Tuesday 26 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "selain"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "selain" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dalam beberapa spesies tisu selain hati mungkin dijajah.
  2. Bagaimanapun dadah halusinogen mungkin memberi kesan sampingan selain khayal .
  3. Jadi tiada dorongan untuk mengambil opioid selain untuk mengurangkan kesakitan.
  4. Endau, selain dari Mersing juga merupakan pengkalan utama untuk ke Pulau Tioman.
  5. Hanya beberapa pejabat kerajaan akan dikekalkan di Kuala Lumpur, selain Parlimen.
  6. Aktiviti perdagangan dan perindustrian, selain pelancongan dijangka semakin rancak.
  7. Ia merupakan antara dua perayaan terbesar bagi umat Islam, selain Hari Raya Korban.
  8. Peraturan perlawanan tidak menspesifikkan kedudukan pemain-pemain selain pejaga gol.
  9. Pasukan ini telah serasi dengan kombinasi ini semenjak itu, selain daripada dua musim.
  10. Bagi umat Kristian di tanah Arab tidak ada perkataan lain untuk 'Tuhan' selain 'Allah'.
  11. Tiada perhentian bas dan teksi di mana-mana bandar utama di Malaysia selain Melaka Sentral.
  12. Spesies lain yang dijangkiti selain kumpulan ini kemungkinannya kejadian yang baru berlaku.
  13. Sebelumnya ia dijadikan oleh masyarakat jahiliyah sebagai tempat sembahyang selain dari Allah.
  14. Pada Hari Raya, sampul selalunya berwarna selain daripada warna merah, iaitu hijau atau kuning.
  15. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal.
  16. Kota Yogyakarta selain daripada dijuluki sebagai Kota Gudeg, juga dijuluki sebagai Kota Pelajar.
  17. Dari 1945 hinggalah perpecahannya, ia merupakan salah satu kuasa besar dunia selain Amerika Syarikat.
  18. Mereka adalah petani Indo-Eropah yang memelihara lembu] dan biri - biri selain menjadi nelayan pantai.
  19. Dadah rekreasi ialah dadah psikoaktif yang digunakan untuk tujuan lain selain kesihatan dan kerohanian.
  20. Selangor adalah satu daripada dua negeri yang mempunyai lebih daripada satu bandar raya, selain Sarawak.
  21. Ia juga akan menjadi empangan ke dua terbesar di Asia, selain beberapa empangan lebih besar di negeri Cina.
  22. Membilang juga kadang-kadang menggunakan nombor selain dari satu; contohnya, apabila mengira wang dan tukaran
  23. Sistem rawatan maju selain perubatan Barat ialah Sekolah Ayurvedis (di India), dan perubatan Cina Tradisional.
  24. Sejarah politik Funan kurang diketahui selain dari apa yang terdapat dalam rekod Cina mengenai hubungan mereka.
  25. Rusia ingin mencari pelabuhan air suam di Lautan Pasifik, untuk tentera laut mereka selain perdagangan maritim.
  26. Kumpulan ini tidak mempunyai sifat yang sama antara satu sama lain, selain daripada organisasi yang agak sederhana .
  27. Malaysia merupakan salah satu negara yang mempunyai sistem pendidikan Cina yang sistematik selain dari negara China.
  28. Tarikan Makau selain daripada statusnya sebagai bekas wilayah jajahan Portugis adalah aktiviti perjudian dan kasino.
  29. Perdana Menteri Kanada merupakan sebuah pangkat atau jawatan yang tinggi di Kanada selain Gabenor Jeneral dan lain-lain.
  30. Untuk selain DRM, mungkin tidak sahaja mencegah mereka dari menggunakan media mereka secara haram, tetapi jalan sah juga.
  31. Bandaraya ini diisytiharkan sebagai UNESCO Tapak Warisan Dunia selain daripada Georgetown, Pulau Pinang pada 7 Julai 2008.
  32. Negara-negara lain selain daripada Amerika Syarikat dan United Kingdom, di mana bentuknya mungkin berbeza dari segi konotasi.
  33. Bagaimanapun, taksonomi boleh juga merujuk kepada skim-skim perhubungan, selain daripada hierarki, umpamanya struktur rangkaian.
  34. Sejak tahun 2006, para pelajar turut menduduki kertas GCE Tahap 'O' bagi bahasa Inggeris selain kertas SPM Bahasa Inggeris biasa.
