Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "skrip"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "skrip" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia adalah skrip berhuruf dalam kegunaan kini.
  2. Athens ambil skrip Ionik pada piawainya pada 403 SM, dan pendeknya sesudah itu versi lain hilang.
  3. Berbeza daripada kebanyakan skrip Indic, skrip Tamil ditak membezakan plosif bersuara dan tidak bersuara.
  4. Pengkaji Mesir Purba merujuk kepada tulisan Mesir sebagai hieroglif, bersama dengan skrip baji Mesopotamia menjadi sistem penulisan tertua di dunia.
  5. Menjelang abad ke-9, Tamil-Brahmi berevolusi menjadi aksara-aksara yang lebih bulat bergelar vatteluttu , maka dari inilah berevolusinya skrip moden.
  6. Pembuktian epigrafik bahasa Tamil bermula dengan catatan pada batu sejak abad ke-2 SM, ditulis dalam Tamil-Brahmi, iaitu bentuk adaptasi dari skrip Brahmi.
  7. Dituliskan dalam skrip tulisan pepaku, tablet-tablet itu ditulis semasa tanah liatnya masih lembap dan dibakar di dalam ketuhar atau melalui haba matahari.
  8. Sejarahnnya, huruf Greek muncul beberapa abad selepas kejatuhan tamadun Mycenea dan akibat kepupusan dari skrip Linear Bnya, suatu sistem tulisan Greek awal.
  9. Skrip Tamil berevolusi daripada satu bentuk skrip Brahmi Asoka yang dipanggil Tamil-Brahmi atau Tamili, yang berbeza daripada Asokan Brahmi pada beberapa sudut.
  10. Rangkaian ini berakhir pada tahun 1708 selepas kematian Gobind Singh yang tidak meninggalkan pengganti manusia tetapi meninggalkan satu himpunan skrip suci yang dipanggil Adi Granth.
  11. Sepertilah skrip Indic yang lain, semua konsonan mempunyai bunyi vokal a dalaman yang, dalam bahasa Tamil, digugurkan dengan membubuh titik di atas bergelar puḷḷi, pada aksara konsonan terbabit.
  12. Pada abad ke-18, beberapa perubahan dilakukan pada skrip oleh mubaligh Itali bernama Constanzo Beschi, dikenali oleh orang-orang Tamil sebagai Veeramamunivar, bagi memudahkan cetakan skriptersebut.
  13. Semasa zaman Pertengahan, skrip Greek mengalami perubahan sejajar yang dari huruf Rumi: manakala bentuk lama telah dikekalkan sebagai skrip peringatan, uncial dan akhirnya tangan minuskul datang mendominasi.
  14. Bentuk aksara Cina tradisional yang moden muncul buat pertama kali dengan kemunculan skrip perkeranian semasa Dinasti Han, dan telah mengekalkan bentuk yang lebih kurang stabil sejak abad ke-5 semasa Dinasti-dinasti Selatan dan Utara.
  15. HTML menentukan sebilangan jenis data untuk kandungan unsurnya, seperti data skrip dan data lembaran gaya, dan beraneka jenis untuk nilai atribut, termasuk ID, nama, URI, nombor, unit ukuran, bahasa, penerang media, warna, pengekodan aksara, tarikh dan waktu, dan sebagainya.
  16. Selain aksara-aksara piawai, enam aksara yang dipinjam dari skrip Grantha lalu digunakan dalam kawasan Tamil untuk menulis bahasa Sanskrit, kadang-kadang digunakan untuk mewakili bunyi-bunyi yang tidak terdapat dalam bahasa Tamil, iaitu kata-kata pinjaman dari bahasa Sanskrit, Prakrit dan bahasa lain.
  17. Perilaku bukan piawai yang lain termasuk: sokongan teks menegak, tetapi dalam sintaks yang berbeza dari cadangan calon W3C CSS3; sokongan untuk pelbagai kesan imej dan peralihan halaman, tidak terdapat dalam W3C CSS; sokongan untuk kod skrip terkeliru, khususnya JScript.Encode(); sokongan pembenaman fon EOT dalam laman web.
  18. Sesetengah sumbangan penting lain oleh Nurhaci termasuk mengarahkan penciptaan bahasa Manchul bertulis yang berasaskan skrip Mongolia, dan penubuhan sistem pentadbiran sivil dan ketenteraan yang kemudiannya menjadi Panji-panji Manchu, unsur yang mendefinasikan identiti Manchu, maka tersedianya asas untuk mengubah wajah puak Jurchen yang renggang pertaliannya menjadi satu negara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...