Thursday 28 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "fizikal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "fizikal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pergantungan fizikal adalah berbeza dengan ketagihan.
  2. Spesifikasi fizikal Cakera Blu-ray selesai pada tahun 2004.
  3. Kebanyakannya telah mengalami pembangunan fizikal dan mental.
  4. Oleh itu, pemecutan-pemecutan koordinat dan fizikal akan berbeza.
  5. Kecederaan fizikal seperti pendarahan gynekologi mungkin boleh berlaku.
  6. Walau bagaimanapun, pergantungan fizikal boleh memburukkan ketagihan seseorang.
  7. Walaubagaimanapun, rencana ini akan menumpukan perhatian kepada aspek fizikal sesuatu sukan.
  8. Seperti apa-apa aktiviti fizikal yang lain, pemanasan membantu untuk mengelakkan kecederaan.
  9. Dia tidak lagi menganggapnya dirinya sebagai badan fizikal yang musnah dengan peredaran masa.
  10. Bagaimanapun, tidak terdapat sebarang kesamaan fizikal antara sinar itu dengan torpedo mekanik.
  11. Ianya boleh dilakukan dengan pelbagai cara, dengan cara fizikal luaran, dalaman atau kedua-duanya sekali.
  12. Contohnya nombor hiperkompleks kurun ke-19 mempunyai motivasi kinematik dan fizikal tetapi menguji kefahaman.
  13. Gangguan sentuhan fizikal (faul) tidak dibenarkan dan terdapat sekatan bagaimana bola bola dikawal (penalty).
  14. Walaupun kandungan nikotin dalam rokok amat sedikit, pengguna masih boleh membentuk dependens fizikal terhadap nikotin.
  15. Media cetak pula menggunakan objek fizikal seperti akhbar, buku, risalah, atau komik untuk menyebarkan maklumat mereka.
  16. Materialisme, pula, perlu menyediakan satu penjelasan bagaimana dua jenis fenomena - rohani dan fizikal - boleh seiras.
  17. Dua belas lagi planet mungkin akan menyertai senarai ini apabila maklumat lanjut mengenai bentuk fizikal mereka diketahui.
  18. Pengelasan biologi moden diasaskan oleh Carolus Linnaeus, yang mengelompokkan spesies menurut ciri-ciri fizikal yang sama.
  19. Arkeologi juga menyiasat zat, simbolisasi, seni, sistem penulisan, dan sisa-sisa fizikal aktiviti budaya manusia yang lain.
  20. Sepertimana kebanyakan teori matematik, teori ini beroperasi dengan model matematik, dan bukan dengan objek fizikal nyata .
  21. Hasilnya adalah Melbourne hari ini yang merupakan antara bandaraya terbesar di dunia dari segi saiz fizikal atau tapak bandar.
  22. Deria sentuh menjadi semakin sensitif menyebabkan sentuhan fizikal menjadi lebih seronok, tetapi MDMA bukanlah agen afrodisia .
  23. Rogol juga boleh mengakibatkan kecederaan fizikal yang serius, termasuk juga kehamilan, dan jangkitan penyakit sebaran seksual.
  24. Dalam erti kata yang lain, ahli alkimia tidak pernah berpendapat memisahkan aspek kimia fizikal mereka dari pandangan metafizik.
  25. Oleh itu, pemecutan fizikal dan koordinat adalah secocok juga dalam kerelatifan khas, meskipun magnitud-magnitudnya mungkin berbeza.
  26. Sesetengah saintis menggunakan istilah ekosfera, yang mula digunakan pada 1960an, yang merujuk kepada komponen biologi dan fizikal planet.
  27. Morfina selalunya sangat menagihkan berbanding bahan-bahan yang lain, dengan toleran, dependens fizikal dan dependens psikologi cepat terbina.
  28. Ini bukan membawa maksud fizikal tetapi dari segi kerohanian dan tabiat ataupun budaya ataupun personaliti manusia, insan tidak akan sempurna.
  29. Pemeriksaan fizikal dan ujian darah perlu dilakukan bagi mengetahui punca-punca lain yang boleh menyebabkan gejala seperti sindrom Rengsa Usus.
