Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "dahulunya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dahulunya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Apple Inc., dahulunya Apple Computer, Inc.
  2. Subjek dalam rencana ini dahulunya dikenali sebagai Rusia.
  3. Kesemua negeri ini dahulunya di bawah jajahan takluk British.
  4. Labuan dahulunya merupakan kawasan terpinggir dari arus pembangunan.
  5. Negara Thai dahulunya dikenali sebagai Siam sehinggalah 11 Mei 1949.
  6. Ibu negeri Sabah ialah Kota Kinabalu, yang dahulunya dikenali sebagai Jesselton.
  7. Myanmar atau dahulunya dikenali sebagai Burma ialah sebuah negara di Asia Tenggara.
  8. Kawasan bandar ini juga merupakan daerah, yang dahulunya perbandaran Kota Kinabalu.
  9. Negara yang dahulunya bernama Sudan Perancis ini mengambil namanya daripada Empayar Mali.
  10. Bahasa ini dahulunya banyak digunakan di negeri-negeri Selat seperti Pulau Pinang dan Melaka.
  11. Ossetia Selatan dahulunya merupakan sebahagian dari wilayah Georgia yang bernama Shida Kartli.
  12. Pengangkutan utama yang dahulunya merupakan perahu dan tongkang telah bertukar kepada kereta dan lori.
  13. Republik Afrika Tengah, dahulunya dikenali koloni Perancis Ubangi-Shari mencapai kemerdekaan pada 1960.
  14. Lapangan Terbang Don Muang, yang dahulunya tersibuk di Asia Tenggara, terletak di bahagian utara bandar Bangkok.
  15. Dataran Merdeka dahulunya dikenali sebagai Padang Kelab Selangor terletak dipusat pentadbiran lama Kuala Lumpur.
  16. Ia juga adalah bahasa dominan atau bahasa rasmi di kebanyakan negara yang dahulunya dibawah pemerintahan British.
  17. B. pseudomallei dipercayai sebagai ahli genus Pseudomonas dan dahulunya dikenali sebagai Pseudomonas pseudomallei.
  18. Klang dahulunya dikenali sebagai Kelang) merupakan Bandar DiRaja dan daerah di Negeri Selangor Darul Ehsan, Malaysia.
  19. Katak ialah sejenis haiwan amfibia dalam susunan Anura, dahulunya digelar Salientia (bahasa Latin saltare, "melompat").
  20. Negara baru Timor Leste, dahulunya dalam Indonesia, terpaksa berhempas pulas untuk mendapat status pemerhati dalam ASEAN.
  21. Guinea, secara rasmi Republik Guinea, ialah sebuah negara di Afrika Barat yang dahulunya dikenali sebagai Guinea Perancis.
  22. Matematik atau dahulunya dikenali sebagai ilmu hisab, ialah satu bidang ilmu yang mengkaji kuantiti, struktur, ruang dan perubahan.
  23. Menurut Roman purba, Afrika tersebar di barat Egypt, manakala "Asia" yang dahulunya dirujuk sebagai Anatolia tersebar ke arah timur.
  24. Menurut kitab Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, Tanah Melayu atau Semenanjung Tanah Melayu dahulunya dikenali sebagai Tanah Segara Masin.
  25. Ia juga membenarkan pembakar roti untuk menggunakan hanya ibu roti minima, yang dahulunya sukar dan mahal semasa mula-mula diperkenalkan.
  26. Semenanjung Malaysia, Malaysia Barat atau dahulunya dikenali sebagai Tanah Melayu merupakan 11 buah negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia.
  27. Bentuk kereta kebal, dahulunya sepenuhnya mempertimbangkan melepasi halangan, sekarang ditukar, dengan profil rendah diingini untuk sukar dilihat dan stabil.
  28. Kerajaan Uthmaniyyah menjadi "Orang sakit Eropah" dan hanya persaingan mereka inilah yang mencegah terjadinya perpecahan-perpecahan yang dahulunya pernah terjadi.
  29. EAEC atau East Asia Economic Caucus atau dahulunya dikenali sebagai EAEG atau East Asia Economic Group diutarakan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Dr. Abdullah
  30. Sistem penggiliran hanya diberikan kepada Raja-Raja Melayu dari negeri yang dahulunya dikenali sebagai Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu.
  31. 11 Skuadron yang dahulunya mengoperasikan pesawat F-5E dan berpangkalan di Butterworth dipindahkan ke Gong Kedak dan sedang dalam proses peralihan operasi ke pesawat Su-30MKM.
  32. Ada beberapa pulau di Caribbean berada di bawah pemerintahan Belanda iaitu Antillen Belanda, satu kumpulan lima pulau, dan Aruba yang dahulunya berada di dalam Antilles tersebut.
  33. Pada 16 April 1984, Labuan yang dahulunya sebahagian daripada pentadbiran Sabah pula dibawa masuk kedalam Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan Perbadanan Labuan.
  34. Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahanapi seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan.
  35. Tumbuhan berbunga biasanya dianggap sebagai divisi, dahulunya dikenali sebagai Angiospermatofita atau Antofita, tetapi sekarang dikenali sebagai Magnoliophyta menurut jenis genus Magnolia.
