Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "bagaimanapun"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bagaimanapun" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Walau bagaimanapun ia tetap membawa maksud yang sama.
  2. Tunku bagaimanapun menegaskan PKM perlu menyerah kalah.
  3. Cadangan ini bagaimanapun dikritik kerana dikatakan kabur.
  4. Hasil apa yang dijumpainya, bagaimanapun tidak diterima secara meluas.
  5. Pembezaan ini bagaimanapun jarang dibuat dalam kebanyakan penulisan kini.
  6. Daerah-daerah konservasi yang ada walau bagaimanapun telah terpengaruh juga.
  7. Walau bagaimanapun had itu boleh dinaikkan sekiranya masih terdapat kekosongan.
  8. Ia, bagaimanapun tidak membenarkan hak dan kuasa menyingkirkan Perdana Menteri.
  9. Mereka bagaimanapun boleh dikenai sebagai Penanggalan melalui tingkah laku mereka.
  10. Walau bagaimanapun ia jelas bahawa konsep ini mempunyai masalahnya yang tersendiri.
  11. Walau bagaimanapun keahliannya berdasarkan kebudayaan berbanding kedudukan geografi.
  12. Tiga nama ini bagaimanapun ditolak Jemaah Menteri ketika mesyuarat pada 11 September 1996.
  13. Suruhanjaya bagaimanapun berdepan dengan pelbagai masalah dalam melaksanakan tugas mereka.
  14. Empayar Bizantium bagaimanapun menjadi kuat kerana musuh-musuhnya berperang sesama sendiri.
  15. Ia tidak memberikan kesan, walau bagaimanapun , sehingga ia diterbitkan dalam gazet kerajaan.
  16. Kapal- kapal ini bagaimanapun tidak dilengkapi hangar dan dan sistem anti udara yang berkemampuan tinggi.
  17. Walau bagaimanapun perlantikan ini dinyatakan tidak menurut Undang-Undang Diri Bagi Negeri Terengganu 1911.
  18. Kanard bagaimanapun hanya dipasang pada sesetengah model kelainan Su-30 sahaja sebagai contoh Sukhoi Su-30MKI.
  19. Walau bagaimanapun sebelum abad ke-19, Shanghai tidak dianggap sebagai sebuah bandar raya yang utama di China.
  20. Sesetengah pakar bagaimanapun memulakan Predinasti Mesir lebih awal, di Paleolithik Bawah (lihat Pradinasti Mesir).
  21. Walau bagaimanapun kapal pembinasa mempunyai masalah kerana ia perlu beroperasi sebagai peninjau untuk gerombalannya.
  22. Walau bagaimanapun pihak FBI menafikan bahawa peristiwa ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan aktiviti pengganas.
  23. Ini bagaimanapun jauh lebih sedikit berbanding 1,667 orang yang ditahan dalam perhimpunan Bersih 2.0 pada tahun sebelumnya.
  24. Gunung Tahan bagaimanapun adalah rendah daripada Gunung Kinabalu yang merupakan gunung tertinggi di Malaysia dan Asia Tenggara.
  25. Walau bagaimanapun Mackenzie menjadi orang biasa, saya imaginasikan beliau seorang lelaki yang baik, dan beliau tetap terpilih."
  26. Serangan Maharaja Basil II bagaimanapun berjaya dan sebahagian dari Syria kembali ke tangan empayar selain dari Turki dan Armenia.
  27. FIFA mempengerusikan pertandingan pertamanya pada tahun 1906, walau bagaimanapun ia berdepan dengan sedikit persetujuan atau kejayaan.
  28. Menyifatkan perlawanan pertamanya sebagai 'mimpi ngeri', bagaimanapun beliau menjaringkan gol tunggal kelabnya dalam kekalahan 2-1 kepada Stranraer.
  29. Rekod semasa dari tempoh itu jarang dijumpai, bagaimanapun ia menunjukkan bahawa pergeseran dalaman merupakan akibat pemberontakan balas kaum bangsawan.
  30. Bagaimana pihak Greek, yang berpecah dan secara perbandingan lemah mampu menang? Walau bagaimanapun Greek, terutamanya Athen dan Sparta enggan menyerah.
  31. Perancis kemudian menakluki Algiers pada 1830; bagaimanapun terdapat penentangan oleh pejuang-pejuang menjadikan usaha penaklukan Algeria menjadi lambat.
