Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "dibawah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dibawah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jemaah ini ditinggalkan dibawah asuhan Fr.
  2. Sebelum itu, Pahang berada dibawah pemerintahan Kerajaan Siam.
  3. Nilai logaritma dengan asas b dapat dikiran dengan rumus dibawah ini.
  4. Sebelum Perang Bendahara Pahang, Endau adalah dibawah kekuasaan Pahang.
  5. Sebelum itu Negeri Sembilan adalah dibawah takluk Kesultanan Melayu Johor.
  6. Di Madinah, Muhammad telah menyatukan semua suku kaum dibawah Piagam Madinah.
  7. Tentera China dibawah pimpinan Xu Shuzheng menyerang ibu kota Mongolia pada 1919.
  8. Jemaah-jemaah yang diasaskan di Jepun diletakkan dibawah asuhan Torrxs dan Fernandes.
  9. Negeri Sembilan dibahagi kepada tujuh buah daerah dibawah lapan buah kerajaan tempatan:
  10. Beliau dikaitkan untuk menyertai kejurulatihan dibawah Roberto Mancini di Manchester City.
  11. Kepulauan Falkland masih berada dibawah kawalan Angkatan Laut British selepas perang berkenaan.
  12. Talian ini dibawah lautan pada voltan 500 kV dengan 3 atau 4 kabel dengan keupayaan 700 MW seutas.
  13. Tujuh abad kemudian, bangsa Turkmen hidup dibawah kekuasaan berbagai kekaisaran dan perang antarsuku.
  14. Walau bagaimanapun, aspek pertahanan di kepulauan itu masih dibawah tanggungjawab kerajaan Australia.
  15. Tiga komponen MIB adalah kebudayaan Melayu, agama Islam dan sistem politik dibawah pemerintahan beraja."
  16. Negara yang bukan ahli PBB juga boleh menjadi pihak kepada statut Mahkamah dibawah prosidur Artikel 93(2).
  17. Mengikut Artikel 103 Piagam PBB, kewajiban dibawah Piagam itu mengatasi kewajiban yang dituntut triti-triti.
  18. Kemajuan dibawah Joe Royle berterusan pada musim 1995–96 selepas mereka menduduki tempat keenam dalam liga.
  19. Perlis pernah dipanggil Palit dalam masyarakat Siam ketika Perlis pernah berada dibawah pengaruh Siam dahulu.
  20. Ia juga adalah bahasa dominan atau bahasa rasmi di kebanyakan negara yang dahulunya dibawah pemerintahan British.
  21. Bagi menangani ancaman serangan, unit tempatan berlainan akan digabungkan dibawah pemerintahan pegawai am firaun.
  22. Oleh itu, kerajaan masih dibawah kuasa rakyat tetapi raja mempunyai peranan tradisional di dalam sesebuah negara.
  23. Terdapat banyak alatan perang yang telah dibeli oleh ROC dari Amerika Syarikat dibawah Akta Perhubungan Taiwannya.
  24. Beliau merupakan penuntut pertama untuk menerima pendidikan di United Kingdom dibawah tajaan Kerajaan Negeri Kedah.
  25. Bahagian utama rabung tengah lautan terdapat didasar laut, dan kebanyakan aktiviti gunung berapi adalah dibawah laut.
  26. Negara baru ini dengan cepat merosot kepada pemerintahan diktaktor dibawah pemerintahan presiden pertamanya, David Dacko.
  27. Jika melakukan kaedah ini, maka kedua-dua kaedah dibawah tidak perlu lagi dilaksanakan pada tuan dan isi rumah yang sama.
  28. Namun demikian pada November 1917 kerajaan ini pula telah dijatuhkan oleh golongan Bolshevik, dibawah pimpinan Vladimir I.
  29. Para Mongol dibawah Kublai Khan menubuhkan Dinasti Yuan, satu dinasti yang tidak disukai dan dianggap asing oleh orang Cina Han.
  30. Bermula 1880, beliau berpindah ke Budapest untuk bekerja dengan sebuah syarikat telegraf, dibawah tunjuk ajar dari Tivadar Puskxs.
