Wednesday 27 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "betul"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "betul" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dalam bahasa Portugis Moden , ejaan yang betul merupakan "Makau".
  2. Jika diistilah secara betul Dayak Laut dalam Bahasa Iban bermaksud Dayak Melayu.
  3. Akan tetapi cara meniup seruling hendaklah betul bagi mengeluarkan bunyi yang baik.
  4. Ahli Farmasi perlu mendapatkan maklumat lengkap supaya nasihat yang betul dapat diberi.
  5. Jika setiap barang itu dibundarkan satu demi satu , maka jumlah yang tidak betul ialah RM8.05.
  6. Pemain-pemain akan dipastikan mengadakan latihan "warm down' dengan betul untuk menghindarkan kecederaan.
  7. Sekiranya nilai-p melebihi 0.05 maka hipotesis palsu ditolak membuktikan hipotesis asal betul dan terima.
  8. Perbalahan menyelubungi istilah yang betul untuk digunakan bagi rujukan kepada orang-orang dari Tajikistan.
  9. Logik iaiah cara mempelajari dan prinsip-prinsip yang digunakan untuk membezakan betul dan salah sesuatu hujah(reasoning).
  10. Kebanyakan pemikiran yang betul dari segi logik akal terbukti salah jika dilihat dari sudut realiti alam dan kehidupan sebenarnya.
  11. Ini tidak betul kerana Allah selama-lamanya nama bagi Tuhan yang Esa dan tidak pernah digunakan ke atas sesiapa kecuali Tuhan yang Esa.
  12. Dengan cara ini Shankly dapat memastikan pemain-pemainnya dapat memanaskan badan dengan cara betul dan dengan cara ini menghindarkan kecederaan.
  13. Perkataan Zhongguo pada hari ini pula dipertikaikan pengunaannya yang betul terutama apabila ia merujuk kepada kerajaan PRC di tanah besar China.
  14. Dia menyerang sebahagian besar daripada idea-idea moral yang popular pada waktu itu kerana dia tidak percaya kepada apa yang dikatakan betul atau salah.
  15. memori ECC peranti bahawa detect dan kesilapan betul digunakan; memori bukan-ECC adalah lebih cenderung untuk menyebabkan kerosakan data Templat:Nama diperlukan.
  16. Bahasa pengaturcaraan yang melaksanakan ciri fungsi dengan betul sebagai mana yang digunakan dalam matematik dikenali sebagai "bahasa pengaturcaraan kefungsian tulen".
  17. Mahathir Mohammad pada tahun 2004 mengulas graduan Melayu mempunyai kadar pekerjaan rendah kerana "graduan Cina memilih mata pelajaran yang betul supaya mereka boleh diambil.
  18. Baru-baru ini kerajaan Malaysia memutuskan hendak melaksanakan penggunaan bahasa Melayu yang betul terutama di sektor swasta dengan tidak menggalakkan penggunaan Bahasa Rojak.
  19. Menurut ahli teologi Muslim, meskipun peristiwa telah ditentukan, manusia mempunyai tekad bebas dan dia boleh memilih antara betul atau salah, dan demikian bertanggungjawab atas perbuatannya.
  20. Pliny si Elder merekodkan jam matahari pertama di Rom telah dirampas dari Catania, Sicily , yang memberi masa yang tidak betul untuk seabad, hingga penunjuk sesuai untuk latitud dari Rom telah digunakan (164 SM).
  21. Penggunaan Bahasa Rojak di Malaysia merupakan satu topik kontroversi oleh kerana para pengkaji bahasa menganggapnya sebagai penggunaan bahasa yang tidak betul dan mungkin menimbulkan krisis dalam pembelajaran bahasa.
  22. Ini telah menyebabkan sebilangan laman web tidak dapat dipaparkan dengan betul dalam pelayar web yang patuh kepada piawaian, oleh itu perlunya "quirks mode" untuk membolehkan unsur-unsur tidak wajar yang dimaksudkan untuk Internet Explorer di pelayar-pelayar lain.
  23. Pemikiran secara logik ialah cara seseorang melihat sesuatu dan daya usaha untuk mengenal pasti apa yang salah dan apa yang betul mengikut logiknya.Edward de Bono,dalam bukunya,Thinking Course,menyatakan bahawa logik ialah satu cara menjana maklumat daripada sesuatu keadaan ,Maklumat yang hendak dijana ialah sesuatu yang benar dan diterima akal.Berasakan kefahaman ini boleh dirumuskan bahawa berfikiran logik ialah suatu proses pemikiran yang cuba mencari maklumat,ilmu,data dan fakta mengenai kebenaran sesuatu perkara.Dengan kata lain,logik bermaksud alasan yang dikemukakan untuk mengukuhkan sesuatu keadaan kedenaran yang boleh diterima oleh akal.
  24. Beliau meringkaskan situasi seperti berikut: "Tiada siapa boleh berpura-pura bahawa ia adalah situasi yang memuaskan, tetapi sekurang-kurangnya ia akan memaksa musuh menggunakan pasukan yang lebih besar untuk menawan Sarawak daripada yang diperlukan sekiranya ia tidak dipertahankan sama sekali dan yang, saya fikir, adalah jalan betul jika dilihat...perkara terbaik yang saya boleh lakukan adalah untuk berjanji bagi menghantar kepada mereka beberapa senjata api anti kapal terbang dan juga memberitahu mereka mengenai ketibaan Prince of Wales dan Repulse, yang dijangka tiba di Singapura dalam tempoh beberapa hari...tidak juga saya jangka bahawa senjata anti kapal terbang mempunyai nilai praktikal yang banyak.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...