Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "karbon dioksida"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "karbon dioksida" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ais di Marikh terdiri daripada karbon dioksida beku.
  2. Kini, Itali merupakan pengeluar karbon dioksida ke-12 tertinggi.
  3. Cecair karbon dioksida adalah pelarut yang baik bagi kebanyakan sebatian organik.
  4. Untuk ujuan lanjut, karbon dioksida boleh dialirkan melalui larutan kalsium hidroksida.
  5. Jaket keselamatan sering kali mempunyai karbon dioksida mampat untuk pengambangan pantas.
  6. Agen penaik yang digunakan untuk memasak menghasilkan karbon dioksida menyebabkan doh naik.
  7. Laser gas pengilangan biasa, laser karbon dioksida, menggunakan karbon dioksida sebagai perantaraan.
  8. Paras tinggi karbon dioksida dalam atmosphera menghapuskan kebanyakan serangga perosak dengan berkesan.
  9. Apabila bergabung dengan oksigen ia membentuk karbon dioksida yang amat penting bagi pertumbuhan pokok.
  10. Pada suhu bawah -78 xC, karbon dioksida terpeluwap menjadi ketulan putih yang dikenali sebagai ais kering.
  11. Kandungan karbon dioksida dalam udara segar adalah kurang daripada 1% , dalam udara dihembus keluar sekitar 4.5%.
  12. Dalam lapangan minyak yang matang jaringan paip yang meluas digunakan bagi membawa karbon dioksida ke titik suntikan.
  13. Zuhrah tidak mempunyai lautan, dan diselubungi dengan atmosfera yang mengandungi karbon dioksida pada peratusan yang tinggi.
  14. Menurut kajian yang dilakukan oleh USDA , pernafasan purata orang biasa menghasilkan sekitar 450 liter karbon dioksida sehari.
  15. Kadar bikarbonat dikawal dan sekiranya ia meningkat, kita bernafas semakin cepat bagi menyingkirkan karbon dioksida yang lebih.
  16. Zuhrah juga terkenal sebagai planet 'rumah hijau' kerana mempunyai kandungan karbon dioksida yang tinggi di dalam atmosferanya.
  17. Dalah haiwan peringkat tinggi, karbon dioksida diangkut melalui darah daripada tisu badan ke paru-paru di mana ia disingkirkan.
  18. Untuk mengelakkan kehilangan karbon dioksida kepada paras rendah merbahaya, badan membangunkan mekanisma kawalan pertahanan khas.
  19. Tumbuhan menggunakan karbon dioksida semasa fotosintesis, menggunakan kedua-dua karbon karbon dioksida dan oksigen untuk membina karbohidrat.
  20. Tidak seperti tumbuhan lain, rafflesia tidak mempunyai daun untuk memproses karbon dioksida dan cahaya matahari bagi menghasilkan gula dan oksigen.
  21. Apabila lidi menyala dimasukkan kedalam tabung uji mengandungi gas karbon dioksida, ia padam serta merta, kerana karbon dioksida tidak membantu pembakaran.
  22. Dalam konteks ekosistem, homeostasis boleh merujuk kepada pengekalan tahap karbon dioksida dalam atmosfera oleh tumbuh-tumbuhan yang mampu berfotosintesis.
  23. Karbon dioksida memadamkan api, dan juga sebahagian alat pemadam api , terutamanya direka bagi api eletrik, mengandungi cecair karbon dioksida bawah tekanan.
  24. Jika kepekatan CO2 terlalu tinggi, kesemua hemoglobin dipenuhi karbon dioksida dan tiada pengangkutan oksigen berlaku (meskipun terdapat banyak oksigen dalam udara).
  25. Ia telah dicadangkan bahawa karbon dioksida daripada penghasilan tenaga dipam kedalam kolam untuk membiak alga yang kemudiannya boleh ditukar menjadi bahan api biodiesel.
  26. Bermula dengan molekul-molekul karbon dioksida dan air (H2O), fotosintesis menukarkan tenaga cahaya matahari kepada tenaga kimia yang disimpan sebagai karbon terturun (cth.
  27. Tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk menjalani fotosintesis, dan gas rumah hijau mungkin mengkayakan atmosphera mereka dengan CO2 tambahan merangsang pertumbuhan tanaman.
  28. Yis roti menghasilkan karbon dioksida melalui penapaian doh, sementara penaik kimia seperti dan (baking soda) membebaskan karbon dioksida apabila dipanaskan atau terdedah kepada asid.
  29. Saiz dan usia Zuhrah sama seperti Bumi tetapi iklimnya jauh lebih mencabar, dengan suhu sekitar 460 darjah Celsius dan begitu banyak karbon dioksida iaitu gas rumah hijau utama di Bumi.
  30. Dalam perubatan, sehingga 5% karbon dioksida ditambah kepada oksigen tulen digunakan dalam perubatan, sebagai simulasi pernafasan selepas apnea dan untuk mengstabilkan imbangan O2/CO2 dalam darah.
  31. Tanah sangat penting peranannya bagi semua kehidupan di bumi, kerana tanah mampu mendukung kehidupan tumbuhan di mana tumbuhan menyediakan makanan dan oksigen kemudian menyerapkarbon dioksida dan nitrogen.
  32. Walaupun begitu, pencemaran udara masih menjadi isu yang serius, terutamanya di bahagian utara yang kuat berindustri, sehingga menjadi negara pelepas karbon dioksida ke-10 tertinggi di seluruh dunia pada 1990-an.
  33. Dari sini gas tersebut disalurkan kepada Unit Pengasingan Gas Asid di mana karbon dioksida dan hidrogen sulfida dalam gas tersebut dikeluarkan untuk mengelakkan dari berlaku pembekuan dan tersumbat di dalam Unit Pencairan.
  34. Perancis juga merupakan negara barat yang paling kurang bergantung kepada tenaga kerana pelaburan besar-besaran dalam kuasa nuklear yang menjadikan Perancis penghasil karbon dioksida yang paling kurang di kalangan tujuh negara paling berindustri di dunia.
  35. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...