  31. Daerah ini pernah menjadi sebahagian dari Negeri - Negeri Selat yang pada ketika itu daerah ini berada dibawah pentadbiran Pulau Pinang.
  32. Bahrain pada zaman silam dikenali sebagai Dilmun, Tylos (nama Greeknya), Awal, malah Mishmahig sewaktu dibawah pemerintahan Empayar Parsi.
  33. Pada tahun 1795, ketika Parsi dibawah pemerintahan Qajar, raja Parsi, Agha Mohammad Khan, menjadikan Teheran sebagai ibu kota Empayar Parsi.
  34. British telah menduduki Hong Kong semasa Perang Chandu 1841, tetapi dikembalikan kepada China pada tahun berikutnya dibawah Persetiaan Nanking.
  35. Stadium kelab secara tradisinya dikenali sebagai Dean Court meskipun dibawah susunan penajaan semasa ia secara rasmi dipanggil Stadium Vitality.
  36. Pada tahun 1996, kerajaan Milo Đukanović memutuskan perhubungan de facto antara Montenegro dan Serbia (pada masa itu masih dibawah MiloÅ¡ević.
  37. Tahanan politik ini ditahan dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri yang membenarkan penahanan tanpa bicara, sama ada orang itu bersalah atau tidak.
  38. Pada tarikh 23 Oktober 2001, Mahkamah Antarabangsa telah memutuskan bahawa Sabah dan semua kawasan kepulauannya adalah dibawah Persekutuan Malaysia.
  39. Beberapa pengulas hal ehwal semasa telah menganggap negara kepulauan Solomon ini sebagai sebuah bermula ketibaan bulan depan dibawah Operasi Helpem Fren.
  40. Beliau akhirnya dipenjarakan dibawah tuduhan lain, diatas tuduhan beliau cuba mempengaruhi penyiasatan polis ke dalam tuduhan beliau seorang homoseksual.
  41. TLD ditubuhkan dibawah Prerogatif Diraja, oleh itu, ahli dibawah kendalian tentera laut ini tidak perlu mengangkat sumpah kesetiaan kepada monarki British.
  42. Di utara merupakan Kerajaan Brunei dan dua negeri dibawah pentadbiran British; Sarawak dan Borneo Utara British, yang kemudiannya diberi nama sebagai Sabah.
  43. Selepas dinasti ini era perpisahan wujud sekali lagi sehingga tahun 580, dengan penyatuan semula dibawah Dinasti Sui yang diikuti Dinasti Tang dan Dinasti Song.
  44. Ia merupakan agensi utama kerajaan dibawah "bidang kuasa kesatuan republik", bertindak sebagai agensi keselamatan dalam negeri, agensi perisikan, dan polis rahsia.
  45. Musim 2009–2010 menyaksian kebangkitan Leicester dibawah Pearson berterusan dengan kelab itu menduduki tempat ke-5 dalam liga dan layak ke play-off Championship.
  46. Akan tetapi, China sekali lagi dijajah oleh orang asing dibawah Dinasti Qing yang ditubuhkan bangsa Manchu yang mengambil kesempatan merampas kuasa pada tahun 1644.
  47. Steve Coppell tiba sebagai pengurus pada 4 Jun 1984 dan dibawah bimbingannya mereka meraih promosi melalui play-off kembali ke Divisyen Pertam pada musim 1988–89.
  48. Kelab bola sepak baru itu, asalnya digelar sebagai "The Glaziers" ditubuhkan pada 10 September 1905 dibawah bimbingan penolong setiausaha Aston Villa, Edmund Goodman.
  49. Negara terus berkembang apabila para pemerintah membawa bangsawan dan bandar bebas dibawah pemerintahan efektif mereka dan megumpulkan kekayaan dan prestij yang besar.
  50. Sempadan dengan Kedah telah dipersetujui oleh British melalui Perjanjian ditandatangai oleh British dengan Siam kerana pada ketika itu Kedah adalah dibawah naungan Siam.
  51. Sebahagian dari kawasan bersebelahan Semenanjung Kowloon and Pulau Stonecutters diserahkan kepada Britain pada tahun 1860 dibawah Konvensyen Peking selepas tamatnya Perang Chandu Kedua.
