Friday 22 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "pertumbuhan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pertumbuhan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kenaikan kadar pertumbuhan penduduk Indonesia cukup tinggi.
  2. Kadar pertumbuhan banyak bezanya antara janin-janin di dunia.
  3. Keadaan ini mendorong pembiakan dan pertumbuhan organisma multisel.
  4. Dari 1985 ke 1995, Ekonomi Thailand mengalami pertumbuhan rata-rata 9% setahun.
  5. Ia membantu pertumbuhan proses protein, karbohidrat, dan lemak dalam badan anda.
  6. Apabila sebatang pokok bertambah tua, ia membina gelang pertumbuhan (growth ring).
  7. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan, dan pencegahan penyakit.
  8. Ahli ekonomi setuju bahawa hiperinflasi disebabkan oleh pertumbuhan tinggi bekalan wang.
  9. Telur tersebut tidak mengandungi embrio kerana penyejukan melarang sebarang pertumbuhan sel.
  10. Namun, pertumbuhan ekonomi adalah perlahan dan penduduk tempatan mendapat faedah yang sedikit.
  11. Bagi negara beriklim sederhana, pertumbuhan pokok saka berlaku pada musim bunga dan musim panas.
  12. Pada 2004, Kesatuan Eropah mengalami pertumbuhan ekonomi yang tepu dan kurang peluang pekerjaan.
  13. Oleh itu, pertumbuhan GDP di negara negara ini dijangka akan menjadikan ekonomi EU terus dinamik.
  14. Zaman beliau dikenali sebagai zaman pertumbuhan politik, agama serta ideologi dan ism yang pelbagai.
  15. Hungary terus menunjukkan pertumbuhan ekonomi sebagai salah sebuah negara ahli baru Kesatuan Eropah .
  16. Apabila bergabung dengan oksigen ia membentuk karbon dioksida yang amat penting bagi pertumbuhan pokok.
  17. Sejak dari masa itu, Shanghai telah mengalami pertumbuhan ekonomi antara 9–15% setahun secara berterusan.
  18. Korea Selatan terjeas oleh Krisis Kewangan Asia 1997, tetapi berjaya pulih dan meneruskan pertumbuhan ekonomi.
  19. Pertumbuhan rendah di Jerman akan mengganggu pertumbuhan ekonomi Austria seperti yang berlaku pada tahun 2001.
  20. Perkataan pleurotus merujuk kepada pertumbuhan sisi batang pokok manakala ostreatus merujuk kepada bentuk pileus.
  21. Pada kebiasaannya, peningkatan pendapatan pengguna berlaku pada ketika ekonomi mengalami pertumbuhan yang tinggi.
  22. Bagaimanapun, kadar pertumbuhan negara adalah 2.31% (2006 est.), yang merupakan yang tertinggi di hemisfera barat.
  23. Beberapa kilang petrokimia gergasi telah dibuka di Gebeng, menandakan pertumbuhan berterusan dalam sektor industri.
  24. Dalam beberapa dekad terakhir, pertumbuhan dalam sektor kewangan telah lebih dari menggantikan penurunan dalam baja.
  25. Industri pelancongan di Colombia berkembang pada 1940-an dan telah mengekalkan pertumbuhan yang kukuh sejak dari itu.
  26. Tumbuhan efemeral, semusim, dwimusim dan herba saka semuanya ialah herba iaitu ia mempunyai pertumbuhan lembut herba.
  27. Kemerosotan ekonomi luar bandar di bawah rejim-rejim yang kejam telah mengurangkan potensi untuk pertumbuhan pertanian.
  28. Ia menghasilkan pertumbuhan baru setiap tahun, dan mengekalkan ketinggian dan ukur lilit maksimum semasa musim pertumbuhan.
  29. Ekonomi Sepanyol dikenali kerana tidak pernah terkena kadar pertumbuhan sifar maya bagi sebilangan rakan dagang terpenting di EU.
  30. Athens telah berkembang sehingga meliputi seluruh dataran dan mengakibatkan pertumbuhan selanjutnya lebih sukar pada masa hadapan.
  31. Dalam pertumbuhan spesies hidup bebas, ia biasanya secara langsung, dengan empat peringkat molts of the cuticle semasa pertumbuhan.
  32. Pembaikpulihan ekonomi negara dijangka berterusan untuk beberapa tahun yang akan datang dengan kadar pertumbuhan dalaman yang konstan.
