Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "daratan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "daratan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. 5% daratan negara diliputi oleh taman negara.
  2. Negara terkecil di atas daratan benua Afrika adalah Gambia.
  3. Hong Kong mempunyai dua penyiar daratan berlesen – ATV and TVB.
  4. Negara ini mempunya tanah yang subur dan daratan yang berbukit bukau.
  5. Tumbuhan dan haiwan mula menguasai daratan terutama ikan rahang bergerigi.
  6. Tanah Tanjung Piai, Johor merupakan hujung terselatan daratan utama benua Asia.
  7. Lebih kurang 97% wilayah daratan Jepun berada di keempat-empat pulau terbesarnya.
  8. Udara panas di atas daratan cenderung menaik, maka terjadinya kawasan tekanan rendah.
  9. Pada tahun 1629, daratan besar Estonia seluruhnya menjadi berada di bawah kuasa Sweden.
  10. Pada musim sejuk, daratan cepat menjadi sejuk, tetapi lautan pula lebih lama menyimpan haba.
  11. Justeru, tumbuhan mampu hidup dan membiak di daratan dengan adanya rantaian makanan di daratan.
  12. Di samping itu, paras laut meningkat dan daratan baru muncul akibat perlanggaran plat tektonik.
  13. Kebanyakan hidupan masih tinggal di lautan seperti zaman Kambria kerana atmosfera daratan kurang sesuai.
  14. Sebelum 1950-an Jabatan Geologi tidak mendapati minyak terdapat di bahagian daratan Semenanjung Malaysia.
  15. Oceania merupakan benua dengan luas daratan terkecil dan jumlah penduduk kedua terkecil setelah Antartika.
  16. Pada tahun 1845, ketujuh-tujuh pulau digabungkan menjadi sebuah daratan tunggal oleh projek Hornby Vellard.
  17. Udara sejuk di atas daratan menimbulkan kawasan tekanan tinggi yang menghasilkan bayu dari daratan ke lautan.
  18. Bahagian utara Belize terutama terdiri dari daratan pesisir rendah dan berawa di tempat itu hutan amat lebat.
  19. Brunei di kelilingi Malaysia dengan dua bahagian Brunei dipisahkan di daratan oleh Malaysia iaitu daerah Limbang.
  20. Disebabkan daratan Pangaea yang luas, angin daripada laut tidak dapat membawa kelembapan ke bahagian lebih dalam.
  21. Kebanyakan katak menjalani hidup mata jongang, tetapi juga mudah bergerak di daratan dengan melompat atau memanjat.
  22. Afrika adalah daratan terbesar daripada tiga daratan jika dilihat dari arah selatan di bahagian muka bumi di angkasa.
  23. Ini mungkin kerana, struktur sokongan lain dan tulang yang diperlukan untuk hidup di daratan belum berevolusi sepenuhnya.
  24. Oleh itu, ikan yang hidup kawasan tersebut terpaksa berpindah ke daratan kerana habitat si laut berubah dan tidak sesuai.
  25. Benua Amerika adalah sebuah benua di dunia yang merujuk kepada wilayah daratan di antara Lautan Pasifik dan Lautan Atlantik.
  26. Dikelilingi daratan dan bergunung-ganang, ia bersempadan dengan Kazakhstan, Uzbekistan, Tajikistan dan Republik Rakyat China.
  27. Suhu tempatan negara ini bertukar mengikut musimnya dan cuaca harian di pengaruhi oleh kawasan daratan dan lautan di sekelilingnya.
  28. Ada 9 jenis mamalia endemik di daratan Sumatera, dan ada 14 jenis endemik lainnya di Kepulauan Mentawai yang letaknya tidak berapa jauh.
  29. Sebuah daratan yang disebut Gondwana (sebelumnya pannotia) merupakan bakal benua Antartika, Afrika, India, Australia, sebahagian Asia dan Amerika Selatan.
  30. Jepun memerlukan kuasa laut untuk berperang di daratan Asia, kerana itu tujuan ketenteraan pertama mereka adalah meneutralkan armada Rusia di Port Arthur.
  31. Republik Seychelles adalah sebuah negara kepulauan di tengah Lautan Hindi, sekitar 1.600 km sebelah timur daratan Afrika, dan sebelah timur laut Madagaskar.
  32. Nepal adalah sebuah negara dikelilingi daratan di Himalaya, Asia Selatan yang menyempadani China (Tibet) di utara, serta India di selatan, timur, dan barat.
  33. Pusat dwilayah ini adalah daratan di antara [Laut Mediterania]] dan Teluk Parsi serta wilayah yang memanjang dari Anatolia, Semenanjung Arab dan Semenanjung Sinai.
  34. Tidak lama kemudian liputannya meningkat ke seluruh negara, dan pada hari ini ia boleh diterima di negara jiran, sama ada sebagai satu saluran daratan atau melalui satelit.
  35. Papua New Guinea adalah salah satu dari sedikit kawasan yang berhampiran dengan khatulistiwa yang mengalami hujan salji, yang hadir di titik-titik yang tertinggi di daratan utamanya.
  36. Croatia berkongsi sempadan daratan dengan Slovenia dan Hungary di utara, Serbia di timur, Bosnia dan Herzegovina dan Montenegro di selatan, serta sempadan laut dengan Itali di barat.
  37. Honduras United menjadi tanah jajahan berpemerintahan sendiri pada Januari 1964 dan dinamakan Belize pada Jun 1973; merupakan tanah jajahan terkini United Kingdom di daratan Amerika.
  38. Terdapat juga "periuk api sentuh" daratan yang digunakan oleh Jeneral Rains daripada Negeri-negeri Gabungan dan orang-orang lain semasa Perang Saudara Amerika itu dengan amat berjaya.
