Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "dekad"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dekad" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Istilah "teknologi maklumat" muncul pada sekitar dekad 1970-an.
  2. Namun demikian, kerajaan ini bertahan selama satu dekad sahaja.
  3. Ekonomi Australia tidak pernah mengalami kemelesetan sejak awal dekad 1990-an.
  4. Dari dekad 1950-an sehingga sepanjang 1970-an, bandar raya Rotterdam dibina semula.
  5. Kumpulan Bembeya Jazz menjadi popular pada dekad 1960-an selepas kemerdekaan Guinea.
  6. Pada dekad 1960-an, Britain mengepalai dalam kajian dan pembangunan teknologi maglev.
  7. Stephen Jay Gould telah menuntut bahawa dekad pertama hanya mempunyai sembilan tahun.
  8. Selama lima dekad selepas Perang Dunia II, kebanyakan jajahan empayar menjadi merdeka.
  9. Sewaktu dekad berlangsung, pandangan dunia Amerika Syarikat kian membimbangkan dengan:
  10. Semasa dekad 1920an, Kyrgyzstan banyak mengembangkan hidup budaya, pendidikan dan sosial.
  11. Selepas dekad itu, kebanyakan negara memilih untuk mengiktiraf Republik Rakyat China pula.
  12. Walaupun perbandingan tersebut, terdapat banyak perbezaan di antara kedua-dua dekad tersebut:
  13. Universiti Oxford bertindak sebagai tempat Gerakan Oxford dalam Gereja England pada dekad 1830-an.
  14. Torpedo" benar dicipta oleh Robert Whitehead, seorang jurutera British, pada pertengahan dekad 1800-an.
  15. Dengan penamatan Perang Sejuk, dekad ini sering dipandang tinggi oleh kebanyakannya orang di banyak negara.
  16. Bagaimanapun, Shanghai mengalami satu siri perubahan sempadan subbahagian, khususnya pada dekad yang berikut.
  17. Sejak keakhiran abad ke-20, dekad 1920-an telah dikaitkan dengan dekad 1990-an, terutamanya di Amerika Syarikat.
  18. Pada dekad 1990-an, termuncul apa yang sering diperikan sebagai "klik Shanghai" yang bersifat sayap tengah-kanan.
  19. Gagasan-gagasan yang masuk ke dalam Gabungan Livonia sangatlah cepat dan pada dekad 1520-an mereka cukup terkenal.
  20. Walaupun begitu, kejatuhan pasaran saham pada Oktober 1929 menandai keakhiran masa yang makmur pada dekad 1920-an.
  21. Industri makanan berasaskan minyak sawit di Malaysia telah mengalami perkembangan pesat sejak tiga dekad yang lalu.
  22. Dalam beberapa dekad terakhir, pertumbuhan dalam sektor kewangan telah lebih dari menggantikan penurunan dalam baja.
  23. Pertumbuhan GDP adalah sekitar lapan peratus dalam tiga dekad yang telah berlalu dengan eksport yang banyak membantu.
  24. Kebencian Bennett kepada pegawai-pegawai khidmat tetap memuncak dalam dua dekad bila mana Australia mengecapi keamanan.
  25. Sementara itu, Fangio dikenang kerana mendominasi dekad pertama F1 maka sekian lama dipandang sebagai "grand master" F1.
  26. Selepas tiga dekad bergolak akibat pemerintahan tentera silih-berganti, akhirnya kerajaan awam telah berkuasa pada 1993.
  27. Sedangkan dekad 1960-an menyaksikian aktivisme sosial, masyarakat semakin beralih kepada kekhusyukan diri pada dekad 1970-an.
  28. Akhir dekad 1970-an memperlihatkan kebangkitan mikrokomputer, diikuti dengan rapat oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981.
  29. Walaupun demikian, banyak tarikh masih tidak pasti, tetapi keraguan adalah pada tahap beberapa dekad dan bukannya berabad-abad.
  30. Akhbar-akhbar British menamatkan penggunaan istilah ini menjelang dekad 1930-an, hakikat apa yang dikatakan usaha-usaha Vojislav M.
  31. Kerana perbezaan dalam epistemologi, antropologi sebagai sebuah disiplin mempunyai kekurangan kohesi selama beberapa dekad terakhir.
  32. Tom Wolfe, seorang penganalisis dan pengarang, memerikan perasaan ini pada 1976 dengan menggelarkan dekad ini sebagai "Dekad Diri" .
  33. Biarpun proses ini telah dijumpai pada tahun 1873, asetaminofen tidak digunakan dalam bidang perubatan sehinggalah dua dekad selepasnya.