  32. pertussis, pada awalnya dijangkakan sebagai punca tunggal batuk kokol manusia: bagaimanapun dalam sebahagian kes batuk kokol ia disebabkan oleh bakterium, B.
  33. Pertempuran Bukit Kepong dianggap sebagai kekalahan tragik yang bagaimanapun mengukuhkan lagi semangat kerajaan dan penduduk untuk memerangi pengganas komunis.
  34. Seks oral bagaimanapun bukan cara berkesan untuk mencegah penyakit kelamin meskipun beberapa penyakit kelamin dipercayai tidak mudah tersebar melalui seks oral.
  35. Walaupun gejala-gejala yang ditunjukkan oleh sindrom Rengsa Usus ada kalanya serius, gangguan itu sendiri bagaimanapun tidak dikategorikan sebagai satu penyakit.
  36. Penyelidikan arkeologi baru-baru ini bagaimanapun telah mendedahkan pengebumian Kristian yang boleh bertarikh sebelum 1000M, yang membuktikan penempatan sebelumnya.
  37. Walau bagaimanapun di Spa-Francorchamps, Schumacher memenangi perlumbaan keduanya untuk Ferrari dengan menamatkan perlumbaan di hadapan pemandu Williams, Jacques Villeneuve.
  38. Brunei menepah tiga buah OPV berdasarkan rekabentuk F2000 TLDM awal 2000 dan siap pada 2004, bagaimanapun ianya dikatakan tidak menepati spesifikasi pihak Tentera Laut Diraja Brunei.
  39. Walau bagaimanapun pada tahun yang sama, kelab ini telah berdukacita berikutan dengan kematian pengurus legenda dan presiden kelab Matt Busby, yang telah kembali pada 20 Januari 1994.
  40. Walau bagaimanapun pada pertengahan musim, Schumacher mendahului kejuaraan, memenangi lima buah perlumbaan, dan memasuki Grand Prix terakhir pada musim ini dengan kelebihan satu mata.
  41. Kuda pada masa itu adalah lebih kecil tetapi lebih bertenaga, bagaimanapun masih menjadi pertanyaan sejauh mana kuda masa itu mampu membawa samurai yang mengenakan perisai lengkap yang berat.
  42. Sungguhpun Manimekhalai mendakwa bahawa Ilam Tiriyan sebagai Chola, bukannya Pallava, bagaimanapun dalam sejarah, kepingan Velurpalaiyam bertarikh sehingga 852 CE, tidak menyebut mengenai Chola.
  43. Walau bagaimanapun penaklukan tidak datang sekaligus, pada zaman pertengahan Dinasti Fatimiyyah yang bermula di Algeria menakluki Mesir meskipun selepas itu dinasti ini meninggalkan Afrika Utara.
  44. Hubungan baik Srivijaya dengan Kerajaan Chola bagaimanapun tidak kekal lama apabila Rajendra Chola I menaiki takhta pada tahun 1012 dan melancarkan perang ke atas Srivijaya pada tahun 1025 masihi.
  45. Menurut rancangan asal, Muhammad Indera dimaklumkan bahawa serangan itu hanya sebagai amaran sahaja, bagaimanapun serangan yang turut disertai Komisar Goh Peng Tun itu bertukar menjadi tragedi buruk.
  46. Walau bagaimanapun mereka memenangi Piala FA 2004, menyingkirkan Arsenal (akhirnya merupakan juara liga musim tersebut) ketika di dalam pendakian ke perlawanan akhir, yang mana mereka telah mengalahkan Millwall.
  47. Wellington bagaimanapun menarik balik bidaannya, memetik kos yang diperlukan untuk menyamai rancangan yang dibentangkan Melbourne, yang menjadi tuan rumah secara automatik tanpa anggota Persekutuan perlu mengundi.
  48. Definisi ini bagaimanapun tidak merangkumi situasi di mana keputusan-keputusan dari fizik digunakan pula ke dalam fakta-fakta matematik abstrak untuk membuktikan yang di dalamnya sendiri tidak berkaitan dengan fizik.
