Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "keras"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "keras" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kandungan telur rebus keras adalah pepejal kerana penyahaslian protein.
  2. Rancangan ini dibantah keras oleh Presiden Indonesia; Presiden Soekarno.
  3. Bilah pedang biasanya dibuat daripada logam keras seperti besi atau baja.
  4. Granul ini terdiri daripada keratin, keratin merupakan bahan keras berprotein.
  5. Firmicutes juga terlibat didalam pembasian minuman keras seperti bir dan arak.
  6. Kedua sisi badannya mempunyai sirip keras dan bersambung dengan ekor berbentuk daun.
  7. Keputusan ini ditentang keras oleh negara-negara Timur Tengah dan banyak negara Muslim.
  8. Sejak insiden itu, FIA bekerja keras untuk meningkatkan piawaian keselamatan sukan ini.
  9. Makhluk ini dianggap agak keras dan mampu membahayakan mereka yang bertembung dengannya.
  10. Casey berikrar untuk mencari jalan dan bekerja keras untuk menyelesaikan krisis antarabangsa.
  11. Perekat ini sungguh keras sampai lapik sutera yang melekatkan seta-seta tidak boleh dipisahkan.
  12. Untuk latihan biasanya pedang kayu yang digunakan, meskipun pedang daripada kayu keras masih berbahaya.
  13. Pada 1988 Roh menyertai politik dan berusaha keras menentang rasuah dan khususnya Pembunuhan Gwangju 1980.
  14. Bentuk lainnya termasuk salah satu bahan yang paling lembut dan yang paling keras (berlian) diketahui manusia.
  15. Abraham Lincoln, calon Parti Republikan yang menentang keras perhambaan, dipilih untuk menjadi presiden pada tahun 1860.
  16. Penduduk-penduduk di sini tidak berasa senang dengan reaksi keras kerajaan pusat terhadap aktiviti gerakan pemisah tersebut.
  17. Orang-orang Sunni menyangkal keras angka-angka ini, termasuk seorang bekas duta besar Iraq , yang mengacu ke sumber-sumber Amerika .
  18. Namun sikap Indonesia telah bertukar dan berusaha menentang keras penubuhan negara Malaysia daripada menjadi sebuah negara yang bebas.
  19. Pihak polis trafik bekerja keras untuk memastikan lokasi pertandingan menjadi medan yang selamat untuk pelari, yang mengambil bahagian.
  20. Namun, tindakan Amerika Syarikat yang bercita-cita ingin menguasai Selat Melaka ini mendapat bantahan keras dari Indonesia dan Malaysia.
  21. Dalam kebanyakan tempat di dunia, residen keas bekerja melawan keras untuk menjadikan Hari Mei ini suatu keranda-yang dikenali hari ini.
  22. Menurut sejarah, kulit kambing digunakan sebagai bekas air dan minuman keras dalam perkelanaan serta pengangkutan minuman keras dagangan.
  23. Kuih-muih ini diperbuat daripada tepung beras yang dicampur air, telur and gula lalu digoreng sehingga keras dan kering dalam minyak masak.
  24. Walaupun awalnya sesuatu itu hijau dan berlendir dan menjadi sesuatu yang keras dan hitam sesudah tindak balas, jumlah atom akan masih kekal.
  25. Kakitangan beliau diberitahu agar mematuhi arahannya dalam menjalankan penyelidikan, lebih-lebih lagi digesa bekerja keras demi memperoleh hasil.
  26. Masa ini telah bermula lebih kurang sejak 545 juta tahun yang lalu sewaktu haiwan bercangkang keras pertama kali muncul dan masih wuju hingga kini.
  27. Krisis ini mencetuskan tindakan keras terhadap parti komunis, dan sehingga setengah juta orang "tersangka komunis" dibunuh dalam panik anti komunis itu.
  28. Dalam masa beberapa jam, kepak itu membentuk kulit ari yang sungguh keras dan terikat rapat pada tubuh supaya pupa boleh dipegang tanpa merosakkan kepak.