  33. Bagaimanapun, pertumbuhan Hanover berterusan sehingga Perang Dunia II, apabila dua pertiga daripada bandar telah dibom sehingga musnah.
  34. Proses ini berulang setiap tahun dengan pertumbuhan pada awal musim seterusnya , dijana oleh pemakanan dari organ simpanan bawah tanah.
  35. Ekonomi yang stabil, berpendapatan tinggi mencirikan pertumbuhan yang sederhana, inflasi rendah, dan kadar pengangguran yang rendah pula.
  36. Tetapi semenjak awal abad ini, ekonominya mengalami peningkatan stabil, dengan kadar pertumbuhan GDP sebenar purata sekitar tujuh peratus setahun.
  37. Ia terdiri daripada negara-negara Amerika Utara, Amerika Selatan, Afrika, dan Asia dengan tujuan bersama untuk meningkatkan pertumbuhan dan kekayaan.
  38. Fakta ini amat penting kerana pertumbuhan yang pesat ini tidak akan diulangi lagi pada masa hadapan mengikut arah aliran pertumbuhan penduduk semasa.
  39. Pertumbuhan yang paling pesat dari segi kegiatan pelabuhan serta pertumbuhan penduduk berlaku selepas penyiapan jalan air Nieuwe Waterweg pada tahun 1872.
  40. Sekitar 1870-an, Kapitan Cina Kuala Lumpur, Yap Ah Loy menjadi pemimpin yang bertanggungjawab memastikan ketahanan diikuti pertumbuhan sistematik bandar ini.
  41. Dari segi pendapatan pengiklanan, syarikat mengekalkan kedudukan kepimpinannya dan berterusan menghasilkan pertumbuhan hasil yang kukuh daripada iklan-iklan.
  42. Namun demikian pada Januari 2004, keadaan ekonomi telah menunjukkan tanda-tanda pemulihan disebabkan pertumbuhan dalaman yang memberangsangkan pada tahun 2003.
  43. Disebabkan pertumbuhan ekonomi yang luar biasa sehingga bergelar “keajaiban ekonomi”, rejim itu mencapai kemuncak kepopularannya pada zaman penindasan ini.
  44. Suharto berjaya mendapatkan pelaburan luar negeri yang besar untuk Indonesia, dan menghasilkan pertumbuhan ekonomi yang pesat, meskipun tidak merata, di Indonesia.
  45. Selepas kemelesetan 1991-92 dan Rabu Hitam, United Kingdom mengalami pertumbuhan ekonomi selama 51 suku tahun berturutan yang terus-menerus sehingga milenium baru.
  46. Biarpun rendah pendapatan, namun ekonomi Kemboja mencatatkan rekod pertumbuhan terbaik di Asia dengan purata pertumbuhan sebanyak 6 peratus dalam sedekad yang lalu.
  47. Polisi kerajaan negeri yang menggariskan rancangan membangunkan tengah Johor dan Kluang sebagai pusat komunikasi telah menjadikan Kluang sebagai pusat pertumbuhan baru.
  48. Dalam jawatan serentaknya sebagai Pengarah Eksekutif bagi Lembaga Eksport Pakaian dan Tekstil, Arroyo menyelia pertumbuhan industri pakaian yang pesat pada dekad 1980-an.
  49. Tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk menjalani fotosintesis, dan gas rumah hijau mungkin mengkayakan atmosphera mereka dengan CO2 tambahan merangsang pertumbuhan tanaman.
  50. Kebanyakan ahli ekonomi bersetuju tempoh inflasi yang berterusan disebabkan kadar pertumbuhan bekalan wang lebih pantas daripada pertumbuhan produktiviti dalam sesuatu ekonomi.
  51. Berbeza pula dengan organisma-organisma multisel yang lain seperti tumbuhan dan kulat yang sel-selnya ditahan oleh dinding sel, oleh itu berkembang secara pertumbuhan progresif.
  52. Semenjak itu, Malaysia menikmati antara ekonomi yang terbaik di Asia, dengan purata pertumbuhan keluaran dalam negara kasarnya kira-kira 6.5% selama 50 tahun pertama kemerdekaannya.
  53. Usaha kerajaan untuk mencapai defisit sifar, menstabilisasikan sistem perbankan, dan mengekalkan pertumbuhan ekonomi tidak mampu membendung masalah ekonomi yang semakin meningkat itu.
