Wednesday 20 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "merosot"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "merosot" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dinasti Qing merosot selepas pertengahan abad ke-19.
  2. Ia menyebabkan penduduk Eropah merosot sekitar 550 ribu dan 700 ribu.
  3. Pendapatan negeri Perak merosot apabila harga getah merosot selepas Perang Dunia I.
  4. Bilangan penutur Bahasa Gaelik telah merosot ke kira-kira 1% daripada jumlah penduduk.
  5. Pada abad ke-17 dan ke-18, keagungan Mughal merosot dan giliran Empayar Maratha untuk mendominasi.
  6. Dan kilang dalam industri yang merosot akan tutup yang menyebabkan pekerja mereka hilang pekerjaan.
  7. Dalam tahun 1950-an, pengeluaran arang batu mula merosot sebagai akibat persaingan dengan bahan api minyak.
  8. Lama-kelamaan, kelarisan OS/2 merosot dan akhirnya digantikan oleh Windows sebagai platform PC pilihan utama.
  9. Negara baru ini dengan cepat merosot kepada pemerintahan diktaktor dibawah pemerintahan presiden pertamanya, David Dacko.
  10. Populasi penduduk hitam kecil merosot sehingga, sekitar 100 tahun dahulu, hanya satu kumpulan kecil tinggal berhampiran dengan puak Saisiyat.
  11. Jumlah penduduk hamba merosot sejak Brazil merdeka: peratusan penduduk hamba Brazil jatuh dari 29% pada tahun 1823 kepada 5% pada tahun 1887.
  12. Tanah jajahan ini telah membawa kekayaan dan kuasa politik kepada Sepanyol, namun Zaman Kegemilangan ini semakin merosot menjelang abad ke-20.
  13. Bagaimanapun, dengan perubahan masa, kesenian tersebut merosot dengan tekanan pengaruh senjataapi, yang menjadikan pedang sebagai senjata lapuk.
  14. Walau bagaimanapun, pengeluaran yang tidak terkawal menyebabkan kelebihan penawaran dan harga getah telah merosot daripada 8s9d kepada 1s10d sepaun (1920-an).
  15. Cara pemikiran Shinto kekal menjadi cara pemikiran penduduk Jepun yang penting, meskipun jumlah penduduk yang mengaku diri mereka taat berugama merosot dengan teruknya.
  16. Kegiatan perdagangan semakin merosot akibat perperangan yang berlaku kerana tiada jaminan keselamatan kepada pedagang untuk menjalankan urusniaga di kawasan bergolak ini.
  17. Dinasti Licchavi merosot pada lewat abad ke-8 dan disusuli oleh zaman Newar sejak tahun 879, meskipun takat penguasaannya terhadap seluruh negara ini tidak dapat dipastikan.
  18. Pembuatan pedang terus merosot pada awal tempoh Edo, kerana perang jarang berlaku; bagaimanapun, seni berkembang pesat, mendorong kepada ukiran dan hiasan senjata yang cantik.
  19. Pada tahun 1965, jumlah penduduk kawasan perbandaran Rotterdam memuncak pada sekitar 731,000 orang, tetapi kemudian merosot sehingga 555,000 orang menjelang tahun 1984 kerana subpembandaran.
  20. Projek ini telah mulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
  21. Sokongan terhadap Estrada dan pembangkang-pembangkang Arroyo kemudian merosot selepas kemenangan calon-calon bersekutunya dalam pilihan raya separuh penggal yang diadakan kemudian pada bulan yang sama.
  22. Semasa zaman Muromachi, perperangan berdarah adalah kebiasaan, tetapi shogun yang memerintah indolent shogunates masih menghargai seni dan kebudayaan, dengan itu pulau Jepun tidak merosotmenjadi liar.
  23. Dahulu, Filipina merupakan antara negara paling maju di rantau Asia Tenggara, namun sekarang telah ketinggalan di belakang apabila pertumbuhan ekonominya semakin merosot dan masalah penyelewengan yang berleluasa.
  24. Bagaimanapun, bahagian pertanian dalam keluaran ekonomi makin berkurangan, iaitu merosot sebagai bahagian GDP dari 42% pada tahun 1989 kepada 20% pada tahun 2006, kerana pertumbuhan pengeluaran dalam sektor-sektor lain dalam ekonomi.
  25. Sehingga abad ke-19, agama memainkan peranan penting dalam kurikulum universiti; namun, peranan agama di universiti pengkajian merosot pada abad ke-19, dan pada akhir abad tersebut, model universiti Jerman disebarkan ke seluruh dunia.
  26. Pada akhir abad ke-17, eksport gula mulai merosot tetapi mulai 1690-an, penemuan emas oleh para pengembara di kawasan yang kemudian bergelar Minas Gerais , sekarang negeri Mato Grosso dan Goixs, menyelamatkan jajahan itu daripada keruntuhan ekonomi.
  27. Bagaimanapun, selepas Empayar Melaka menakluk bandar ini, pengaruhnya sebagai pelabuhan terutama di kawasan Asia Tenggara merosot kerana kebanyakan pedagang lebih gemar berhenti di Melaka, yang merupakan pusat perdagangan antara China, India dan Asia Tenggara.
  28. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.
  29. Jumlah penduduk orang asli Australia, yang dianggarkan di sekitar 350,000 orang pada masa penempatan Eropah, merosot dengan teruk selama 150 tahun menyusul penempatan, diakibatkan sebahagian besar oleh penyakit berjangkit bersama-sama dengan penempatan semula terpaksa dan perpecahan kebudayaan.
  30. The aboriginal population is estimated to have been between 200,000 and two million in the late 15th century,with a figure of 500,000 currently accepted by Suruhanjaya Diraja Kesihatan Pribumi Kanada.Kejadian berulang-ulang wabak berjangkit bawaan pendatang Eropah seperti demam selesema,campak, dan cacar , di samping kesan-kesan lain daripada hubungan dengan orang Eropah, menyebabkan jumlah penduduk asli merosot 40â€"80% selepas hubungan itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...