  35. Pulau ini mencapai kemerdekaan pada 1968 daripada British selain penjajah terdahulu iaitu bermula Portugis, Belanda dan Perancis.
  36. Daerah ini di Belanda istimewa kerana satu-satunya wilayah yang mempunyai bahasa rasmi selain bahasa Belanda, iaitu bahasa Frisia.
  37. Serangan Maharaja Basil II bagaimanapun berjaya dan sebahagian dari Syria kembali ke tangan empayar selain dari Turki dan Armenia.
  38. Sungai Petani juga merupakan Pusat Bandar yang pembangunan pesat serta perindustrian utama terbesar bagi negeri tersebut selain Kulim.
  39. Tamadun Rom merupakan salah satu tamadun yang terunggul dalam sejarah manusia, selain Tamadun Yunani, Indus, India, China dan sebagainya.
  40. Di antaranya adalah pantai-pantai yang menarik seperti Pantai Pasir Lanun dan Teluk Gorek selain pemandangan kampung tradisi yang menawan.
  41. Bagi tokoh selain mereka, terdapat percanggahan pendapat di kalangan para sarjana, dan kadangkala identifikasi dibuat hanya dengan tekaan.
  42. Lebih khusus lagi ialah kejayaan Perancis menubuhkan hubungan baru melalui Entente Cordiale dengan United Kingdom selain dengan Empayar Rusia.
  43. Sebelum penemuan asetaminofen, kulit sinkona digunakan sebagai agen antipiretik, selain digunakan untuk menghasilkan drug antimalaria, kuinina.
  44. Dengan lebih 82 juta penduduk, jumlah ini merupakan yang terbesar di dalam Kesatuan Eropah selain kumpulan pendatang antarabangsa ketiga terbesar.
  45. International Centre mengekalkan sebuah pengkalan data pada semua ISSN dilantika sedunia, ISDS Register selain itu dikenali sebagai ISSN Register.
  46. Dia kekal dalam kesebelasan utama untuk baki empat perlawanan kelayakan, selain bermain dalam tiga perlawanan persahabatan semasa kempen kelayakan.
  47. Jomo telah mengarang atau menyunting lebih seratus buku-buku dan diterjemahkan selain menulis banyak kertas kerja akademik dan rencana untuk media.
  48. Tetapi seringkali matematik juga berguna dalam bidang selain dari yang ia diilhamkan, dan menggabungkan stok umum konsep-konsep matematik yang lain.
  49. Beliau telah menulis atau menyunting lebih seratus buku dan diterjemahkan 12 jilid selain menulis banyak kertas kerja akademik dan rencana untuk media.
  50. Perbalahan merebak sehingga ke Seberang Perai dan Pulau Pinang, dan kumpulan kongsi gelap selain Kumpulan Ghee Hin dan Kumpulan Hai San turut terlibat.
  51. Perkataan Allah tidak boleh digunakan untuk menggambarkan jamak atau melambangkan apa-apa jantina, atau dinamakan untuk apa-apa yang selain dari Tuhan.
  52. Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa yang tidak terhad terhadap semua kes jenayah selain daripada perkara-perkara yang melibatkan undang-undang Islam.
  53. Selain itu juga untuk mengatasi kesulitan sumber air selain bertumpu pada sumber air alam juga ditubuhkan industri desalinasi Air Laut di bandar Jubail.
  54. Berdekatan dengannya ialah Stadium Khalifa yang dihias semula dan akan menjadi tempat majlis pembukaan dan penutupan selain merupakan gelanggang olahraga.
  55. Al Jazeera Satellite Network adalah pemilik dan pengendali beberapa saluran dedikasi khas selain saluran berita antarabangsa 24 jam bahasa Arab Al Jazeera.
  56. Penarafan kredit hutang kedaulatan Hungary ialah BBB+ pada Julai 2006, menjadikan Hungary satu-satunya negara EU yang tidak menikmati skor A selain Poland.
  57. Filipina merupakan salah satu pengasas dan ahli aktif Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu , selain ahli pengasas Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN).
  58. Pada awalnya kerajaan Britain menimbangkan pembinaan pangkalan bagi tujuan tersebut sama ada di Sydney, Trincomalee di Ceylon dan Hong Kong selain Singapura.
  59. Kerana itu maka bahan-bahan yang disediakan berbeza, selain daripada bergantung kepada bahan makanan yang boleh didapati dan digunakan oleh penduduk tempatan.