  36. Shah Alam yang dahulunya ladang Sungai Renggam dan Batu Tiga telah menjadi ibu negeri Selangor yang baru sejak tahun 1974 apabila Kuala Lumpur telah diisytiharkan sebagai Wilayah Persekutuan.
  37. Menara Jam Endau dibina di tebing utara Sungai Endau berhampiran Jambatan Endau di sebelah negeri Pahang, yang lebih dikenali dengan nama Tanjung Gemok yang dahulunya merupakan "Endau Pahang".
  38. Kesemua roti dahulunya menggunakan doh masam, dan proses penaik tidak difahami sehingga abad ke 19, apabila dengan kemajuan mikroskop, ahli sains mampu melihat mikrob yang menjadikan doh naik.
  39. Kuantan yang dahulunya merupakan sebuah bandar yang damai dan digambarkan sebagai "sesuai untuk mereka yang sudah bersara", kini semakin sibuk dan mula mengejar status sebagai sebuah bandaraya.
  40. xo Dxi dahulunya dipakai oleh kedua-dua jantina tetapi kini hanya dipakai oleh perempuan, kecuali untuk peristiwa kebudayaan tradisional penting yang tertentu di mana ada lelaki yang memakainya.
  41. Kedua-dua simetri berasingan dan berterusan memainkan peranan penting dalam geometri, dahulunya dalam topologi dan teori kumpulan geometrik, yang terkemudian dalam teori Lie dan geometri Riemann.
  42. Dari segi penggunaannya, tulisan Jawi dahulunya merupakan abjad piawai bahasa Melayu tetapi sudah diganti oleh abjad Rumi, maka penulisan Jawi hanya terhad kepada kegunaan keagamaan dan kebudayaan.
  43. Liga Juara-Juara AFC yang dahulunya dikenali Kejohanan Kelab Asia dan Liga Juara-Juara Asia adalah merupakan kejohanan bola sepak antara kelab di antara juara-juara dan pemenang piala 14 liga teratas di Asia.
  44. Belize, dahulunya dikenali sebagai Honduras British, adalah negara kecil pada pesisiran timur dari Amerika Tengah pada Laut Caribbean bersempadan oleh Mexico kepada barat laut dan Guatemala kepada barat dan selatan.
  45. Kumpulan ini biasanya dikenali sebagai kelas, dahulunya dikenali sebagai Dicotyledoneae dan Monocotyledoneae, tetapi sekarang dikenali sebagai Kelas Magnoliopsida dan Kelas Liliopsida menurut genus dalam setiap kes.
  46. Hujah yang subjektif ini berlainan bukan sahaja antara indvidu, tetapi juga antara masa: contohnya, apabila satu bukti telah diringkaskan atau lebih difahami, teorem yang dahulunya sukar boleh menjadi perkara yang remeh.
  47. Labuan yang dahulunya didiami oleh nelayan, mula menjadi tumpuan para pelajar dari dalam dan luar labuan berikutan pembukaan Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan dan Kolej Matrikulasi Labuan.akan menjadi bandar raya.
  48. Kemboja, atau nama rasminya Kerajaan Kemboja (Bahasa Khmer:, Preăh Rxachxanachxk KxmpÅ­chxa) dan dahulunya dikenali sebagai Empayar Khmer, adalah sebuah negara yang terletak di bahagian selatan Semenanjung Indochina di Asia Tenggara.
  49. Bahagian pentadbiran tersebut ialah wilayah-wilayah Sughd dan Khatlon, wilayah autonomi Gorno-Badakhshan, dan Rantau Subordinasi Parti Republikan (RRP – Raiony Respublikanskogo Podchineniya dalam Bahasa Rusia; dahulunya dikenali sebagai Karotegin Province).
  50. Schumacher, Ross Brawn, Rory Byrne, dan Jean Todt, telah menerima kredit untuk menjadikan pasukan Ferrari, yang dahulunya merupakan pasukan yang bergelut untuk berjaya, dan kemudiannya menjadikannya sebagai pasukan yang paling berjaya dalam sejarah Formula Satu.
  51. Masjid-masjid lain yang terdapat di Tawau ialah Masjid Raya yang dibina pada tahun 1972 di tapak masjid lama yang dahulunya dikenali sebagai Masjid Wilis dan sebuah masjid lama yang terletak di tengah bandar Tawau iaitu Masjid Bandar yang dibina pada tahun 1960.
  52. Di Borneo pula, Borneo Utara yang dahulunya berada di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu sekarang Sabah) telah berada dibawah pajakan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British pada tahun 1881 sehingga 1946 apabila ia ditabalkan sebagai Koloni Diraja British.
  53. Dan bahawasanya kerana dengan perjanjian yang disebut namanya Perjanjian Tanah Melayu tahun 1957 yang diperbuat antara Duli Yang Maha Mulia Baginda Queen dengan Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu, maka, telah dipersetujui bahawa Negeri-negeri Melayu, iaitu Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu, dan Perak serta negeri yang dahulunyadinamakan Negeri Selat, iaitu Melaka dan Pulau Pinang, mulai 31 hari bulan Ogos tahun 1957, hendaklah menjadi sebuah Persekutuan baharu bagi negeri-negeri yang bernama Persekutuan Tanah Melayu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...