Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "daun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "daun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ada dua jenis bentuk kedudukan lai daun dalam Elaeis oleifera.
  2. Ia diperbuat daripada gabungan daun pokok kelapa, nipah, dan buluh.
  3. Kesannya, bangunan-bangunan atap daun nipah telah digantikan batu-bata.
  4. Rumpai daun lebar pula mudah dicam dengan sifat daunnya yang lebar dan besar.
  5. Contoh: Membaling dadu, bereksperimen dengan set daun terup, dan jalan ganjil.
  6. Belanga berisi susu ini akan dihias dengan pelbagai corak, warna, daun dan benang.
  7. Telur kupu-kupu dilekatkan pada daun dengan bahan perekat khas yang cepat mengeras.
  8. Buah dan daun yang berduri akan menghalang hantu penanggalan dari memasuki bawah rumah.
  9. Tumbuhan terung-terungan beracun; daun pokok buah yang layu juga boleh membunuh kambing.
  10. Gereja selalu dihiasi dengan dahan dan daun hijau, di samping juga dimasukkan pohon Krismas.
  11. Oleh itu, biasanya disekeliling rumah wanita bersalin, diletakkan daun mengkuang yang berduri.
  12. Sejenis daun khusus akan digunakan sebagai penyumbat tabungan tersebut dan dikunci dengan tangkal.
  13. Dalam kebanyakan pokok, susunan dahan memberikan kelebihan untuk pendedahan optima daun kepada cahaya matahari.
  14. Hutan hujan meliputi kebanyakan tanah tinggi, tetapi cenderung bersifat lebih nipis dengan lebih pokok daun luruh.
  15. Ekosistem tropika merangkumi hutan hujan, hutan daun luruh kering, hutan berduri, gurun dan lain-lain jenis habitat.
  16. Pada kebiasaannya rumpai dikelaskan kepada tiga kategori utama iaitu rumpai daun tirus, rumpai daun lebar dan rusiga.
  17. Mereka juga memungut hasil hutan seperti buah-buahan, dan juga pucuk-pucuk daun serta memungut hasil hutan seperti rotan.
  18. Rumpai daun tirus biasanya di dalam keluarga Poaceae (dahulu dikenali sebagai Graminaea)contohnya Echinochloa crus-galli.
  19. Pedang zaman gangsa pertama kali mucul dengan bentuk seperti daun di sekitar laut tengah dan laut hitam, dan di Mesopotamia.
  20. Ketupat adalah nasi yang dikukus di dalam anyaman daun kelapa atau daun palas dan selalunya dihidangkan bersama dengan rendang.
  21. Lai daun berukuran 55 sentimeter hingga 65 sentimeter dan menguncup, dengan lebarnya antara 2.5 sentimeter hingga 4 sentimeter.
  22. Larva kupu-kupu, iaitu beluncas, memakan daun tumbuhan dan menghabiskan seluruh masanya sebagai beluncas untuk mencari makanan.
  23. Tumbuhan saka vaskular mungkin malar hijau, daun kekal sepanjang tahun, atau luruh, meluruhkan daun pada musim luruh dalam setahun.
  24. Sebahagian besarnya berasaskan jumlah kotiledon atau daun embrio terkandung dalam biji benih, tetapi terdapat beberapa perbezaan lain.
  25. Di kawasan tropika selalunya terasa biodiversiti dan kehadiran endemisme spesies, khususnya di hutan hujan dan hutan daun luruh kering.
  26. -Mengasingkan agar-agar daripada rumpai laut dengan menguraikan dinding sel daun rumpai dan membebaskan agar-agar yang terkandung dalamnya.
  27. Pokok yang muda menghasilkan lebih kurang 30 daun setiap tahun, dengan pokok yang matang yang melebihi 10 tahun menghasilkan lebih kurang 20 daun.
  28. Tidak seperti tumbuhan lain, rafflesia tidak mempunyai daun untuk memproses karbon dioksida dan cahaya matahari bagi menghasilkan gula dan oksigen.