  60. Maka selain berdagang berlaku juga perkahwinan campur sehingga muncul pelbagai suku kaum Bugis seperti Makkasar, Wajoa, Bone, Andrika, Mandar dan Ugi lain-lain.
  61. Lagu ini didakwa oleh sesetengah rakyat Malaysia sebagai berhantu kerana selain dari asal usulnya sebagai lagu pemujaan, iramanya juga dikatakan agak menyeramkan.
  62. IPM digunakan untuk membezakan adakah sesuatu negara itu sebuah negara maju atau negara membangun, selain daripada mengukur kesan dasar ekonomi pada kualiti hidup.
  63. 1) makrofaj dalam limpa, hati, dan sumsum tulang merah phagocytize pecah dan dipakai daripada sel darah merah, spliting selain bahagian heme dan globin hemoglobin.
  64. Pada Mei 2004, kerajaan Malaysia mewajibkan pelajar-pelajar yang menggunakan kelayakan kemasukan yang selain daripada SPM perlu lulus dalam kertas Bahasa Malaysia SPM.
  65. Dalam Veda sendiri yang merupakan kitab suci umat hindu pelacuran disebutkan sebagai sesuatu yang selain dipantangkan juga akan mendapatkan kutukan sebanyak 7 keturunan.
  66. Kerajaan kolonial baharu telah dipilih bagi membina semula Jesselton sebagai pusat pemerintahan baharu selain daripada Sandakan, yang juga telah dimusnahkan sewaktu perang.
  67. Agensi-agensi yang sama telah tempatkan di setiap Republik Kesatuan Soviet selain daripada Rusia dan meliputi banyak kementerian, jawatankuasa negeri, dan suruhanjaya negeri.
  68. Filipina adalah kerajaan berbentuk kesatuan berpresiden, dengan Presiden merupakan ketua negara dan ketua kerajaan serentak, selain merupakan panglima besar angkatan tentera.
  69. Bandar-bandar yang terkenal di kawasan ini selain kota suci Makkah dan Madinah adalah Kota Riyadh sebagai ibu kota kerajaan, Dammam, Dhahran, Khafji, Jubail, Tabuk dan Jeddah.
  70. Dengan kata yang lain, penurunan kadar kematian, akibat sebab-sebab yang lain selain daripada membunuh diri, mendedahkan kecenderungan terselindung dahulu untuk membunuh diri.
  71. Bandar Sungai Petani akan dinaik taraf sebagai bandaraya menjelang tahun 2015 menjadi Kedah antara negeri yang mempunyai dua bandaraya di Malaysia selain Selangor dan Sarawak.
  72. Kini Negeri Kedah bakal mempunyai dua buah bandaraya utama yang menjadikan negeri ini antara negeri yang mempunyai dua buah bandaraya selain negeri Selangor dan negeri Sarawak.
  73. Dinamakan sempena Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman Putra, bandar tersebut terletak dalam Koridor Raya Multimedia, selain Cyberjaya yang baru dibangunkan.
  74. Walaupun sesetengah herbivor seperti zooplankton hidup dalam fitoplankton unisel dan tiada pilihan selain membunuh mangsanya, itupun hanya meragut secebisan kecil tumbuhan tersebut.
  75. Pada 8 Disember 2010, robot Akatsuki menjadi satelit pertama Jepun yang mengorbit planet lain selain Bumi tetapi gagal memasuki orbit mengelilingi Zuhrah selepas 200 hari dilancarkan.
  76. Ia ialah pengesaan Allah dengan penciptaan, kerajaan dan pentadbiran; firman Allah: "Adakah lagi pencipta selain daripada Allah? Dia memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi.
  77. Hari ini, negara tersebut adalah negara yang berbilang agama dan bangsa, dengan 1/3 daripada populasinya menganut agama selain ajaran Buddha, terutamanya agama Hindu, Kristian dan Islam.
  78. Ini merupakan konsep baru yang tidak pernah terlintas dalam pemikiran orang-orang Melayu umum — pemerintahan oleh bangsa lain selain daripada mereka yang berkulit putih — sebelum ini.
  79. Teori ini merupakan cabang utama fizik zaman moden dan asas bagi pelbagai bidang lain seperti fizik atom, fizik jasad pejal, fizik nuklear dan zarah selain kimia kuantum dan biologi kuantum.