  39. Mulai tahun 1782, bandaraya Mumbai dibentuk semula dengan projek-projek kejuruteraan awam besar-besaran yang bertujuan menggabungkan ketujuh-tujuh pulau menjadi sebuah daratan tercantum.
  40. Serbia, secara rasminya Republik Serbia, adalah negara dikelilingi daratan di Eropah tengah dan tenggara yang meliputi kawasan pertengahan Semenanjung Balkan dan kawasan Dataran Pannonian.
  41. Sepanjang tempoh ini, plat bumi perlahan bergabung menjadi suatu daratan tunggal yang sangat luas yang disebut Pangea yang selanjutnya terpisah menjadi bentuk-bentuk benua seperti sekarang.
  42. Hubungan perdagangan antara Kerajaan Bantu di daratan dan pedangang Eropah berkembang dengan cepatnya yang berdagang pelbagai barangan, barangan buatan, dan hamba yang ditawan dari jauh di hulu.
  43. Wilayah-wilayah tersebut merupakan tinggalan Empayar British yang pernah menguasai satu perempat jumlah daratan sedunia di zaman kemuncaknya pada tahun 1922, menjadikannya empayar terbesar dalam sejarah.
  44. Seluruh daratan bandar raya New York telah banyak menerima perubahan kesan kegiatan manusia, terutamanya penebusgunaan tanah secara besar-besaran di sepanjang kawasan dermaga sejak zaman penjajahan Belanda.
  45. Luasnya adalah kira-kira 30,244,050 km2 termasuk kepulauan di sekitarnya, meliputi 20.3% dari jumlah daratan di bumi dan didiami lebih daripada 900 juta orang pada 2005, atau sekitar 14% populasi manusia di bumi.
  46. Gunung berapi adalah suatu proses geologi yang melibatkan pembentukan daratan yang dijana daripada letusan menerusi permukaan planet dipanggil magma, batuan cair yang meleleh keluar daripada bahagian dalam planet.
  47. Tajikistan, secara rasmi bernama Republik Tajikistan (Bahasa Tajik: Ҷумҳурии Тоҷикистон, Jumhurii Tojikiston) ialah sebuah negara dikelilingi daratan serta bergunung-ganang yang terletak di Asia Tengah.
  48. Tumbuh-tumbuhan akuatik seperti alga hijau tidak memerlukan struktur khusus untuk menyerap nutrien atau sistem pengangkutan yang kompleks seperti yang ditunjukkan oleh tumbuhan daratan untuk mengangkut bahan-bahan ini ke tisu yang memerlukannya.
  49. Di selatannya, daratan semenanjung yang selebihnya, iaitu penara Deccan, diapit pada kiri dan kanannya oleh banjaran pesisiran, iaitu masing-masing Ghat Barat dan Ghat Timur, mengandungi pembentukan batu tertua di India pada usia kira-kira sebilion tahun.
  50. Faktor-faktor tersebut secara bersamanya bererti bahawa muatan haba lapisan yang terlibat dalam kitaran musim adalah lebih besar di atas lautan berbanding di atas daratan, dengan hasilnya iaitu udara di atas daratan lebih cepat memanas berbanding udara di atas lautan.
  51. Kerana lokasinya terletak di pertengahan negara-negara Arab, Palestin membentuk kombinasi geografi yang natural dan humanistik bagi medan daratan yang luas yang memuat kehidupan orang-orang asli Badui di wilayah selatan dan gaya pendudukan yang sudah lama di bagian utara.
  52. Disempadani oleh Croatia di utara, barat dan selatan, Serbia di timur, dan Montenegro di selatan, Bosnia dan Herzegovina adalah sebuah negara yang dikelilingi oleh daratan kecuali bagi sebuah persisiran pantai Laut Adriatic yang sepanjang 20 km yang berpusat di bandar Neum.
  53. Monsun boleh dianggap sebagai bayu laut besar-besaran, disebabkan pemanasan bermusim, diikuti hasilnya iaitu timbulnya tekanan rendah terma yang melanda daratan kebenuaan, yang disebabkan oleh amplitud kitaran musim suhu daratan yang lebih besar berbanding lautan berdekatan.
  54. Setelah melalui beberapa zaman air batu jutaan tahun lalu, Jepun beberapa kali terhubung dengan daratan Asia melalui jambatan darat, sehingga memungkinkan perpindahan manusia, haiwan, dan tumbuh-tumbuhan ke kepulauan Jepun dari kawasan yang kini merupakan wilayah Republik Rakyat China dan Korea.
  55. Ini menunjukkan bahawa leluhur Dipterokarp berasal dari superbenua Gondwana di selatan, dan leluhur yang sama untuk kedua-dua dipterokarp Asia dan Sarcolaenaceae telah didapati di daratan India-Madagascar-Seychelles berjuta-juta tahun dahulu, dan dibawa ke utara oleh India, dan kemudian berlanggar dengan Asia dan membenarkan dipterokarp disebarkan menyeberangi Asia Tenggara dan Malesia.
  56. Ketua negara Kota Vatican ialah Paus yang dipilih kardinal-kardinal.Vatican City / vxtɪkÉ™n sɪti / (bantuan x info), secara rasmi Negara Kota Vatikan (Itali: Stato della Cittx del Vaticano, Itali pengucapan: [sta (ː) untuk tʃitta della del vatika (ː) no]), [11 ] adalah terkurung daratan bandar-negara berdaulat yang wilayahnya terdiri daripada daerah poket berdinding di dalam kota Rom, ibu negara Itali.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...