  54. Beliau menyatakan ia merupakan struktur buatan oleh penduduk planet Marikh dan perubahan kegelapan/kecerahan yang telah menyebabkan beliau percaya ada pertumbuhan vegetatif di Marikh.
  55. Kambing tumbuh tanduk melainkan ia "dinyah tanduk" , iaitu tidak dibolehkan pertumbuhan tanduk disebabkan genetik ataupun tanduk itu ditanggalkan, selalunya sebaik sahaja selepas lahir.
  56. Purata peratusan kadar pertumbuhan penduduk tahunan di seluruh Malaysia telah menurun kepada 2.17% dalam tempoh 2000–2010 berbanding dengan 2.60% bagi 1991-2000 dan 2.64% bagi 1980-1991.
  57. Kedua-dua human papillomavirus jenis risiko tinggi dan risiko rendah mampu menyebabkan pertumbuhan sel luar biasa, tetapi hanya human papillomavirus jenis risiko tinggi mendorong kepada barah.
  58. Ketika negara dipimpin oleh Tun Mahathir bin Mohamad, Malaysia menikmati pertumbuhan ekonomi sepanjang 1980-an dan 1990-an, meskipun disampuk oleh kemelesetan pasaran harta pada tahun 1985-86,.
  59. Kesemua proses penting, seperti pernafasan, peredaran, fungsi otak, penghadaman, penyingkiran bahan buangan, pertumbuhan sel dan tisu, serta pembiakan hanya berlaku apabila terdapat banyak oksigen.
  60. Terdapat 2 definasi jelas tanah iaitu pertama, tanah ialah mineral tidak kukuh atau bahan organik pada permukaan bumi yang bertindak sebagai satu medium semula jadi untuk pertumbuhan tumbuhan darat..
  61. Pada 1991, kerajaan telah melaksanakan reformasi kewangan yang radikal dengan menambatkan peso kepada Dolar Amerika Syarikat dan menghadkan pertumbuhan kewangan ke rizab kewangan secara undang-undang.
  62. Kekurangan bantuan, bersama-sama dengan harga koko yang murah, mengakibatkan penurunan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 1% pada tahun 1998, dengan pertumbuhan disambung semula pada tahun 1999.
  63. Inflasi yang rendah atau sederhana disumbang oleh turun naik permintaan sebenar barangan dan perkhidmatan, atau perubahan dalam bekalan seperti semasa kekurangan, dan juga pertumbuhan dalam bekalan wang.
  64. Sepanjang sedasawarsa pentadbiran Jiang Zemin, prestasi ekonomi RRC berjaya mengeluarkan 150 juta orang petani dari kancah kemiskinan serta menampung kadar pertumbuhan KDNK purata tahunan sebanyak 11.2%.
  65. Agendanya terdiri daripada pembinaan sebuah birokrasi yang kukuh, penurunan kadar jenayah, meningkatkan pemungutan cukai, memperbaik pertumbuhan ekonomi, serta memperhebat usaha untuk menentang terorisme.
  66. Vietnam mencapai sekitar pertumbuhan KDNK setahun sekitar 8% dari tahun 1990 hingga 1997 dan berterusan pada sekitar 7% dari tahun 2000 hingga 2005, menjadikannya ekonomi kedua paling pesat bertumbuh di dunia.
  67. Perkhidmatan keretapi ini adalah menguntungkan dan telah memudahkan pergerakan penduduk serta barangan di samping menggalakan pertumbuhan ekonomi melalui pembukaan ladang-ladang kelapa di sepanjang koridor rel.
  68. Dahulu, Filipina merupakan antara negara paling maju di rantau Asia Tenggara, namun sekarang telah ketinggalan di belakang apabila pertumbuhan ekonominya semakin merosot dan masalah penyelewengan yang berleluasa.
  69. Hari ini Filipina menikmati pertumbuhan ekonomi yang sederhana disebabkan peyumbangan tenaga kerja yang banyak di luar negara, pertambahan pelaburan ke atas industri teknologi maklumat, dan tenaga kerja yang murah.
  70. Sektor ekonomi paling utamanya masih pertanian di samping pertumbuhan sihat dalam industri tekstil, pembinaan, pakaian dan pelancongan yang menjurus kepada peningkatan pelaburan asing serta perdagangan antarabangsa.