  52. Leicester bermula dengan baik dibawah pengurusan Taylor, menduduki tempat teratas dalam Liga Perdana untuk dua minggu sebelum penurunana prestasi menyaksikan mereka menduduki tempat ke-13.
  53. Terutamanya, seseorang dapat membina kes untuk berbincang mengenainya dibawah tajuk Buddha Jepun, kerana kedua agama telah mempunyai kesan yang dalam sesama sendiri sepanjang sejarah Jepun.
  54. Nota umum: Jadual dibawah menunjukkan kemajuan sejarah paling penting untuk setiap bahasa secara berperingkat, dan pengelasan secara hampir (approximate groupings) dalam subkeluarga (medatar).
  55. United berusaha untuk mengantikan Busby, dan pasukan ini juga berusaha dibawah kendalian Wilf McGuinness dan Frank O'Farrell sebelum Tommy Docherty menjadi pengurus pasukan di akhir tahun 1972.
  56. Sementara sesetengah regulasi memberi kuasa untuk keputusan yang dicapai secara ini mengikat kepada agensi atau negara secara khusus, mereka secara amnya tidak mengikat dibawah Statut Mahkamah.
  57. Pendapat nasihat secara asalnya adalah untuk cara dimana agensi PBB boleh mendapat bantuan Mahkamah dalam menentukan isui-isu undang-undang yang kompleks yang mungkin dibawah mandat tersendiri mereka.
  58. Pada Ogos 30, 2008, Tarzan Kokoity, Timbalan Speaker parlimen Ossetia Selatan, mengumumkan bahawa rantau itu akan diserapkan kepada Rusia, supaya Selatan dan Utara Ossetia bersatu dibawahkuasa Rusia.
  59. Pada tahun 1357 mereka menyeberangi Dardanelles menuju ke semenanjung Gallipoli dan sebelum akhir abad ke-14 mereka telah menduduki beberapa kawasan dibawah kerajaan Byzantine, termasuk Greece dan Bulgaria.
  60. Pada tahun 1993 satu kamar yang istimewa ditubuhkan dibawah Artikel 26(1) daripada statut ICJ untuk mendengar kes berkenaan perkara-perkara alam sekitar (tetapi setakat ini kamar ini tidak pernah digunakan).
  61. Pada bulan Disember 1547, Francis Xavier bertemu dengan Anjiro, seorang samurai Jepun yang berasal dari Kagoshima yang pada masa itu sedang berteduh dibawah lindungan Portugis kerana dituduh membunuh di Jepun.
  62. Allison dipecat pada akhir musim 1975–76, dan dibawah pengurusan Terry Venables, Palace mendapat promosi pada musim 1976–77 dan sekali lagi pada musim 1978–79 yang kemudiannya sebagai juara Divisyen Dua.
  63. Kelab ini mencabar untuk kejuaraan liga dengan menduduki tempat keempat pada musim 1974–75 dibawah pengurus Billy Bingham, dan dibawah pengurus Gordon Lee, ketiga pada musim 1977–78 dan keempat pada musim berikutnya.
  64. Dengan itu, divisi utama dibawah kerajaan adalah dengan provinsi Taiwan dan sesetengah cebisan provinsi Fujian yang diperintah dalam realiti dengan peruntukkan terhadap provinsi lain di negara China yang tidak dapat digunapakai.
  65. Reaksi terhadap keadaan ini adalah penyatuan semua kerajaan-kerajaan Eropah dibawah satu perikatan yang diketuai Gereja Roman Katolik, keadaan yang tidak pernah berlaku meskipun semasa pemerintahan Empayar Rom sendiri sebelum itu.
  66. Bagaimanapun, Gabenor Wilayah Sulu, Abdusakur Tan telah menafikan apa-apa laporan yang mengatakan pejuang MNLF dibawah arahan Nur Misuari telah menuju ke Sabah, beliau juga menafikan bahawa 1,000 pejuang MNLF telah menyusup masuk ke negeri ini.