  29. Kebangkitan orang Melayu dan Bajau pada masa itu tidak sangat ketara, dan syarikat juga bekerja keras untuk membanteras ancaman lanun yang telah lama berlaku di rantau ini.
  30. Pertubuhan ini berhasrat untuk menggulingkan pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu dengan tindakan keras dan menyatukan Tanah Melayu dengan Republik Indonesia di bawah Panji Melayu Raya.
  31. Contohnya, semua serangga adalah bersaudara kerana berkongsi struktur badan yang serupa, iaitu ada enam batang kaki, badan luaran yang keras , mata yang berbilang-bilang kebuk, dan sebagainya.
  32. Mereka mengaitkan kemenangannya dengan imej 'Mardomyar' atau sahabat rakyat sehingga golongan sederhana pun mengundi beliau meskipun mengetahui beliau sangat keras berpegang kepada khattul-Imam.
  33. Bennett dikatakan memaksa latihan keras untuk askar-askar Australia, dan mempercayai latihan yang diadakan menjadikan askar-askar Australia lebih baik daripada askar India mahupun askar-askar British.
  34. Pada 19 Oktober, Anwar Ibrahim mengumumkan kementeriannya tidak akan berganjak daripada keputusan awalnya dan memberi amaran keras bahawa tindakan keras akan diambil ke atas guru besar yang merestui mogok kelas.
  35. Digabungkan dengan kalsium karbonat, seperti dalam cangkerang krustasia, ia menghasilkan komposit yang lebih kuat, lebih keras dan kaku daripada kitin yang jati, lebih tahan lasak daripada bahan mineral itu sendiri.
  36. Perkakasan komputer seperti unit pemproses pusat , ingatan (RAM), cakera keras (HDD), papan kekunci (keyboard), tetikus (mouse) dan sebagainya amat penting dalam proses kemasukan, pemprosesan dan penyimpanan maklumat.
  37. Perkakasan pemberhentian memasang lebih daripada satu contoh modul seperti bekalan kuasa dan cakera keras disusun supaya jika salah satu tidak lain adalah secara automatik boleh didapati adalah digunakan secara meluas.
  38. Gagasan ini pertama kali dikemukakan secara serius oleh William Willett dalam "Waste of Daylight", yang terbit pada 1907, namun ia tidak mampu mendorong kerajaan Britain menerimanya, meskipun beliau berusaha keras melobi.
  39. Beliau diperlihatkan sebagai seorang yang amat ikhlas dalam perjuangan untuk mencapai perpaduan kaum dan mempunyai reputasi untuk bertindak keras kepada sesiapa yang mencuba membangkitkan kekacauan perkauman di dalam negara.
  40. Menderita akibat Zaman Meleset, syarat-syarat Persetiaan Versailles yang agak keras dan kerajaan tidak stabil yang silih berganti menyebabkan khalayak umum di Jerman semakin tidak menghiraukan sistem politik demokrasi berparlimen.
  41. Telur juga boleh dijeruk, direbus keras dan disejukkan, atau juga dimakan secara mentah meskipun cara ini tidak disyorkan untuk mereka yang mudah terjejas oleh salmonela, umpamanya orang tua, orang uzur, dan wanita yang mengandung.
  42. Tahun itu, Muhammad ibn Saud, pemerintah dari pekan Ad-Dir'iyyah dekat Riyadh, menyertai kuasa dengan ulama' dan juga tokoh yang menentang keras amalan khurafat dan bid'ah, Muhammad ibn Abd-al-Wahhab, bagi mencipta entiti politikal baru.
  43. "Jika sekretariat OIC benar-benar ingin mempromosikan penyebab keamanan dan harmoni di tiga wilayah selatan Thailand, tanggungjawab jatuh pada sekretariat OIC mengutuk keras militan, yang melakukan keganasan terhadap Muslim dan Buddha Thai.