  71. Human papillomavirus jrisiko tinggi ini menyebabkan pertumbuhan pada pangkal rahim yang biasanya rata dan hampir tidak kelihatan, berbanding ketuat luaran yang disebabkan oleh jenis risiko rendah HPV–6 dan HPV–11.
  72. Walaupun pada mulanya ia berjaya dengan penurunan kadar inflasi dan pertumbuhan KDNK yang semakin pulih, krisis ekonomi yang melanda Mexico, Asia, Rusia dan Brazil pada 1999 telah mengeruhkan keadaan ekonomi negaranya.
  73. Kawasan yang diperuntukkan tidak dapat menampung pertumbuhan kawasan perindustrian yang pesat mendorong kerajaan meneroka kawasan baru di utara Petaling Jaya seluas 120 hektar dibangunkan sebagai kawasan perindustrian.
  74. Walau bagaimanapun, semasa 1990-an ekonomi negara-negara Dunia Pertama seperti Amerika Syarikat, Kanada, Ireland, Australia dan Korea Selatan mengalami pertumbuhan ekonomi yang stabil pada hampir-hampir sepanjang dekad.
  75. Dekad 2000-an juga menyaksikan pertumbuhan ekonomi yang amat mengagumkan di salah dua daripada negara-negara yang paling ramai penduduk di dunia, yakni India dan China, serta kesannyapertumbuhan ini kepada Dunia Barat.
  76. Setelah berdekad mengalami pertumbuhan kukuh , Colombia mengalami satu kemelesetan pada 1999 (tahun pertama penuh pertumbuhan negatif selepas 1929), dan pemulihan daripada kemelesetan itu adalah panjang dan menyakitkan.
  77. Walaupun asal usul bangsa Melayu (dalam pengertian yang khusus) yang paling asal belum diketahui secara pasti tetapi pertumbuhan bahasa Melayu dapatlah dikatakan berasal dari Sumatera Selatan di sekitar Jambi dan Palembang.
  78. Dasar ekonomi kerajaan dan strategi keselamatan demokratik yang kontroversi telah menimbulkan satu perasaan yakin yang semakin mendalam dalam ekonomi, dan pertumbuhan KDNK dalam 2003 adalah antara tertinggi di Amerika Latin.
  79. Tumbuhan semusim tidak pergi untuk musim kedua, tetapi tumbuhan herba saka mempunyai strategi untuk terus hidup dari tahun ke tahun dengan kematian dan penghidupan pertumbuhan ia, dengan tambahan simpanan organ bawah tanah baru.
  80. Dengan perlaksanaan projek-projek pembangunan di bawah rancangan Malaysia Lima Tahun dan komitmen kerajaan Negeri untuk membangunkan daerah Kluang, peranan Bandar Kluang sebagai pusatpertumbuhan kawasan tengah Johor semakin nyata.
  81. Memberikan bukti kepada pertumbuhan yang pesat dan kejayaannya ialah Rumah Putih atau Witte Huis, pencakar langit dalam gaya Chateau Perancis, yang dibina pada tahun 1898 mengikut semangat dan gaya bangunan pejabat Amerika Syarikat.
  82. Bagaimanapun, bahagian pertanian dalam keluaran ekonomi makin berkurangan, iaitu merosot sebagai bahagian GDP dari 42% pada tahun 1989 kepada 20% pada tahun 2006, kerana pertumbuhanpengeluaran dalam sektor-sektor lain dalam ekonomi.
  83. Kemungkinan, negara-negara itu berkembang maju dan menjadi stabil dengan cara yang sesama dengan Eropah selepas Perang Dunia II melalui Rancangan Marshall; walau bagaimanapun, pertumbuhanekonomi mereka telah dijejaskan oleh krisis minyak.
  84. Ekonomi India telah berkembang secara berterusan selama dua dekad yang lalu; namun, pertumbuhan itu nyata tidak sekata apabila kita membandingkan kelompok-kelompok sosial, ekonomi dan rantau geografi yang berbeza, serta kawasan bandar dan luar bandar.
  85. Salah satu aplikasi teori kekacauan yang paling berjaya ialah dalam bidang ekologi, di mana sistem dinamik seperti model Ricker telah digunakan untuk menunjukkan bagaimana pertumbuhan penduduk di bawah sandaran kepadatan boleh menyebabkan dinamik kacau.
  86. Pengkajian perilaku kacau dalam alam semulajadi termasuklah dalam perubahan cuaca , dinamik satelit dalam sistem suria, evolusi masa medan magnetik benda langit, pertumbuhan penduduk dalam ekologi, dinamik potensi aksi dalam neuron, dan getaran molekul.