  80. Analisis genetik moden telah mengesahkan bahawa selain daripada kelompok etnik yang utama, iaitu Berber dan Arab, berbagai-bagai kaum yang lain telah menyumbang kepada penduduk-penduduk kini.
  81. Undang-undang turut menegaskan bahawa perlantikan orang lain selain dari keturunan zuriat Sultan Abu Bakar adalah tidak sah jika masih terdapat zuriat Sultan yang sah dan layak menjadi Sultan.
  82. Alor Setar yang juga merupakan bandar penting negeri Kedah adalah diantara daripada lima bandar utama di Kedah selain daripada Bandar Sungai Petani, Bandar Kulim, Bandar Jitra dan Bandar Langkawi.
  83. Ruang membeli-belah yang sangat luas dengan pelbagai ruang-ruang kedai yang semuanya berada dalam satu tingkat sahaja tanpa perlu naik dan turun tangga selain kemudahan letak kereta yang sangat luas.
  84. Manakala, 10 pemain lainnya hanya diizinkan untuk menggunakan semua bahagian badannya selain daripada tangan, biasanya dengan kaki untuk menyepak, dada untuk mengawal, dan kepala untuk menanduk bola.
  85. Niat menunaikan haji hendaklah ikhlas bermula dari keluar rumah dan tidak boleh berniat selain daripada Allah seperti perasaan riya’ iaitu menunjuk-nunjuk atau sebagainya yang membawa kepada kemurkaan ALlah
  86. Perlu diingat yang anak panah antara kategori dipanggil funktor, bergantung pada keadaan takrifan kalis tukar tertib yang khusus; selain itu, gambar rajah dan urutan kategori boleh ditakrifkan sebagai funktor .
  87. Kawasan ini tidak dijelajahi secara meluas oleh orang-orang Eropah sehingga abad ke-19, ketika tanah itu dikuasai oleh Jerman sebagai Afrika Barat Daya — selain daripada Teluk Walvis yang dikuasai oleh British.
  88. Kawasan Pentadbiran Khas Wilayah Makau dimiliki Republik Rakyat China ; lihat Nama) merupakan suatu wilayah kecil di selatan China yang merupakan salah satu daripada dua Kawasan Pentadbiran Khas selain Hong Kong.
  89. Rusia mempunyai simpanan senjata nuklear terbesar di dunia, dan juga armada kapal selam misil balistik kedua terbesar dan satu-satunya negara selain Amerika Syarikat yang mempunyai pasukan pengebom strategik moden.
  90. Microsoft juga berpijak di pasaran-pasaran selain sistem pengendalian dan set perisian pejabat dengan aset-aset seperti rangkaian televisyen kabel MSNBC, portal Web MSN dan ensiklopedia multimedia Microsoft Encarta.
  91. Seorang lagi penulis yang menggunakan nama 'Tamar Jalis' ialah A Jalil Miran, bekas wartawan tabloid Buletin Rakyat dan Buletin Utama, dikenali dengan cerita seram dan hantu selain sensasi hiburan yang dihasilkannya.
  92. Sedangkan terdapat aktiviti perlombongan di Pulau Krismas sejak bertahun-tahun lagi, 65% dari keseluruhan 135 kilometer persegi keluasan pulau ini kini merupakan Taman Negara, selain daripada banyak kawasan hutan dara.
  93. Berdepan dengan kelucutan kuasanya, Wu Sangui merasai dirinya tiada pilihan selain memberontak, dan oleh itu turut disertai oleh Geng Zhongming Shang Zhixin, anak kepada Shang Kexi, untuk memberontak selama lapan tahun.
  94. Sejak dari akhir dekad 1920-an dan pada sepanjang dekad 1930-an, dasar beralah merupakan dasar komuniti antarabangsa, dengan tiadanya sebarang negara yang rela mengambil pendirian yang aktifselain daripada celaan lemah.
  95. Penting sekali, selain begitu lama memerintah, pemerintahan Kangxi juga disanjungi sebagai bermulanya “Zaman Kegemilangan Kang-Qian” , yang mana dinasti Qing mencapai kemuncak kuasa sosial, ekonomi dan ketenteraanya.
  96. Malaysia Airports Holding Berhad memperoleh 65% daripada keuntungannya setiap tahun melalui sumber-sumebr selain penerbangan, dengan 35% keuntungan melalui sewa tapak perniagaan dan sebahagian kecil daripada hasil jualan.
