Tuesday 26 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "berkuda"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkuda" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Oleh sebab Xenophon menyarankan pasukan askar berkuda untuk menggunakan peadang jenis ini (Makhaira) dibandingkan Xiphos.
  2. Baginda sememangnya meminati sukan berkuda dan menyukai makanan barat kerana baginda amat menitik beratkan soal pemakanan baginda.
  3. Mahir dalam pertempuran berkuda dan memanah, wira puak clan warriors merupakan alat yang digemari Maharaja bagi mematahkan pemberontakan.
  4. Serbuan, berkuda atau berlari, lebih berkesan apabila menggunakan tombak dan memberikan peluang yang lebih baik berbanding samurai bersenjatakan katana.
  5. Lebih-lebih lagi, orang Mongol terbukti sebagai sekutu perang berguna yang meminjamkan kepakaran tradisional sebagai pemanah berkuda kepada orang Jurchen.
  6. Tidak hanya pihak Parsi jauh lebih besar berbanding pihak Greek, tetapi mereka turut mempunyai tentera berkuda dan pasukan pemanah, di mana pihak Greeks tiada.
  7. Seperti pasukan askar berkuda Inggeris yang sudah mereka unit pedang pasukan askar berkuda baru, tetapi diganti menjadi pasukan askar berkuda lapis baja pada akhir 1938.
  8. Tentera Ionian yang melarikan diri memberitahu pihak Greeks mengenai pergerakan tentera Parsi, sebelum subuh 12 Ogos, termasuk maklumat bahawa pasukan berkudatelah berlepas.
  9. Dia menegaskan bahawa satu-satunya harapan bandar tersebut adaah ketika pihak Parsi mendarat di Marathon dengan pasukan berkuda mereka adalah dengan memusnahkan mereka di pantai pendaratan.
  10. Pedang masih digunakan, namun hanya sebatas pada pejabat tentera dan seragam upacara ketenteraan saja, meskipun kebanyakan tentara menggunakan pasukan askar berkuda berat sebelum Perang Dunia ke-2.
  11. Pihak Athen menempatkan diri mereka di tanah tinggi barat padang rumput dalam kedudukan bagi menghalang kemaraan Parsi ke arah Athen, dan mereka mula menebang pokok bagi menghalang tenteraberkuda Parsi.
  12. Tetapi peperangan menggunakan pasukan askar berkuda dan pedang masih terjadi di era Perang Dunia Kedua, ketika tentara Jepun bertempur melawan penduduk Pasifik, para penduduk itu masih menggunakan pedang.
  13. Kepercayaan tradisi menegaskan bahawa samurai pada kebanyakan masa bertempur di belakang kuda dan bertindak sebagai tentera berkuda berat yang menyerbu bagi menembusi tentera berjalan kaki yang tidak mampu berbuat apa-apa.
  14. Baginda sememangnya meminati sukan berkuda dari dulu lagi dan baginda sendiri telah mangadakan pertandingan berkuda tahunan di Malaysia dan pertandingan itu di sertai oleh pelbagai atlet berkudadari segenap pelusuk negara terutamanya dari negara-negara Eropah.
  15. Pihak Parsi memilih kawasan ini kerana Hippias, yang telah diguling sebagai ditaktor Athens pada tahun 510 dan lari ke Parsi telah memberitahu pihak Parsi bahawa lapangan di situ membenarkan mereka menggunakan pasukan berkuda mereka, yang jauh lebih baik berbanding pihak Greek.
  16. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.
  17. Peluruan Briged Ringan dalam Perang Crimea, Peluruan Pickett di Gettysburg dalam Perang Saudara Amerika, dan peluruan pasukan askar berkuda Perancis dalam Pertempuran Sedan, sebahagian Perang Perancis-Prusia, merupakan serangan-serangan yang berterusan meskipun para penyerang itu telah sedar bahawa serangan-serangan mereka itu tidak mungkin akan berjaya dan hanya akan membawa maut kepada kebanyakan mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...