  29. Karya sastera di India dipelihara sama ada pada manuskrip daun palma atau melalui penyampaian oral, mengakibatkan pentarikhan karya-karya tersebut mustahil.
  30. Daunnya merupakan daun majmuk yang anak-anak daunnya tersusun lurus pada kedua-dua belah tulang daun utama seolah-olah bulu dan mencapai 3 hingga 5 meter panjangnya.
  31. Kebanyakan tumbuhan luruh, biasanya dijumpai di kawasan beriklim sederhana, dan sesetengah tumbuhan tropika dan subtropika meluruhkan daun mereka pada musim kemarau.
  32. Dalam bidang botani, tumbuhan malar hijau ialah tumbuhan yang berdaun sepanjang tahun, iaitu berbeza dengan tumbuhan daun luruh yang menggugurkan semua dedaunnya secara bermusim.
  33. Universiti-unversiti ini juga berfungsi sebagai pusat penyimpanan ilmu yang menyimpan sebilangan amat besar manuskrip daun palma yang menyimpan maklumat pelbagai segi sains dan seni.
  34. Sekiranya seseorang itu tidak mahu diganggu oleh Orang Minyak pada waktu malam terutamanya gadis, sekeliling tempat tidurnya harus ditaburi dengan kelopak jantung pisang dan daun keladi bira.
  35. Tetapi jika dijelaskan sebagai perbuatan hantu, masyarakat dapat berusaha untuk menghindarkan gangguan hantu tersebut melalui jampi atau amalan seperti meletakkan daun mengkuang pada tiang rumah.
  36. Adat resam moden perayaan ini termasuk pemberian hadiah, sambutan keagamaan di gereja, dan peragaan pelbagai hiasan, termasuk pokok Krismas, lampu hiasan, daun mistletoe, holi atau lakonan semula kelahiran Jesus.
  37. Dalam pengelasan biome Tabng Kehidupan Liar Sedunia, hutan hujan tropika sering dianggap sebagai jenis hutan basah tropika (atau hutan daun lebar lembap tropika) dan mungkin juga dirujuk sebagai hutan hujan malar hijau khatulistiwa tanah rendah.
  38. Seperti juga gereja dan tempat awam, rumah kediaman juga wajib dihiasi indah sempena sambutan Krismas, dengan gantungan rimbunan daun kehijauan pada dinding-dinding, pohon Krismas di ruang tamu dan gantungan stoking merah besar pada tempat pendiangan api.
  39. Paling menarik sekali, wujudnya sejenis tumbuhan gimnosperma Welwitschia yang berasal dari Afrika, yang hanya ada dua helai daun yang bertumbuh tanpa henti sepanjang hayat tumbuhannya, selepas itu gugur pada kemuncaknya setelah tisu daun bertahan selama 20–40 tahun.
  40. Rawatan paling biasa dalam kisah rakyat bagi melindungi dari serangan Penanggal adalah dengan menyelerak daun mengkuang yang mempunyai daun berduri yang akan mencederakan atau memerangkap isi perut, jantung, perut, paru-paru Penanggal yang terdedah ketika ia terbang mencari mangsa.
  41. Antara contoh-contoh biodiversiti terpenting atau ekosistem berendemisme tinggi adalah: Taman Negara El Yunque di Puerto Rico, hutan hujan Costa Rica dan Nicaragua, wilayah Hutan Hujan Amazon di Brazil dan Venezuela, hutan daun luruh kering di Madagascar, Biosfera Waterberg di Afrika Selatan dan hutan hujan di timur Madagascar.
  42. Tulisan bugis adalah tulisan disusun berdasarkan bentuk alam persekitaran tropika seperti bentuk gunung, bukit sungai dalam bentuk mudah dan ringkas kerana kaedah penulisan samada menggunakan lidi /kayu atau menggunakan badek/kawali di atas daun lontar atau digarit (bukan ukiran atau pahat) terus di atas tanah dan batu untuk tujuan komunikasi dipersekitaran hutan tropika yang mempunyai persamaan ketara dengan pelbagai tulisan di asia tenggara seperti tulisan rencong dan lampong dan lain-lain.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...