  97. Walaubagaimanapun, Jajahan Dindings telah dikembalikan oleh British kepada Kerajaan Negeri Perak pada tahun 1937 kerana sukar untuk ditadbir secara langsung dari Pulau Pinang selain kelemahan dari segi politik dan kewangan.
  98. Setakat ini, hanya dua kali berlaku di mana Panglima Angkatan Tentera dilantik dari selain Tentera Darat, kali pertama pada April 2005 hingga Januari 2007 apabila Laksamana Tan Sri Mohd Anwar bin Hj Mohd Nor menjawat jawatan itu.
  99. Melalui gabungan pengubahan-pengubahan ekonomi dan usaha-usaha gerakan kewanitaan dalam dekad-dekad kebelakangan ini, perempuan di kebanyakan masyarakat kini dapat memperolehi kerja-kerjaselain daripada kerja suri rumah tradisional.
  100. Sebagai tanda penghargaan kepada British yang telah membantu beliau menang dalam peperangan tersebut, Dato’ Kelana tiada pilihan lain selain menerima Residen British yang menjadi penasihatnya yang tidak berkaitan agama dan adat Melayu.
  101. Terdapat juga komuniti peniaga Arab, Jerman, Inggeris, dan Belanda di Pulau Pinang, selain itu Pulau Pinang mempunyai golongan ekspatriat yang besar, kebanyakkannya berasal dari United Kingdom, Australia, negara-negara Eropah, dan Jepun.
  102. Dari selatan Scandinavia dan utara Jerman, puak-puak ini mula berkembang ke selatan, timur dan barat pada abad pertama SM dan membuat perhubungan dengan puak Celt di Gaul selain orang-orang Iran serta puak-puak Balt dan Slav di Eropah Timur.
  103. Dalam tradisi Cina, selain dilahirkan semula, hantu boleh menjadi kekal (immortal) dan menjadi separa dewa (demigod), atau ia boleh pergi ke neraka dan menderita kekal selamanya, atau ia boleh mati sekali lagi dan menjadi "hantu kepada hantu".
  104. Selepas beberapa siri kabinet kecundang, Presiden Paul von Hindenburg, yang tiada pilihan lain selain yang diajukan oleh penasihat-penasihatnya yang rata-rata dari parti sayap kanan, melantik Adolf Hitler sebagai Canselor Jerman pada 30 Januari 1933.
  105. Dalam suatu rancangan terbitannya, Inside Iraq, Al Jazeera juga mengetengahkan isu-isu berkaitan kemanusian dan hak kehidupan sebenar rakyat Iraq selain mengadakan debat antara pemimpin pro Amerika dan para pengkritik dalam isu Iraq dan timur tengah.
  106. Pertukaran nama yang menyusul pengumuman Apple tentang smartfon iPhone dan sistem video digital Apple TVnya membayangkan peluasan berterusan syarikat ke dalam pasaran elektronik pengguna,selain daripada tumpuan tradisionalnya dalam komputer peribadi.
  107. Syarikat ini juga mengendalikan kedai dalam talian untuk menjual perkakasan dan perisian, selain daripada iTunes Store, laman webnya yang membekalkan muzik, buku audio, permainan, video muzik, pertunjukan TV, dan filem digital yang boleh dimuat turun.
  108. Walpole menetapkan bahawa tiada menteri selain daripada dirinya boleh mempunyai sebarang urusan peribadi dengan Raja, dan juga ketika Kabinet bersetuju dengan sesuatu dasar, semua menteri harus mempertahankanya di khalayak ramai atau meletakkan jawatan.
  109. Jika anda terlihat suku kata Cina yang berakhir dengan konsonan selain yang tersebut tadi, sama ada suku kata itu berasal dari bahasa-bahasa selain Mandarin , atau sistem rumi selain pinyin digunakan (di mana konsonan akhiran digunakan untuk menandakan nada).
  110. Mahkamah Tinggi mempunyai bidang kuasa sivil yang tidak terhad, dan umumnya membicarakan kes-kes yang tuntutannya melebihi RM1000, selain daripada kes-kes yang melibatkan kemalangan kenderaan bermotor, penderitaan, dan pertikaian antara tuan rumah dan penyewa.
