Tuesday 26 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "bermakna"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bermakna" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini bermakna kubah mempunyai kekuatan struktur yang besar.
  2. Ini bermakna di Zuhrah, matahari akan terbit daripada barat.
  3. Ia bermakna kita mesti menterjemahkan ilmu kepada agenda ekonomi.
  4. Ini bermakna bahawa Indonesia sering mengalami gempa bumi dan tsunami.
  5. Ini bermakna keseluruhan wilayah Armenia berada di dalam lingkungan Asia.
  6. Nama lainnya, "Cirripedia" adalah dari Latin, yang bermakna "kaki bergulung".
  7. Ini bermakna tiada pelabur yg boleh melabur tanpa endowmen awal dan tanpa risiko.
  8. Hari Jumaat dikenali sebagai “Yowm ul-Jumuah” yang bermakna â€œhari berkumpul”.
  9. Dalam kalangan masyarakat Cina beliau dipanggil Bai Mao yang bermakna "rambut putih".
  10. Mikroskopik bermakna tidak dapat dilihat dengan mata kasar kecuali dengan bantuan mikroskop.
  11. Sel yang kompeten bermakna sel berada dalam persekitaran dan memudahkan kemasukan unsur luar.
  12. Ini bermakna bahawa ia hanya menerima bidang kuasa mahkamah keatasnya mengikut dasar kes-ke-kes
  13. Ini bermakna bahawa kesemua fenomena di dalam dunia ini adalah dalam keadaan sentiasa berubah-ubah.
  14. Ashura adalah suatu perkataan Arab yang bermakna "sepuluh", dan ia adalah sehari puasa yang pilihan.
  15. Perkataan sains datang daripada bahasa Latin, scinetia, yang bermakna mendapatkan ilmu atau maklumat.
  16. Ini bermakna bahawa maklumat dalam bahagian-bahagian Geografi mungkin mempunyai tarikh yang berlainan.
  17. Lebih pada zaman pertengahan aspirat ini hilang, jadi kini theta, dan chi bermakna untuk /θ/, /f/, and /x/.
  18. Mexi ialah sebahagian nama Mexitli, iaitu nama dewa perang, manakala co bermakna "tempat" dan ca bererti "orang".
  19. Guinea bermakna "wanita/isteri" dalam bahasa Susu, salah satu bahasa yang paling banyak dituturkan di negara ini.
  20. Lagipun dengan mengatakan "Al-" sebagai awalan bermakna ada banyak tuhan yang berbeza yang boleh dipanggil Alihah .
  21. Ini bermakna Rodgers menjadi pengurus Liverpool pertama yang tidak memenangi apa-apa trofi pada tiga tahun pertama.
  22. Perhatikan yang dalam formula ini tidak bermakna kedua-duanya betul, ia bermaksud salah satu, bergantung kepada nilai A.
  23. Digabungkan dengan keputusan perlawanan lain, ini bermakna bahawa Leeds dinaikkan liga manakala Bournemouth diturunkan liga.
  24. Kedudukannya bermakna negara ini telah melihat banyak peperangan di tanahnya dan sempadannya juga telah berubah beberapa kali.
  25. Ini bermakna lebih 1,300 wanita didiagnosis menghidapi kanser serviks dan lebih 750 wanita mati akibat penyakit ini setiap hari.
  26. Kami (IOC) berkeyakinan bahawa lambang ini akan menjadi antara simbol yang paling baik dan paling bermakna dalam sejarah Olimpik."
  27. Ini bermakna tekanan atmosfera berbeza mengikut lokasi dan masa kerana jumlah udara di permukaan bumi berbeza mengikut tempat dan masa.
  28. Tujuan-tujuan Rasmi di sini bermakna apa-apa tujuan kerajaan, samada negara atau negeri, dan termasuklah apa-apa tujuan penguasaan awam.
  29. Bagi sesetengah orang, nombor asli bermaksud integer bukan negatif, manakala untuk orang yang lain, istilah itu bermakna integer positif.
  30. Ini bermakna kedua-dua alel diekspreskan dalam individu heterozigus, contohnya, orang yang mempunyai darah jenis AB dalam sistem darah ABO.
  31. Ini tidak bermakna kepentingan bukan negara tidak menjadi subjek perbicaraan jika suatu negara membawa tindakan pada suatu negara yang lain.
  32. Ini bermakna laktosa tidak boleh dihadamkan dan diserap, mengakibatkan cirit-birit, senak perut, kembung perut dan sakit dibahagian abdomen.
  33. Ini bermakna agama bukan sahaja merupakan soal perhubungan antara manusia dengan tuhan, malah merupakan soal hubungan manusia dengan manusia.
  34. Ini bermakna perubahan keadaan laut secara drastik serta timbunan sisa tumbuhan mati juga mencemarkan kawasan cetek dan tahap oksigen berkurang.
  35. Frasa ini bermakna bahawa peranan ketua negara dalam kerajaan biasanya berupacara dan oleh itu tidak secara lanjut melembagakan kuasa eksekutif.
  36. Qur'an kadangkala memerikan Allah dengan nama atau sifat lain, seperti al-Rahman, bermakna "Maha Pengasih" dan al-Rahim, bermakna "Maha Penyayang" .
  37. Hal ini tidak dapat dipastikan kebenarannya namun jika benarlah maksud kata-kata itu, bermakna Endau tidak diberi perhatian dalam usaha-usaha pembangunannya.