  44. Walaupun pihak pemerintah yang menganut agama Shinto mula-mulanya menentang keras kedatangan agama Buddha, namun lama-kelamaan akhirnya memeluk dan memajukan agama Buddha di Jepun, sehingga menjadi agama yang ramai penganut di Jepun sejak zaman Asuka.
  45. Pada hari itu juga, Chun menyandang jawatan presiden, kemudian tercetusnya tunjuk perasaan seluruh negara yang menuntut demokrasi, khususnya bandar Gwangju, di mana Chun menghantar angkatan khas untuk bertindak keras terhadap Gerakan Pendemokrasian Gwangju.
  46. Tempohnya bermula sejak pembentukan Bumi pada sekitar 4,500 juta tahun yang lalu hingga evolusi haiwan makroskop bercangkerang keras yang menandakan permulaan zaman Kambria, kala pertama untuk era pertama eon Fanerozoik, pada sekitar 542 juta tahun yang lalu.
  47. Menjelang akhir setiap instar, larva menjalani proses yang dipanggil apolisis, yang mana kulit ari, iaitu lapisan luaran keras yang diperbuat daripada campuran kitin dan protein-protein khusus, dikeluarkan dari epidermis yang lembut di bawahnya, maka epidermis membentuk kulit ari yang baru di bawah.
  48. Draf berkenaan menyeru "menghentikan permusuhan secara menyeluruh" di antara Israel dan Hezbollah, tetapi ia dikritik keras oleh Lubnan dan Liga Arab kerana tidak memerlukan Israel untuk berundur serta merta daripada Lubnan selatan dan kerana membenarkan Israel menyambung operasinya menentang Hezbollah.
  49. Kerangka yu sangat berbeda dibandingkan dengan ikan-ikan bertulang seperti misalnya ikan kod, karena terbuat dari tulang muda, yang sangat ringan dan lentur, meskipun tulang muda di ikan-ikan hiu yang lebih tua kadang-kadang sebagian bisa mengapur, sehingga membuatnya lebih keras dan lebih seperti tulang.
  50. Walaupun soalan-soalan asas kewujudan, keunikan, dan kebolehpanjangan penyelesaian bagi persamaan pembezaan lelurus, dan paparan baik masalah nilai awal dan sempadan bagi PPS lelurus adalah masalah keras dan resolusi mereka dalam kes-kes khas yang dianggap sebagai satu kemajuan penting dalam matematik teori.
  51. Tayar beralur ini juga ada kesan sampingan negatif iaitu mula-mulanya dibentuk daripada bahan kompaun yang lebih keras bagi memegang blok-blok pijakan alur, mengakibatkan kemalangan teruk jika berlakunya kegagalan cengkaman aerodinamik, seperti kegagaan sayap belakang, kerana bahan kompaun yang keras itu tidak boleh mencengkam trek dengan sebaiknya.
  52. Disebabkan tekanan yang dikenakan oleh persatuan-persatuan seperti BSA dan Recording Industry of America Association, yang mengancam untuk memberi masalah kepada kerajaan Thai dalam di mana-mana perundingan persetujuan perdagangan yang berlangsung , kerajaan Thai kini mengambil pelbagai langkah yang lebih keras untuk menghentikan gejala cetak rompak ini.
  53. Telur kupu-kupu dilindungi oleh kulit berabung keras yang dipanggil korion ditutupi dengan salutan lilin yang melindungi telur daripada terjemur sebelum larva sempat berkembang sepenuhnya., Setiap telur mengandungi liang-liang berbentuk corong yang halus di satu hujungnya, iaitu mikropil yang bertujuan membolehkan kemasukan sperma untuk mensenyawakan telur.
  54. Pupusa adalah tortilla jagung buatan tangan yang keras yang diisi dengan satu atau lebih ini: keju (queso) (biasanya keju El Salvador yang lunak bernama Quesillo con loroco), kulit daging babi bakar (chicharrxn), daging ayam (pollo), buncis yang digoreng kembali (frijoles refritos), dan / atau queso con loroco (loroco adalah tunas bunga anggur dari Amerika Tengah).

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...