  67. Republik Rakyat China pada masa kini mempunyai dua buah Kawasan Pentadbiran Khas, iaitu Hong Kong dan Makau, dan kedua-dua wilayah ini tidak wajar dikelirukan dengan Zon Ekonomi Khas, iaitu kawasan yang dibawah pentadbiran kerajaan pusat sepenuhnya.
  68. Arsenal dibawah bimbingan Graham telah memenangi sebuah lagi kejuaraan liga pada tahun 1991, dengan tewas hanya satu perlawanan, memenangi piala berganda FA Cup dan League Cup pada tahun 1993 dan trofi Eropah kedua mereka, piala Cup Winners' Cup, pada tahun 1994.
  69. Di Borneo pula, Borneo Utara yang dahulunya berada di bawah pemerintahan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu sekarang Sabah) telah berada dibawah pajakan Syarikat Berpiagam Borneo Utara British pada tahun 1881 sehingga 1946 apabila ia ditabalkan sebagai Koloni Diraja British.
  70. Sepanjang Perang Dunia Kedua, Malay Navy berkhidmat di bawah tentera bersekutu dan ditugaskan bersama-sama dibawah panji-panji Royal Navy.Laskar-laskar Malay Navy terlibat bersama Royal Navy di medan operasi di Lautan Hindi dan Lautan Pasifik dan sebilangan mereka terkorban ketika ini.
  71. 55.54% daripada pengundi memilih untuk merdeka daripada Montenegro mengatasi keperluan mendapat 55% daripada jumlah pengundian yang ditetapkan untuk mengesahkan referendum dibawahperaturan yang ditetapkan Kesatuan Eropah, sebagai dilaporkan oleh 99.80% daripada 1,100 tempat pengundian.
  72. Jika salah-suatu pihak gagal "untuk melakukan kewajiban yang dituntut keatasnya dibawah keputusan yang dicapai Mahkamah", Majlis Keselamatan boleh dipanggil untuk "membuat cadangan atau menentukan tindakan" jika Majlis Keselamatan berpendapat bahawa tindakan atau cadangan berkenaan perlu.
  73. Pada pemerintahan tanah besar China oleh Republik China dan kemudiannya, Republik Rakyat China kesemuanya telah menggunakan Zhongguo sebagai entiti yang secara teori merujuk kepada semua kawasan negara China yang berada dibawah kekuasaan mereka disamping kawasan diluar pemerintahan mereka.
  74. Mahkamah memutuskan, dengan undian sebelas undi menentang lima, yang ia tidak boleh memerintahkan langkah-langkah sementara berkenaan kerana hak-hak yang dituntuk Libya sekalipun sahdibawah Konvensyen Montreal tidak lagi boleh ditegakkan kerana tindakan itu diluluskan oleh Majlis Keselamatan.
  75. Disebabkan kerajaan PRC membantah ROC mempunyai perhubugan rasmi dengan negara-negara lain, ROC seringkali menyertai badan ekonomi dunia dibawah nama yang agak pelik seperti Wilayah Kastam Berasingan Taiwan, Penghu, Kinmen dan Matsu dibawah Pertubuhan Perdagangan Dunia dan China Taipei dibawah APEC.
  76. Pentadbiran Kolej Teologi Santa Fe di Goa dialihkan kepada mubaligh-mubaligh Jesuit dan dibawah pentadbiran Francis Xavier, menjadi pusat latihan katekis dan paderi tempatan dari Keuskupan Goa yang pada masa itu merangkumi wilayah-wilayah diantara Tanjung Harapan, Afrika Selatan sehingga ke negeri China.
  77. Dalam tahun 1994, bagi mengekalkan tingkat kedua di dalam sistem rayuan yang telah hilang apabila rayuan-rayuan Majlis Privi telah dibatalkan, Perlembagaan telah diubah untuk menubuhkan Mahkamah Rayuan Malaysia dibawah Mahkamah Agong, yang mana sekali lagi dinamakan semula "Mahkamah Persekutuan Malaysia".
