bersuhu rendah.
  11. Akibat perang saudara dan stagnasi nasional pada tahun 1980-an, KDNK belum boleh melebihi pencapaian di akhir tahun 1970-an dalam hal keseimbangan kemampuan membeli-belah.
  12. Probiotik memulihkan keseimbangan mikroflora, yang menjadi tidak seimbang akibat sesetengah ubat seperti antibiotik yang membunuh semua jenis bakteria termasuk bakteria baik.
  13. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawal atur berhubung.
  14. Satelit planet lain (seperti bulan Bumi) mungkin mempunyai keseimbangan hidrostatik tetapi tidak diterima sebagai planet kerana baripusatnya terletak dalam jasad cakerawala yang lebih berat (iaitu Bumi).
  15. Demi keseimbangan pembangunan bandar dan luar bandar, Taib Mahmud juga menggalakkan perancangan bandar, perancangan sumber asli, perlandangan, dan pembangunan tanah Hak Adat Bumiputera dan juga mementingkan pembangunan lestari.
  16. Planet ialah jasad cakerawala yang (a) mengorbit Matahari, (b) mempunyai jisim yang cukup untuk graviti-sendiri melawan daya badan tegar sehingga ia mencapai bentuk keseimbangan hidrostatik (hampir bulat), dan (c) melepasi orbit planet jiran.
  17. Semua asteroid kecuali yang terbesar, iaitu Ceres, dikelaskan sebagai badan kecil Sistem Suria, tetapi sesetengah asteroid seperti Vesta dan Hygiea mungkin dikelas semula sebagai planet kerdil jika mereka ditunjukkan telah mencapai keseimbangan hidrostatik.
  18. Planet kerdil" ialah jasad cakerawala yang (a) mengorbit Matahari, (b) mempunyai jisim yang cukup untuk graviti-sendiri melawan daya badan tegar sehingga ia mencapai bentuk keseimbangan hidrostatik (hampir bulat) , (c) tidak melepasi (bersilang) dengan orbit jiran, dan (d) bukan satelit [planet].

3 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...