Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "makmur"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "makmur" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Negeri Perak menjadi makmur dan maju di bawah pemerintahannya.
  2. Sejak itu Kenya menjadi negara paling stabil dan makmur di Afrika.
  3. Palembang yang makmur itu kembali mendapat serangan dari pihak asing.
  4. Bandar-bandar di utara Jerman pula berkembang makmur sebagai ahli di dalam Liga Hansa.
  5. Selain itu, Petaling Jaya juga terdiri daripada beberapa perbandaran makmur seperti Damansara.
  6. Kerajaan makmur ini adalah "pengeksport" budak dan berdagang dengan orang Portugal dan Belanda.
  7. Kemudian Adal di bawah merebaknya pengaruh Kerajaan diRaja Ifat, dan makmur di bawah naungannya.
  8. Walaupun begitu, kejatuhan pasaran saham pada Oktober 1929 menandai keakhiran masa yang makmur pada dekad 1920-an.
  9. Ia menemukan percabangan sungai Landak dan kemudian mengembangkan daerah itu menjadi pusat perdagangan yang makmur dan Pontianak berdiri.
  10. Yaqut Al-Hamawi dan kemudiannya ibn Said telah mencatat bahawa orang-orang Berber merupakan sebuah negara Muslim yang makmur pada masa itu.
  11. Realisme sosialis adalah gaya yang diluluskan dengan Korea Utara yang digambarkan sebagai makmur dan progresif dan rakyat gembira dan bersemangat.
  12. Kepulauan Virgin British adalah salah satu dari wilayah di Caribbean yang makmur dengan pendapatan keluaran dalam negara kasar per kapita berjumlah AS$38,500.
  13. Empayar Mali bangkit untuk berkuasa di kawasan ini selepas Pertempuran Kirina pada tahun 1235, dan menjadi makmur sehingga dilemahkan oleh masalah-masalah dalaman.
  14. Berikutan sezaman kelembapan ekonomi sedunia dan persengketaan industri pada 1970-an, UK menerima aliran masuk yang lumayan hasil minyak Laut Utara pada tahun 1984 lalu kembali makmurekonominya.
  15. Oleh sebab itu, di negara-negara membangun, dekad 1970-an telah dikenangi dengan nostalgia kerana perubahan dan harapan untuk mencapai sebuah masyarakat yang makmur dan egalitarian masih tidak sempurna.
  16. Di antara abad ke-7 dan ke-13, sebahagian besar dari negeri-negeri maritim yang makmur ini berada di bawah kawalan longgar empayar Srivijaya, sebuah kerajaan Melayu agung yang berpusat di Palembang, Sumatera.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...