  49. Mahkamah Tinggi Ipoh bagaimanapun telah mengeluarkan perintah melarang Speaker Dewan Undang Negeri Perak V.Sivakumar daripada mengadakan sebarang sidang DUN yang tidak mengikut undang-undang pada 3 Mac 2009 (Bernama).
  50. Hipotesis ini bagaimanapun hanya berdasarkan bukti variasi genetik yang lebih banyak di kalangan bangsa Asia tenggara berbanding bangsa Asia timur, tanpa mengambil kira sejarah sosio politik kedua-dua rantau tersebut.
  51. Tandatangan Perjanjian itu bagaimanapun diganggu oleh satu rampasan kuasa bulan Ogos, - satu cubaan rampasan kuasa terhadap Mikhail Gorbachev oleh ahli konservatif Parti Kommunis, merujuk kepada "Hardliners" media Barat.
  52. Seperti bandar berdekatan Dubai di Emiriah Arab Bersatu, ekonomi Doha sedang bergerak dari kebergantungan terhadap industri minyak dan gas asli, walau bagaimanapun tidak seperti Dubai, fokus utama Doha tidak kepada industri pelancongan.
  53. Ia bagaimanapun tidak membenarkan dua genera dalam alam yang sama untuk berkongsi nama; ini menjelaskan kenapa platypus dipanggil Ornithorhynchus--"platypus" merupakan pilihan asal, tetapi nama tersebut telahpun diberikan kepada invertebrata jarang.
  54. Walau bagaimanapun jisim migrasi [Kayan | Kayan]] s, diikuti oleh warfaring Iban ke dalam kawasan Rejang dan Balui kira-kira kira-kira 200 tahun lalu, memaksa masyarakat Punan yang tinggal di kawasan berundur ke [Kakus]] dan kemudiannya [Kemena]] lembangan.
  55. Ia bagaimanapun diputuskan untuk mempertahankan Kuching bagi lapangan terbangnya, dan kerana penawanannya oleh musuh akan memberi laluan kepada lapangan terbang terpenting Belanda di Singkawang II, enam puluh batu ke barat daya dan hanya 350 batu dari Singapura.
  56. Di dalam surat pengesyoran kepada Thomas Edison, Encik Batchelor menulis, 'Saya mengetahui terdapat dua manusia yang hebat dan salah seorang daripadanya adalah anda; manakala seorang lagi adalah orang muda ini,' bagaimanapun isi kandungan surat ini telah disanggah oleh McNichol di dalam bukunya.
  57. Hari sebenar 1 Mei di U.K., walau bagaimanapun ,secara umumnya digambarkan dengan perarakan-perarakan umum dan demonstrasi yang dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan anarki , meskipun dalam tahun-tahun kebelakangannya ia juga melibatkan kumpulan-kumpulan komunis, secara khususnya mereka daripada cawangan Trostsky.
  58. Serangan besar-besaran kerajaan Chola ini bagaimanapun tidak membawa kepada kelangsungan politik Chola ke atas wilayah-wilayah yang diserang kerana pada tahun 1028 masihi, Maharaja Sri Sangrama Vijayatunggavarman yang ditawan di Kadaram telah digantikan oleh seorang Maharaja baru yang kemudiannya menghantar satu utusan ke negeri China.
  59. Sehingga baru-baru ini, Arsenal tidak pernah layak ke peringkat separuh akhir kejohanan Champions League; bagaimanapun dalam 2005-06, mereka telah mara ke perlawanan akhir (di mana mereka menetang Barcelona pada May 17, 2006), menjadikan mereka kelab London yang pertama untuk berbuat sedemikian dalam lima puluh tahun sejarah kejohanan ini.
  60. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawal selia atau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihan umum khususnya dari kalangan para jemaah.
  61. Walau bagaimanapun pada kurun ke-19,sultan Brunei telah melantik seorang pembesar Brunei iaitu Pangeran Indera Mahkota sebagai wakil pemerintah Kesultanan Brunei di Sarawak.Beliau telah mengambil alih kuasa politik pembesar tempatan.Pangeran Indera Mahkota telah memerintah dengan tidak adil,ini menyebabkan penduduk tempatan tidak puas hati.Berikutan kegagalan beliau itu,sultan Brunei telah menghantar Pangeran Raja Muda Hashim untuk membantu Pangeran Indera Mahkota menamatkan kebangkitan penduduk tempatan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...