  87. Gelang pertumbuhan boleh dikira bagi memastikan usia pokok terutama bagi pokok yang tumbuh di kawasan beriklim sederhana, dan digunakan untuk mengenalpasti usia dan tarikh kayu yang diambil dari pokok masa silam dengan menggunakan sains dendrokhronologi.
  88. Keadaan saiz janin kurang daripada yang dijangka dikenali sebagai sekatan pertumbuhan dalam kandungan atau sekatan pertumbuhan janin (fetal growth restriction, FGR); faktor-faktor yang menjejaskan pertumbuhan janin mungkin berpunca dari ibu, urinya atau janin itu sendiri.
  89. Negara ini juga tersenarai di kalangan "sebelas ekonomi yang seterusnya"; menurut perangkaan kerajaan, kadar kenaikan KDNK mencatat 8.17% pada tahun 2006, iaitu kadar pertumbuhan KDNK kedua terpantas di kalangan negara-negara Asia Timur dan yang terpantas di Asia Tenggara.
  90. Menyusuli kebenaran kerajaan pusat terhadap pembangunan semula ekonomi pasaran Shanghai pada tahun 1992, Shanghai dengan pantasnya mengatasi Shenzhen dan Guangzhou yang telah bermula lebih awal dan sejak dari masa itu, bandar raya ini telah mendahului pertumbuhan ekonomi China.
  91. Ia adalah satu pusat penting untuk kewangan antarabangsa dan perdagangan, dengan satu daripada penumpuan terbesar ibu pejabat korporat dalam rantau Asia Pasifik, dan dikenali sebagai salah satu Empat Harimau Asia untuk kadar pertumbuhan tingginya dan pembangunan pesat dari 1960an hingga 1990an.
  92. Dengan mempunyai pendapat atau suara yang sama dalam dialog antarabangsa, diharap EAEC dapat meningkatkan kerjasama ekonomi, memperkenal dan mempertahankan perdagangan bebas, memecutpertumbuhan ekonomi, memperkenalkan sifat kedaerahan terbuka dan menyumbang kepada sistem perdagangan multilateral.
  93. melebihi 2.4 juta orang di kawasan Metropolitan Iskandar Malaysia (Pasir Gudang, Nusajaya, Johor Bahru, Kulaijaya & sebahagian Pontian).Jika digabungkan dengan kawasan Singapura-Johor Bahru, jumlah penduduknya adalah 5.49 juta orang, kadar pertumbuhan penduduk adalah antara yang tertinggi di Malaysia.
  94. Sungguhpun memerlukan pertumbuhan ekonomi untuk memacu pembangunan, namun kerajaan RRC mula bimbang bahawa pertumbuhan ekonomi pesat telah menjejaskan kekayaan sumber dan alam sekitar negara, apatah lagi sesetengah kelompok masyarakat tertentu tidak menikmati faedah pembangunan ekonomi negara dengan secukupnya.
  95. Perang ini penting karena penggunaan senjata dan taktik baru yang mengakhiri zaman kesatria, kehadiran pasukan tentara pertama di Eropah Barat sejak masa Kemaharajaan Rom Timur, perubahan dalam peranan para orang-orang bijak dan rakyat miskin, dan perkembangan penting dalam pertumbuhan bangsa dan monarki baru secara meluas.
  96. Martabat institusi-institusi British pada abad ke-19 dan pertumbuhan Empayar British memperlihatkan model kerajaan berkabinet British, yang diketuai oleh seorang Perdana Menteri, ditiru secara meluas oleh kedua-dua negara-negara Eropah yang lain serta wilayah-wilayah jajahan British ketika mengembangkan pemerintahan sendiri.
  97. Pada 10 September 2004, Abdullah, sebagai Menteri Kewangan, mengemukakan belanjawan sulungnya yang dianggap oleh orang ramai sebagai berorientasi pengukuhan dan penyelenggaraan berbanding dasar pertumbuhan yang ditekankan oleh Dr Mahathir.Abdullah juga terkenal kerana menekankan keselamatan dalam negeri, selepas menyaksikan pertumbuhan amalan rasuah seperti penyogokan dalam pasukan polis.

1 comment:

  1. Bina ayat bagi menggendalakan apa ye...langsung x dpt

    ReplyDelete

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...