  30. Namun, kekurangan peringatan yang fizikal secara keseluruahan telah menyebabkan ramai pakar sukar percaya terhadap asal-usul etnik Peranakan Cina.
  31. Telegrafi = jauh, dan graphein (γραφειν) = tulis) ialah penghantaran jarak jauh pesanan bertulis tanpa sebarang pengangkutan fizikal huruf.
  32. Dia percaya bahawa semua benda fizikal merupakan kejadian Platonik abstrak yang ideal, dan dia tidak dapat membayangkan bentuk "ideal" bagi hampagas.
  33. Muslim melihat syurga sebagai tempat keriangan dan kebahagiaan, dengan rujukan al-Qur'an menghuraikan sifatnya dan keseronokan fizikal yang akan datang.
  34. Sementara kebanyakan jumpaan fizikal bagi sindrom Turner adalah tidak merbahaya, terdapat kemungkinan masaalah perubatan besar dikaitkan dengan sindrom ini.
  35. Pembiakbakaan dalaman sebegini boleh menyebabkan harimau putih mengalami kecacatan fizikal seperti lelangit rekah dan skoliosis (kelengkungan tulang belakang).
  36. Sukan terdiri daripada aktiviti fizikal yang dilakukan untuk pelbagai tujuan untuk pertandingan, keseronokan, pembangunan, kemahiran, kecemerlangan, dan sebagainya.
  37. Paru-paru berair boleh berpunca dari pelbagai punca, termasuk jangkitan oleh bakteria, virus, fungi, atau parasit, dan kimia atau kecederaan fizikal kepada paru-paru.
  38. Sebarang perubahan pada kadar janjang ini pasti disebabkan oleh sesuatu daya dan oleh itu, pemecutan fizikal dan pemecutan koordinat adalah sama sahaja dalam mekanik klasik.
  39. Konsep ini berdasarkan idea bahawa sesuatu tingkah laku berubah mengikut masa, seperti proses yang sama yang berlaku dengan ciri-ciri fizikal yang dianggap melalui proses evolusi.
  40. Maklumat genetik perlu berinteraksi bersama faktor luaran yang lain seperti permakanan dan persekitaran untuk menentukan faktor fizikal dan perlakuan organisma secara keseluruhan.
  41. Biologi menumpukan kepada ciri-ciri fizikal dan tabiat hidupan yang hidup pada masa kini dan masa silam, bagaimana mereka terhasil dan interaksi antara sesama mereka dan alam sekitar.
  42. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  43. Fakta ini disokong kerana bahasa Iban adalah bahasa yang paling dekat dengan Bahasa Melayu dan bahasa Iban sendiri berasal dari rumpun Malayic dan berparas rupa serta fizikal dari ras Malayoloid.
  44. Ia termasuk aliran utama seperti (geologi/ilmu kaji bumi), geofizik, meteorologi, geografi fizikal (berlainan dengan geografi manusia), mineralogi, paleontologi, sedimentologi, hidrologi, dan geodesi.
  45. Daripada orang Negrito telah diperturunkan orang Semang yang mempunyai ciri-ciri fizikal berkulit gelap, berambut kerinting, bermata bundar, berhidung lebar, berbibir penuh, serta saiz badan yang pendek.
  46. Walaupun pergantungan fizikal bersifat sejagat kepada pengguna opioid, ketagihan sebenar jarang berlaku biarpun opioid digunakan pada kadar yang tinggi dalam tempoh masa yang lama, untuk merawat penyakit kronik.
  47. Satu implikasi daripada teori Einstein mengenai teori kerelatifan umum bahawa geometri Euclid merupakan satu anggaran yang baik kepada sifat-sifat ruang fizikal hanyak sekiranya medan graviti tidak terlalu kuat.
  48. Indonesia dari segi politik umumnya dianggap sebahagian daripada Asia Tenggara, tetapi dari segi geologi dianggap sebahagian daripada Oseania - disebabkan Indonesia tidak bercantum secara fizikaldengan benua Asia.
  49. geometri moden mempunyai ikatan kuat berganda dengan fizik, dicontohi oleh ikatan antara geometri Riemann dan kerelatifan am. Salah satu dari teori fizikal termuda, teori tali, juga amat geometrik dalam intipatinya.