  111. Pengurusan perosak sepadu , yang "digalakkan selama berdekad-dekad dan telah mencapai setakat kejayaan" tidak banyak mempengaruhi penggunaan racun perosak kerana dasar menggalakkan penggunaannya, selain daripada fakta bahawa IPM sungguh berpengetahuan-intensif.
  112. Namun jarang sekali tanah dikawasan ini dimajukan untuk tujuan pertanian, kebanyakkan dimajukan untuk penempatan, industri dan komersial kerana keluasan tanah yang terhad di Kuala Terengganuselain daripada permintaan yang tinggi untuk hartanah dan pembangunan.
  113. Berbeza di Indonesia, Bahasa Indonesia berjaya menjadi bahasa perantaraan utama atau lingua franca untuk rakyatnya yang berbilang kaum kerana usaha gigih kerajaan Indonesia dalam menggalakkan penggunaan Bahasa Indonesia selain Bahasa Belanda yang tidak lagi digunakan.
  114. Ahli mikologi mempercayai bahawa kulat adalah monofoli — iaitu semua jenis kulat datangnya daripada leluhur yang sama — kerana kesemua kulat mempunyai kitin di dalam dinding selnya dan merupakan heterotrof berdaya serap, selain daripada ciri-ciri serupa yang lain.
  115. Astrobiology menggunakan ilmu fizik, kimia, astronomi, biologi, biologi molekul, ekologi, sains planet, geografi, dan geologi untuk mengkaji kemungkinan kehidupan di dunia lain, di samping membantu mengiktiraf kemungkinan kewujudan biosfera lain yang berbeza selain Bumi.
  116. Matematik eksperimen terus berkembang menjadi satu entiti utama dalam matematik selain pengiraan dan simulasi yang terus berperanan penting dalam kedua-dua sains dan matematik, sekaligus menyanggah pendapat sesetengah pihak yang menuduh matematik tidak menggunakan kaedah saintifik.
  117. Di Aceh, Empayar Uthmaniyyah membina kubu dan mempertahankannya menggunakan meriam, selain itu Sultan Aceh,Sultan Alauddin Riayat Shah Al Qahar telah memimpin sebuah armada perang dibantu oleh tentera turki Uthmaniyyah dengan meriam-meriam besar dari Istanbul menggempur Portugis di Melaka.
  118. Aberdeen meneruskan kecemerlangan dengan memenangi Piala Scotland pada 1982, dan Ferguson ditawarkan jawatan pengurus di Wolverhampton Wanderers namun ditolaknya kerana kedudukan Wolves yang tidak stabil, selain daripada cita-citanya di Aberdeen yang masih belum tercapai hatta separuh pun.
  119. Pada zaman moden, selain dari ia sebagai permulaan musim sekolah, ia juga merupakan musim dimana industri perfileman mula menayangkan filem-filem yang selalunya berbajet kecil, tetapi mempunyai hasil kesenian yang tinggi di institusi-institusi akedemik seperti di upacara hadiah Oscars dan BAFTA .
  120. Antara keluaran-keluaran pra-IBM-PC termasuk pakej perisian TASC , yang menterjemah atur cara BASIC kepada bahasa mesin Apple, dan perkakas Microsoft Softcard, kad pemproses Z80 tambahan untuk Apple II dan mana-mana komputer serasi yang membolehkan penggunaan sistem pengendalian CP/M selain Applesoft dan Apple DOS.
  121. Berdasarkan alasan-alasan dari falsafah reka bentuk estetik yang menyeluruh sehingga budaya perlawanan , selain daripada kempen-kempen pengiklanannya, Apple telah memperoleh suatu reputasi yang tersendiri dalam industri elektronik konsumer serta juga dasar pelanggan yang setia pada tahap yang amat luar biasa kepada syarikat dan jenamanya.
  122. Pada sekitar tahun 1350, Rotterdamse Schie disiapkan, dan merupakan sebatang terusan perkapalan yang memberikan Rotterdam laluan kepada bandar-bandar yang lebih besar di utara, dan selain daripada membenarkannya dibandarkan secara perlahan-lahan, juga membenarkannya menjadi sebuah pusat pemunggahan tempatan di antara Holland, England dan Jerman,
  123. Tambahan pula, apabila mohor diraja maharaja Yuan disembahkan kepada Hung Taiji oleh anak lelaki Ligden Khan, Khan agung Mongol yang terakhir, Hung Taiji pada tahun 1636 menamakan semula negara dari "Jin Akhir" menjadi "Qing Agung" serta menaikkan kedudukannya dari Khan ke Maharaja, menandakan cita-cita sebagai maharaja selain menyatukan wilayah-wilayah Manchu.