  34. Ekonomi Tanjung Verde telah bertumbuh sejak lewat dekad 1990-an, dan kini dianggap sebagai sebuah negara yang sederhana perkembangannya.
  35. Pada lewat dekad 1940-an, gerakan-gerakan pro-demokrasi dan parti-parti politik yang baru muncul kritikan terhadap sistem autokrasi Rana.
  36. Pada dekad 1960-an, Clifford Geertz, pakar antropologi Amerika Syarikat yang ternama, membahagikan masyarakat Jawa kepada tiga buah kelompok:
  37. Dari segi politik, hampir-hampir seluruh dekad 2000-an didominasikan oleh perjuangan bagi menentang tindakan terorisme yang telah menyebabkan:
  38. Tiada percubaan susulan untuk mendirikan koloni British di luar negara dibuat sehingga pemerintahan Elizabeth I semasa dekad terakhir abad ke-16.
  39. Sebuah empangan dibina pada dekad 1260-an atau 1270-an untuk mencegah air tinggi dan pasang surut ribut Sungai Rotte daripada membanjiri daratan.
  40. Ia masih agak berangin dan terbuka sehingga majlis-majlis bandar raya mula mengembangkan sebuah dasar seni bina yang aktif sejak dari dekad 1980-an.
  41. Setakat ini, dekad 2000-an telah ditandakan dengan persoalan-persoalan sosial yang diwarisi oleh dunia dari dekad 1990-an dan penamatan Perang Sejuk.
  42. Negara-negara yang kurang mewah seperti Malaysia juga mengalami kemajuan pesat terhadap kemakmuran ekonomi dan taraf hidup rakyatnya pada dekad 1990-an.
  43. Penanaman ladang yang menggunakan bahan D x P berlaku secara mendadak pada awal dekad 1960-an apabila Felda membuka tanah rancangan secara besar-besaran.
  44. Mereka juga mempunyai beberapa barisan pengarah India yang kukuh untuk dua dekad seterusnya seperti yang dikenali dalam pengarahan filem Melayu antaranya B.
  45. Program pembiakan di Malaysia dan Indonesia sejak dekad 1920-an terhadap baka dari Deli untuk tujuan komersil telah menjadikannya seragam dan bermutu tinggi.
  46. Semasa pemenjaraan Sukarno oleh pihak Belanda pada awal dekad 1930-an, bakal presiden Indonesia yang pertama itu tinggal di Bengkulu buat tempoh yang singkat.
  47. Antara rancangan pada masa kini adalah untuk memodenkan tentera menjadi tentera professional pada dekad yang akan datang dan menghadkan konscripsi kepada 3 bulan.
  48. Rumpai yang tahan racun perosak mengambil masa satu atau dua dekad untuk muncul, dengan serangga mencapai ketahanan terhadap racun perosak dalam tempoh sekitar sedekad.
  49. Kegiatan samseng telah dipopularkan oleh kumpulan-kumpulan samseng di Amerika Syarikat yang memainkan peranan utama dalam ekonomi negara pada dekad 1920-an hingga 60-an.
  50. Dalam jawatan serentaknya sebagai Pengarah Eksekutif bagi Lembaga Eksport Pakaian dan Tekstil, Arroyo menyelia pertumbuhan industri pakaian yang pesat pada dekad 1980-an.
  51. Puak pemberontak telah menewaskan tentera persekutuan, tetapi mereka terpaksa menghadapi pergolakan dalaman dan negara berada dalam keadaan konflik selama dua dekad lagi.
  52. Peperangan telah mengurangkan jumlah penduduk Estonia dari kira-kira 250.000-300.000 jiwa sebelum Perang Livonia menjadi kira-kira 120.000-140.000 jiwa pada dekad 1620-an.
  53. Pada dekad 1980-an, pentadbiran Hawke memulakan proses pembaharuan ekonomi melalui pengapungan dolar Australia pada tahun 1983, serta pembatalan kawal selia sistem kewangan.
  54. Tiga dekad selepas itu merupakan dekad yang huru-hara dan tidak aman, dan pembahagian wujud disebabkan kewujudan panglima perang, Perang China-Jepun dan Perang Saudara China.
  55. Bagaimanapun, sejak penghentian penggunaan bahasa Greek Katharevousa secara rasmi pada dekad 1970-an, bentuk umum Αθήνα (Athxna) telah menjadi nama rasmi bandar raya ini.
  56. Pada 1970-an, Jerman dan Jepun pula memulakan kajian mereka dan selepas beberapa kegagalan, kedua-dua negara ini berjaya membangunkan teknologi yang matang pada dekad 1990-an.