  78. Di dalam Pengisytiharan Bersama, pihak RRC berjanji bahawa dibawah dasar "Satu Negara, Dua Sistem" yang dicadangkan oleh Mendiang Deng Xiaoping, sistem ekonomi sosialis di China tidak akan diamalkan di Hong Kong dan Sistem Kapitalis yang diamalkan sebelumnya di Hongkong dan cara hidup tidak akan berubah untuk tempoh 50 tahun.
  79. Walau bagaimanapun, status bandar Taipei dan Kaohsiung telah diangkat status mereka menjadi wilayah Republik China sentral yang mempunyai status sama seperti provinsi dibawah pemerintahan terus ke kerajaan pusat dan fungsi kerajaan provinsi Taiwan dan Fujian diagihkan diantara kerajaan pusat di Taiwan dan kerajaan daerah Taiwan.
  80. Merujuk kepada perjanjian yang telah ditandatangani di antara Republik Rakyat China dengan United Kingdom pada 19 Disember 1984, Pengisytiharan Bersama Sino-British yang mana keseluruhan Wilayah Hong Kong yang berada dibawah Pemerintahan Kolonial British akan menjadi Wilayah Pentadbiran Khas Republik Rakyat China pada 1 Julai 1997.
  81. Segamat mempunyai sebuah cerita mitos iaitu terdapat seekor naga besar yang tidur dibawah tanah di Kampung Berata sehingga Kampung Gemereh.Menurut cerita YM Drs.Ungku Zaman Mohd Tahir,punca daerah Segamat banjir kononnya berpunca dari Naga Besar yang bergerak dari tempat tidur asalnya yang menyebabkan Segamat mengalami banjir besar.
  82. Pada tahun 1516, putera berhaluan sekular ĐuraÄ‘ Crnojević turun daripada tahktanya untuk memberi peluang kepada Ketua Bishop Vavil memerintah, dan kemudiannya Montenegro bertukar menjadi negara teokrasi dibawah pemerintahan putera-bishop dari Cetinje, satu tempat yang dipegang dari tahun 1697 oleh keluarga Petrović-NjegoÅ¡ dari klan RiÄ‘ani.
  83. Susulan pertukaran nama, kelab ini mencapai kejayaan sederhana pada tahun 1920an; dibawah pengurusan Peter Hodge, yang meninggalkan kelab itu pada bulan Mei 1926 dan digantikan dua bulan kemudian oleh Willie Orr dan dengan penjaring gol rekod, Arthur Chandler berada dalam pasukan itu, mereka memenangi kejuaraan Divisyen Dua pada musim 1924–25 dan merekodkan kedudukan tertinggi mereka dalam liga pada musim 1928–29 sebagai naib-juara.
  84. Salah satu contoh teori ialah ketika Sabah masih dibawah pemerintahan Kesultanan Brunei, ia dirujuk sebagai Saba kerana kehadiran pisang saba, nama sejenis pisang yang dinamakan 'pisang Saba' oleh masyarakat Bajau kerana pisang tersebut banyak sekali ditanam di sekitar pantai barat Sabah, pisang ini juga dikenali sebagai 'pisang menurun' oleh masyarakat tempatan di kawasan berkenaan yang mana terdapat perbezaan di antara 'pisang Saba' dan pisang lain yang terdapat di sekitar Kepulauan Borneo.
  85. Ampang juga sehingga kini telah berjaya meluaskan kawasan takluknya dibawah pentadbiran sehingga ke Taman Bukit Mulia, Taman Riverdale Park, Taman Bukit Utama, Taman Puncak Bukit Utama, Taman Bukit Jaya, Taman Bukit Mewah, Taman Wangsa Ukay, Taman Oakleaf, Pinggiran Ukay, Ukay Height, Taman Kelab Ukay, Taman Sri Ukay, Baverly Hill, Taman Jobina, Taman Highland, Taman Shuet Liang, Taman Emas Ukay, Taman Medan Damai, Kampung Dato Keramat Tambahan, Taman Keramat, Taman Keramat Permai (AU1), Taman AU, Bukit Antarabangsa, Jelatek, Zoo View (kawasan sekitar Zoo Negara), Taman Permata, Taman Melawati dan sehingga ke Taman Maluri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...