  38. Walaupun mereka berusaha untuk membendung Ku Klux Klan iaitu suatu gerakan yang menentang kaum kulit hitam, ini tidaklah bermakna mereka menyokong hak asasi kulit hitam.
  39. Keputusan itu bermakna Anwar telah bebas daripada hukuman penjara sembilan tahun yang dijatuhkan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada tahun 2000 atas kesalahan tersebut.
  40. Ini bermakna bahasa Melayu Moden bukanlah merupakan pengembangan daripada dialek Johor-Riau dan bahasa Melayu Moden tidak begitu rapat hubungannya dengan dialek yang lain.
  41. Tujuan DRM ialah memberikan teknikal bermakna untuk menyakinkan bahawa pemegang hak cipta boleh mengekalkan kawalan kandungan mereka dengan menyekatkan penggunaan salinan digital.
  42. Fellatio bermakna seorang lelaki atau wanita meletakkan mulutnya ke dalam kelenjar zakar dan mengulumnya dengan lidah, juga meraba tangan mereka pada keseluruhan zakar lelaki itu.
  43. Agama pada lazimnya bermakna kepercayaan kepada Tuhan, atau sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti seperti Dewa, dan juga amalan dan institusi yang berkait dengan kepercayaan tersebut.
  44. Sikhisme berasal daripada perkataan Sikh, yang datang daripada kata dasar Å›iá¹£ya dalam bahasa Sanskrit, yang bermakna "murid" atau "pelajar", atau Å›iká¹£a yang bermaksud "arahan".
  45. Perkataan "matematik" berasal daripada perkataan Yunani, μάθημα , yang bermakna "sains, ilmu, atau pembelajaran"; μαθηματικός (mathematikxs) bermaksud "suka belajar".
  46. Menurut Richard Jeffrey, "Sebelum pertengahan abad ketujuh belas, istilah 'probable' (Bahasa Latin probabilis) bermakna diluluskan, dan digunakan pada segi itu, univocally, pada pendapat dan tindakan.
  47. Ini bermakna bahawa sesetengah bahasa (misalnya 'arb', bahasa Arab Baku) yang dianggap oleh ISO 639-2 sebagai dialek untuk sesuatu bahasa ('ara') kini dianggap sebagai bahasa tersendiri dalam ISO 639-3.
  48. Tujuan MyKid adalah sebagai ganti sijil kelahiran, yang bermakna bayi tersebut tidak lagi mempunyai nombor sijil kelahiran, sebaliknya diberikan terus nombor kad pengenalan yang akan digunakan dalam MyKad.
  49. Ini bermakna satu perpecahan daripada Liga Bolasepak yang berusia 104 tahun, beroperasi sehingga kemudiannya dengan empat divisyen; Liga Perdana akan beroperasi dengan satu divisyen tunggal dan Liga Bolasepak dengan tiga.
  50. Beliau menentang bekas kelab beliau, Reading di Wembley Stadium pada 30 Mei 2011 dengan keputusan 4-2 atas hatrik Scott Sinclair, bermakna Swansea City merupakan kelab pertama yang menyertai Liga Perdana, diikuti oleh kelab Cardiff City.
  51. Ini bermakna Melayu-Melayu yang murtad hilang kesemua hak keistimewaan mereka termasuk status Bumiputera yang memberi laluan penggunaan dasar tindakan pengeyaan untuk kemasukkan ke universiti-universiti, diskaun-diskaun pembelian kenderaan, harta tanah dsb.
  52. George II dan George III berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk menuntut semula kuasa raja, tetapi kerumitan dan belanja kerajaan yang semakin bertambah bermakna bahawa seorang menteri yang dapat memperoleh kesetiaan ahli-ahli Dewan Rakyat semakin diperlukan.
  53. Akan tetapi pengisytiharan ini bukan bermakna bandar Kota Bharu telah mendapat status bandaraya seperti yang lain, tetapi sekadar menggelarkan Kota Bharu sebagai bandar yang bercirikan Islam sebagaimana Melaka digelar Bandaraya Bersejarah atas dasar bercirikan sejarah.
  54. Secara etiomologi, Bani bermakna anak-anak keturunan sedangkan Isra'il adalah nama asli Nabi Ya'akub a.s. Baginda adalah putera Nabi Ishaq a.s. bin Ibrahim a.s. Baginda berhijrah ke Haran wilayah Syria utara dan bernikah di sana, disanalah generasi pertama Bani Isra'il berkembang.
  55. Meskipun perang ini berlangsung sepanjang masa pemerintahan lima orang raja England dan lima raja orang Perancis , tempoh ini bukan bermakna perang yang terjadi terus-menerus, melainkan satu rangkaian kempen yang dipisahkan kekadang oleh masa gencatan senjata yang panjang atau konflik bertekanan tinggi, baik di luar negara maupun di dalam negara.
  56. Perdamaian antara Inggeris dan Belanda pada tahun 1688 bermakna kedua-dua negara terlibat dalam Perang Sembilan Tahun sebagai sekutu, tetapi konflik – yang tercetus di Eropah dan dunia antara Perancis, Sepanyol dan persekutuan Inggeris-Belanda – menjadikan Inggeris penjajah yang lebih kuat berbanding Belanda, yang terpaksa memperuntukkan bajet besar untuk ketenteraan dan perang di Eropah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...