  50. Kimia merupakan sains fizikal yang melibatkan kajian pelbagai atom, molekul, hablur dan bentuk jirim lain baik diasingkan atau disebatikan, yang membabitkan konsep tenaga dan entropi berkenaan dengan kespontanan proses kimia.
  51. Sukan fizikal menggunakan sifat sifat seperti kekuatan, stamina, kelajuan, dan beberapa kemahiran lain manakala sukan-sukan lain contohnya iaitu sukan akal menggunakan kemahiran berfikir seperti pemikiran strategik dalam catur.
  52. Ini merupakan prinsip bagi pemendakan wap kimia ("chemical vapor deposition"), pemendakan wap fizikal ("physical vapor deposition"), dan ukiran kering ("dry etching") yang amat penting bagi penghasilan semikonduktor dan selaput optik, dan bagi sains permukaan.
  53. Kimia merupakan cabang sains yang berkenaan dengan komposisi, struktur, dan ciri jirim, dan juga perubahan yang dialami oleh jirim tersebut apabila didedahkan kepada jirim yang lain ataupun ketika berlaku perubahan keadaan fizikal di sekeliling jirim tersebut.
  54. Pewaris abad ke-17 beliau, Galileo Galilei, Johannes Kepler dan Isaac Newton, mengembangkan kefahaman fizik yang telah membawa kepada penerimaan beransur dari idea bahawa Bumi berputar mengelilingi Matahari dan bahawa planet dikawal oleh hukum fizikal sama yang mengawal Bumi.
  55. Oleh kerana fizik klasik kurang sesuai untuk digunakan bagi membincangkan sifat-sifat sesebuah sistem yang kecil, teori mekanik kuantum pula berupaya untuk memberikan kiraan yang tepat bagi ciri-cirifizikal atom-atom, molekul-molekul, jasad-jasad pejal bahkan sistem biologi.
  56. Projek Loji Nuklear Bushehr dianggap unik dalam segi teknologi, persekitaran politik dan iklim fizikal yang mencabar .Ia hasil gabungan teknologi Jerman dan Rusia.Selepas pembubaran Kesatuan Soviet , kerajaan Rusia menamatkan subsidi kepada kontraktor pembina loji kuasa untuk pelanggan asing.
  57. Lagi sebuah contoh langsung ialah kes bagi seorang yang berdiri di atas Bumi dalam keadaan rehat merujuk terhadap koordinat-koordinat permukaan Bumi , tetapi sedang mengalami pemecutan fizikalyang berterusan disebabkan rintangan mekanik permukaan Bumi yang mengekalkannya daripada jatuh bebas.
  58. Dalam masa yang sama, adalah jelas kepada ahli alkimia bahawa sesuatu yang terlibat dalam proses kimia disimpan, meskipun dalam perubahan yang amat ketara dari segi fizikal dan rupa; adalah, bahan itu mengandungi "prinsip" yang mungkin disembunyikan dalam bentuk luaran dan didedahkan menggunakan manipulasi yang betul.
  59. Matlamat asas anthropologi adalah "Apa yang mentakrifkan Homo sapiens?", "Siapakan leluhur Homo sapiens moden?", "Apakah ciri fizikal manusia?", "Bagaimana perangai manusia?", "Kenapa terdapat perbezaan dan perbezaan antara kumpulan manusia berbeza?", "Bagaimana evolusi lalu Homo sapiens mempengaruhi organisasi dan budayanya?" dan seterusnya.
  60. Walaupun adalah benar Hardy memilih matematik tulen yang beliau bandingkan dengan seni lukis dan sajak, Hardy melihat perbezaan antara matematik tulen dan gunaan dengan ringkas: matematik gunaan cenderung untuk mengungkap kebenaran fizikal dalam rangka kerja matematik, sementara matematik tulen mengungkap kebenaran yang tidak bergantung pada dunia fizikal.
  61. Biokimia mengkaji kimia asas hidup, biologi molekul mengkaji interaksi sistem molekul biologi yang kompleks, biologi sel mengkaji benda binaan kehidupan asas, iaitu sel, manakala fisiologi merupakan kajian fungsi tisu dan organ organisma dari segi fizikal dan kimia, dan ekologi merupakan kajian hubungan sesama pelbagai organsima dan alam sekeliling mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...