  57. Istilah "tradisional" dipergunakan untuk membezakan set aksara tradisional daripada set aksara Cina ringkas yang dibakukan oleh kerajaan Republik Rakyat China sejak dekad 1950-an.
  58. Republik yang lama pula berpindah ke pulau Taiwan dan terus diiktiraf sebagai kerajaan sah seluruh China oleh blok Barat dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sehingga dekad 1970-an.
  59. Benihnya dari Bogor ini kemudiannya ditanam di tepi-tepi jalan sebagai tanaman hiasan di Deli, Sumatera pada dekad 1870-an dan di Rantau Panjang, Kuala Selangor pada tahun 1911-1912.
  60. Pada dekad 1920-an, fenomena peluwapan Bose-Einstein diramalkan berdasarkan kerja Bose mengenai mekanik statistik foton dan kemudiannya diformalkan dan dibuat lebih umum oleh Einstein.
  61. Berbeza dengan kekurangan sumber matematik Mesir, pengetahuan kita tentang matematik Babylonia berasal daripada melebihi 400 buah tablet lempung yang diekskavasi sejak dari dekad 1850-an.
  62. Walaubagaimanapun, dekad 1990-an juga membawakan pertempuran yang tragik, seperti Perang-perang Balkan, penghapusan bangsa Rwanda, Pertempuran Mogadishu di Somalia dan Perang Teluk pertama.
  63. Tuntutan itu semakin menjadi selepas didirikannya beberapa parti politik yang ditubuhkan pada dekad itu, semakin hebat menyampaikan tuntutan agar Suriname diberikan kebebasan penuh secepat mungkin.
  64. Pengetahuan kita tentang Prakambrium adalah terlalu sedikit, meskipun ia merupakan tujuh perlapan daripada sejarah Bumi, dengan apa yang diketahui hanya ditemui pada empat atau lima dekad yang lalu.
  65. Perkembangan bandar raya ini yang pesat yang dimulakan pada dekad 50-an dan 60-an masih diteruskan pada hari ini kerana peralihannya daripada sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian.
  66. Suatu laporan yang terkini meramalkan bahawa Bengkulu akan mengalami "risiko pembanjiran pada beberapa dekad yang akan datang, akibat gempa bumi bawah laut yang diramalkan di sepanjang pantai Sumatera"
  67. Semasa Darurat Tanah Melayu pada pertengahan dekad 1950-an, Yong Peng merupakan salah satu kampung baru Cina yang bertujuan untuk mengasingkan penduduknya daripada memberi bantuan kepada pihak komunis.
  68. Oleh sebab itu, di negara-negara membangun, dekad 1970-an telah dikenangi dengan nostalgia kerana perubahan dan harapan untuk mencapai sebuah masyarakat yang makmur dan egalitarian masih tidak sempurna.
  69. Banyak negara, institusi, syarikat dan organisasi juga menganggap bahawa dekad 1990-an merupakan tempoh yang makmur, iaitu hampir-hampir kesemuanya pulih selepas lama mengalami kegagalan bertahun-tahun.
  70. Sebelum dekad 1950-an, bidang ini dipanggil sebagai teknologi radio kerana penggunaannya menggunakan prinsip rekabentuk dan teori pancaran gelombang radio, penerimaan gelombang radio dan juga tiub vakum.
  71. Haiwan-haiwan sebegini pernah wujud dalam bilangan yang banyak di daerah Kluang beberapa dekad yang lalu; tetapi kini hampir tiada lagi disebabkan aktiviti pemburuan dan pemusnahan habitat semulajadinya.
  72. Semenjak dekad 1960an, setiap daripada lima anggota tetap Majlis Keselamatan (Perancis, China, Russia, United Kingdom dan Amerika Syarikat) telah sentiasa mempunyai satu hakim mereka sendiri di Mahkamah ini.
  73. Shanghai merupakan salah satu daripada hanya dua buah bekas kawasan perbandaran Republik China yang tidak bergabung dengan provinsi-provinsi yang berjiran pada dekad yang berikut (yang lain itu ialah Beijing).
  74. Sebuah tinjauan pendapat yang dijalankan oleh Majalah Tempo pada awal dekad 1990-an menunjukkan bahawa hanya sekitar 12% daripada orang-orang Jawa menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa pertuturan harian.
  75. Sejak dari dekad 1920-an sehingga akhir 1930-an, Shanghai merupakan apa yang dipanggil 'Bandaraya Dosa' kerana gengster-gengster semasa itu amat berkuasa dan menjalankan kasino-kasino dan rumah-rumah pelacuran.