  124. Bandaraya ini terletak kira-kira 200 km ke utara Kuala Lumpur dan merupakan bandaraya keempat terbesar di Malaysia dan bandaraya tengah sekali selain Kuala Lumpur dengan perjalanan sepanjang 300 km untuk pergi ke Bukit Kayu Hitam, bandar yang berhadapan dengan Danok, Thailand dan 500 km sahaja untuk ke Kluang, Pulau Tioman, Johor dan Singapura, bandaraya dunia.
  125. Shannon dan sejak pengenalannya, aplikasinya berkembang ke dalam banyak bidang termasuklah penaabir statistik, pemerosesan bahasa tabii, kriptografi secara umum, rangkaian selain dari rangkaian komunikasi - seperti dalam neurobiologi,, evolusi, dan fungsi kod molekular, pemilihan model dalam ekologi, fizik terma, pengkomputeran kuantum, pengesan ciplakan dan lain-lain bentuk analisis data.
  126. Oleh itu, Jabatan Perdana Menteri (Prime Minister's Office, PMO) ialah salah sebuah institusi paling berwibawa dalam kerajaan yang memulakan perundangan untuk kelulusan parlimen serta memilih untuk perlantikan oleh Raja, selain yang dinyatakan tadi, gabenor jeneral, leftenan gabenor, senator, hakim mahkamah persekutan, dan ketua-ketua perbadanan-perbadanan Mahkota dan agensi-agensi kerajaan.
  127. Menurut Proclus, Archimedes dikatakan pernah menyebut tentang Euclid yang disoal Raja Ptolemy samada terdapat jalan mudah untuk mempelajari geometri selain daripada Elemen, Euclid menjawab, "Tuanku, tiada jalan diraja kepada Geometri." Walaupun petikan dari Archimedes yang didakwa disampaikan oleh Euclid ini telah dianggap hanyalah penambahan dari para penyunting karyanya, ia masih dipercayai ramai yang Euclid menulis karyanya sebelum Archimedes.
  128. Di kota ini, terdapat Universiti Gadjah Mada , universiti negeri yang tertua di Indonesia, serta juga berbagai-bagai universiti swasta terkenal yang lain seperti UPN "Veteran", AMIKOM, STIE SBI, Universiti Kristian Duta Wacana (UKDW), Universiti Islam Indonesia (UII) yang merupakan universiti swasta tertua di Indonesia, dan Universiti Muhammadiyah Yogyakarta (UMY), selain daripada Institut Kesenian Indonesia (ISI) dan Universiti Negeri Yogyakarta (UNY).
  129. Selain telur sebagai bahan makanan, kadangkala telur juga dibuat bahan balingan kearah rumah,kereta, dan orang ramai.Adegan ini pada kebiasaannya berlaku tatkala untuk meraikan sambutan Hari Halloween atau Hari Lahir Seseorang.Perkara ini biasanya dikenali sebagai Egging dalam kebanyakan Negara-negara pertuturan Bahasa Inggeris (English-speaking countries), perbuatan seperti ini dianggap sebagai Minor Vandalism kerana kesan negetif yang mungkin diterima dari putih telur mampu merosakkan dinding rumah selain melunturkan warna kerena,juga mampu menyebabkan masalah mata yang serius jika terkena pada mata.Selain dari itu, telur juga turut menjadi bahan balingan untuk menandakan protes dan tunjuk perasaan bagi sesuatu perkara.
  130. Fasa kedua projek monorel ini pada mulanya dirancang dengan landasan yang sedia ada akan disambung dengan 1.6 kilometer lagi landasan bermula di Jambatan Chan Koon Cheng ke The Stadhuys.Namun begitu, ianya diubah dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.Fasa kedua projek itu juga akan mengandungi satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat .Antara penambahbaikan yang dilakukan pada fasa kedua projek ini adalah terdapat pintu bantuan kecemasan di gerabak, menyediakan laluan antara gerabak, pusat kawal trafik dan sistem pemindahan automatik selain generator.Proses pembinaan fasa dua bermula pada bulan Disember 2011 dan dijangka siap pada Februari 2013.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...