Thursday 28 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "direka"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "direka" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Siri kedua ini direka oleh Low Yee Kheng.
  2. Kampus terbaru akan direka oleh Norman Foster.
  3. Niqqud Ibrani direka di Tiberias pada masa ini.
  4. Kereta api direka untuk memenuhi tujuan tertentu.
  5. Velodrom Olimpik Athens yang direka bentuk oleh Santiago Calatrava.
  6. Mungkin cerita hantu mudah direka dan menjadi hiburan pada waktu malam.
  7. Komputer komersil yang pertama ialah UNIVAC I yang direka bentuk oleh J.
  8. Sistem KL Monorail direka bentuk untuk menampung pengembangan masa depan.
  9. KNAAPO mengeluarkan Su-30MKK dan Su-30MK2, yang mana direka dan dijual kepada China.
  10. Kemudahan ini diilhamkan dan direka oleh pengurus Liverpool ketika itu, Gxrard Houllier.
  11. Lambang ini direka berdasarkan lukisan oleh Somdej Chaofa Kromphraya Narisra-nuwattiwong.
  12. kaca mata gerhana dan menggunakan teleskop atau binokular yang direka khas untuk Matahari.
  13. Azlan Adnan berkata tidak ada satu pun bangunan di Malaysia direka bentuk tahan gempa bumi.
  14. Logo kemudian direka oleh Wolff Olins dan diperkenalkan 4 Jun 2007 setelah menelan belanja x400,000.
  15. Peluru AP direka bentuk untuk menembusi badan kapal perang dan tidak berkesan terhadap askar-askar infantri.
  16. Ia telah direka bentuk mengikut piawaian Kejohanan Dunia dan Sukan Olimpik dan mempunyai kemudahan padang dan trek.
  17. Keseluruhan projek telah direka dan dibina oleh syarikat Malaysia dengan hanya 10% daripada bahan-bahan yang diimport.
  18. Sistem Inductrack ini direka untuk selamat daripada sebarang kegagalan , terutamanya ketika terputus bekalan elektrik.
  19. Seragam ini telah direka oleh Fakulti Fesyen Institut Teknologi Mara, yang kini dikenali sebagai Universiti Teknologi Mara.
  20. Dua logo London 2012 telah digunakan, iaitu satu untuk pembinaan yang direka oleh Kino Design dan satu lagi untuk temasya sukan.
  21. Pedang-pedang ini direka sebagai pedang pemotong, meskipun poin-poin efektif menjadi umum untuk mengbalas peningkatan kualiti zirah.
  22. Sekitar 4,700 butir pingat Olimpik dan Paralimpik 2012 dihasilkan oleh Royal Mint, direka oleh David Watkins dan Lin Cheung (Paralimpik).
  23. Bakteria pertama dicerapkan oleh Anton van Leeuwenhoek pada tahun 1674 melalui penggunaan mikroskop kanta tunggal yang direka bentuk sendiri.
  24. Hantu galah antara hantu-hantu yang dikatakan direka ceritanya untuk menakut-nakutkan kanak-kanak supaya tidak memanjat pokok pada waktu malam.
  25. Sistem ini direka agar "berkecuali", mentakrifkan perkaitan evolusi antara kesemua spesies berlainan (termasuk yang hanya dikenali melalui fosil).
  26. Salah satu sistem pemahaman mengenai perkembangan bahasa Cina pertama direka oleh pakar linguistik Sweden, Bernhard Karlgren pada awal abad ke-20.
  27. Karbon dioksida memadamkan api, dan juga sebahagian alat pemadam api , terutamanya direka bagi api eletrik, mengandungi cecair karbon dioksida bawah tekanan.
  28. Tambak Johor direka oleh Messr Coode, Fizmaurice, Wilson dan Mitchell daripada Westminster, Britain dan dibina oleh Topham, Jones & Railton Ltd dari London.
  29. Murid-murid sekolah Tamil, contohnya, masih diajar aksara-aksara Tamil melalui kaedah xtticxdi, kaedah rima abjad yang direka kira-kira pada abad pertama Masihi.
  30. Stadium ini kecoh kerana bumbung yang direka oleh Santiago Calatrava bagi mengatasi masalah sinaran dan silau cahaya matahari tidak menepati piawai antarabangsa.
  31. Sesetengah komuter direka supaya gerabak mempunyai lebih banyak ruang berdiri daripada duduk serta mempunyai kemudahan untuk basikal, kerusi roda, dan sebagainya.
  32. Litar ini telah direka oleh Hermann Tilke, yang kemudiannya mereka bentuk kemudahan baru di Shanghai, Bahrain, Turki, Valencia, Singapura, Korea, India dan Texas, TX
  33. Model Jerman direka oleh Wilhelm von Humboldt dan berasaskan idea liberal Friedrich Schleiermacher berkenaan kepentingan kebebasan, seminar, dan makmal dalam universiti.
  34. Istilah maglev merujuk bukan sahaja kepada kenderaan, tetapi juga kepada seluruh sistemnya, termasuk landasannya, yang direka bentuk khusus untuk pengapungan dan perejangan.
  35. Internet Explorer telah direka bentuk untuk memperlihatkan beraneka jenis laman web serta menyediakan ciri-ciri tertentu dalam sistem pengendalian, termasuk Microsoft Update.