  76. Walaupun menghadapi pengepungan dan pengeboman, pembinaan sistem metro Moscow yang dimulakan pada awal dekad 1930-an diteruskan sepanjang peperangan dan pada akhir perang, beberapa landasan metro yang baru dibuka.
  77. Menjelang pertengahan dekad 1400-an, kemaharajaan Hungary dilemahkan oleh peluasan Empayar Otoman ketika kebanyakan kawasan gunung-ganang yang kini dikenali sebagai Bosnia dan Herzegovina jatuh kepada tentera Turki.
  78. Sudah tentu bahawa rupa tempoh pada abad ke-20 sebelum Peperang Dunia I kelihatan serupa dengan akhir abad ke-19 dan sebaliknya juga, dekad 1990-an mempunyai ciri-ciri awal abad ke-21 (sila rujuk kepada zaman Bubble.
  79. Pada pertengahan dekad 1800-an, kerajaan Tunisia di bawah pemerintahan Bey menjejaskan kewajarannya dengan membuat beberapa keputusan kewangan yang penuh dengan perbalahan dan yang akhirnya mengakibatkan kejatuhannya.
  80. Atur cara penggunaan ini mempunyai pentafsir garis perintah sebagai antara muka pengguna asas tetapi sejak pertengahan dekad 1980-an, ia telah digantikan dengan antara muka pengguna grafik untuk memudahkan pengendalian.
  81. Penduduk-penduduk di seluruh dunia meningkat dengan lebih pesat pada dekad ini apabila dibandingkan dengan dekad-dekad lain di sejarah manusia dengan penambahan penduduk baru sebanyak satu bilion dalam hanya satu dekad.
  82. Sejak dari akhir dekad 1920-an dan pada sepanjang dekad 1930-an, dasar beralah merupakan dasar komuniti antarabangsa, dengan tiadanya sebarang negara yang rela mengambil pendirian yang aktif selain daripada celaan lemah.
  83. Ekonomi EU dijangka akan meningkat dalam beberapa dekad yang akan datang memandangkan lebih banyak negara akan menyertai kesatuan ini dan kebanyakan negara tersebut mempunyai GDP yang jauh lebih rendah daripada purata EU.
  84. Asal kebanyakan penyakit yang membunuh berjuta penduduk asli di Amerika boleh dijejak kembali kepada penduduk Eurasian yang telah tinggal selama beberapa dekad (‘’ millennia ‘’) berhampiran dengan haiwan ternakan.
  85. Sebaliknya, pada penghabisan dekad ini, pergerakan kewanitaan telah membantu mencapai keadaan bekerja yang lebih baik untuk kaum wanita dan environmentalisme telah pun menjadi perjuangan yang utama di Amerika Syarikat dan Eropah.
  86. Sejarawan berdebat akan berapa tinggi minat Amerika dalam mendapatkan sebuah empayar, dan menyedari bahawa kekuatan Eropah sejak beberapa dekad terakhir telah memperluaskan empayar mereka secara dramatik, terutama di Afrika dan Asia.
  87. Pada dekad 1960-an, sami-sami agama Buddha, khususnya Thxch Quảng Đức di Vietnam Selatan, menarik perhatian dunia Barat terhadap bantahan-bantahan mereka yang menentang Presiden Ngx Đxnh Diệm melalui pembakaran diri sehingga mati.
  88. Ekonomi India telah berkembang secara berterusan selama dua dekad yang lalu; namun, pertumbuhan itu nyata tidak sekata apabila kita membandingkan kelompok-kelompok sosial, ekonomi dan rantau geografi yang berbeza, serta kawasan bandar dan luar bandar.
  89. Order sebagai satu aras tersendiri dalam pengelasan biologi dengan nama sendiri ) diperkenalkan buat pertama kali oleh ahli botani Jerman, Augustus Quirinus Rivinus, dalam pengelasan tumbuhannya yang termuncul dalam sebuah siri karya pada dekad 1690-an.
  90. Di Barat, Shanghai telah juga dieja sebagai Schanghai (bahasa Jerman), Sjanghai (bahasa Belanda), Xangai (bahasa Portugis), dan Changhax (bahasa Perancis), tetapi sejak dari dekad 1990-an, ejaan Hanyu Pinyin, iaitu "Shanghai", telah menjadi sejagat di Barat.
  91. Sebagai aksi tandingan tempoh Rusifikasi yang diasaskan Empayar Rusia pada dekad 1890-an, nasionalisme Estonia lebih bernada politik, yang pada ketika itu kaum terpelajar menyeru autonomi yang diperluaskan, dan kemudian, kemerdekaan penuh dari Empayar Russia.
