Tuesday 26 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "melayu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "melayu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ramai orang melayu dan UMNO sendiri yakin bahawa Malayan Union akan berkubur.
  2. Kulim dipercayai dibuka dan diami pada pertengahan abad 18 oleh 100 orang melayu Pattani.
  3. Ketika itu Orang-orang melayu telah bertindak berkabung dengan cara melilit kain putih pada songkok.
  4. di mana sahaja mereka pergi pasti disambut dengan ribuan umat melayu dengan slogan-slogan anti Malayan Union.
  5. Ahli jawatankuasa tersebut telah terkejut melihat reaksi yang amat kuat dari orang melayu untuk menghentikan Malayan Union.
  6. Manakala di pasar pula askar melayu telah menembak orang cina yang melanggar perintah berkurung dengan kereta perisai mereka.
  7. Sebelumnya dalam Pararaton juga telah disebutkan Pamalayu iaitu suatu ekspedisi menaklukan melayu yang terjadi pada tahun 1275 M.
  8. Di Betong ada tembakan dilepaskan oleh PKM dan mereka memberi amaran jika askar melayu menembak orang cina, mereka akan memberi senjata api kepada orang cina.
  9. Animal Planet mengakhiri rancangan The Crocodile Hunter dengan siri finale bertajuk "Steve's Last Adventure", dalam bahasa melayu "Pelayaran Steve Yang Terakhir".
  10. Di lebuh raya persekutuan pula, penduduk melayu Kampung Kerinchi telah membuang pasu di atas lebuhraya tersebut dan mengakibatkan kesesakan lalulintas dan kemalangan.
  11. Dalam mempertahankan maruah bangsa melayu dan membuktikan keperwiraan anak-anak watan, 2 buah batalion Rejimen Askar Melayu Diraja telah terlibat di dalam Perang Dunia II.
  12. Namun begitu, penemuan terbaru oleh sejarawan terhadap DNA bangsa melayu meletakkan melayu sebagai bangsa tertua didunia selepas letusan Gunung Toba dengan usia DNA sekitar 60, 000 tahun.
  13. Terdapat sebuah filem melayu bertajuk "Sri Mersing" (arahan Salleh Ghani) yang mengambil nama lokasi ini di mana pelakon utama ialah Nordin Ahmad, Roseyatimah, Mustafa Maarof dan Rosnani Jamil.
  14. Di lapangan terbang Sungai Besi waktu itu yang merupakan lapangan terbang antarabangsa, askar melayu telah menembak orang Cina yang baru balik dari luar negeri dengan tanggapan bahawa mereka melanggar perintah berkurung.
  15. Penduduk asal adalah keturunan orang melayu asli dan ditadbir oleh seorang ketua yang bernama Datok Sabun yang berasal dari Minangkabau yang berhijrah bersama dengan angkatan ke Seri Menanti dan membuka kampung di Kampung Ladang.
  16. Saluran televisyen Animal Planet kemudian melancarkan episod Crocodile Hunter istimewa yang dipanggil "Crocodiles & Controversy", dalam bahasa melayu "Buaya Dan Kontroversi", yang dikatakan mahu cuba menjelaskan tentang "Insiden Bayi Bob" dan peristiwa di Antartika.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...