  36. Alat pengawal ini direka berdasarkan kepada alat pengawal DualShock 2 yang mengekalkan ciri-ciri seperti butang yang sensitif kepada tekanan, susun atur butang serta reka bentuk.
  37. Kuasa nuklear adalah merupakan sebarang teknologi nuklear yang direka bagi menghasilkan tenaga yang boleh digunakan daripada nukleus-nukleus atom melalui tindak balas nuklear terkawal.
  38. Aksara 藏 sering digunakan dalam catatan yang menyebut mengenai Tsang seawal Dinasti Yuan, jika bukan lebih awal lagi, meskipun istilah moden "Xizang" (Tsang barat) was direka pada abad ke-18.
  39. Sarung senjata scabbard bagi katana dikenali sebagai saya, dan kepingan pelindung tangan, yang direka halus sebagai hasil seni yang unik terutama pada akhir tempoh Edo, yang dikenali sebagai tsuba.
  40. Dalam kes ini pasukan bertahan terpaksa memilih sasaran yang mana untuk diserang: kapal besar yang mereka direka untuk sangga, atau bot torpedo yang lebih kecil yang sedang menyerbu untuk menyerang.
  41. Menara Petronas yang direka oleh jurubina Cxsar Pelli dari Argentina ini, siap dibina pada tahun 1998 setelah menelan masa tujuh tahun sehingga menjadi bangunan tertinggi di dunia sewaktu disiapkan.
  42. Torpedo moden, secara sejarah digelarkan torpedo lokomotif, ialah projektil terdorong diri yang berjalan dalam air dan direka bentuk untuk meledak ketika menyentuh atau berdekatan dengan sesuatu sasaran.
  43. Logo korporat Malaysia Airlines baru direka oleh Institut Teknologi MARA telah diperkenalkan pada 15 Oktober, 1987, dengan mengekalkan tema wau bulan, tetapi warna baru dan bentuk yang lebih aerodinamik.
  44. Kereta kebal merupakan kenderaan tempur berperisai berantai yang direka untuk memusnahkan musuh yang kelihatan melalui tembakan langsung dari meriam bergaris pusat besar dan tembakan sokongan dari mesingan.
  45. Menara setinggi 88 tingkat ini banyak dibuat daripada konkrit bertetulang dengan muka bangunan buatan keluli dan kaca yang direka untuk menyerupai motif kesenian Islam untuk mencerminkan agama Islam di Malaysia.
  46. dengan derma sebanyak AS$8.5 juta, dan direka bentuk oleh sepasukan arkitek antarabangsa, termasuknya Le Corbusier (Perancis) yang termasyhur, Oscar Niemeyer (Brazil), dan wakil-wakil daripada banyak negara yang lain.
  47. Pada bulan November, Microsoft memasuki pasaran pembantu digital peribadi (PDA) dengan Windows CE 1.0 yang direka khusus untuk peranti bermemori rendah dan berprestasi rendah seperti peranti mudah alih dan komputer kecil.
  48. Pasukan ini, telah lama dibayangkan dalam rancangan starategik Admiralti sebagai armada tempur besar direka untuk bertindak sebagai Armada wujud dan pengimbang kepada niat Jepun, akhirnya dihantar ke Singapura sebagai skuardon kekuatan rendah.
  49. Pada tahun 1975, permainan video Pong yang direka oleh Atari telah mendapat perhatian daripada masyarakat pada ketika itu sehingga Magnavox membatalkan konsol Odyssey dan mengeluarkan konsol Odyssey yang telah diperbuat khusus untuk memainkan permainan Pong dan hoki, yang diberi nama Odyssey 100.
  50. Dua cerita telah direka tentang maskot-maskot ini, iaitu Out Of A Rainbow, iaitu kisah kelahiran Wenlock dan Mandeville, dan Adventures On A Rainbow yang mengisahkan pertemuan kanak-kanak dari Out Of A Rainbow dengan maskot-maskot ini di samping mencuba pelbagai acara sukan Olimpik dan Paralimpik.
  51. Roti juga dimakan sebagai makanan ringan, atau sebagai bahan dalam persiapan kulinari yang lain, seperti makanan bergoreng yang disaluti serbuk roti untuk mengelakkan lekitan atau rasa hambar komponen utama agar roti, ataupun bahan isian direka untuk mengisi kaviti atau mengekalkan jus yang mungkin mengalir keluar.
  52. Tidak seperti kebiasaan bahasa pengaturcaraan lain yang direka bentuk untuk dikompil kepada kod mesin ataupun diterjemah terus dari kod sumber semasa masa jalanan, Java dikhaskan untuk dikompil kepada kod bait , yang mana ia akan dilaksanakan (biasanya menggunakan kompilasi JIT (just in time)) oleh Mesin Maya Java (JVM).
  53. Menurut berbagai-bagai sumber berita, bahan letupan cecair yang bertujuan untuk digunakan dibentuk daripada penggabungan sebilangan komponen yang disimpan dalam bekas-bekas minuman ringan supaya dapat mengelakkan pengesanan oleh peranti-peranti pemeriksaan bagasi yang direka bentuk hanya untuk mengesan bahan-bahan letupan pepejal.
  54. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...