  92. Sejak pembatalan kawal selia pasaran televisyen dan radio United Kingdom pada dekad 1980-an, BBC telah menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari sektor komersil , khususnya perkhidmatan-perkhidmatan televisyen satelit, televisyen kabel, dan televisyen digital.
  93. China, Indonesia, Korea Selatan, dan Malaysia merupakan antara negara yang mempunyai pemain bertaraf-dunia secara konsisten sejak beberapa dekad yang lalu dan mendominasi pertandingan peringkat antarabangsa, yang mana China sering menjadi pendominasi sejak kebelakangan ini.
  94. Kendatipun begini, empat dekad yang berlalu selepas itu menampakkan kegagalan negara baru ini mempertahankan dirinya diserang pemberontak, Perang China-Jepun II, dan Perang Saudara China dimana ahli Kuomintang nasionalis terpaksa bertempur dengan Parti Komunis China Gongchandang.
  95. Ini disebabkan kedua-kedua dekad dianggapi sebagai masa yang maju dari segi ekonomi dengan kemakmurannya melintasi hampir keseluruh dekad selepas peristiwa terbesar pada keakhiran dekad yang lalu (Perang Dunia I, flu Sepanyol pada akhir 1910-an serta penamatan Perang Sejuk pada akhir 1980-an}.
  96. Istilah ini juga digunakan untuk memerikan pelbagai tempoh yang bertindih dengan takrif kalendar Gregory, terutamanya "abad ke-20 singkat" yang menuntutkan bahawa tahun-tahun di antara 1901 dan 1913 kelihatan serupa dengan abad ke-19 dan dekad 1990-an kelihatan serupa dengan permulaan abad ke-21.
  97. Estonia Selatan pada dekad 1560-an berbentuk Kadipaten Livonia yang autonomi dalam Komanwel Poland-Lithuania di bawah pengawasan gabungan Mahkota Kerajaan Poland dan Kadipaten Agung Lithuania, terdiri dari dua kepangeranan Estonia sekarang: kepangeranan Dorpat (daerah Tartu) dan kepangeranan Parnawa (daerah Pxrnu).
  98. Meskipun pengaruh global dari penutur Bahasa Inggeris asli di pawagam, pesawat penumpang, penyiaran, sains dan di Internet pada dekad kebelakangan, Bahasa Inggeris sekarang adalah paling banyak bahasa kedua yang dipelajari di dunia, meskipun bahasa lain seperti Perancis dan Sepanyol juga mengekalkan kepentingan di dunia.
  99. Perjanjian Bogue yang dimeterai pada tahun 1843, serta Perjanjian Wangsia China-Amerika yang dimeterai pada tahun 1844 bersama-sama memperlihatkan negara-negara asing memperoleh hak wilayah asingan di tanah Cina yang berlangsung secara rasmi sehingga 1943 meskipun pada dasarnya, kedua-dua perjanjian ini tidak wujud lagi menjelang akhir dekad 1930-an.
  100. Walaupun kerajaan Jepun menggunakan frasa "Peristiwa Shina" dalam dokumen-dokumen rasminya kerana perkataan Shina dianggap sebagai perkataan menghina oleh China, media-media di Jepun sering memparafrasakannya dengan ungkapan-ungkapan lain seperti Peristiwa Jepun-China yang digunakan oleh media sejak dari dekad 1930-an lagi.
  101. Taiwan terus berada di bawah pemerintahan darurat seperti yang diperuntukkan di bawah "Provisyen Sementara Efektif Semasa Pemberontakan Komunis" dan pemerintahan satu parti sehingga empatdekad dari tahun 1948 ke tahun 1987, apabila Presiden Chiang Ching-kuo dan Lee Teng-hui, iaitu Presiden pertama Taiwan yang merupakan penduduk tempatan, secara beransur mengliberalisasikan dan mengdemokrasikan system pemerintahan.
  102. Pada tahun 1228, selepas Perang Salib Livonia, hingga dekad 1560-an, Estonia menjadi sebahagian daripada Terra Mariana, yang dibentuk pada tarikh 2 Februari 1207 sebagai sebuah kepangeranan Empayar Rom Suci dan diisytiharkan oleh Pope Innosensius III pada tahun 1215 sebagai subjek Tahta Suci.Bahagian selatan negara ini ditakluk oleh Persaudaraan Pedang Livonia yang menggabungi Kesatria Teuton pada tahun 1237 dan menjadi cabangnya yang dikenali sebagai Ordo Livonia.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...