Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "datangnya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "datangnya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Istilah virus datangnya daripada Bahasa Latin yang bermaksud racun.
  2. istilah ini datangnya dari Istana Westminster, tempat duduk Parlimen UK.
  3. Pemangsa boleh giat memburu mangsa, atau menunggu datangnya mangsa untuk dihendap.
  4. Bantuan selanjutnya terus dicari, maka datangnya kaum-kaum Saxon, Angles, dan Jute.
  5. Pada tahun 2007, 14% daripada kuasa elektrik di dunia datangnya daripada kuasa nuklear.
  6. Kebanyakan daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar datangnya daripada industri perkhidmatan.
  7. Kelihatannya pemahaman itu tiba- tiba saja datangnya dari dunia lain dan di luar kesedaran.
  8. Ia diduduki oleh pelbagai kaum yang datangnya dari Malaysia, Indonesia, Filipina dan Brunei.
  9. Terdapat beberapa cadangan mengenai asal nama Iraq; satu datangnya daripada bandar Sumeria Uruk.
  10. Pada abad ke-9, datangnya kaum Magyar yang diketuai xrpxd ke tanah Pannonia untuk menduduki Pannonia.
  11. Misalnya, ruble Rusia bertukar daripada RUR kepada RUB, dengan B datangnya daripada huruf ketiga perkataan "ruble".
  12. Nama samurai datangnya dari pengawal istana maharaja dan pengawal persendirian yang digaji oleh puak-puak tersebut.
  13. Cadangan lain adalah perkataan Iraq datangnya daripada bahasa Aramaic, bermaksud "tanah di sepanjang muara-muara sungai."
  14. Rasa masam doh masam sebenarnya datangnya bukan daripada yis, tetapi daripada laktobasillus, dengan mana yis hidup secara simbiosis.
  15. Rekod sejarah pertama untuk perkataan "Israel" datangnya daripada stele Mesir yang mendokumenkan kempen-kempen ketenteraan di Kanaan.
  16. Pakar kaji purba tidak pasti sama ada penulisan ini dimajukan oleh orang Mesir sendiri ataupun datangnya daripada penduduk Mesopotamia.
  17. Disebabkan keelektronegatifannya, oksigen membentuk ikatan kimia dengan hampir semua unsur lain, dan dari sinilah datangnya takrifan pengoksidaan.
  18. Eksploitasi tambang uranium di Mounana, yang berada 90 km dari Franceville, dihentikan sejak tahun 2001 kerana datangnya pesaing baru di pasaran dunia.
  19. Kemudian, pada kira-kira tahun 1500 SM, datangnya golongan kedua pula yang menduduki daerah pantai dan tanah lembah di Asia Tenggara yang dipanggil Melayu Deutro.
  20. Sumbangan terbesar datangnya dari Antonie van Leeuwenhoek yang menjumpai sel darah merah dan spermatozoon dan membantu mempopularkan mikroskopi sebagai satu teknik.
  21. Bukti tertua mengenai adat resam pengebumian di The oldest evidence of burial customs in the Tanduk Afrika datangnya dari tanah perkuburan di Somalia bertarikh milenium ke-4 BC.
  22. Dalam cerita Islam disebutkan datangnya malaikat kepada Maryam mengkhabarkan bahawa dia akan segera melahirkan seorang putera (lihat kembali ayat 45 surah Ali Imran pada bahagian awal artikel).
  23. Pertanyaan klasik sampai ketika ini belum dijawab oleh umat manusia adalah pertanyaan tentang dari mana datangnya keperluan manusia sehingga muncul apa yang disebut pertukaran dalam bentuk perdagangan?
  24. Dengan realisasi Atman, datangnya belas kasihan, kasih sayang sejagat, dad kesedaran seseorang akan segalanya (peningkatan pengetahuan), lalu membawa kepada Ananda (Kebahagiaan atau Keamanan Kedalaman).
  25. Dengan berakhirnya zaman air batu terakhir dan datangnya zaman yang lebih panas, kebudayaan Jomon muncul sekitar 11000 SM, yang bercirikan gaya hidup pemburu-pengumpul separa sedentari zaman Mesolitik hingga Neolitik dan pembuatan hasil tembikar terawal di dunia.
  26. Ahli mikologi mempercayai bahawa kulat adalah monofoli — iaitu semua jenis kulat datangnya daripada leluhur yang sama — kerana kesemua kulat mempunyai kitin di dalam dinding selnya dan merupakan heterotrof berdaya serap, selain daripada ciri-ciri serupa yang lain.
  27. Pada hari Krismas, diadakan sesi pembacaan kitab yang menceritakan kisah kelahiran Jesus yang terkandung di dalam kitab Bible, di samping bacaan-bacaan suci lain yang mengisahkan tentang bahaya kerakusan hawa nafsu manusia, dan mengenai datangnya Penyelamat yang telah dijanjikan oleh Tuhan kepada bangsa manusia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...