Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "pelarian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pelarian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Segelintir mereka ini sebenarnya pelarian Palestin sejak tahun 1948 lagi.
  2. Pada peringkat awal, pelarian Palestin tidak disenangi oleh warga asal Lubnan sendiri.
  3. Pada 18 Februari 1999 Surayud telah menamatkan dasar anti pelarian etnik Karen dari Myanmar .
  4. Kadar pelarian semakin meningkat akibat pemerintahan kuku besi Presiden Zimbabwe iaitu Robert Mugabe.
  5. Nama KMM diberikan oleh Sultan Djenain , seorang pelarian politik Parti Komunis Indonesia yang bertindak sebagai penaung KMM.
  6. Afrika Selatan juga telah meningkatkan bilangan tenteranya di sempadan Zimbabwe untuk membendung pelarian dari negara tersebut.
  7. Kerajaan Poland tumbang, dan Presiden Ignacy Moscicki melarikan diri serta menubuhkan kerajaan Polish dalam pelarian pada 18 September 1939.
  8. Perang itu mengakibatkan beratus-ratus ribu pelarian daripada kedua-dua pihak, dan beribu-ribu orang dibunuh, baik dalam perang mahupun oleh penghapusan bangsa.
  9. Shanghai telah menjadi satu pusat untuk pelarian seawal 1919 lagi ketika banyak orang Rusia Putih melarikan diri daripada revolusi dan perang saudara di Rusia untuk tinggal di sini.
  10. Semasa Perang Dunia II, Shanghai menjadi sebuah pusat untuk pelarian daripada Eropah, dan merupakan bandar raya yang tunggal di dunia yang terbuka kepada orang Yahudi tanpa syarat ketika itu.
  11. Bagaimanapun, di bawah tekanan sekutu-sekutu Nazi, Jepun memindahkan semua pelarian Yahudi ke dalam apa yang kemudian dikenali sebagai "kawasan perumahan sesak Shanghai" pada akhir tahun 1941.
  12. Gabon menandatangani konvensyen tahun 1951 berkaitan dengan status pelarian, protokol tahun 1967, dan konvensyen tahun 1969 yang menetapkan segi khusus mengenai permasalahan pelarian di Afrika.
  13. Mulai tahun 1970, pelarian Filipina dari Mindanao yang terdiri daripada Orang Moro dan Suluk mulai tiba di Sabah hasil daripada Pemberontakan di Selatan Filipina dan mula mengambil tempat dalam wilayah.
  14. Negara China telah menghantar sebuah pesawat untuk memindahkan beratus-ratus pelarian Cina daripada rusuhan tersebut dan lebih ramai askar Australia dan New Zealand dikerahkan untuk meredakan ketegangan di sana.
  15. Kedudukannya yang baik di hulu air Sungai Volga menghasilkan pembangunan yang tetap dan selama banyak tahun, Moscow menjadi sebuah kerajaan yang stabil serta makmur, dan menarik banyak orangpelarian dari seluruh Rusia.
  16. Hubungan tegang dengan Papua New Guinea yang disebabkan oleh kemasukkan orang pelarian daripada Bougainville dan keadaan kucar-kacir yang berlaku akibat anasir yang mengejar pelari-pelari tersebut, kini sudah menjadi baik.
  17. Pertempuran di sepanjang sempadan Sierra Leone dan Liberia serta pergerakan pelarian telah mengakibatkan gangguan ekonomi yang utama, dan memburukkan lagi keyakinan pelabur, dengan syarikat-syarikat pelombongan asing mengurangkan kakitangan ekspatriatnya.
  18. Apabila Kerajaan Tibet dalam Buangan dan komuniti pelarian Tibet di rantauan menyebut Tibet, maksud mereka ialah kawasan-kawasan yang terdiri daripada wilayah-wilayah tradisi Amdo, Kham, dan x-Tsang, tetapi tidak termasuk Sikkim, Bhutan, dan Ladakh yang turut membentuk sebahagian lingkungan kebudayaan Tibet.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...